Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Ja,,kollade nätägaren då skiljde det bara 40 kWh(y):cool: men på el bolaget skiljde det 600 kWh just nu (kanske skall uppdateras eftersom den kollar historiskt). Så nu är jag mer nöjd:love:
Avvakta och titta på fakturan när den kommer, och sedan jämföra samma period med datat från HW så ska du se att det stämmer exakt.
Allt annat bör du rapportera till nätägaren/HW för då är något fel.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Avvakta och titta på fakturan när den kommer, och sedan jämföra samma period med datat från HW så ska du se att det stämmer exakt.
Allt annat bör du rapportera till nätägaren/HW för då är något fel.
Tror det stämmer bra..räknat med lite fel då HW har tappat uppkoppling pga att wifi är gränsfall där den sitter. Blev ändå -5% lägre mot året innan så jag har sparat en del.
 
Hej!

Funderar att beställa en HomeWizard P1-mätare. Har en Aidon 6442 S med RJ12. Står på homewizards hemsida att alla svenska Aidon med RJ12 är kompatibla. Stämmer detta att denna skall fungera i så fall?
 
A Alfonsg007 skrev:
Hej!

Funderar att beställa en HomeWizard P1-mätare. Har en Aidon 6442 S med RJ12. Står på homewizards hemsida att alla svenska Aidon med RJ12 är kompatibla. Stämmer detta att denna skall fungera i så fall?
Så enkelt är det inte, det beror på om mätaren är uppdaterad eller har en tidig fw med annat dataformat (Om inte HW klarar båda versionerna, det vet jag inte.)
 
A Alfonsg007 skrev:
Hej!

Funderar att beställa en HomeWizard P1-mätare. Har en Aidon 6442 S med RJ12. Står på homewizards hemsida att alla svenska Aidon med RJ12 är kompatibla. Stämmer detta att denna skall fungera i så fall?
" P1-mätaren med RJ12-kontakt är kompatibel med alla smarta mätare i Sverige med en RJ12-port. P1-mätaren för RJ45-ports smarta mätare kommer att finnas tillgänglig senare i år. Koppla och anslut till wifi, så är du redo att sätta igång."

Om de skriver så fungera den med Aidon RJ-12 oxå.
 
  • Gilla
Alfonsg007
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Så enkelt är det inte, det beror på om mätaren är uppdaterad eller har en tidig fw med annat dataformat (Om inte HW klarar båda versionerna, det vet jag inte.)
Hur kollar man upp detta? Mätaren blev installerad i huset för ca 2 veckor sedan. Är det en bra idé att kontakta HomeWizard och fråga gällande denna mätare?
 
A Adihus skrev:
" P1-mätaren med RJ12-kontakt är kompatibel med alla smarta mätare i Sverige med en RJ12-port. P1-mätaren för RJ45-ports smarta mätare kommer att finnas tillgänglig senare i år. Koppla och anslut till wifi, så är du redo att sätta igång."

Om de skriver så fungera den med Aidon RJ-12 oxå.
Tycker samma🤔
 
A Alfonsg007 skrev:
Hur kollar man upp detta? Mätaren blev installerad i huset för ca 2 veckor sedan. Är det en bra idé att kontakta HomeWizard och fråga gällande denna mätare?
Kontakta homwizard med din exakta model, och kontakta din leverantör för att öppna porten. Det ska fungera.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
A Alfonsg007 skrev:
Hur kollar man upp detta? Mätaren blev installerad i huset för ca 2 veckor sedan. Är det en bra idé att kontakta HomeWizard och fråga gällande denna mätare?
Du får kontakta din nätägare och fråga om din Aidon följer senaste och gällande versionen av HAN-bransrekommendationen. Det är dock inte säkert att de själva vet, eller att kundtjänst förstår vad du frågar om.

Bästa och säkraste är förstås att plugga i en USB-adapter och se vilken data som kommer ur den.

/M
 
Redigerat:
H Hamstraren skrev:
Kontakta homwizard med din exakta model, och kontakta din leverantör för att öppna porten. Det ska fungera.
Det går inte att se på modellnumret. Aidon släppte firmware i mars 2021 som ändrade från Mode-E (HDLC-data) till Mode-D (standard ASCII). Det finns massor av mätare ute av båda sorterna.

Om inte interfacet förstår båda två, så fungerar det bara med de som är uppdaterade, dvs Mode-D, som är samma som i Holland.

Inställningsgränssnitt för en effektmätare med två lägen: Mode E (Aidon), Mode D (Landis+Gyr, Sagemcom) valt.

Jag har skrivit och postat info om detta tidigare, sök på Aidon så hittar ni. Så slipper ni sitta och gissa.

/M
 
M Marcus-AA skrev:
Det går inte att se på modellnumret. Aidon släppte firmware i mars 2021 som ändrade från Mode-E (HDLC-data) till Mode-D (standard ASCII). Det finns massor av mätare ute av båda sorterna.

Om inte interfacet förstår båda två, så fungerar det bara med de som är uppdaterade, dvs Mode-D, som är samma som i Holland.

[bild]

Jag har skrivit och postat info om detta tidigare, sök på Aidon så hittar ni. Så slipper ni sitta och gissa.

/M
På min mätare står det 2023, antar tillverkningsdatum. Men menar att detta inte räcker?

Upptäckte nu att längst upp på mätaren vid displayen står det Aidon 6534. Sedan vid HAN porten står det Aidon 6442 s.Vilket är det man kollar?
 
A Alfonsg007 skrev:
På min mätare står det 2023, antar tillverkningsdatum. Men menar att detta inte räcker?

Upptäckte nu att längst upp på mätaren vid displayen står det Aidon 6534. Sedan vid HAN porten står det Aidon 6442 s.Vilket är det man kollar?
Har samma mätare och det fungerar klockrent, be bara nätägare att öppna HAN-porten.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
A Alfonsg007 skrev:
På min mätare står det 2023, antar tillverkningsdatum. Men menar att detta inte räcker?

Upptäckte nu att längst upp på mätaren vid displayen står det Aidon 6534. Sedan vid HAN porten står det Aidon 6442 s.Vilket är det man kollar?
Efgersom den är tillverkad så sent är det troligt att den har ny firmware, MEN, nätägaren kan ställa vilken data-typ de vill ha och KAN välja att fortsätta med den gamla, trots att den inte är enligt gällande spec.


Vilken nätägare gäller det?


Det är en 6534, jag har samma.
 
M Marcus-AA skrev:
Efgersom den är tillverkad så sent är det troligt att den har ny firmware, MEN, nätägaren kan ställa vilken data-typ de vill ha och KAN välja att fortsätta med den gamla, trots att den inte är enligt gällande spec.


Vilken nätägare gäller det?


Det är en 6534, jag har samma.
Intressant, nätägaren heter HEM (Halmstads Energi och Miljö). Ska jag skriva och fråga, då vilken datatyp den använder? Är det något dom kan gå in och ändra om det skulle vara fel?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.