M martin.sveg skrev:
Det du kallar bilkontobil (personalbil) är en förmånsbil, även fast din arbetsgivare gör bruttolöneavdrag för bilen. Om arbetsgivaren skulle göra nettoavdrag som motsvarade förmånsvärdet skulle förmånsvärdet försvinna, men då är det heller ingen förmån för dig (även om det de facto kan vara det om förmånsvärdet är lägre än den faktiska kostnaden för bilen).

I Skatteverkets värld finns det egentligen bara tjänstebilar, förmånsbilar och bilar som du betalar de faktiska kostnaderna för (som om företaget privatleasar bilen till dig, eller nettoavdrag motsvarande förmånsvärdet). Din bil är en förmånsbil med bruttolöneavdrag.

TS vet inte vilket bruttolöneavdrag arbetsgivaren har tänkt för den nya elbilen. Som du skriver så har du en milkostnad på 30 kr/mil. När TS har en billig egen bil är det knappast lönsamt för TS med så hög milkostnad, framförallt inte om TS redan har en billig avskriven bil och inte vill köra elbilen privat (mer än till/från jobbet). Om TS inte får ersättning för milen till och från bostaden (12 mil/dag) utan endast de 0,7 mil/dag TS har mellan kontoret och arbetsstället, och då endast den lägre milersättningen eftersom det är en förmånsbil, så blir elbilen en stor kostnad för honom.

Svaret på din fråga varför Skatteverket och din arbetsgivare tillämpar den lägre milersättningen är för att du har en förmånsbil. Du skriver att den kostar dig lika mycket som en privatfinansierad privat bil, men det stämmer inte. Den är kostnadsneutral för arbetsgivaren (om de har räknat rätt på bruttolöneavdraget) men för dig borde det vara billigare att företaget tar bilen och får dra moms på kostnaderna än att du tar bilen privat. Den blir dessutom kostnadsneutral för företaget eftersom bruttolöneavdraget även minskar arbetsgivaravgifterna, och bruttolöneavdraget drabbar inte dig fullt ut, utan din inkomstskatt minskar också.

"Om du betalar för din bilförmån genom ett nettolöneavdrag, det vill säga efter att arbetsgivaren gjort skatteavdrag, så ska ditt förmånsvärde minskas med samma belopp som betalningen. Vid bruttolöneavdrag, det vill säga avdrag på din lön före arbetsgivaren gjort skatteavdrag, påverkas inte ditt förmånsvärde."

[länk]
Att klumpa ihop alla varianter till "förmånsbil" blir för onyanserat att analysera och kommunicera så jag håller fast vid de vedertagna begreppen på marknaden, om än även "bilkontobil" bevisligen har en oändlig varians i villkor.
Ids inte leta i sen timma men vill minnas att TS vet aktuellt bruttolöneavdrag iom att han omnämnda det som 2500:-. Säger han det så är det väl så hans arbetsgivare har definierat upplägget som gälla de. Mkt förmånligt som sagt.
Kombinationen av i mitt fall nämnda "fulla " bruttolöneavdrag (för arbetsgivaren kostnadsneutralt) och förmånsvärdet blir kalkylmässigt netto 6 660:- (jag har räknat med min aktuella marginallskatt) och därmed i samma härad som privat köpt bil, kanske t o m dyrare än privatköp med rådande räntor även om allt i dagsläget är en spekulation. Jag ställde faktiskt frågan till säljaren om jag kunde köpa bilen privat men då hade möjligheten till miljörabatt försvunnit. Min privata Kodiaq är nämligen den öabsolut billigaste bil jag ägt sedan jag köpte den 2020.
Bedömda 30:-/mil för min ID4 är givetvis en produkt av min specifika körsträcka och kunde lika gärna hamna på 60:-/mil om jag kör bara 100-120 mil/mån, så fastna inte på just det.

Slutsatsen är att SKV idag är alltför schablonmässiga och verklighetsfrånvända i sin bilersättningsmodell när de likställer alla förmånsbilar/bilkontobilar fastän det varierar så stort i förutsättningar och bilkontobil kostnadsmässigt kan likställas med privatbil. Tyvärr är stora företag inte förhandlingsbara i dylika villkor och inte heller i lön, utan man tilldelas sin del av potten. Man får helt enkelt byta till något mer familjärt företag, eller starta eget...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
M martin.sveg skrev:
Man ska komma ihåg att bruttolöneavdraget ger kostnadsneutralitet för arbetsgivaren främst på grund av minskade skatteintäkter. Ett bruttolöneavdrag på 100 kr minskar vid 50 % marginalskatt skatteintäkterna med 50 kr (inkomstskatten) + 31,42 kr (arbetsgivaravgifterna), sammanlagt 81,42 kr. Så arbetsgivarens kostnader minskar med 131,42 kr, varav din "kostnad" (minskad disponibel inkomst) blir 50 kr och skatteintäkterna minskar med 81,42 kr. Så kommun, region och stat finansierar arbetsgivarens kostnadsneutralitet med 62 %, och du själv med 38 %. Därmed är det fortfarande en förmånsbil och man får bara den låga skattefria milersättningen avsedd för drivmedel, trots att bilen i realiteten till och med kan vara dyrare än en egen privatfinansierad bil. Därför tycker jag att en förmånsbil med bruttolöneavdrag även borde ha drivmedelsförmån eller att arbetsgivaren står för drivmedlet för tjänstemilen.
P Pistvakt skrev:
Slutsatsen är att SKV idag är alltför schablonmässiga och verklighetsfrånvända i sin bilersättningsmodell när de likställer alla förmånsbilar/bilkontobilar fastän det varierar så stort i förutsättningar och bilkontobil kostnadsmässigt kan likställas med privatbil.
Kostnadsmässigt för dig kan en förmånsbil med bruttolöneavdrag ("bilkontobil") likställas med privatbil, men inte för Skatteverket. Även om bilkontobilen kostar lika mycket netto för dig som motsvarande privatbil så har det offentliga finansierat arbetsgivarens kostnadsneutralitet med 40-60 %, 62 % vid 50 % marginalskatt, i minskade skatteintäkter. Därför bortser helt enkelt Skatteverket från det och det är fortfarande en förmånsbil, och det är det offentliga som till stor del står för förmånen. Vanligtvis brukar det därför också bli billigare för den anställde med en bilkontobil jämfört med en privatbil även om arbetsgivaren har kostnadsneutralitet, just eftersom en stor del i besparingen ligger i minskade skatteinbetalningar.

Om arbetsgivaren valde att göra ett nettolöneavdrag istället så skulle förmånen försvinna, men kostnaden för dig skulle också bli mycket större om arbetsgivaren fortfarande skulle uppnå kostnadsneutralitet.

Det finns förstås inget som hindrar att arbetsgivaren betalar ut en skattepliktig milersättning som komplement till den låga skattefria milersättningen. Många arbetsgivare gör det. Det är ju rimligt att du får 25 kr/mil efter skatt även när du kör en förmånsbil om den kostar dig lika mycket som en privatbil som skulle fått 25 kr/mil skattefritt. Då får arbetsgivaren betala mellanskillnaden, t.ex. för en bensinbil vid 50 % marginalskatt 26 kr/mil i skattepliktig milersättning, vilket blir 13 kr/mil efter skatt, vilket tillsammans med den skattefria delen om 12 kr/mil blir 25 kr/mil efter skatt.

Skatteverket säger bara vad som är skattefritt, de styr inte över företagens bilersättningsmodell. Hur den modellen ska se ut är upp till dig och din arbetsgivare. Du bör dock inte förvänta dig skattelättnader på milersättningen när det är minskade skatteintäkter som finansierar bilen.
 
Ett alternativ som TS har är att ha bilen på firman och de flesta arbetsdagarna cykla till jobbet. Förslagsvis el elcykel så kommer han fram med hyfsade krafter kvar. Jag vet flera som gör så trots 30- 40 km till jobbet. Sedan så är ju motionen fixad på köpet.
 
  • Haha
Television_Set
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ett alternativ som TS har är att ha bilen på firman och de flesta arbetsdagarna cykla till jobbet. Förslagsvis el elcykel så kommer han fram med hyfsade krafter kvar. Jag vet flera som gör så trots 30- 40 km till jobbet. Sedan så är ju motionen fixad på köpet.
Läste du ens originalinlägget? Han har 60km till jobbet, tvivlar på att någon vill lägga 5 timmar om dagen på att elcykla om det nu ens finns någon med sån räckvidd
 
T Television_Set skrev:
Läste du ens originalinlägget? Han har 60km till jobbet, tvivlar på att någon vill lägga 5 timmar om dagen på att elcykla om det nu ens finns någon med sån räckvidd
Sorry jag läste som han hade 60 km t.o r. , ja det förändrar ju saken, nog inte många som cyklar 12 mil per dag.
Det kräver ju dessutom laddning på jobbet för att komma hem.
 
M martin.sveg skrev:
Kostnadsmässigt för dig kan en förmånsbil med bruttolöneavdrag ("bilkontobil") likställas med privatbil, men inte för Skatteverket. Även om bilkontobilen kostar lika mycket netto för dig som motsvarande privatbil så har det offentliga finansierat arbetsgivarens kostnadsneutralitet med 40-60 %, 62 % vid 50 % marginalskatt, i minskade skatteintäkter. Därför bortser helt enkelt Skatteverket från det och det är fortfarande en förmånsbil, och det är det offentliga som till stor del står för förmånen. Vanligtvis brukar det därför också bli billigare för den anställde med en bilkontobil jämfört med en privatbil även om arbetsgivaren har kostnadsneutralitet, just eftersom en stor del i besparingen ligger i minskade skatteinbetalningar.
Hehe. Man kommer osökt att tänka på Astrid Lindgren och den osannolika "Pomperipossaskatten". I detta fall med varianten på ekvationen är att arbetsgivaren har kostnadsneutralitet, biltagaren har samma kostnad som en privatbil utan egentligt besparing medan Skatteverket "förlorar skatteintäkter". Vem tjänar egentligen de pengar som SKV förlorar... Bilhandlaren och biladministratören? 🤣
 
P Pistvakt skrev:
Hehe. Man kommer osökt att tänka på Astrid Lindgren och den osannolika "Pomperipossaskatten". I detta fall med varianten på ekvationen är att arbetsgivaren har kostnadsneutralitet, biltagaren har samma kostnad som en privatbil utan egentligt besparing medan Skatteverket "förlorar skatteintäkter". Vem tjänar egentligen de pengar som SKV förlorar... Bilhandlaren och biladministratören? 🤣
Skatteupplägget förutsätter att arbetsgivaren inte gör bruttolöneavdrag på ökat slitage på bilen om man använder den i tjänsten. Man kan inte acceptera bara den skattefria delen om arbetsgivaren höjer bruttolöneavdraget per kört mil.

Att man har ett bruttolöneavdrag är ju egentligen en ren löneförhandlingsfråga. Det är bara förmånsvärdet som skattemyndigheten lägger sig i.

Att mitt och andras jobb erbjuder bil med ett bruttolöneavdrag som helt täcker deras kostnad på bilen och man får det även om man inte har behov av bilen i tjänsten spelar ju ingen roll skattemässigt.

Om man har behov av bilen i tjänsten ska man inte acceptera 9kr milen, inget mer, men att arbetsgivaren drar pengar för slitage och övermil på bilen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
E Elbil-TA skrev:
Hej.

Tillfälligt skräpkonto då det finns vissa identifierande objekt på min vanliga användare. Är detta inte tillåtet så får moderator ta bort inlägget så söker jag hjälp på annat håll.


Innan året är slut kommer företaget jag jobbar för byta alla fordon till elbilar, och även justera bilpolicyn till något de upplever som mer rättvist. För tillfället är det en bensinbil jag kör.

Detta innebär att jag kommer bli påtvingad en förmånsbil även om jag inte vill "för skatteverket säger så i.o.m att ni tar bilen hem". Detta trots att jag inte kör bilen privat, utan bara till/från kontor och arbetsplatser. Jag bor ca 6mil från kontoret och har min arbetsplats för tillfället några km därifrån, men åker ofta iväg till andra ställen för att hjälpa kollegor så exakt körsträcka varierar, men minst 12mil per dag. Kontoret har jag besökt endast 8ggr detta året för att hämta utrustning.

Bilmodellen de köpt in är någon version av Audi Q4 quattro. Exakt version samt extrautrustning vet jag inte, inte heller vad det löneavdrag de tänkt göra kommer bli, så jag kan inte räkna exakt på vad bilen skulle kosta för mig per månad. I vilket fall är det en onödigt fläskig bil för mina behov. Privat har jag en 7år gammal dieselkombi som köptes baserat på min fritid och last/dragbehov. Två kriterier som en Q4 inte uppfyller oavsett om jag tar nytt körkort eller ej. Den bilen är dessutom helt avbetald och har enligt mig en acceptabel förbrukning.

Jag bor för närvarande på landsbygden med ett ostabilt elnät. Det blinkar ofta i lamporna när även små belastningar dras igång i förbrukningen. Dessutom hyr jag huset jag bor i och vill helst inte installera en laddstation i en byggnad jag inte äger. Närmsta
offentliga laddstation är ca 15km bort och inte längs min vanliga pendlingsväg. Företaget har även sagt att de inte kommer betala för laddtid/väntetid. All el får jag betala själv, så ersätter de en fast summa på 9,50kr/tjänstemil. Avtalet vi har hemma är f.n rörligt utan effekttaxa.

Att bara ladda via en förlängningskabel är det som lockar mest om det inte hade varit för brandrisken, så det är inget jag kommer göra. Att ladda via enfas skulle dessutom kräva en laddning på ca 12 timmar/dag om förbrukningen ligger på 2,2kWh/mil och man laddar med 10A. Så man blir väl tvingad till en trefasladdare med installation ifall min arbetsplats flyttas.



Just nu lutar det åt att ställa företagsbilen på kontoret och utgå därifrån på morgonen. Då får företaget stå för laddutrustning och el. Att min effektiva arbetsdag blir kortare (eller så får de betala övertid) pga lastning av utrustning (dyrbara saker man inte vill ha i bilen över natten) och extra resor är faktiskt inte mitt problem.
Att använda min privata bil i tjänsten har jag gjort tidigare, men är inte längre ett alternativ då utrustning och kläder ofta är leriga/blöta efter arbetsdagen



Nuvarande förutsättningar
- Bensinbil med bränslekort via företaget.

- Jag betalar ingenting för bilen.

Nya förutsättningar
- Elbil (Audi Q4) med förmånsbeskattning och löneavdrag (brutto/netto?) för slitage (även om jag bara gör resor i tjänst?).
- Jag betalar all el och de ersätter mig med 9,50kr/tjänstemil skattefritt.
- Jag får bekosta ev laddstation och installation i hemmet.
- Bilen ska "alltid vara laddad och redo för jobb".
- Arbetstid/väntetid för laddning längs vägen betalas inte ut om jag glömt ladda dagen innan.

Övrigt som inte ändras
- Endast jobbresor till kontor/arbetsplats från hemmet.
- Jag står för ev broavgifter/trängselskatt/parkering vid privatkörning (jag kör dock inte privat).
- Jag står för ev böter.
- Företaget står för en självrisk/år vid skador/olyckor.
- Övrigt som däck, försäkring, service står företaget med.


Hur hade ni gjort? Vad är era åsikter?

Jag är lite osäker på hur man ska räkna på förmånsbeskattningen i.o.m att jag inte har exakta siffror/modelltyper.
Om man utgår från en lön på runt 40000 i månaden innan skatt, hur förändras den då?

Tips på vettig trefasladdare om ingen annan lösning finns?

Tacksam för input.
Ställ bilen på jobbet och kör med egen bil t/f .. Ska du börja kl 07 till 16 är du på firman kl 07 och lämnar den där kl 16.. Det är sedan företagets ansvar att se till att laddning kan ske på jobbet. Dessutom slipper du skatteförmån och det bästa av allt.. företaget kan inte mer än acceptera läget. Dvs, dem kommer säkert hota med uppsägning mm.. men även det strider mot regler gällande nyttjande av företagsbil och hot strider mot LAS... DET hade jag gjort.. ställ skiten på firman och ta din egna bil där emellan..
 
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
J Jens.S. skrev:
Ställ bilen på jobbet och kör med egen bil t/f .. Ska du börja kl 07 till 16 är du på firman kl 07 och lämnar den där kl 16.. Det är sedan företagets ansvar att se till att laddning kan ske på jobbet. Dessutom slipper du skatteförmån och det bästa av allt.. företaget kan inte mer än acceptera läget. Dvs, dem kommer säkert hota med uppsägning mm.. men även det strider mot regler gällande nyttjande av företagsbil och hot strider mot LAS... DET hade jag gjort.. ställ skiten på firman och ta din egna bil där emellan..
Vilken fantasivärld lever du i? Vadå företagets ansvar att det går att ladda på jobbet?
Ska det finnas diesel och bensinpump också? Det är brukarens ansvar att se till att den ör tankad oavsett bränsle.
Sen att det så klart är mer ekonomiskt att sätta upp en laddare är en annan sak, men har tusan inget med ansvar att göra…
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Vilken fantasivärld lever du i? Vadå företagets ansvar att det går att ladda på jobbet?
Ska det finnas diesel och bensinpump också? Det är brukarens ansvar att se till att den ör tankad oavsett bränsle.
Sen att det så klart är mer ekonomiskt att sätta upp en laddare är en annan sak, men har tusan inget med ansvar att göra…
Fast om det är en ren företagsbil/tjänstebil som står parkerad vid kontoret med nycklarna på kontoret så får ju TS ladda på arbetstid när det behövs om arbetsgivaren inte kan se till att den kan stå inkopplad och ladda över natten. Det är också arbetsgivaren som ska betala drivmedlet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Ja det är väl företaget som äger den.. så det borde ju vara deras problem hur den ska tankas?man kanske inte vill ställa en fullastad servicebil på laddning på stan över natten?
 
Det intressanta är ju att företaget inte vill "betala" för laddtid under arbetstid.
Om TS ställer bilen vid företaget varje dag känns det svårt för dem att komma undan att stå för laddtid om de inte sätter upp laddmöjlighet vid företaget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D
M martin.sveg skrev:
Fast om det är en ren företagsbil/tjänstebil som står parkerad vid kontoret med nycklarna på kontoret så får ju TS ladda på arbetstid när det behövs om arbetsgivaren inte kan se till att den kan stå inkopplad och ladda över natten. Det är också arbetsgivaren som ska betala drivmedlet.
Arbetsgivaren leder och fördelar arbetet, där kan det mycket väl ingå att sätta i sladden på bilen när man går hem, klarar man inte underordna sig det så är det nog bättre att man startar eget eftersom man inte är anställningsbar.
 
  • Älska
sunnis
  • Laddar…
M martin.sveg skrev:
Fast om det är en ren företagsbil/tjänstebil som står parkerad vid kontoret med nycklarna på kontoret så får ju TS ladda på arbetstid när det behövs om arbetsgivaren inte kan se till att den kan stå inkopplad och ladda över natten. Det är också arbetsgivaren som ska betala drivmedlet.
Så skulle jag också säga.
J Jens.S. skrev:
Ställ bilen på jobbet och kör med egen bil t/f .. Ska du börja kl 07 till 16 är du på firman kl 07 och lämnar den där kl 16.. Det är sedan företagets ansvar att se till att laddning kan ske på jobbet. Dessutom slipper du skatteförmån och det bästa av allt.. företaget kan inte mer än acceptera läget. Dvs, dem kommer säkert hota med uppsägning mm.. men även det strider mot regler gällande nyttjande av företagsbil och hot strider mot LAS... DET hade jag gjort.. ställ skiten på firman och ta din egna bil där emellan..
Problemet här är sannolikt att TS inte vill betala soppa och slitage på privatbilen till och från jobbet. Man kan inte både ha kakan och äta den. Får man ta bilen hem blir det förmånsvärde och lägre skattefri milersättning. Vill man dra av för privat bil så måste man låta "arbetsbilen" stå kvar på jobbet och bekosta resan till jobbet privat (men får dra av något mer på skatten).

Alternativet är att skaffa en ford escort från 1987 och få dra av 25 kr milen (eller vad det är nu), eller få milersättning på kanske samma och hoppas man håller den rullande för den pengen. Ska man åka flera tusen mil i tjänsten känns det inte som ett rimligt alternativ. När jag började jobba så hade vi en bil man kunde låna för möten på huvudkontoret ~5 mil bort, eller fick man ta egen bil. Jag hade en långmilad saab 9000 på den tiden, jag gillade köra och meka den och iom jag snålade och köpte billiga / begagnade däck och mekade / servade själv så gick jag iallafal i det korta i vinst på att åka 20-30 mil i veckan med den... Men efter ett tag lessnade jag. Jag tror faktiskt det inte lönar sig om man räknar med tex en skadad vindruta, större rep osv som kommer fortare om man åker mycket. Och jag åkte ju ändå rätt lite...

Några gånger om året använde jag min privatbil i tjänsten, typ när vi har konferens osv. Det har jag änsålänge "bjudit" på, inte värt skriva reseräkning för att få 200 spänn... Då flexar jag ut lite tidigare den dagen utan dåligt samvete istället...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D djac skrev:
Arbetsgivaren leder och fördelar arbetet, där kan det mycket väl ingå att sätta i sladden på bilen när man går hem, klarar man inte underordna sig det så är det nog bättre att man startar eget eftersom man inte är anställningsbar.
Ja, men det vi diskuterade var ju ifall arbetsgivaren inte ordnade med laddning vid kontoret. Finns det ingen sladd att koppla in i bilen där den ska stå parkerad så måste TS få ladda bilen under arbetstid, och då får arbetsgivaren stå för laddkort och anvisa snabbladdare (eller långsamladdare!) och så får TS åka dit och ladda under arbetsdagen när det behövs.

Om det finns laddmöjlighet vid kontoret får TS självklart koppla in bilen där när han parkerar den.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.