Men usch vad trist att du skall behöva stå ut med detta! En variant är att du får honom att köpa dina 15 kvm! Då behöver han dock ändra detaljplanen. Detta brukar kosta något i stil med 100 000 kronor eller så och ta lång tid. Dessutom måste ju du få betalt för dina 15 kvm! 😃

Jag tror han snällt kommer att flytta. Ordning och reda. Inget kaos! Det leder oss enbart ned till medeltiden igen!
 
SarB
S SideshowBobBuilder skrev:
Men usch vad trist att du skall behöva stå ut med detta! En variant är att du får honom att köpa dina 15 kvm! Då behöver han dock ändra detaljplanen. Detta brukar kosta något i stil med 100 000 kronor eller så och ta lång tid. Dessutom måste ju du få betalt för dina 15 kvm! 😃

Jag tror han snällt kommer att flytta. Ordning och reda. Inget kaos! Det leder oss enbart ned till medeltiden igen!
Har du sett den aktuella detaljplanen?
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Nu har du ju fått många bra och seriösa svar. Samtidigt som du verkar vara helt inne på samma linje själv. Så nu hoppas jag att du återkommer här och (gärna i detalj) berättar hur allt löste sig.
 
  • Gilla
Wynja och 11 till
  • Laddar…
Har TS hund? Då vet han också var han skall placera hundgården. Och är det en stor hund så desto bättre, En dreglande Grand Danois hängande över axeln varje gång grannen grillar eller tiggande vid bordet får honom nog på bättre tankar. Ja, jag vet att jag är barnslig, det är därför jag sällan har problem med grannarna.
 
H HEM2121 skrev:
Det vore intressant att få in grannen i tråden 😂. Grannen måste ha varit väl medveten redan från början att de byggt uteköket på TS mark. Någon som tror att man kan göra som den själv tycker, som struntar i lagar och regler och som tror att inte TS inte säger ifrån och agerar. Tyvärr, finns det några sådana personer. Denna grannes chansning gick dock inte hem.
Något liknande har hänt mig då jag var på utlandsresa… efter hemkomsten blev en del av marken vid / nyinflyttad /granens minimala infarten förvandlad till grannens utökade infart med tillhörande parkering och utan min vetskap!
 
  • Wow
  • Ledsen
redep och 5 till
  • Laddar…
Jahapp, tråden har hamnat på startsidan. Det har tyvärr aldrig varit bra för en juridiktråd. 😕
 
  • Gilla
  • Haha
frazor och 11 till
  • Laddar…
S Stenper skrev:
Hej och tack för alla tips! Jag känner mig stärkt i att man inte accepterar något liknande! Jag kommer att meddela grannen att anläggningen ska vara borta från vår tomt inom en viss tid annars kommer vi att kontakta kronofogden. Det är en väldigt självklar tomtgräns och finns tom stålrör nedslagna ca en meter från uteköket. Nu är jag väl inte säker på att det räcker för kronofogden om det skulle gå så långt, men då får man väl fundera på att köpa en gränsutsättning.
Det känns inte aktuellt med att erbjuda ngt arrende eller liknande, blir ju ett himla strul vid tex en försäljning. Känner dessutom att jag måste markera för denna granne att man inte kan göra såhär.
Jag hade gett personen lika mkt tid det tog att bygga det. Då är jag super snäll. Sen hade 4de världs armagedeon kommit ner på tomten utan att höja rösten eller prata nämnvärt. Visa folk måste läras basic kundkap så de lär sig att inte göra fel i framtiden..
 
O Odi et Amo skrev:
när blir ett utekök bygglovspliktigt?
Om det har en viss höjd och är murat kan det ses som en mur och därför vara bygglovspliktigt.
 
  • Gilla
lars80 och 1 till
  • Laddar…
Det finns många som föreslår kronofogden och polisen. Det är helt fel, det är Byggnadsnämnden i din kommun du ska kontakta. De kan sedan ge dig råd om hur du går vidare. Glöm inte att kolla om reglerna att han inte får bygga närmare tomtgränsen än 4,5 meter utan ditt skriftliga tillstånd gäller det här bygget. Jag tycker det låter så.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Bengt Larsson och 6 till
  • Laddar…
S Stenper skrev:
Hej och tack för alla tips! Jag känner mig stärkt i att man inte accepterar något liknande! Jag kommer att meddela grannen att anläggningen ska vara borta från vår tomt inom en viss tid annars kommer vi att kontakta kronofogden. Det är en väldigt självklar tomtgräns och finns tom stålrör nedslagna ca en meter från uteköket. Nu är jag väl inte säker på att det räcker för kronofogden om det skulle gå så långt, men då får man väl fundera på att köpa en gränsutsättning.
Det känns inte aktuellt med att erbjuda ngt arrende eller liknande, blir ju ett himla strul vid tex en försäljning. Känner dessutom att jag måste markera för denna granne att man inte kan göra såhär.
Nyfiken på vad du svarade när grannen erkände att han byggt på din tomt och anledningen till varför han inte byggde på sin egen?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Det finns många som föreslår kronofogden och polisen. Det är helt fel, det är Byggnadsnämnden i din kommun du ska kontakta. De kan sedan ge dig råd om hur du går vidare.
Är det inte en bygglovspliktig åtgärd kan byggnadsnämnden inte göra något. Då blir det en civilrättslig process.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 9 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Är det inte miljöbrott att dumpa byggmaterial på annans mark? 😉
När min granne hade dumpat byggmaterial och stora stubbar på min tomt och jag gick till miljöförvaltningen...fick jag sedan till svar från miljöförvaltningen att JAG fick bekosta att få bort det själv eller om jag ville att jag skulle få ett föreläggande om det. Grannen klarade sig...!!!🤬

Kan nämna att samma granne stal min byggström, flyttade på mitt byggelskåp och även sträckte elkabeln...när han snodde ström andra gången. Då hade han även satt i en orange förlängningskabel och knäckt mitt hänglås. Sedan har han också stulit en stege från mig. Sådana tjuvar går tyvärr fria.
 
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
  • Ledsen
Adrian Johansson och 13 till
  • Laddar…
Bockamålen Bockamålen skrev:
Nyfiken på vad du svarade när grannen erkände att han byggt på din tomt och anledningen till varför han inte byggde på sin egen?
S Stenper skrev:
Hej och tack för alla tips! Jag känner mig stärkt i att man inte accepterar något liknande! Jag kommer att meddela grannen att anläggningen ska vara borta från vår tomt inom en viss tid annars kommer vi att kontakta kronofogden. Det är en väldigt självklar tomtgräns och finns tom stålrör nedslagna ca en meter från uteköket. Nu är jag väl inte säker på att det räcker för kronofogden om det skulle gå så långt, men då får man väl fundera på att köpa en gränsutsättning.
Det känns inte aktuellt med att erbjuda ngt arrende eller liknande, blir ju ett himla strul vid tex en försäljning. Känner dessutom att jag måste markera för denna granne att man inte kan göra såhär.
Som jag sagt i annat inlägg, det är inte kronofogden du kontaktar i detta läge det är Byggnadsnämnden. Kronofogden blir nog aldrig aktuell, de hanterar betalningar. Skulle Byggnadsnämnden ge dig rätt och han fortfarande vägrar är det nog tingsrätten som gäller. Men jag skulle prata med Byggnadsnämnden innan jag ställer krav på grannen. Det finns mycket formalia runt sådana här frågor som det kan vara bra att ha klart innan man går vidare.
 
  • Haha
  • Wow
  • Älska
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
H
D Dalastuga skrev:
Något liknande har hänt mig då jag var på utlandsresa… efter hemkomsten blev en del av marken vid / nyinflyttad /granens minimala infarten förvandlad till grannens utökade infart med tillhörande parkering och utan min vetskap!
Kommer aldrig förstå den typ av människor Som beter sig på det sättet! Det är frustrerande, att den typ av människor finns.
 
  • Gilla
Patricnil och 2 till
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Som jag sagt i annat inlägg, det är inte kronofogden du kontaktar i detta läge det är Byggnadsnämnden. Kronofogden blir nog aldrig aktuell, de hanterar betalningar.
Det här är tyvärr helt fel. Särskild handräckning via Kronofogden är precis rätt väg att gå när någon går ens rättigheter förnär som här.

@Jonatan79 gav TS ett i allt väsentligt korrekt svar redan i inlägg #2.
 
  • Gilla
Emil.P och 27 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.