Var har du fått det ifrån?
 
  • Gilla
krikur och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var har du fått det ifrån?
Jag brainstormar. Friggebod, 4m fr tomtgräns. Skyddad uteplats 4m från tomtgräns (om man inte är rik och känd för då får du bygga så nära du vill....)
 
A-PL A-PL skrev:
Jag brainstormar. Friggebod, 4m fr tomtgräns. Skyddad uteplats 4m från tomtgräns (om man inte är rik och känd för då får du bygga så nära du vill....)
4,5 m
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
Det är en unik regel för friggebodar. Det här handlar inte om en friggebod. Det är redan för många som gissat i tråden.
 
  • Gilla
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
S Stenper skrev:
Hej alla, jag har ofta läst om "problemgrannar" här på forumet och varit glad att jag inte har några sådana! Trodde jag....När vi för några dagar sedan kom till vårt fritidshus visade det sig att grannen byggt ett stort utekök där merparten ligger på vår tomt. När jag påpekade detta för grannen medgav han efter en stund att det var vår tomt men att det kostat så mycket att bygga att han inte tänker flytta det! Skulle säga att grannen nu ockuperar åtminstone 15 kvm (av våra 600 kvm tomt). Uteköket är ca 5 meter från vårt hus och det första jag ser genom fönstret i stora rummet. Grannen anser att jag är en larvig "paragrafryttare" som säger att köket ska in på hans tomt.
Jag har två frågor: tycker ni att man får acceptera något liknande och vad har jag för rättsliga möjligheter att få bort skiten? Jag fattar att jag inte bara kan riva det, vore dessutom svårt, köket är murat och skulle jag då skära av det med vinkelslipen i tomtgränsen??
Mycket tacksam för tips!
Får grannen ens bygga intill tomtgräns eller är det 4,5 m från tomtgräns som gäller i sådana här fall?

Självklart ska du stå på dig och se till att få bort det eller möjligen gå med på markbyte förutsatt att du är helt nöjd med en sådan lösning och grannen betalar den dryga förrättningskostnaden hos lantmäteriet.
 
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är en unik regel för friggebodar. Det här handlar inte om en friggebod. Det är redan för många som gissat i tråden.
När TS fått bort köket från sin tomt återstår frågan, tomtgräns eller 4,5 meter? Att det inte är frågan om attefallshus eller altan kan vi vara eniga om. Men våra lagar är inte skrivna i sten, att utekök inte nämns specifikt i t.ex. PBL kan bero på att det är en situation som inte varit uppe i rätten (än). Vilken kunskap finns om det? Skulle ju troligen vara skönt för TS att få köket en bit från sin tomt om det är möjligt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Men våra lagar är inte skrivna i sten, att utekök inte nämns specifikt i t.ex. PBL kan bero på att det är en situation som inte varit uppe i rätten (än).
Jag trodde i min enfald det var just det, en lista på vad som är lovpliktigt (och vilka undantag som finns för sådant som annars är lovpliktigt).

Det som inte uttryckligen är lovpliktigt behöver inte lov.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
S Stenper skrev:
Bild??
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Grannens medgivande för åtgärder kommer bara in vid vissa åtgärder som lagstiftaren har gett undantag från bygglov för i PBL Alltså åtgärder som utan undantagen i PBL skulle ha krävt bygglov. T ex attefallshus, friggebodar eller en skyddad uteplats med max 1,8 m höga plank eller skärmtak.

Men generellt krävs inget grannemedgivande för att uppföra något som ej är bygglovspliktgt inom 4,5 m från gränsen.
Säg mig, om man gör en hundgård (<1,8m hög) på området, alltså hägnar in köket, och placerar sin hund där, då är det alltså grönt? Det borde ge grannen ett incentiv att flytta sitt kök själv istället för att dra det via fogden etc.
 
Claes Sörmland
K Kapsyl skrev:
Säg mig, om man gör en hundgård (<1,8m hög) på området, alltså hägnar in köket, och placerar sin hund där, då är det alltså grönt? Det borde ge grannen ett incentiv att flytta sitt kök själv istället för att dra det via fogden etc.
Ja en hundgård med t ex ett stängsel/nät som är genomsiktligt tror jag inte kan klassas som en byggnad. Det är heller inte en annan anläggning, t ex ett plank som kräver bygglov enligt PBF. Så den borde gå att uppföra alldeles vid tomtgränsen utan bygglov och startbesked.

Sen kan man ju ställa fråga om hundgården skulle kunna tänkas vara en betydande olägenhet och att dess inrättande av det skälet inte är tillåten. Jag tror inte det. Om t ex hundarna skulle visa sig vara väldigt skälliga och störande för grannskapet kan det kanske finnas skäl för ingripande av kommunens miljönämnd med grund i miljöbalken. Men då ska det vara några rejält skälliga hundar gissar jag. Tillsyn enligt miljöbalken kan jag sämre än PBL.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
TRJBerg
TS ska omedelbart se till att det kommer bort. Långt dröjsmål skapar problem.
Om det inte kommer bort kommer det att sänka värdet på TS fastighet, t ex om det blir servitut, arrende (informellt) eller med stöd av 3 kap 12 § jordabalken. I den paragrafen ges en rätt för den som har uppfört byggnad eller annan anläggning, på så sätt att den skjuter in på angränsande mark, att få ha kvar byggnaden till dess att den avlägsnas eller blir obrukbar – ett slags legalt tvångsservitut. (Denna rättighet gäller dock endast den som har uppfört byggnaden över gräns av misstag, och endast i de fall där borttagande av byggnaden skulle medföra betydande kostnad eller olägenhet för ägaren.)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag trodde i min enfald det var just det, en lista på vad som är lovpliktigt (och vilka undantag som finns för sådant som annars är lovpliktigt).

Det som inte uttryckligen är lovpliktigt behöver inte lov.
Det finns flera exempel på sådant som inte är lovpliktigt (= kräver bygglov?) men som inte får placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Vad jag förstår av PBL är det frågan om köket skulle vara av "betydande olägenhet" om det är närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Gissningen är att olägenheten inte bedöms som betydande, men för att komma bort från gissningar var jag nyfiken på om någon kände till något snarlikt fall. Jag tar upp det enbart för att se om det finns möjlighet för TS att vara säker på att köket inte placeras precis i tomtgränsen. Har sett någonstans att om höjden på det som byggs är över eller under 1,2 meter ger olika bedömning, men vet inte mer. Men om ingen vet utan bara gissar så kan vi släppa den här frågan tills TS själv tar upp den.
 
Claes Sörmland
S Simsgrodan skrev:
Det finns flera exempel på sådant som inte är lovpliktigt (= kräver bygglov?) men som inte får placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Vad jag förstår av PBL är det frågan om köket skulle vara av "betydande olägenhet" om det är närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Gissningen är att olägenheten inte bedöms som betydande, men för att komma bort från gissningar var jag nyfiken på om någon kände till något snarlikt fall. Jag tar upp det enbart för att se om det finns möjlighet för TS att vara säker på att köket inte placeras precis i tomtgränsen. Har sett någonstans att om höjden på det som byggs är över eller under 1,2 meter ger olika bedömning, men vet inte mer. Men om ingen vet utan bara gissar så kan vi släppa den här frågan tills TS själv tar upp den.
Det finns väl ingen lagtextlänk mellan 4,5 m från gränsen och "betydande olägenhet" i PBL? Hela tomten ska ordnas så att betydande olägenhet undviks, vare sig det är t ex 1 m, 4,5 m eller 30 m från gränsen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
Såvitt jag vet finns det tre möjligheter när man bygger något på egen fastighet:
1. Inget bygglov eller tillstånd behövs. T ex om man bygger en altan/träplattform varsomhelst på fastigheten (tomten) under en viss höjd som tydligen varierar beroende på kommun, men i alla fall under 50cm.
2. Om man bygger något som faller under speciellt undantag från bygglov, t ex en friggebod. Här finns tydligen ett generellt krav på tillstånd (medgivande) från berörd granne om man vill ha den närmare än 4,5 meter från fastighetsgräns.
3. Allt som kräver bygglov. Här bestämmer bygglovet var det får placeras. Och det kan då placeras varsomhelst på fastigheten (tomten) inklusive dikt an mot fastighetsgräns. Oavsett vad en granne tycker.

Stämmer detta?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns väl ingen lagtextlänk mellan 4,5 m från gränsen och "betydande olägenhet" i PBL? Hela tomten ska ordnas så att betydande olägenhet undviks, vare sig det är t ex 1 m, 4,5 m eller 30 m från gränsen.
Nej nu gissade jag igen, ska försöka komma bort från det. Men PBL säger att en komplementbyggnad inte får placeras närmare än 4,5 meter från gräns utan medgivande. Frågan då är om köket kan ses som en komplementbyggnad. Hittar inget som säger att det måste vara tak för att det ska räknas som byggnad. Vad jag är ute efter är inte att diskutera hur PBL och andra lagar ska tolkas, utan om vi kan hitta någon väg för TS att vara säker på att slippa köket precis vid tomtgräns. Har du något förslag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.