Düsseldorff
D Dilato skrev:
Vilket är värst, att man avstår en försäkring för att den är för dyr (och därmed vet att man inget får)
eller
betalar för en försäkring och sedan visar det sig att den ändå inte gav ersättning?
Fast nu överdriver du på ett oärligt sätt. Om du har en försäkring och drabbas av en skada så kommer du bli ersatt.
 
  • Haha
  • Gilla
LURIGLANA och 4 till
  • Laddar…
Tyvärr så köper ju många en billig försäkring men tror att dom ska få samma hjälp/ersättning som en dyrare försäkring ger.

Är just därför jag aldrig köper billiga utan är kvar hos dom dyrare, just för att jag vet att jag alltid får hjälp när det behövs.

Men finns tyvärr även lite dyrare FB som många ggr försöker slippa betala ut vid skada.

If ligger i den senare kategorin enligt mina upplevelser.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Tyvärr så köper ju många en billig försäkring men tror att dom ska få samma hjälp/ersättning som en dyrare försäkring ger.

Är just därför jag aldrig köper billiga utan är kvar hos dom dyrare, just för att jag vet att jag alltid får hjälp när det behövs.

Men finns tyvärr även lite dyrare FB som många ggr försöker slippa betala ut vid skada.

If ligger i den senare kategorin enligt mina upplevelser.
"IF - hjälper mycket"
 
  • Haha
LURIGLANA och 3 till
  • Laddar…
Försäkringsbolag är satans påfund. Bra (nödvändig) att ha men gör allt för att slippa betala ut det man är berättigad till. Har Folksam som jag skyr som döden men vet att det inte är speciellt mycket bättre på andra sidan staketet så är kvar ändå. Vet man hur man skall mota råttorna vid grinden och ser charmen i att bråka med försäkringhandläggare så är det en helt ok bisyssla. Väljer att lägga alla mina samtal måndag eller tisdag innan lunch så man är extra bitsk. Det hjälper iaf rent känslomässigt.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 3 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
"IF - hjälper mycket"
Japp, låter fint i reklamen.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Det är uppenbart att ni inte förstår hur försäkring fungerar på kollektiv nivå. Ni är precis som folk som arbetar på arbetsplats med kollektivavtal och knyter näven i fickan när ni "bara" fick x,x % lönepåslag fast just ni, som är så unika och fina och duktiga, självklart borde ha fått så mycket mer.
 
  • Gilla
  • Haha
LURIGLANA och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är uppenbart att ni inte förstår hur försäkring fungerar på kollektiv nivå. Ni är precis som folk som arbetar på arbetsplats med kollektivavtal och knyter näven i fickan när ni "bara" fick x,x % lönepåslag fast just ni, som är så unika och fina och duktiga, självklart borde ha fått så mycket mer.
Vet mycket väl hur försäkringar fungerar men behöver inte gilla det för den sakens skull heller.
 
  • Gilla
MagicFingers och 7 till
  • Laddar…
Unikt namn
Alla avtal är i princip utformade så att "vanligt folk" inte ska orka läsa dem.

Precis som när man får nya villkor. Ett mail på 2-3 sidor som förklarar att man borde logga in på hemsidan och snubbla sig in på rätt ställe, hitta nya avtastexten och jämföra med gamla som man givetvis sparat undan.
Det är meningen att jag ska tröttna redan innan mailet är färdigläst och definitivt inte ta del av försämringen.

Tv-reklamen är utformad av ett helt team med manipulatörer som ska få dig att tro att försäkringsbolaget är din bästa vän, och vänner kan man ju lita på...
Telemarketing personen som säljer försäkringen lovar även guld och gröna skogar.

Det är vackert!
 
  • Gilla
  • Älska
Mr.Hammer och 7 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ja, innan någon tecknar en försäkring uppmanas denne flera gånger att faktiskt läsa förköpsinformation och villkor.
Tror du själv på att era säljare verkligen agerar så? Jag har haft diverse olika försäkringar i diverse bolag i över 40 år och det har aldrig hänt att någon från försäkringsbolaget uppmanat mig att läsa några villkor. Aldrig någonsin!

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Fast nu överdriver du på ett oärligt sätt. Om du har en försäkring och drabbas av en skada så kommer du bli ersatt.
Det blir man säkert, typ på detta sätt:

Alfredo Alfredo skrev:
Så du anser att skadan av att exempelvis 23 år gammal isolering förstörs och måste ersättas är rimlig att värdera till 20 procent av den nya isoleringens anskaffningskostnad? I beg to differ...
Vilket enligt dig är rimligt...

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ja, i min yrkesroll skulle jag nog bedöma det som högst rimligt. Som privatperson, kanske inte...
Eller kanske tycker du inte det då ditt svar är rätt dubbeltydigt.
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Tyvärr så köper ju många en billig försäkring men tror att dom ska få samma hjälp/ersättning som en dyrare försäkring ger.

Är just därför jag aldrig köper billiga utan är kvar hos dom dyrare, just för att jag vet att jag alltid får hjälp när det behövs.

Men finns tyvärr även lite dyrare FB som många ggr försöker slippa betala ut vid skada.

If ligger i den senare kategorin enligt mina upplevelser.
Detta undrar jag om det stämmer.

Det viktiga som jag ser det, är att köpa försäkring med en omfattning man önskar. När man väl bestämt vilka villkor man vill ha så kommer man kunna konstatera att det skiljer ENORMT mycket mellan bolagen, för EXAKT samma sak.

Den stora prisskillnaden brukar kunna härledas till någon kampanj där man jagar kunder, eller ibland koppling till någon förening eller förbund.

Jag är rätt noga med det finstilta och noga med att få det jag betalar för och jag vill nog påstå att det inte finns något samband mellan att betala mera (för en viss försäkringsnivå/omfattning) och att få bättre hjälp. Man brukar få den hjälp man har avtalat helt enkelt, varken mer eller mindre.

Jag prismatchar alla försäkringar årligen, kontrollerar regelbundet om det är billigare att flytta alla försäkringar till ett bolag. Många tror att det är billigare. Det är det inte. Aldrig. Bekvämt, inte billigt. Senaste jag kollade med tex IF, var det 35% dyrare att lägga alla försäkringar hos IF, istället för den mix jag har nu. Det blir väldigt mycket pengar.
 
  • Gilla
nuco och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Detta undrar jag om det stämmer.

Det viktiga som jag ser det, är att köpa försäkring med en omfattning man önskar. När man väl bestämt vilka villkor man vill ha så kommer man kunna konstatera att det skiljer ENORMT mycket mellan bolagen, för EXAKT samma sak.

Den stora prisskillnaden brukar kunna härledas till någon kampanj där man jagar kunder, eller ibland koppling till någon förening eller förbund.

Jag är rätt noga med det finstilta och noga med att få det jag betalar för och jag vill nog påstå att det inte finns något samband mellan att betala mera (för en viss försäkringsnivå/omfattning) och att få bättre hjälp. Man brukar få den hjälp man har avtalat helt enkelt, varken mer eller mindre.

Jag prismatchar alla försäkringar årligen, kontrollerar regelbundet om det är billigare att flytta alla försäkringar till ett bolag. Många tror att det är billigare. Det är det inte. Aldrig. Bekvämt, inte billigt. Senaste jag kollade med tex IF, var det 35% dyrare att lägga alla försäkringar hos IF, istället för den mix jag har nu. Det blir väldigt mycket pengar.
Håller med! Brukar årligen kolla premier och villkor (inte de mest finstilta) och har aldrig kunnat se någon korrelation mellan pris och villkor. Ett år är bolag x billigare på villahem för att året efter vara bland de dyrare trots oförändrade villkor.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
C
M Myckling skrev:
Håller med! Brukar årligen kolla premier och villkor (inte de mest finstilta) och har aldrig kunnat se någon korrelation mellan pris och villkor.
Ja, nyteckningspremien säger till synes mer om hur angelägna bolaget är att värva nya kunder än något annat.

Vad förnyelsepremien sedan blir år 2-3-4 osv. vet man inte förrän man är där.

Åtminstone hos vissa bolag verkar det inte ens plana ut på någon "normalnivå", utan verkar kunna ticka på uppåt i all evighet.
 
Jag förstår inte vad det är för försäkring som har avskrivning på isolering och gipsskivor? Undrar lite över vad jag missar när jag läser villkoren i min försäkring (IF). Där finns inga åldersavdrag annat än på typiska ytskikt (målning, parkett etc).
 
H hempularen skrev:
Jag förstår inte vad det är för försäkring som har avskrivning på isolering och gipsskivor? Undrar lite över vad jag missar när jag läser villkoren i min försäkring (IF).
Den försäkring @Düsseldorff chefar över tydligen. Synd bara att vi inte får veta vad vi bör undvika. 🙁

Alfredo Alfredo skrev:
Så du anser att skadan av att exempelvis 23 år gammal isolering förstörs och måste ersättas är rimlig att värdera till 20 procent av den nya isoleringens anskaffningskostnad? I beg to differ...
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ja, i min yrkesroll skulle jag nog bedöma det som högst rimligt.
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nej, jag kommer inte avslöja vilket bolag det gäller.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 3 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Vilken pajas du är. Förstår att villaförsäkring funkar så här när pajasar som du är "chefsjurister". Kliv ner från din höga häst och bete dig som folk även på arbetet kanske?
Folk i allmänhet är genomsnittligt begåvade.
Folk i allmänhet läser inte villkoren för några avtal alls.
Folk i allmänhet, särskilt män, tror att de förstår mer än vad de faktiskt gör.
Tror knappast att Kurlakarl skiljer sig från Folk i allmänhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.