namnbyte
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nordpool python biblioteket funkar utmärkt för mig
Toppen! Personligen undviker jag bibliotek, antingen för att jag gillar att återuppfinna hjulet själv eller för att jag avskyr begränsningar mot hur jag hade önskat att något skulle funkat.

Kuriosa så var ovan hela startskottet åt att jag helt lämnade Home Assistant och började bygga min egna automationsplattform från scratch istället, vilket detta är en modul ifrån :)
 
Attitudeswe
namnbyte namnbyte skrev:
Toppen! Personligen undviker jag bibliotek, antingen för att jag gillar att återuppfinna hjulet själv eller för att jag avskyr begränsningar mot hur jag hade önskat att något skulle funkat.

Kuriosa så var ovan hela startskottet åt att jag helt lämnade Home Assistant och började bygga min egna automationsplattform från scratch istället, vilket detta är en modul ifrån :)
Jag har också kodat egen klimatstyrning av min LLVP:

https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/sensibo_optimizer.py
 
  • Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nu formulerade du det som att det var en varierande avgift beroende på säkringsstorlek och det har vi alltså inte haft i Göteborg på de 15 år jag bott där. En fast avgift är en fast avgift och inte en variabel avgift baserad på storlek.

Vidare så införde Göteborg en effektavgift baserad på genomsnittet högsta timman under en månad. Senare (om det var ett halvår eller ett år senare) så ändrade dom det till att vara ett genomsnitt av genomsnittet på de tre högsta timmarna med en samtidig höjning av effektavgiften.

Ett riktigt jävla skitsystem skulle jag säga, det betyder tex att jag vridit ner laddningen på bilen till 8A vilket ger mig ett max på ca 6-6,5kW ungefär med disciplin att tex inte köra torktumlare eller tvättmaskin samtidigt som billaddning. Man får såklart inte ha för bråttom nån stans då laddningen tar orealistiskt lång tid. Dagtid vid sol och låga elpriser så laddar jag med full fart. Det hade inte gjort ont med fri fart från 00-05.
Visst, jag hade kunnat formulera det bättre, men jag har koll på Göteborgs nätavgifter.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag har också kodat egen klimatstyrning av min LLVP:

[länk]
Det har iofs jag också, men betydligt mycket enklare...
...och antagligen sämre effektivitet.
 
namnbyte
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag har också kodat egen klimatstyrning av min LLVP:

[länk]
Tackar för länk! Kikar igenom kodbasen ikväll och plockar idéer till hur vår kommer styras :)
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag har också kodat egen klimatstyrning av min LLVP:

[länk]
Jäklar du vilken lång kod! Bra jobbat! Har du möjlighet att kort sammanfatta exakt vad koden gör? Ex. tar timprisvärden och jämför med utetemperaturen och innetemperaturen och sedan ställer in sin temperatur och fläkthastighet utifrån dessa variabler.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
I Partille energis nät kostar det 29:50 kr per peak kWh/h.

Så har du ingen egen elbil, men får besök av en vanlig 11kW elbil som laddar en enda timme (när du redan använder spis och varmvatten) så kostar det minst 330kr att bjuda gästen på laddning.

Laddar man istället med 6A så kanske man får köpa elen aningen dyrare.

Även om du laddar 300kWh/mån själv så är det lätt värt att i smitt betala upp till ca40öre extra per kWh men undvika/reducera effektavgiften.

Sen kan man ju tycka ett 200kr/mån inte är mycket pengar, men all bäckar små;)
Dina 330 kr är baserat på att du inte har någon effekt annan tid?
Dvs ditt exempel är att du aldrig har förbrukat något på din spis eller varmvattnet?
Så det kostar väll inte 330kr för en laddning då, utan bara överskridande pris på effekt utöver spisen + varmvatten.

Man åker ju oavsett på ”straffet”, för 0w lär man ju ej ligga på under dom värsta timmarna.

Dock lurigt att räkna ut hur man skall agera.
(Själv tänker jag låta säkringarna glöda under billiga timmar med timprisstyrd vvb samt två elbilar på ingång, jäkligt oklart om det kommer löna sig 🙈)
Men beror väll på hur priserna varierar som är hyffsat svårt att förutspå.
 
Attitudeswe
E Einh skrev:
Jäklar du vilken lång kod! Bra jobbat! Har du möjlighet att kort sammanfatta exakt vad koden gör? Ex. tar timprisvärden och jämför med utetemperaturen och innetemperaturen och sedan ställer in sin temperatur och fläkthastighet utifrån dessa variabler.
Den räknar på LLVPns kapacitet samt effektivitet, husets behov, priset, temperatur inne och ute (via grannars sensor och smhi prognos), om man är hemma eller borta, upptäcker om man eldar(och fläktar då runt värmen med min 12 år gamla LLVP som inte har den funktionen inbyggt)

Sänker fläkten inne när värmebehovet är lågt, men kör hög fläkt när man bygger värme och sover/inte är hemma)

Tar hänsyn till kommande utetemp så att den inte värmer för sent, eller om den kan vänta för att få bättre COP tack vare högre ute temp.

T.ex. slutar den värma huset 30min innan man går hemmifrån. Sen låter den huset kyla av om det inte är uppenbart fördelaktigt att värma riktigt tidigt jfr just in time. Koden bevakar kontinuerligt innetemp och börjar värma i tid så att komfort finns igen kl 16. Den värmer olika hårt beroende på priset (VP är effektivare om den får jobba på dellast)

Innan denna styrning förbrukades ca 17000kWh/år. Nu förbrukas också 17000kWh, men då finns det två elbilar i hushållet som inte fanns året innan (dessa förbrukade 4200kWh, men jag har också eldat 2 kubik ved som jag inte gjorde året innan, så svårt att säga hur mycket det sparar, men förbrukningen flyttas iaf effektivt)...

Skärmdump av app visar elförbrukning och elpris över tid för 22 februari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dec -22 sparades 1150kr (iof mycket tack vare VVB och 204kWh till elbil samt ca 1000kWh värme från ved första halvan av månaden när det var kallt och dyrt): https://offpeak.se/snaps/bKVZ9UNVD4VZqL7mDTxh/graphs
 
Redigerat:
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Attitudeswe
R Robin Lindberg skrev:
Dina 330 kr är baserat på att du inte har någon effekt annan tid?
Dvs ditt exempel är att du aldrig har förbrukat något på din spis eller varmvattnet?
Så det kostar väll inte 330kr för en laddning då, utan bara överskridande pris på effekt utöver spisen + varmvatten.

Man åker ju oavsett på ”straffet”, för 0w lär man ju ej ligga på under dom värsta timmarna.

Dock lurigt att räkna ut hur man skall agera.
(Själv tänker jag låta säkringarna glöda under billiga timmar med timprisstyrd vvb samt två elbilar på ingång, jäkligt oklart om det kommer löna sig 🙈)
Men beror väll på hur priserna varierar som är hyffsat svårt att förutspå.
Våra två elbilar laddas på 6A. Billigare att köpa lite el ibland för 50öre mer än att åka på 200kr/mån för högre effekt.

Mitt exempel var att gästen laddare 18-19 samtidigt som huset i övrigt redan producerade en maxlastimme. Varmvatten, mat och kanske en tvätt som går. Huset står då kanske för 5kW varje dag 18-19, men får du besök av en bil som adderar 11kW på toppen så kostar den enda timmen 330kr extra pga bilen.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Den räknar på LLVPns kapacitet samt effektivitet, husets behov, priset, temperatur inne och ute (via grannars sensor och smhi prognos), om man är hemma eller borta, upptäcker om man eldar(och fläktar då runt värmen med min 12 år gamla LLVP som inte har den funktionen inbyggt)

Sänker fläkten inne när värmebehovet är lågt, men kör hög fläkt när man bygger värme och sover/inte är hemma)

Tar hänsyn till kommande utetemp så att den inte värmer för sent, eller om den kan vänta för att få bättre COP tack vare högre ute temp.

T.ex. slutar den värma huset 30min innan man går hemmifrån. Sen låter den huset kyla av om det inte är uppenbart fördelaktigt att värma riktigt tidigt jfr just in time. Koden bevakar kontinuerligt innetemp och börjar värma i tid så att komfort finns igen kl 16. Den värmer olika hårt beroende på priset (VP är effektivare om den får jobba på dellast)

Innan denna styrning förbrukades ca 17000kWh/år. Nu förbrukas också 17000kWh, men då finns det två elbilar i hushållet som inte fanns året innan (dessa förbrukade 4200kWh, men jag har också eldat 2 kubik ved som jag inte gjorde året innan, så svårt att säga hur mycket det sparar, men förbrukningen flyttas iaf effektivt)...

[bild]

Dec -22 sparades 1150kr (iof mycket tack vare VVB och elbil): [länk]
Kodar mest plc själv, kikade en snabbis i din kod.
Fick en funderare bara…
Varför köra status == 200 (förmodar på http?)
Är inte >= 200 och < 300 det mest korrekta? Eller har jag fått det om bakfoten?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Våra två elbilar laddas på 6A. Billigare att köpa lite el ibland för 50öre mer än att åka på 200kr/mån för högre effekt.

Mitt exempel var att gästen laddare 18-19 samtidigt som huset i övrigt redan producerade en maxlastimme. Varmvatten, mat och kanske en tvätt som går. Huset står då kanske för 5kW varje dag 18-19, men får du besök av en bil som adderar 11kW på toppen så kostar den enda timmen 330kr extra pga bilen.
Okay, problemet blir ju om priserna skiljer sig 3kr mellan timmarna, så kan det ju löna sig att brassa på under billiga timmar
Svår balansgång
 
Attitudeswe
R Robin Lindberg skrev:
Okay, problemet blir ju om priserna skiljer sig 3kr mellan timmarna, så kan det ju löna sig att brassa på under billiga timmar
Svår balansgång
Jo, dec -22 var det ofta bara 4 billiga timmar/natt, sen var det över kronan dyrare. Då laddade jag lite snabbare är 6A får erkännas...

Skärmavbild av elanvändning och elpris över tid, visar varierande kostnad och förbrukning under en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


-23 års dyraste dag i SE3 (6e mars) kostade elen i snitt 204öre. Jag hoppas tiderna när elen var dyr även på natten är förbi för denna gång...

Mobilskärmdump som visar energiförbrukning och elpriser över tid. Stolpdiagram och linjediagram kombinerade. Datum: 6 mars.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hels vill man ju ha en logik som vet om vad högsta effekt varit och försöker hålla sig under det. I början av månaden får man väl gå på en fördefinierad nivå.
 
  • Gilla
Einh och 2 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Vad har du för system och vanor?
Inget särskilt system alls, använder el när jag behöver (tvätta, städa, diska, laga mat, verktyg/maskiner i garaget) och bryr mig inte om tiden på dygnet..

Ingen elbil och pellets till uppvärmning
 
Violina Violina skrev:
Inget särskilt system alls, använder el när jag behöver (tvätta, städa, diska, laga mat, verktyg/maskiner i garaget) och bryr mig inte om tiden på dygnet..

Ingen elbil och pellets till uppvärmning
Ah! Ja utan värme(el) ligger vi på 500kwh i december på 5 personer och med 1 dm och tm om dagen i snitt. Det är ju rimligt med 300.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.