F fsn skrev:
Det finns väl en gammal sanning att Handelsbanken skall man äga, inte göra affärer med. Bankkrisen som det tjafsades om några inlägg upp där staten räddade svenska storbanker som gjort bort sig finansierades väl till tätt stor del Handelsbanken.
Hur menar du? På vilket sätt finansierade SHB det? SEB blev heller inte ”räddade”
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
C CoNaana skrev:
Om det är byggt på arrendemark och Mälardalen med sjöutsikt så gissar jag på vart det är och säger fideikommiss, är det helt fel ute? Om så är fallet bygger du ett dyrt hus på mark du inte äger. Det kan vara därför banken inte är villiga till att ge kredit.
Är nu avstyckat och egen fastighet
 
  • Gilla
SusoDus och 3 till
  • Laddar…
A Antonsvenson skrev:
Var även arrendetomt om jag inte läste fel 👍
Det är det inte längre
 
  • Gilla
Opus och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej sånt kan jag såklart inget om! Dumma mig som trodde att jag förstår banker!

Kan du inte mansplaina för mig hur det egentligen är?
Varför påstår du att svenska banker inte kan gå i kk?

För att sedan, när jag synar påståendet, säga att du inte kan något alls om det.

Det är väl i sig hedervärt att medge okunskap, när man synar. Men hade varit bättre om du lät bli att påstå i ett område du inte har kunskap i.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Tyvärr kan vi inte godkänna transaktionen eftersom det inte gick att säkerställa transaktionens legitimitet.
Problemet är att staten lägger på bankerna diffusa krav på åtgärder mot penningtvätt. Och då vågar bankerna knappt ta emot transaktioner från utlandet.

Får någon tjänsteman hos staten för sig att det där var olämpligt, så åker banken på sanslösa böter.

U Uffe A skrev:
Inte ens om de så erbjöd 20% ränta på privatkontot skulle vi öppna ett nytt konto hos dom.
Jag berättar detta för alla bekanta så att de ska slippa problem med den banken.
Dvs ni straffar dom oskyldiga.
 
D daVinci skrev:
Fd aktieägare i Carnegie bank och HQ bank skulle nog säga att du har lite dålig koll på verkligheten. Iaf om dom skall uttrycka sig väldigt snällt.

Kan du redogöra för den där statliga garantin? Var står den?
Tvivla starkt på att du kan det. Utan uttalar dig om sådant du inte har en aning om. Men visa att jag har fel.
Finns inga garantier, utom möjligen SBAB.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Problemet är att staten lägger på bankerna diffusa krav på åtgärder mot penningtvätt. Och då vågar bankerna knappt ta emot transaktioner från utlandet.

Får någon tjänsteman hos staten för sig att det där var olämpligt, så åker banken på sanslösa böter.


Dvs ni straffar dom oskyldiga.
Inte staten, kommer som krav från USA om banken vill kunna funda i USD. De cases om framförallt Swedbank och Den Danske (som typ Uppdrag Granskning berättar om) är alla initierade från utlandet. Svenska staten har mig veterligen inte ”upptäckt” något som helst…
 
  • Gilla
HJS
  • Laddar…
F
Z Zodde skrev:
Hur menar du? På vilket sätt finansierade SHB det? SEB blev heller inte ”räddade”
Har jag på något sätt nämnt SEB öht?
 
J Josel skrev:
Asch.. då är nog Nordea värre 😅 vi kollade på bostadslån. Enligt handläggaren fick vi köpa för 2.3 milj. Trots att vi på 7år har betalat av bolånet på 2.6milj hos dom pga överamorterat då vi vill leva skuldfritt egentligen. Har en total inkomst på 128k / mån. Obelånat lantställe och ingen bil (då). 3 barn här med. I Stockholm kommer man ingen vart med 2.3 miljoner kronor. Inte ens om vi la 50-60% handpenning skulle vi fått högre. Annars brukar faktiskt handpenningen vara det avgörande, som jag förstått det..
Men, både när vi valde att rage-amortera och köpa lantstället utan lån så ringde Nordea upp och IFRÅGASATTE varför vi gjorde så. Vi var väl helt dumma i huvudet lät det nästan som. Samhället är inte uppbyggt för att vara lånefria.
När vi köpte bilen (ny elbil) så var vi också dumma i huvudet som inte tog lån eller leasing.

Nä, är så trött på banker
Vad innebär att rage-amortera?
 
Det har nästan alltid visat sig fördelaktigt att byta bank eller eventuellt bara hota om att byta bank. (Inget problem att höja upp huslån på Nordea nu i år för oss.)
 
R riek skrev:
Jag har köpt ett arrendetorp och förvärvat och bildat fastighet på stället. Rivt ned och börjat bygga upp ett nytt hus.
Allt finansierat ur egen ficka och huset är färdigt till 30%. Nu ger handelsbanken mig avslag på byggnadskreditiv på resten då kalkyl är för osäker. Husen är väl på väg och jag finansierar 60% ur egen ficka. Har inga skulder idag och tjänar över en miljon per år. Förvisso ensamstående och med barn hemma.

Idioter enligt mig. Passa er för skitbanken och lite inte på löften, förrän de finns i skriftligt. Heder är ett begrepp och övergett både Sverige och Handelsbanken. Undvik dem och sälj alla aktier i bolaget, de har inte framtiden för sig.
Hade samma fast det gällde en ny bil, tjänar som dig, nästan inga lån, aktieportfölj, totalt sett miljoner i tillgångar utan att räkna in lantställe bostadsrätt. Behövde att min fru skulle samsöka för att köpa en Honda! Flyttade det sista till avanza och det jag behöver hos en bank får bli skandiabanken.
 
  • Gilla
pheotle
  • Laddar…
R riek skrev:
Jag har köpt ett arrendetorp och förvärvat och bildat fastighet på stället. Rivt ned och börjat bygga upp ett nytt hus.
Allt finansierat ur egen ficka och huset är färdigt till 30%. Nu ger handelsbanken mig avslag på byggnadskreditiv på resten då kalkyl är för osäker. Husen är väl på väg och jag finansierar 60% ur egen ficka. Har inga skulder idag och tjänar över en miljon per år. Förvisso ensamstående och med barn hemma.

Idioter enligt mig. Passa er för skitbanken och lite inte på löften, förrän de finns i skriftligt. Heder är ett begrepp och övergett både Sverige och Handelsbanken. Undvik dem och sälj alla aktier i bolaget, de har inte framtiden för sig.
Klart de är försiktiga med påbörjade byggen. Misslyckas du på något sätt, så får de det svårare att sälja det vidare det halvfärdiga Jag hade aldrig litat på några tomma löften utan påskrift.
De skiter i sådana som dig och mig och ändå lyckas med miljardvinster och aldrig förlorat en affär💪🏼Lycka till
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag bytte från SHB til SEB för 10 år sedan när jag köpte lägenhet. De ville inte ge mig bra ränta. Trist då jag vid tidpunkten varit kund hos dem i över 30 år
En fråga bara. Är inte du som jag född på tidigt 80-tal? Du blev i så fall bankkund jävligt tidigt måste jag säga 😉
 
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
En fråga bara. Är inte du som jag född på tidigt 80-tal? Du blev i så fall bankkund jävligt tidigt måste jag säga 😉
Hur menar du? Jag har i princip varit bankkund sedan födseln. Det är nog väldigt vanligt för många.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur menar du? Jag har i princip varit bankkund sedan födseln. Det är nog väldigt vanligt för många.
Jag försökte mest vara lite rolig, men det gick sådär.
Men samtidigt anser jag inte att min dotter på 6 år är kund hos Avanza bara för att vi sparar åt henne där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.