E
Nissens Nissens skrev:
Efter 20 år kan du räkna med att solcellerna är föråldrade och att det finns betydligt bättre teknik tillgänglig som folk hellre vill ha.
Ja, men vad har det med ditt argument att göra? Det spelar väl ingen roll om det finns bättre teknik, sålänge det som sitter på taket fortfarande levererar?

Om jag bara har 40% om 40 år så är jag supernöjd, allting efter återbetalningstiden är plus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nä, men tro inte på glädjekalkyler.
Sannolikt är det ekonomiskt mer lönsamt att investera de 200 000:- i aktiefonder och betala elräkningar med avkastningen.

Om man investerar av andra skäl än ekonomiska så är det en helt annan sak. Jag bara reagerar på att de som gått på glädjekalkylerna försvarar dem. Bättre man säger att man gjort det av ideella skäl. ☺️
Förstår att du är orolig för framtiden.
Ditt råd verkar vara baserat på att du inte litar på teknik och ditt förtroende för finansmarknaden verkar vara stort.
Dock fungerar inte finansmarknaden om ingen vågar lita på teknikutveckling och därmed satsa riskkapital till aktiebolag.
Hönan eller ägget????
Visst kan du ha en poäng i att solceller är trendiga och överskattade när det gäller ekonomiskt utbyte. Solceller kan ofta ersättas av andra tekniker för att minska energiförbrukning på lika bra ekonomiskt och miljömässigt sätt.
Aktier är dock ett osannolikt investeringsområde om man vill minska energiförbrukning och påverka miljöutvekling. Knappast jämförbart.
TS fråga var hur han ska agera vid en sannolik felaktig installation av redan monterade solceller.
Går inte att byta installerade solceller mot aktier.
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
B Bernt Ö97 skrev:
Förstår att du är orolig för framtiden.
Ditt råd verkar vara baserat på att du inte litar på teknik och ditt förtroende för finansmarknaden verkar vara stort.
Dock fungerar inte finansmarknaden om ingen vågar lita på teknikutveckling och därmed satsa riskkapital till aktiebolag.
Hönan eller ägget????
Visst kan du ha en poäng i att solceller är trendiga och överskattade när det gäller ekonomiskt utbyte. Solceller kan ofta ersättas av andra tekniker för att minska energiförbrukning på lika bra ekonomiskt och miljömässigt sätt.
Aktier är dock ett osannolikt investeringsområde om man vill minska energiförbrukning och påverka miljöutvekling. Knappast jämförbart.
TS fråga var hur han ska agera vid en sannolik felaktig installation av redan monterade solceller.
Går inte att byta installerade solceller mot aktier.
Du har bra poänger förrutom att du verkar lyfta fram solceller som något bra ur ett miljöperspektiv. Säkert jag som misstolkade bara.

Annars håller jag med dig :)
 
  • Gilla
Hans Johanson
  • Laddar…
Nissens
B Bernt Ö97 skrev:
Förstår att du är orolig för framtiden.
Ditt råd verkar vara baserat på att du inte litar på teknik och ditt förtroende för finansmarknaden verkar vara stort.
Dock fungerar inte finansmarknaden om ingen vågar lita på teknikutveckling och därmed satsa riskkapital till aktiebolag.
Hönan eller ägget????
Visst kan du ha en poäng i att solceller är trendiga och överskattade när det gäller ekonomiskt utbyte. Solceller kan ofta ersättas av andra tekniker för att minska energiförbrukning på lika bra ekonomiskt och miljömässigt sätt.
Aktier är dock ett osannolikt investeringsområde om man vill minska energiförbrukning och påverka miljöutvekling. Knappast jämförbart.
TS fråga var hur han ska agera vid en sannolik felaktig installation av redan monterade solceller.
Går inte att byta installerade solceller mot aktier.
Jag är inte ett dugg orolig för framtiden, var fick du det ifrån???
Energiförbrukningen minskas ingenting för att man skaffar solceller, energin tas från en annan källa bara.
Jag tycker däremot att det är utmärkt att minimera energiförbrukningen och har därför ett hyfsat energisnålt hus.

Men som sagt, att ha solceller av ideologiska skäl är en helt annan sak än att argumentera med ekonomiska skäl.
 
S SueCia skrev:
Du har bra poänger förrutom att du verkar lyfta fram solceller som något bra ur ett miljöperspektiv. Säkert jag som misstolkade bara.

Annars håller jag med dig :)
Jag har avstått solceller pga tveksam kalkyl men jag är benägen att tro att solceller över hela livslängden ger ett hyfsat utfall beträffande elproduktion, kanske något överskattat i jämförelse med andra åtgärder som tex värmepump, isolering av tak och väggar, energisnåla fönster och dörrar, värmeåtervining i ventilation, allmän energihushållning i boendet (kostar inget) mm.
Dock har jag solceller på båten, fantastiskt smidigt till kylskåp, belysning, dieselvärme mm.

Sidospår,
TS frågade inte om detta och bör ställa krav på sin leverantör om fullgott montage av solcellerna.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag är inte ett dugg orolig för framtiden, var fick du det ifrån???
Energiförbrukningen minskas ingenting för att man skaffar solceller, energin tas från en annan källa bara.
Jag tycker däremot att det är utmärkt att minimera energiförbrukningen och har därför ett hyfsat energisnålt hus.

Men som sagt, att ha solceller av ideologiska skäl är en helt annan sak än att argumentera med ekonomiska skäl.
Problem efter 5 år, kan var sant eller en felaktig gissning.
Föråldrade efter 20 år, självklart avstannar aldrig utvecklingen.
Väntar jag i 100 år är allt mycket bättre, eller sämre?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
B Bernt Ö97 skrev:
Problem efter 5 år, kan var sant eller en felaktig gissning.
Föråldrade efter 20 år, självklart avstannar aldrig utvecklingen.
Väntar jag i 100 år är allt mycket bättre, eller sämre?
Det är en risk i sig att förlita sig på att ett företag kommer att finnas kvar om 20 år.

Nja, det är inget fel i att skaffa solceller, men att motivera det ekonomiskt är kanske inte det bästa.

Jag prioriterar att få ner energibehovet i första hand genom att ha ett effektivt värmesystem och ett välisolerat hus. Men alla prioriterar olika, inget fel i det. ☺️

Men orolig för framtiden är jag definitivt inte, däremot är kalkylerna tveksamma, och även om de stämmer så är det ingen vidare investering som om det går bra ger tillbaka investeringen efter 10 år.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nissens
E enoch85 skrev:
Ja, men vad har det med ditt argument att göra? Det spelar väl ingen roll om det finns bättre teknik, sålänge det som sitter på taket fortfarande levererar?

Om jag bara har 40% om 40 år så är jag supernöjd, allting efter återbetalningstiden är plus.
Tja, det lär ju påverka restvärdet om det sitter föråldrad teknik på taket. Ungefär som när man har en överåldrig värmepump.

Att man efter 40 år bor kvar i samma hus är väl inte så säkert, det hinner ändra sig på 10…
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
E
Nissens Nissens skrev:
Tja, det lär ju påverka restvärdet om det sitter föråldrad teknik på taket. Ungefär som när man har en överåldrig värmepump.

Att man efter 40 år bor kvar i samma hus är väl inte så säkert, det hinner ändra sig på 10…
Den som lever får se. :)

Angående att först isolera, fixa värmepump o.s.v. håller jag med dig. Men i vårt fall är huset byggt 2022. Har redan fixat energideklaration och fick "B" i betyg. Kan inte bli så mycket bättre då det inte är ett passivhus.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
E enoch85 skrev:
Den som lever får se. :)

Angående att först isolera, fixa värmepump o.s.v. håller jag med dig. Men i vårt fall är huset byggt 2022. Har redan fixat energideklaration och fick "B" i betyg. Kan inte bli så mycket bättre då det inte är ett passivhus.
Ja, då har du ju bra förutsättningar från början. Mitt är byggt 2004, och det har hufsat bra isolering i tak/väggar och fönster. Står dock inför byte av bergvärme/frånluftsvärmepump, går från COP 3 till ca COP 5 vilket sänker en redan låg elförbrukning ytterligare.
Har dock inte fixat energideklaration, hur gör man det enklast? ☺️
 
E
Nissens Nissens skrev:
Har dock inte fixat energideklaration, hur gör man det enklast? ☺️
Jag gjorde det för att få grönt bolån på Handelsbanken. Anlitade en lokal firma, googlade "Energideklaration konsult" typ. Han kom hit och mätte samt kollade på alla papper på huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det är oerhört enkelt att utvärdera.

Kika själv när din kollega, kompis, svåger eller liknande är i Sydeuropa.

Vad säger facit då?

Inte ens i närheten av installationstäthet likt Norden.

Ekonomi är ju konstigt att du nämner.

Vore det en vinst för alla, så skulle just alla ha det oavsett kostnad. Det ger ju vinst…
10% av den Spanska elen verkar komma från solceller. I Sverige är det bara cirka 1%.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Krilleman
Magnus Göransson Magnus Göransson skrev:
10% av den Spanska elen verkar komma från solceller. I Sverige är det bara cirka 1%.
Är det privatpersoner eller elbolag som det gäller för denna produktion?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Frågan är hur de kan veta det redan nu, jag pratar förstås om vad det kostar nu att investera i solceller, inte med priserna som var för några år sedan.

Dina kollegor lär ha räknat på det mest positiva scenariot. ☺️

Skulle du köpa en aktie som inte börjar ge vinst förrän efter 10 år?
Med det resonemanget kan man ju inte köpa elbil.
Dom pengarna som el räkningen minskat för mina kolleger är på den nivån så att deras solpaneler kommer vara betalda efter 6-7 år,ja det kommer ta fler år om nu elen skulle bli mycket billigare.
Ja jag skulle köpa en aktie som gav god avkastning efter 10år, troligtvis lägga alla pengar har har på en sådan säker investering.
 
Nissens
T twoody skrev:
Med det resonemanget kan man ju inte köpa elbil.
Dom pengarna som el räkningen minskat för mina kolleger är på den nivån så att deras solpaneler kommer vara betalda efter 6-7 år,ja det kommer ta fler år om nu elen skulle bli mycket billigare.
Ja jag skulle köpa en aktie som gav god avkastning efter 10år, troligtvis lägga alla pengar har har på en sådan säker investering.
Klart man kan köpa elbil, bilar är alltid en ekonomisk förlust, ingen hävdar att man får igen pengarna man betalat för en bil oavsett typ.

Då är du en av ytterligt få som skulle köpa en aktie som ger vinst först efter 10 år istället för sådana som ger vinst redan första året…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.