pacman42 pacman42 skrev:
Är de elektronikkunnig?

Det finns trådar här i forumet om hur man bygger in en ESP8266 i klipparen, sök och du skall finna.
pacman42 pacman42 skrev:
Är de elektronikkunnig?

Det finns trådar här i forumet om hur man bygger in en ESP8266 i klipparen, sök och du skall finna.
jo då det är man väll hyfsat :)
Jo då det är man väll hyfsat
Får ta mig en kik tack för tipset :)
 
Jag har knåpat ihop en del "regndetektorer" (dock ej den i tråden beskrivna och ej för Automower) och gemensamt för dom har varit att väder och vind slet hårt på dessa grejor. Det krävdes regelbunden rengöring och koll av ytan som detekterar regndropparna för korrekt funktion. Kan ev. bero på salta havsvindar där de användes.

Sedan krävs det något "filter" för att undvika en massa detektering när vattnet torkar upp.
Spontant förstår jag varför HQ har valt att inte använda en sådan detektor. Funktionen hade sannolikt blivit osäker=massa sura och klagande kunder.

Vill man ha någon form av styrning grundat på väderlek så finns idag koppling till IFTTT --Automower och väderlekstjänster. Inte så exakt dock.

Det finns mer professionella grejor med uppvärmd detektionsyta, ev. skulle en sådan fungera bättre. Den får i så fall monteras fristående från klipparen och med konstant spänningsmatning.
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
R
Varför vill man ha en regnsensor på en klippare som klarar att klippa i regn?
 
R RoAd skrev:
Varför vill man ha en regnsensor på en klippare som klarar att klippa i regn?
- För att gräsklippet lägger sig ovanpå och kladdar om man går på gräset när det är blött?
- För att man har en bäck som rinner över gräsmattan ibland?
- För att man vill undvika fuktproblem då klipparen faktiskt inte är riktigt vattentät?

Alla tre skälen ovan är giltiga för mig, men jag har i slutänden valt att inte försöka styra baserat på detta. Jag har dock möjlighet via min automatisering hemma, men det ligger långt ifrån högst i priolistan.
 
R
pacman42 pacman42 skrev:
- För att gräsklippet lägger sig ovanpå och kladdar om man går på gräset när det är blött?
- För att man har en bäck som rinner över gräsmattan ibland?
- För att man vill undvika fuktproblem då klipparen faktiskt inte är riktigt vattentät?

Alla tre skälen ovan är giltiga för mig, men jag har i slutänden valt att inte försöka styra baserat på detta. Jag har dock möjlighet via min automatisering hemma, men det ligger långt ifrån högst i priolistan.
Ok, har faktiskt aldrig ens tänkt på detta så jag blev nyfiken.

Nr 1 förstår jag faktiskt inte riktigt vad du menar med om jag ska vara ärlig, men ok. Nr 2 kan jag definitivt köpa.

Men nr 3 vet i sjutton. Min AM420 har gått i 8 år nu och utsatts för några riktiga skyfall. Jag vill påstå att den är minst så vattentät den behöver vara. Öppnade den för att byta batteri förra sommaren och det fanns inte tillstymmelse till spår av fukt.
 
R RoAd skrev:
Ok, har faktiskt aldrig ens tänkt på detta så jag blev nyfiken.

Nr 1 förstår jag faktiskt inte riktigt vad du menar med om jag ska vara ärlig, men ok. Nr 2 kan jag definitivt köpa.

Men nr 3 vet i sjutton. Min AM420 har gått i 8 år nu och utsatts för några riktiga skyfall. Jag vill påstå att den är minst så vattentät den behöver vara. Öppnade den för att byta batteri förra sommaren och det fanns inte tillstymmelse till spår av fukt.
#1:
Om jag klipper gräset när det är blött så drar jag runt på stora mängder gräs när jag sedan går på det. Detta problem är mycket mindre om jag bara klipper när det är torrt ute, då faller gräsklippet ned mellan grässtråna och mot marken, varifrån det inte alls lika lätt hamnar på skorna.

#3:
Jag har haft fuktproblem med mina Automowers, iofs i huvudsak för att jag parkerat dem när det regnat flera dagar i rad (de blir inte varma invändigt om de inte kör och det torkar då inte ut fukten).

Men jag har också haft problem med fuktläckage in i displayen på AM220. Jag är inne på min fjärde display pga detta (jag känner flera andra med samma problem också), denna lever dock fortfarande och fungerar när det är varmt och torrt ute så jag tänker prova att ha den i ugnen på 60 grader under några timmar. Men detta är säkert ett modellspecifikt problem, jag gissar att limningen av AC220/230-displayen inte är helt bra.

Och rörande #2 så parkerar jag alltid klipparen när SMHI varnar för kraftigt regn.
 
R
pacman42 pacman42 skrev:
#1:
Om jag klipper gräset när det är blött så drar jag runt på stora mängder gräs när jag sedan går på det. Detta problem är mycket mindre om jag bara klipper när det är torrt ute, då faller gräsklippet ned mellan grässtråna och mot marken, varifrån det inte alls lika lätt hamnar på skorna.
Ja, jag har också klippt blött gräs med handgräsklippare. Kladdigt. Men nu pratar vi ju om robotgräsklippare som för det första inte alstrar gräsklipp på det viset, och dels borde betyda att du inte behöver vara med och gå i det :)

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har haft fuktproblem med mina Automowers, iofs i huvudsak för att jag parkerat dem när det regnat flera dagar i rad (de blir inte varma invändigt om de inte kör och det torkar då inte ut fukten).
Så en anledning att INTE använda en regnsensor m.a.o.?

Nu har jag förvisso också haft min parkerad flera dagar i regn utan problem så detta kanske är något problem med att äldre modeller var otäta. Kommer det inte in någon fukt finns det ju inte heller något som behöver torka.

pacman42 pacman42 skrev:
Men jag har också haft problem med fuktläckage in i displayen på AM220. Jag är inne på min fjärde display pga detta (jag känner flera andra med samma problem också), denna lever dock fortfarande och fungerar när det är varmt och torrt ute så jag tänker prova att ha den i ugnen på 60 grader under några timmar. Men detta är säkert ett modellspecifikt problem, jag gissar att limningen av AC220/230-displayen inte är helt bra.
Vet inte hur designen på 220 är men på 420 så täcker det fällbara locket både display och knappsats på ett sätt som jag tror gör det svårt för regn att komma åt fogen/limningen ö.h.t.

pacman42 pacman42 skrev:
Och rörande #2 så parkerar jag alltid klipparen när SMHI varnar för kraftigt regn.
Ja det hade jag också gjort om jag fått en liten bäck i trädgården när det regnar :)
 
R RoAd skrev:
Ja, jag har också klippt blött gräs med handgräsklippare. Kladdigt. Men nu pratar vi ju om robotgräsklippare som för det första inte alstrar gräsklipp på det viset, och dels borde betyda att du inte behöver vara med och gå i det :)


Så en anledning att INTE använda en regnsensor m.a.o.?

Nu har jag förvisso också haft min parkerad flera dagar i regn utan problem så detta kanske är något problem med att äldre modeller var otäta. Kommer det inte in någon fukt finns det ju inte heller något som behöver torka.


Vet inte hur designen på 220 är men på 420 så täcker det fällbara locket både display och knappsats på ett sätt som jag tror gör det svårt för regn att komma åt fogen/limningen ö.h.t.


Ja det hade jag också gjort om jag fått en liten bäck i trädgården när det regnar :)
Jag lovar att du går in fukt i din klippare, den kommer nämligen in med luften som vandrar in och ut med lufttrycket och temperaturexpanstion/krympning. Så tät är inte klipparen.

Knepet är att få ut fukten igen, en tät klippare är ett större problem där....

Och rörande gräsklippet, jag går ofta på gräsmattan när den är blöt av flera olika orsaker.
 
R
pacman42 pacman42 skrev:
Jag lovar att du går in fukt i din klippare, den kommer nämligen in med luften som vandrar in och ut med lufttrycket och temperaturexpanstion/krympning. Så tät är inte klipparen.

Knepet är att få ut fukten igen, en tät klippare är ett större problem där....

Och rörande gräsklippet, jag går ofta på gräsmattan när den är blöt av flera olika orsaker.
Någon fukt kommer säkert in, det säger jag inte emot. Luften som från början fanns där från fabriken innehåller ju trots allt fukt om man ska vara petnoga.

Men bevisligen kommer inte så mycket in i min att det går att se minsta spår av det när man öppnar den. Och jag har låtit klipparen köra enligt schema i 8 år, oavsett väder, utan problem. Den har som sagt även stått parkerad i perioder då det regnat på den.

Jag har helt enkelt inte funderat en sekund på regn, och i mitt fall har det varit 100% problemfritt, precis som det borde vara om man har en automower.

Jag släpper det nu, var som sagt bara nyfiken på anledningen till att eftermontera en regnsensor.
 
Det ska sitta någon gore-tex-membran i fronten på klipparna, detta för att få till ventilation av innanmätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.