Har inte läst alla tidigare svar men kan berätta om mina erfarenheter av Swedbank och Handelsbanken.
Min fru hade en tomt i Chile som såldes. Hon åkte till Chile och påbörjade försäljningen men var tvungen att åka hem innan affären var klar.
Det införskaffade en fullmakt från Notarius Publikus i Chile att en väninna till henne skulle slutföra affären.
Allt enligt gällande regler.
Banken hon hade då var Swedbank. Fick besked om att de ville ha kontrakt för köp och försäljning av tomten, samt fullmakten.
Eftersom dessa var på spanska så översatte jag de till svenska samt bifogade originalhandlingarna.
Svaret blev att dokumenten skulle vara översatta av en av kammarkollegiet auktoriserad översättare.
Jag tog kontakt med en översättare (kostade väldigt mycket men den avgiften accepterades).
Vi skickade in översättningen underskriven och attesterad av översättaren.
Svar kom att de ville ha kontoutdrag från väninnans konto som visade inbetalning av köpesumman samt överföringen till min frus konto.
Skickade in dessa.
Gissa vad som blev deras svar.

Tyvärr kan vi inte godkänna transaktionen eftersom det inte gick att säkerställa transaktionens legitimitet.

De returnerade pengarna till väninnans konto utan att ge besked om detta.
Först efter en långdragen mail kontakt, där vi efterlyste vad som hänt med pengarna så dök de upp på väninnans konto.
Som tur var så hade min fru också ett konto på handelsbanken.
Jag tog kontakt med HB för att fråga vilka dokument de krävde och berättade att alla dokument fanns, både i original och i översättning av en auktoriserad översättare.
De svarade att det nog inte var nödvändigt men att om det krävdes skulle vi skicka in dokumenten
Väninnan skickade pengarna till kontot och dessa sattes in på kontot utan några som helst problem

Kan ni gissa vad som hände med hennes konto i Swedbank? 😎

Inte ens om de så erbjöd 20% ränta på privatkontot skulle vi öppna ett nytt konto hos dom.
Jag berättar detta för alla bekanta så att de ska slippa problem med den banken.

Redigerat:
  • Gilla
yonna och 14 till
  • Laddar…
R riek skrev:
Jag har köpt ett arrendetorp och förvärvat och bildat fastighet på stället. Rivt ned och börjat bygga upp ett nytt hus.
Allt finansierat ur egen ficka och huset är färdigt till 30%. Nu ger handelsbanken mig avslag på byggnadskreditiv på resten då kalkyl är för osäker. Husen är väl på väg och jag finansierar 60% ur egen ficka. Har inga skulder idag och tjänar över en miljon per år. Förvisso ensamstående och med barn hemma.

Idioter enligt mig. Passa er för skitbanken och lite inte på löften, förrän de finns i skriftligt. Heder är ett begrepp och övergett både Sverige och Handelsbanken. Undvik dem och sälj alla aktier i bolaget, de har inte framtiden för sig.
Det blir nog knepigt eftersom HB ligger etta på bank-toppen...
Jag får inte heller låna av dom men vem är jag att klaga? 🤓

.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag hade kunnat lägga till "förutom nichebanker där man inte bedömer att en konkurs ger några allvarliga spridningseffekter", Men jag har ingen ambition att skriva så att det aldrig kan komma in någon "ackchyually "-typ och invända.

I det här fallet så var ju dessutom invändningen fel och först efter redigering och googling fick ni rätt på det.
Men vad var din poäng i att Svenska systemviktiga banker inte tillåts gå i kk utan då tar staten sannolikt över.?

Mindre banker kan självklart fortfarande gå i kk. Det är därför vi har insättningsgarantin

• Gilla
RogerHql
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Har inte läst alla tidigare svar men kan berätta om mina erfarenheter av Swedbank och Handelsbanken.
Min fru hade en tomt i Chile som såldes. Hon åkte till Chile och påbörjade försäljningen men var tvungen att åka hem innan affären var klar.
Det införskaffade en fullmakt från Notarius Publikus i Chile att en väninna till henne skulle slutföra affären.
Allt enligt gällande regler.
Banken hon hade då var Swedbank. Fick besked om att de ville ha kontrakt för köp och försäljning av tomten, samt fullmakten.
Eftersom dessa var på spanska så översatte jag de till svenska samt bifogade originalhandlingarna.
Svaret blev att dokumenten skulle vara översatta av en av kammarkollegiet auktoriserad översättare.
Jag tog kontakt med en översättare (kostade väldigt mycket men den avgiften accepterades).
Vi skickade in översättningen underskriven och attesterad av översättaren.
Svar kom att de ville ha kontoutdrag från väninnans konto som visade inbetalning av köpesumman samt överföringen till min frus konto.
Skickade in dessa.
Gissa vad som blev deras svar.

Tyvärr kan vi inte godkänna transaktionen eftersom det inte gick att säkerställa transaktionens legitimitet.

De returnerade pengarna till väninnans konto utan att ge besked om detta.
Först efter en långdragen mail kontakt, där vi efterlyste vad som hänt med pengarna så dök de upp på väninnans konto.
Som tur var så hade min fru också ett konto på handelsbanken.
Jag tog kontakt med HB för att fråga vilka dokument de krävde och berättade att alla dokument fanns, både i original och i översättning av en auktoriserad översättare.
De svarade att det nog inte var nödvändigt men att om det krävdes skulle vi skicka in dokumenten
Väninnan skickade pengarna till kontot och dessa sattes in på kontot utan några som helst problem

Kan ni gissa vad som hände med hennes konto i Swedbank? 😎

Inte ens om de så erbjöd 20% ränta på privatkontot skulle vi öppna ett nytt konto hos dom.
Jag berättar detta för alla bekanta så att de ska slippa problem med den banken.
Haft Swedbank hela mitt liv. Aldrig minsta lilla problem med lån, utlandsbetalningar osv osv.
Vet folk som haft stora problem med andra banker med. 🤷‍♂️.

Asch.. då är nog Nordea värre 😅 vi kollade på bostadslån. Enligt handläggaren fick vi köpa för 2.3 milj. Trots att vi på 7år har betalat av bolånet på 2.6milj hos dom pga överamorterat då vi vill leva skuldfritt egentligen. Har en total inkomst på 128k / mån. Obelånat lantställe och ingen bil (då). 3 barn här med. I Stockholm kommer man ingen vart med 2.3 miljoner kronor. Inte ens om vi la 50-60% handpenning skulle vi fått högre. Annars brukar faktiskt handpenningen vara det avgörande, som jag förstått det..
Men, både när vi valde att rage-amortera och köpa lantstället utan lån så ringde Nordea upp och IFRÅGASATTE varför vi gjorde så. Vi var väl helt dumma i huvudet lät det nästan som. Samhället är inte uppbyggt för att vara lånefria.
När vi köpte bilen (ny elbil) så var vi också dumma i huvudet som inte tog lån eller leasing.

Nä, är så trött på banker

• Gilla
OramaC och 6 till
  • Laddar…
R riek skrev:
Mitt problem är att jag trodde att de seriöst skulle värdera sin 30 åriga relation med mig. Får nu greja en plan B. Inte Sverige sim jag kände till det.
Jag har nyss bytt bort Handelsbanken pga ganska liknande erfarenhet. Var kund i ca 25 år. Fick till svar när jag skulle söka bolån att kalkylen inte skulle gå ihop pga nya regler från finansinspektionen, men den andra banken hade inga som helst problem med den frågan.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag hade kunnat lägga till "förutom nichebanker där man inte bedömer att en konkurs ger några allvarliga spridningseffekter", Men jag har ingen ambition att skriva så att det aldrig kan komma in någon "ackchyually "-typ och invända.

I det här fallet så var ju dessutom invändningen fel och först efter redigering och googling fick ni rätt på det.
Vilken otroligt otrevlig ton du har. Du kanske vill att andra tilltalar dig så när du söker svar på saker här?

• Gilla
bodda olsson och 9 till
  • Laddar…
Problemet måste väl vara att det är arrende.

• Gilla
Jorentz och 6 till
  • Laddar…
A och O med SHB är vem som är ens bankkontakt. Dessutom är kontoren väldigt självständiga. Har haft dem som bank i snart 40 år, men vi bytte kontor när vår pärla Birgitta flyttade till ett annat kontor och vi hamnade hos en efterträdare som var en riktig träbock till paragrafryttare. Således, testa att byta kontor, inte bara byta bank.

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
R riek skrev:
Jag har köpt ett arrendetorp och förvärvat och bildat fastighet på stället. Rivt ned och börjat bygga upp ett nytt hus.
Allt finansierat ur egen ficka och huset är färdigt till 30%. Nu ger handelsbanken mig avslag på byggnadskreditiv på resten då kalkyl är för osäker. Husen är väl på väg och jag finansierar 60% ur egen ficka. Har inga skulder idag och tjänar över en miljon per år. Förvisso ensamstående och med barn hemma.

Idioter enligt mig. Passa er för skitbanken och lite inte på löften, förrän de finns i skriftligt. Heder är ett begrepp och övergett både Sverige och Handelsbanken. Undvik dem och sälj alla aktier i bolaget, de har inte framtiden för sig.
Du kan alltid begära en annan handläggare och se vad den säger..
Ligger ganska mkt personlighet bakom varje ha handläggare.
Sen ska man aldrig vara trogen en bank.
Oftast fördel att byta bank.
Gärna en lokal Sparbank, är oftast mer personliga och hjälpsamma.

• Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
De ser såklart detta som ett högriskprojekt och det är väl därför de säger nej. För att det handlar om pengar och de är noll procent intresserade av att "hjälpa" (=ta affärsmässigt för stor risk ) för sin kund sen 30 år.
Det är ju där trådskaparens misstag ligger. Han trodde banken och han va kompisar men i själva verket är hans lojalitet ingenting värd så fort det handlar om att banken ska ta en risk eller kostnad utöver det vanliga.

Lär ju vara en rätt stor skillnad i risk mellan att investera i ett bygge från typ Myresjöhus och nån som bygger själv. Säkert minst fem gånger så vanligt att det aldrig blir klart.

Och sen är det ju att huset är typ ingenting värt förrän det är färdigt. Låt säga att huset blir 70% klart och sen löser banken in det. Kan ju bli så kostsamt att slutföra (om det är mycket brister) att bankens säkerhet i praktiken istället är en kostnad för rivning och att egentligen bara tomten har något värde.

Jag tycker banken skulle låna ut pengarna i det här fallet i alla fall. Det är ju uppenbart inte något Lyxfällan-fall utan en seriös människa.
Var även arrendetomt om jag inte läste fel 👍

Hb har varit knepiga länge.
Fick muntligt (lögn) att det är absolut inga problem med lån.
När jag hörde av mig om ett hus så var mitt maxlån 400 000 kr, detta var 2016. LF gav mig 1,1 mille utan problem.
Brorsan hade med problem med Hb, han bytte med till LF.

Idag finns inte deras kontor alls, de drog väl in rätt många sådana =)

• Gilla
P-o Assarsjö och 2 till
  • Laddar…
F
R RogerHql skrev:
Det blir nog knepigt eftersom HB ligger etta på bank-toppen...
Jag får inte heller låna av dom men vem är jag att klaga? 🤓
Det finns väl en gammal sanning att Handelsbanken skall man äga, inte göra affärer med. Bankkrisen som det tjafsades om några inlägg upp där staten räddade svenska storbanker som gjort bort sig finansierades väl till tätt stor del Handelsbanken.

• Gilla
Jontha och 1 till
  • Laddar…
R riek skrev:

Om det är byggt på arrendemark och Mälardalen med sjöutsikt så gissar jag på vart det är och säger fideikommiss, är det helt fel ute? Om så är fallet bygger du ett dyrt hus på mark du inte äger. Det kan vara därför banken inte är villiga till att ge kredit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.