H
S Simsgrodan skrev:
Ja, du har rätt, där lärde jag mig något nytt. Men håller fortfarande på att det kan vara bra att höra med Byggnadsnämnden om grannen får bygga uteköket närmare tomtgränsen än 4,5 meter utan TS godkännande. Tror inte det, har för mig att man inte ens får lägga plattor för en uteplats närmare utan godkännande. Kronofogden kan ju bara hantera det som kommit över på TS tomt, kan ju vara skönt att slippa ha uteköket precis i tomtgränsen. Men skulle det vara ok och det inte är någon diskussion om var tomtgränsen går så är det som du säger Kronofogden som gäller. Tycker det verkar vara bäst med särskild handräckning, eller vad säger du?
Plattor är markbeläggning och får läggas på hela tomten ut till tomtgräns.
 
  • Gilla
MagicFingers och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F FruNilsson skrev:
Bygga nåt fast inom 4 m från gemensam tomtgräns kräver väl grannemedgivande, kanske bygglov, och det vet säkert grannen som också vet att han byggt på er tomt. Förmodligen anser han sig stå över lagen, dags att lära honom. Och det finns väl egenmäktigt förfarande på nåt sätt om det är så stor del av er tomt? Du hade kanske egna planer för din tomt t ex. När du anmäler till kommunen o KFM, se till att ha tagit tomgränsindelningen från Lantmäteriet. Fakta är bra att ha.
Att uppföra ett utekök inom 4 m från gränsen kräver typiskt sett inget grannemedgivande eller bygglov. Bygglov krävs för åtgärder som har med byggnader och de andra anläggningar som listas i PBF att göra. Utekök är ingen sådan annan anläggning.
 
  • Gilla
  • Älska
Johannes Hultman och 18 till
  • Laddar…
S Stenper skrev:
Hej och tack för alla tips! Jag känner mig stärkt i att man inte accepterar något liknande! Jag kommer att meddela grannen att anläggningen ska vara borta från vår tomt inom en viss tid annars kommer vi att kontakta kronofogden. Det är en väldigt självklar tomtgräns och finns tom stålrör nedslagna ca en meter från uteköket. Nu är jag väl inte säker på att det räcker för kronofogden om det skulle gå så långt, men då får man väl fundera på att köpa en gränsutsättning.
Det känns inte aktuellt med att erbjuda ngt arrende eller liknande, blir ju ett himla strul vid tex en försäljning. Känner dessutom att jag måste markera för denna granne att man inte kan göra såhär.
Detta ska du inte acceptera, din tomt är din och ingen annans. När grannen fått bort sitt kök kan du sätta upp ett staket eller ännu bättre en häck så du slipper liknande problem och slipper se honom. Lär bli sura miner men han har sig själv att skylla!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Stenper skrev:
Hej och tack för alla tips! Jag känner mig stärkt i att man inte accepterar något liknande! Jag kommer att meddela grannen att anläggningen ska vara borta från vår tomt inom en viss tid annars kommer vi att kontakta kronofogden. Det är en väldigt självklar tomtgräns och finns tom stålrör nedslagna ca en meter från uteköket. Nu är jag väl inte säker på att det räcker för kronofogden om det skulle gå så långt, men då får man väl fundera på att köpa en gränsutsättning.
Det känns inte aktuellt med att erbjuda ngt arrende eller liknande, blir ju ett himla strul vid tex en försäljning. Känner dessutom att jag måste markera för denna granne att man inte kan göra såhär.
Helt rätt! Grannen har en hel del att lära sig, vad det verkar. Han verkar ju helt galen om han tror det är hans rätt att ha kvar köket på din tomt! En vettig människa erkänner sitt misstag och gör rätt för sig
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att uppföra ett utekök inom 4 m från gränsen kräver typiskt sett inget grannemedgivande eller bygglov. Bygglov krävs för åtgärder som har med byggnader och de andra anläggningar som listas i PBF att göra. Utekök är ingen sådan annan anläggning.
PBL 2 kap 9 § säger: "...eller betydande olägenhet på annat sätt." Jag fick svaret från kommunen att det krävde granngodkännande då jag ville lägga plattor för en uteplats fram till staketet. Det är i alla fall värt att kolla upp vad som gäller i TS kommun. Att ha ett utekök precis vid tomtgränsen skulle jag se som "betydande olägenhet". Att det inte finns uppräknat beror nog främst på att frågan inte varit uppe.
PBL säger också:
Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap. 4 f §
4 f §

För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbostadshus krävs det, trots 2 § första stycket 2 och
3 c, inte bygglov för att med en altan anordna en uteplats på mark inom 3,6 meter från bostadshuset, om altanen inte är högre än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter.”
Ur aspekten att störa grannen kan nog ett utekök jämställas med en altan.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Plattor är markbeläggning och får läggas på hela tomten ut till tomtgräns.
Jag fick annat besked när jag frågade min kommun om plattor för en uteplats. Se PBL 2 kap 9§. "...eller betydande olägenhet på annat sätt."
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
S Stenper skrev:
Hej alla, jag har ofta läst om "problemgrannar" här på forumet och varit glad att jag inte har några sådana! Trodde jag....När vi för några dagar sedan kom till vårt fritidshus visade det sig att grannen byggt ett stort utekök där merparten ligger på vår tomt. När jag påpekade detta för grannen medgav han efter en stund att det var vår tomt men att det kostat så mycket att bygga att han inte tänker flytta det! Skulle säga att grannen nu ockuperar åtminstone 15 kvm (av våra 600 kvm tomt). Uteköket är ca 5 meter från vårt hus och det första jag ser genom fönstret i stora rummet. Grannen anser att jag är en larvig "paragrafryttare" som säger att köket ska in på hans tomt.
Jag har två frågor: tycker ni att man får acceptera något liknande och vad har jag för rättsliga möjligheter att få bort skiten? Jag fattar att jag inte bara kan riva det, vore dessutom svårt, köket är murat och skulle jag då skära av det med vinkelslipen i tomtgränsen??
Mycket tacksam för tips!
Passa på när det finns en firma med bulldozer på området och be om hjälp att rensa upp på tomten. Grannen kan inget göra.
 
  • Arg
Roger Fundin
  • Laddar…
S star_daddy skrev:
Passa på när det finns en firma med bulldozer på området och be om hjälp att rensa upp på tomten. Grannen kan inget göra.
Tyvärr så faller det nog under egenmäktigt förfarande. Skulle någon -oberoende av orsak- parkera sin bil på din tomt har du inte rätt att krossa den utan att ge ägaren chansen att flytta. Och därefter är det kronofogden som gäller. Den här länken kan vara intressant på flera sätt. Flyttar inte grannen uteköket är det brottsligt. https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/bostad--fastighet/granne-vagrar-flytta-pa-sin-egendom/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Stenper skrev:
Hej alla, jag har ofta läst om "problemgrannar" här på forumet och varit glad att jag inte har några sådana! Trodde jag....När vi för några dagar sedan kom till vårt fritidshus visade det sig att grannen byggt ett stort utekök där merparten ligger på vår tomt. När jag påpekade detta för grannen medgav han efter en stund att det var vår tomt men att det kostat så mycket att bygga att han inte tänker flytta det! Skulle säga att grannen nu ockuperar åtminstone 15 kvm (av våra 600 kvm tomt). Uteköket är ca 5 meter från vårt hus och det första jag ser genom fönstret i stora rummet. Grannen anser att jag är en larvig "paragrafryttare" som säger att köket ska in på hans tomt.
Jag har två frågor: tycker ni att man får acceptera något liknande och vad har jag för rättsliga möjligheter att få bort skiten? Jag fattar att jag inte bara kan riva det, vore dessutom svårt, köket är murat och skulle jag då skära av det med vinkelslipen i tomtgränsen??
Mycket tacksam för tips!
Hade aldrig accepterat detta Köket ska bort Du kan inte riva det då åker du sannolikt dit utan du får vända dig till någon som får sköta detta Grannen kommer få flytta sitt kök Ring kommunen o hör Vem som ansvarar för tvister och gör det nu! så det blir gjort Acceptera inte intrånget Jäkligt egenmäktigt av grannen måste jag säga
Lycka till
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Alltid lika fascinerande i trådar som denna med de personer som dyker upp och tvärsäkert uttalar sig om hur ärendet ska ha hanteras utan att ha någon som helst aning.
 
  • Gilla
  • Älska
Krille4 och 19 till
  • Laddar…
S Stenper skrev:
Hej alla, jag har ofta läst om "problemgrannar" här på forumet och varit glad att jag inte har några sådana! Trodde jag....När vi för några dagar sedan kom till vårt fritidshus visade det sig att grannen byggt ett stort utekök där merparten ligger på vår tomt. När jag påpekade detta för grannen medgav han efter en stund att det var vår tomt men att det kostat så mycket att bygga att han inte tänker flytta det! Skulle säga att grannen nu ockuperar åtminstone 15 kvm (av våra 600 kvm tomt). Uteköket är ca 5 meter från vårt hus och det första jag ser genom fönstret i stora rummet. Grannen anser att jag är en larvig "paragrafryttare" som säger att köket ska in på hans tomt.
Jag har två frågor: tycker ni att man får acceptera något liknande och vad har jag för rättsliga möjligheter att få bort skiten? Jag fattar att jag inte bara kan riva det, vore dessutom svårt, köket är murat och skulle jag då skära av det med vinkelslipen i tomtgränsen??
Mycket tacksam för tips!
Hej, vad jag vet så ska han inte bygga någonting på närmare avstånd än 4,5 meter till tomtgräns särskilt om det är något bygglovspliktigt. Att inte ställa frågan till dig är oförskämt! Jag hade kontaktat byggavdelningen i kommunen och gjort en anmälan. På gränsen till polisanmälan. Du ska inte behöva stå för demontering och återställande. Då gäller anmälan om åverkan! Fräcka människor!
 
  • Haha
  • Gilla
Kullatorp och 1 till
  • Laddar…
S Stenper skrev:
Hej alla, jag har ofta läst om "problemgrannar" här på forumet och varit glad att jag inte har några sådana! Trodde jag....När vi för några dagar sedan kom till vårt fritidshus visade det sig att grannen byggt ett stort utekök där merparten ligger på vår tomt. När jag påpekade detta för grannen medgav han efter en stund att det var vår tomt men att det kostat så mycket att bygga att han inte tänker flytta det! Skulle säga att grannen nu ockuperar åtminstone 15 kvm (av våra 600 kvm tomt). Uteköket är ca 5 meter från vårt hus och det första jag ser genom fönstret i stora rummet. Grannen anser att jag är en larvig "paragrafryttare" som säger att köket ska in på hans tomt.
Jag har två frågor: tycker ni att man får acceptera något liknande och vad har jag för rättsliga möjligheter att få bort skiten? Jag fattar att jag inte bara kan riva det, vore dessutom svårt, köket är murat och skulle jag då skära av det med vinkelslipen i tomtgränsen??
Mycket tacksam för tips!
Dj*vla Putinfasoner som din granne håller på med, att ockupera lite mark och se om man kommer undan med det, hum undrar vad kan man ta, eller göra här näst.
Anmäl genast till kommunen, bifoga fotografier. Granen får inte uppföra någonting inom 4,5m från sin egen fastighetsgräns, utan grannens medgivande, blir totalt 9m mellan konstruktioner. Detta för att upprätthålla brandskydd mellan bebyggelse, be om utlåtande av lokalt brandförsvar.
Jag antar att ni har en fastighetsförsäkring, rådgör med försäkringsbolaget. Polisanmäl.
Att din granne inte kommer att flytta undan sitt projekt, står helt klart, juridiskt kommer du inte så lång heller, om du inte har gott om pengar till jurist och gott om tid.
Du har all rätt att själv undanröja och återställa det som är uppfört på din mark. (Kasta inte in virket på grannens tomt, han kan anmäla dig för nedskräpning) Såga ner och kör till sopstation.
Om grannen blir hotfull, polisanmäl direkt! Gör processen så kort och klar för grannen som möjligt.

För mer information om tomtgräns mm läs jordabalken:
www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994/

//JL
 
  • Haha
  • Gilla
Kullatorp och 1 till
  • Laddar…
B Byggprojektören skrev:
Byggde en altan en gång där jag lämnade en glugg på 60 cm för att grannen skulle kunna underhålla sitt garage som låg i tomtgräns. Byggde då två mobila lådor jag ställde där för att fylla ut utrymmet. Detta gillades inte av grannen även om de gick att lyfta bort. Det blir lite dilemmat att grannen ska få bestämma vad jag gör på min tomt… tack, men nej tack.

Samma för din del, din granne kan ju inte ta din mark i anspråk och göra vad han vill av den. Har du samma rätt isf? Och som tidigare nämnts, om grannen har den taskiga attityden så har han förmodligen gjort detta med flit samt att han tänkt köra över dig i detta.

Dokumentera allt, håll dig lugn vid diskussioner och följ tipsen med fogden. Även en polisanmälan kan vara på sin plats - skadegörelse, olaga intrång. Folk brukar generellt bli oroliga när det viftas med polisanmälningar. Sen kan du börja kalla han för ryssen internt 👊🏻
Utan grannens medgivande fick du inte bygga en altan närmare 4,5m från fastighetsgränsen , oavsett om grannens garage redan stod i tomtgräns, dvs dina 60cm gjorde varken till eller från.

Kanske har du nyligen byggt ett utekök också? 🤗
 
  • Wow
  • Haha
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
S Stenper skrev:
Hej alla, jag har ofta läst om "problemgrannar" här på forumet och varit glad att jag inte har några sådana! Trodde jag....När vi för några dagar sedan kom till vårt fritidshus visade det sig att grannen byggt ett stort utekök där merparten ligger på vår tomt. När jag påpekade detta för grannen medgav han efter en stund att det var vår tomt men att det kostat så mycket att bygga att han inte tänker flytta det! Skulle säga att grannen nu ockuperar åtminstone 15 kvm (av våra 600 kvm tomt). Uteköket är ca 5 meter från vårt hus och det första jag ser genom fönstret i stora rummet. Grannen anser att jag är en larvig "paragrafryttare" som säger att köket ska in på hans tomt.
Jag har två frågor: tycker ni att man får acceptera något liknande och vad har jag för rättsliga möjligheter att få bort skiten? Jag fattar att jag inte bara kan riva det, vore dessutom svårt, köket är murat och skulle jag då skära av det med vinkelslipen i tomtgränsen??
Mycket tacksam för tips!
Han är en Putin i miniatyr. Sådan finns tyvärr i alla områden. Du måste precis som Ukrainarna välja på.att bli överkörd eller agera emot.
 
  • Gilla
Kawaist och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.