Attitudeswe
Violina Violina skrev:
Inget särskilt system alls, använder el när jag behöver (tvätta, städa, diska, laga mat, verktyg/maskiner i garaget) och bryr mig inte om tiden på dygnet..

Ingen elbil och pellets till uppvärmning
Utan värmeproduktion eller elbil kommer timpris vara en förlust nästan hur du än anstränger dig. Antagligen blir även fastpris en förlust då du inte har ökad konsumtion på vintern nämnvärt. Skönt att slippa tänka på det.

Hade du haft en LLVP hade du kanske kunnat spara pengar på att köra den istället för pellets. Vid 20öre elpris+50öre skatt och 30 öre elöverföring hade du kunnat få värme för 33öre/kWh värme vid +4 grader ute. Vad kostar 1.2 kWh pellets?
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Ah! Ja utan värme(el) ligger vi på 500kwh i december på 5 personer och med 1 dm och tm om dagen i snitt. Det är ju rimligt med 300.
Här är vi visserligen "bara" tre, men vi har inte varit uppe på mer än 270kWh nån månad.. där ingår ändå el för cirkulationspumpar (både golvvärmen i köket och den till resten av huset), elen som brännaren drar, samt pump och filter till vattnet..
 
Violina Violina skrev:
Här är vi visserligen "bara" tre, men vi har inte varit uppe på mer än 270kWh nån månad.. där ingår ändå el för cirkulationspumpar (både golvvärmen i köket och den till resten av huset), elen som brännaren drar, samt pump och filter till vattnet..
Ert hus drar alltså mindre el i snitt än mitt gör på tomgång. Iofs så finns det en del datorer och annat som ligger och sover, men ändå. Bara ventilationsfläkten ligger väl på 50W.

När jag kör min dator så ligger bara skärmarna på över 150W. TVn ligger på runt 100-150W.

Jag är imponerad måste jag säga. Tvättar ni aldrig? Diskmaskin?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har åxå effektavgift, tycker de beräknar den rätt konstigt. Har tibber för elen. De vill ju styra laddningen åt mig så det laddar när effekt finns. Men jag vågar nog inte låta laddaren vara ställd på full krydda just för att effektavgiften då kan äta upp mycket av förtjänsten. Tycker att nät och elleverantörerna borde prata sig samman här och att det skulle finnas nåt protkoll där man fick ungefär som tibber har idag, billig el, om man låter bolagen styra allt som inte är tidskritiskt.

Kunde elbilsladdare och värmepumpstillverkare enas om ett protokoll och sätt att styra skulle man nog kunna optimera elnätet otroligt mycket, sänka peakar och få ett stabilare elsystem med en mycket liten nedsida i funktionalitet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ert hus drar alltså mindre el i snitt än mitt gör på tomgång. Iofs så finns det en del datorer och annat som ligger och sover, men ändå. Bara ventilationsfläkten ligger väl på 50W.

När jag kör min dator så ligger bara skärmarna på över 150W. TVn ligger på runt 100-150W.

Jag är imponerad måste jag säga. Tvättar ni aldrig? Diskmaskin?
Jag vet att jag jämförde vår elförbrukning som barnfamilj med svärföräldrarnas. Vårt sekelskifteshus tror svärfar är svindyrt i värme. Den stora skillnaden mellan svärföräldrara och oss är att på sommaren har vi en otroligt mycket högre förbrukning än dem. Säkert speldatorer och annat som går, samt alla som duschar i tid och otid. Så deras moderna hus med frånluftvärmepump är sannolikt mycket sämre än vårt hus med bergvärmepump. Men detta var kanske lite of-topic.

Jag har fått klagomål på min logik för att styra varmvatten, då jag tycker att man gott kan snåla på vattnet på dyrtider. Men vissa i familjen duschar till värmen tar slut. Då satte jag in en tempgivare på VVB (gammal VP utan några avancerade lättlästa outputs), så jag kan tvinga igång lite värme på vattnet även om elpriset är högt och VVB kall. Så det åtminstone är pissjummet för näste person till dusch och rakning...
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag vet att jag jämförde vår elförbrukning som barnfamilj med svärföräldrarnas. Vårt sekelskifteshus tror svärfar är svindyrt i värme. Den stora skillnaden mellan svärföräldrara och oss är att på sommaren har vi en otroligt mycket högre förbrukning än dem. Säkert speldatorer och annat som går, samt alla som duschar i tid och otid. Så deras moderna hus med frånluftvärmepump är sannolikt mycket sämre än vårt hus med bergvärmepump. Men detta var kanske lite of-topic.

Jag har fått klagomål på min logik för att styra varmvatten, då jag tycker att man gott kan snåla på vattnet på dyrtider. Men vissa i familjen duschar till värmen tar slut. Då satte jag in en tempgivare på VVB (gammal VP utan några avancerade lättlästa outputs), så jag kan tvinga igång lite värme på vattnet även om elpriset är högt och VVB kall. Så det åtminstone är pissjummet för näste person till dusch och rakning...
Jag har istället en knapp för override, dvs om någon vill duscha annat än på morgonen så får de aktivera varmvatten senast tre timmar innan. Nu på sommaren värmer jag vattnet om elen är billigare än på nattens medelpris så då är det ofta varmt på kvällen ändå
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har istället en knapp för override, dvs om någon vill duscha annat än på morgonen så får de aktivera varmvatten senast tre timmar innan. Nu på sommaren värmer jag vattnet om elen är billigare än på nattens medelpris så då är det ofta varmt på kvällen ändå
Jag hade overriden i min telefon, så de fick be om mer varmvatten. Men är ju enklare att ta en kortare dusch så räcker vattnet till alla. Nu på sommaren kör jag för fulla ställ utan logik. Det var när elen kostade 5-10 spänn dyraste timmarna som jag tyckte man kunde avstå långa duschar...

Jag har en vattenfelsbrytare som tyvärr inte har nåt officiellt gränssnitt att styra på, men man kunde ju tänka sig att den skulle bryta tillförseln av allt vatten om man duschar för länge. Eller stoppa in en IKEA Knycklan på bara duschen och fimpa varmvattnet som på en båthamns (eller campingplats) dusch. Alternativet är att lära tonårstjejen att inte duscha en halvtimme. Frågan är vad som är enklast, bygga en avancerad styrning eller jobba på barnuppfostran? :D
 
  • Haha
Kluffe
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag hade overriden i min telefon, så de fick be om mer varmvatten. Men är ju enklare att ta en kortare dusch så räcker vattnet till alla. Nu på sommaren kör jag för fulla ställ utan logik. Det var när elen kostade 5-10 spänn dyraste timmarna som jag tyckte man kunde avstå långa duschar...

Jag har en vattenfelsbrytare som tyvärr inte har nåt officiellt gränssnitt att styra på, men man kunde ju tänka sig att den skulle bryta tillförseln av allt vatten om man duschar för länge. Eller stoppa in en IKEA Knycklan på bara duschen och fimpa varmvattnet som på en båthamns (eller campingplats) dusch. Alternativet är att lära tonårstjejen att inte duscha en halvtimme. Frågan är vad som är enklast, bygga en avancerad styrning eller jobba på barnuppfostran? :D
Bygga en avancerad styrning, alla dagar i veckan. Det är tonårsdottern som använder knappen här också. Vattnet räcker till fyra duschar, då länge inte en av dem är dottern. Som tur är så duschar hon aldrig på morgonen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Bygga en avancerad styrning, alla dagar i veckan. Det är tonårsdottern som använder knappen här också. Vattnet räcker till fyra duschar, då länge inte en av dem är dottern. Som tur är så duschar hon aldrig på morgonen.
Här var en dag i veckan som 3 i familjen hade träningsaktiviteter. Frugan sist och fick alltid kallt vatten. Jag glömde oftast att aktivera mer vatten. Skulle gått att styra på schema iom alltid samma dag. Alla andra dagar var dottern sist ut och då fick hon duscha slut på vattnet så hann den göra en ny billig laddning till på morgonen efter... Kanske en knycklan som kraftigt reducerar varmvattnet efter 5 minuter så även med fullladdad VVB så får man bara 5 minuters ångdusch och därefter pissljummet... :D Med logiken kan jag ju bara slå igång mer varmvattenproduktion, inte avbryta duschen. Funderade på att sätta en lampa som ändrar färg till röd när man måste sluta duscha för att spara på vattnet. Iom jag har tempmätning kan jag i efterhand se på loggarna hur förloppen varit. Kombinerat med den betydligt mer lågupplösta loggen från vattenfelsbrytaren så syns det tydligt vilka dagar som är duschintensiva... Lite integritetskränkande tyckte de som duschade.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
1e jan 2027 är väl deadline? Absolut slappt av nätägarna att inte ha tagit till sig detta då det gått mer än ett år sedan föreskriften trädde i kraft dock...
Ja. Men det är åtminstone skönt om påhittet har ett bäst före-datum.
 
Den träder ju i kraft 2027-01-01
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ert hus drar alltså mindre el i snitt än mitt gör på tomgång. Iofs så finns det en del datorer och annat som ligger och sover, men ändå. Bara ventilationsfläkten ligger väl på 50W.

När jag kör min dator så ligger bara skärmarna på över 150W. TVn ligger på runt 100-150W.

Jag är imponerad måste jag säga. Tvättar ni aldrig? Diskmaskin?
Jodå.. har två tvättmaskiner och en torktumlare, brukar köra alla tre 2 eller 3 gånger i veckan..

Diskmaskin, ja, går väl en gång om dagen till en gång varannan dag.. lagar mat nästan dagligen..

Är absolut inte en sån som "sparar" på elen 😅
 
Jag återkommer till detta med billaddning och effektavgifter. Jag tänker mig nu GBG/Partille och avrundar till 30kr/kWh bara för räkneexemplets skull. Jag antar även att vi skall ladda bilen med 5 kWh varje dygn i snitt. Sedan antar jag för räkneövningens skull att maximal effekt under en timme Sker under natten. Om vi nu har en laddare som klarar av 11kW så kan vi fortfarande aldrig ladda mer än 5 kW inder en timme, detta innebär att vi med full effekt skulle kunna sprida detta över två timmar och få 2,5kWh per timme. Det skulle då med 30 dagar på en månad ge ett extra elpris på 2,5*30/30=2,50kr/kWh elbilsladdning. Det är billigare än diffen mellan högt ock lågt elpris imorgon...

Staplade stegdiagram för två dagar med medelvärden, över tidsaxel, indikerar kanske energianvändning eller aktivitetsnivåer.

OM vi istället skulle sprida ut laddningen över 5h, då får vi istället 1kWh/h, dvs 1*30/30=1kr/kwh. Detta gör det 1,50kr billigare per kWh att ladda bilen. Då lönar det sig definitivt att hitta mindre lastade timmar på dygnet för elförbrukningen. Sedan får man naturligtvis kolla på vad den maximala effekten verkligen är, men i praktiken kan man (lite förenklat) säga att effekttariffen är 1kr/kWh för dagliga aktiviteter om man inte planerar effektförbrukningen. Lite tråkigare med andra saker som ett bastubad eller en enstaka billaddning som kan kosta 300kr om man har otur. Men det har vi ju redan konstaterat tidigare i tråden.

Detta leder mig hur som helst till att tro att jag skall maximera uppvärmningen av huset och varmvattnet till de billigaste timmarna på dagen (det är då mitt hus ligger och tomkör) så att jag har natten tillgänglig för elbilsladdning (om man har effekttariff enligt Göteborgsmodellen på natten). Men det beror ju på elpriset som sagt var, men en enkel modell här är ju att räkna med att det lönar sig att använda elen på dagen så länge som priset är mindre än 1kr/kWh (inkl moms) med den förenklade modellen.

För att jag nu skall kunna räkna ut optimal användning av effekten så blir det en riskkalkyl där man får titta på temperaturen utomhus för att skatta hur mycket värme som behövs på natten och dagen för att kunna gissa hur mycket ledig effekt man har framåt i tiden. Historiska data visar ungefär hur mycket man kan köra per timme på natten och detta får då vara grunden för hur mycket som skall köras vid högre elpris (gärna det lägsta), men då måste man ju i förväg veta om man skall ladda någon bil på natten och ungefär hur mycket. Detta få bli en manuell in-parameter till ekvationen.

I praktiken så vänder jag nog på det hela istället, jag räknar ut hur mycket effekt och tid alla styrbara källor behöver om de körs och sedan styr jag de mer flexibla förbrukarna (exempelvis laddning av bilen) mer om mer energi får plats när man väl kör och elen är billig (t.ex. om den ena bilen inte behöver laddning så får den andra bilen mer laddning än budgeterat för).

Det är nästan så att jag skulle vilja ha effekttariff enligt Göteborg/Partille bara för att få optimera det hela... 🤪
...jag gillar utmaningen! Jag antar utmaningen när den ges! Jag tror nämligen att det finns ännu mer pengar att spara per månad jämfört med min avgift för huvudsäkringen idag. Den som är smartast vinner!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hmm, jag räknade lite på hur mycket man verkligen kan göra av med under den dyra timmen i Göteborg, jag jämförde min fasta avgift för 20A med deras prismodell. Det slutade med att jag inte ens får göra av med 5kW per timme under månadens tre högsta timmar om det inte skall bli dyrare. Det är ungefär där jag ligger som mest nu på sommaren, men det intressantaste är kanske snarare hur mycket man gör av med under en timme då man inte laddar bilen, värmer varmvatten eller värmer huset?

Det jag kommer fram till är att i juni ligger jag på drygt 3 kWh i snitt under matlagningens tre värsta timmar. I januari ligger jag på 5kW i snitt under motsvarande tid, detta antyder att avstängning av värmen under matlagning på vintern skulle kunna få ned det till 3kWh. Å andra sidan är medelförbrukningen i januari ungefär 2,2kWh/h, så det blir nog svårt ändå.

Vad kan man då dra för slutsats från detta? Jo baspriset för mitt hus (utan att börja med micro management av förbrukningen) för ett ett abonnemang med Göteborgs prismodell ligger på ca 285kr/mån, dvs det finns bara 35kr/mån att tjäna på detta (inte riktigt rättvist att räkna så).

Maximal förbrukning (och då trycker jag ju på under natten) ligger under årets sex första månader på:
7; 7,6; 7,7; 7,2; 6,3; 5,5
Men då har vi inte laddat bilar med mer än 3,7 kW eller kört särskilt mycket bastu (verkar ha fördelats rätt jämnt över timmarna). Men det skulle motsvara 180kr mer för januari än medelförbrukningen. I Juni motsvarar det lika mycket faktiskt. Det var ju intressant. Allt detta kan sammanfattas till att om man är smart och får effekttariffer så kan man (jag i mitt hus) spara in uppåt 3kW i effekttariffer, eller runt 100kr/mån. (Om jag skulle gå ned till 3x16A så skulle jag spara in 500kr/år. )

Detta med effektavgifter blir mycket jobb för liten besparing jämfört med dagens avgifter, men om jag vänder på det så skulle det utan att jag gör något bli runt 1000kr dyrare per år (än idag) och om jag gör något åt detta så blir det 1200kr billigare. Dvs, det finns 2200kr/per år att spara in.

Alla beräkningar ovan är baserade på att skillnaden i elpris är försumbart. Jag hade ju tidigare räknat ut att det varje natt skulle behövas 1kr billigare el än på dagen för att kompensera för effekttariffen (vid någon förbrukning för elbilsladdningen - jag har för mig att det handlade om 5-6kWh jag räknade på).

Tur det är roligt att "lura systemet", eller om det kanske är systemet som lurar mig...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Så här funkar tydligen vår effektavgift;

Effektavgift​

Effekt motsvarar hur mycket el du använder på en och samma gång. Om du har många elapparater igång samtidigt och dessutom kanske laddar elbilen eller tappar upp ett varmt bad vid samma tidpunkt blir effekten hög. Om du istället ser till att ha en jämnare elanvändning under en längre period blir effekten lägre.

Avgift för effekten tas bara ut helgfria vardagar klockan 7-19. Effektavgiften beräknas i snitt på de tre högsta effekttimmarna under vardagar, per månad. Det betyder att du själv har möjlighet att påverka hur stor den blir. Ju färre effektslukande apparater du använder vardagar klockan 7-19, desto lägre blir din effektavgift. Till exempel: Om du av misstag laddar din elbil med full effekt från kl. 11 till kl. 14 en vardag så blir det troligtvis dessa timmar som effektavgiften beräknas på.

Under helger och röda dagar räknas inte toppar alls.

Effektavgiften varierar över året. Under sommaren då belastningen på elnätet minskar sänks den. Under vinterhalvåret då belastningen är högre återgår den till normal nivå vilket innebär att elnätskostnaden ökar.

Tid på åretInkl. momsExkl. moms
April – oktober 61,46 kr/kW49,17 kr/kW
November – mars 122,92 kr/kW 98,33 kr/kW

Så här räknar vi ut effektavgiften​

Med hjälp av timavläsning av din elmätare tar vi fram de tre högsta värdena helgfri vardag mellan klockan 7-19 under en månad. Genomsnittet använder vi som underlag för att räkna fram effektavgiften. Om genomsnittet till exempel är 5,7 kW under perioden april-oktober då avgiften är 61,46 kr/kW och månad, blir effektavgiften 61,46x5,7=350,32 kronor. Under perioden november-mars blir effektavgiften istället 122,92x5,7=700 kronor.
Jag tänker att i mitt fall får man bygga att styrningen bara försöker maxa energi mellan 19-07 och helger. Men kan man "spara" energi, dvs se till att elbil mm inte laddar under de timmarna man kan råka på effektavgift? Jag kan fn inte styra laddningen, jag kan integrera min Zoe i Home Assistant (tror jag) - men inte Easee/Tibber laddaren? Jag har en Pulse-mätare som jag tyvärr inte dragit igång pga bla svag WiFi och att jag istället ställde ner laddaren. Bilen har aldrig inte varit fullladdad på morgonen, jag har bara 41kWh. Jag har ännu aldrig behövt ladda mitt på dagen för en ny resa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.