Nissens Nissens skrev:
Klart man kan köpa elbil, bilar är alltid en ekonomisk förlust, ingen hävdar att man får igen pengarna man betalat för en bil oavsett typ.

Då är du en av ytterligt få som skulle köpa en aktie som ger vinst först efter 10 år istället för sådana som ger vinst redan första året…
Vinst får du inte innan du säljer aktien och värdet har ökat. Vilka aktier går med vinst efter ett år? Jag vill köpa, garanterar du vinst ?
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vinst får du inte innan du säljer aktien och värdet har ökat. Vilka aktier går med vinst efter ett år? Jag vill köpa, garanterar du vinst ?
Ja, om du föredrar det så kan du ju sälja aktien varje år och köpa igen, men det verkar rätt onödigt.
Vill du vara idiotsäker så köper du en del i en lämplig aktiefond. Om inte hela börsen går ner så har du vinst direkt. Känner du verkligen inte till fonder? Hur mycket risk man vill ta är individuellt. Är man väldigt riskbenägen kan man ju satsa på solceller där man eventuellt går plus efter typ 10 år. ☺️
 
Nissens Nissens skrev:
Vill du vara idiotsäker så köper du en del i en fond. Om inte hela börsen går ner så har du vinst direkt. Känner du verkligen inte till fonder? Hur mycket risk man vill ta är individuellt. Är man väldigt riskbenägen kan man ju satsa på solceller där man eventuellt går plus efter typ 10 år. ☺️
Ok, en idiotsäker fond som går med vinst efter ett år låter bra, vilken ska jag ta?
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, en idiotsäker fond som går med vinst efter ett år låter bra, vilken ska jag ta?
Ta du spiltan tex. Annars kan du ju kolla själv, svårt att hitta fonder som inte ger vinst på 10 år, men du kanske hittar någon? Välj någon annan i så fall.
 
Nissens Nissens skrev:
Ta du spiltan tex. Annars kan du ju kolla själv, svårt att hitta fonder som inte ger vinst på 10 år, men du kanske hittar någon? Välj någon annan i så fall.
Ok, men, det första jag läser på spiltans hemsida är:

Riskinformation: Historisk avkastning är inte någon garanti för framtida avkastning. De pengar du investerar i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det investerade beloppet.

Men du garanterar ju vinst efter ett år?
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, men, det första jag läser på spiltans hemsida är:

Riskinformation: Historisk avkastning är inte någon garanti för framtida avkastning. De pengar du investerar i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det investerade beloppet.

Men du garanterar ju vinst efter ett år?
Jag har haft spiltan i några år och den fonden har gett grym avkastning från dag ett. Tänk om jag hade investerat i solceller i stället, då hade jag haft många år kvar innan det eventuellt blir någon avkastning alls.
Så ja, Spiltan är en betydligt mindre risk än solceller, och den kommer att ha gett en väldigt bra avkastning innan solcellerna gett någon vinst alls.
Lika lite som att någon kan garantera något kring solceller så kan någon göra det om börsen. Vet inte om du spelar naiv eller om du är det på riktigt.
 
Nissens Nissens skrev:
Jag har haft spiltan i några år och den fonden har gett grym avkastning från dag ett. Tänk om jag hade investerat i solceller i stället, då hade jag haft många år kvar innan det eventuellt blir någon avkastning alls.
Så ja, Spiltan är en betydligt mindre risk än solceller, och den kommer att ha gett en väldigt bra avkastning innan solcellerna gett någon vinst alls.
Lika lite som att någon kan garantera något kring solceller så kan någon göra det om börsen. Vet inte om du spelar naiv eller om du är det på riktigt.
De som köpte tex Spiltan Aktiefond Stabil under 2022 håller inte med dig om det. Risken är 4/5, dvs hög och värdet kan droppa rätt bra vilket inte tex solpaneler gör.
Jag kan ange dig som källa där för du har hänvisat till olika undersökningar gällande solpanelers värde på en byggnad.

Jag vet inte om du spelar ovetande eller om du är på riktigt!?
Stapeldiagram, årlig prestanda, Spiltan Aktiefond Stabil och SIXPRX, 2013–2022, varierande avkastning, negativt 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De som köpte tex Spiltan Aktiefond Stabil under 2022 håller inte med dig om det. Risken är 4/5, dvs hög och värdet kan droppa rätt bra vilket inte tex solpaneler gör.
Jag kan ange dig som källa där för du har hänvisat till olika undersökningar gällande solpanelers värde på en byggnad.

Jag vet inte om du spelar ovetande eller om du är på riktigt!?
[bild]
Du tror alltså att solpaneler inte ”droppar” i värde? Då kan jag berätta för dig att de kommer att sjunka i värde kontinuerligt tills de får ett värde lägre än noll. En vacker dag är de utdaterade och är då en kostnad för att ta ner dem och återvinna dem. Den avskrivningen har du väl med i dina kalkyler?
Du ser själv vilken fin vinst Spiltan gav medan solcellerna inte ger en spänn i vinst. Att det är hack i kurvan på börsen är normalt, så är det även på fastighetsmarknaden.
Har du inte koll på detta?

Bidrar med en graf som ger en bättre bild.
 
  • Skärmavbild av fondprestanda, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, uppgång 519,44% sedan 2011, fyra fondstjärnor, köpknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens Nissens skrev:
Du tror alltså att solpaneler inte ”droppar” i värde? Då kan jag berätta för dig att de kommer att sjunka i värde kontinuerligt tills de får ett värde lägre än noll. En vacker dag är de utdaterade och är då en kostnad för att ta ner dem och återvinna dem. Den avskrivningen har du väl med i dina kalkyler?
Du ser själv vilken fin vinst Spiltan gav medan solcellerna inte ger en spänn i vinst. Att det är hack i kurvan på börsen är normalt, så är det även på fastighetsmarknaden.
Har du inte koll på detta?
Haha, tänkte väl att du skulle ducka frågan om risk. Magiskt att du kallar solceller högrisk och aktiefonder säkra!

Det finns ingen i finansbranschen som jämför solceller med aktiefonder, det är helt olika riskklasser och ej jämförbara.
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Haha, tänkte väl att du skulle ducka frågan om risk. Magiskt att du kallar solceller högrisk och aktiefonder säkra!

Det finns ingen i finansbranschen som jämför solceller med aktiefonder, det är helt olika riskklasser och ej jämförbara.
Det är du som duckar, du tror att solceller inte sjunker i värde när sanningen är att de är helt utan värde en dag.
En fond som Spiltan är absolut inte mer risk än solceller. Du vet inte hur elpriser eller subventioner ser ut i framtiden, för att inte tala om vad ny teknik för med sig. Det är mycket risk i solceller som du fötränger helt.
Om jag lägger 200 000 i Spiltan idag kan jag sannolikt köpa solceller kontant för avkastningen om 5 år, och då har jag dessutom kvar de 200 000:-. Då har du 5 år kvar tills du börjar få de första vinstkronorna.

Hur kommer SMR att påverka elpriserna tror du? De kan bli en ”katastrof” för de som investerat i solceller.

https://www.energinyheter.se/202308...smr-park-planeras-av-karnfull-next-i-nykoping
 
Redigerat:
F
E enoch85 skrev:
Den som lever får se. :)

Angående att först isolera, fixa värmepump o.s.v. håller jag med dig. Men i vårt fall är huset byggt 2022. Har redan fixat energideklaration och fick "B" i betyg. Kan inte bli så mycket bättre då det inte är ett passivhus.
Med solcellerna kan du få A och 0,1% grön rabatt på hela bolånet.
 
Nissens
F fsn skrev:
Med solcellerna kan du få A och 0,1% grön rabatt på hela bolånet.
Det får man med ett energisnålt (välisolerat) hus också.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är du som duckar, du tror att solceller inte sjunker i värde när sanningen är att de är helt utan värde en dag.
En fond som Spiltan är absolut inte mer risk än solceller. Du vet inte hur elpriser eller subventioner ser ut i framtiden, för att inte tala om vad ny teknik för med sig. Det är mycket risk i solceller som du fötränger helt.
Om jag lägger 200 000 i Spiltan idag kan jag sannolikt köpa solceller kontant för avkastningen om 5 år, och då har jag dessutom kvar de 200 000:-. Då har du 5 år kvar tills du börjar få de första vinstkronorna.
Det vore trevligt om du slutar påstå saker jag aldrig skrivit! Vi vet idag att det finns solpaneler som fortfarande håller efter 30 år, vi vet att det finns stor del effekt kvar. Ingen vet dock hur länge de kan ge effekt , bortsett från att man behöver byta viss elektronik på väggen.

Det är alltså fel att jämföra dessa två typer av ”investeringar”.
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vinst får du inte innan du säljer aktien och värdet har ökat. Vilka aktier går med vinst efter ett år? Jag vill köpa, garanterar du vinst ?
Man kan ju satsa på högutdelande aktier, utdelningen är ju då vinsten. Annars kan man sälja av uppgången varje år och få ut sin vinst. Man tappar ju då ränta på ränta (eller vinst på vinst effekten kanske är mer rättvisande) mot en något mindre riskexponering.
 
F fsn skrev:
Man kan ju satsa på högutdelande aktier, utdelningen är ju då vinsten. Annars kan man sälja av uppgången varje år och få ut sin vinst. Man tappar ju då ränta på ränta (eller vinst på vinst effekten kanske är mer rättvisande) mot en något mindre riskexponering.
Jag vet en del om finansiella instrument så ni behöver inte förklara olika scenarion. Tack ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.