Mikael L: Var köpte han isolering, armering osv? Köpa han det som ett paket från t ex Thermogrund, Sundolit? Eller beställde han det direkt från byggvaruhus eller liknande?

Jag har redan bokat in en hantverkare som sköter schakt, dränering, avlopp och fyller med makadam.
Hantering av isolering, armering, golvvärme, tilluft verkar jag ha full koll på nu. Däremot undrar jag var man kan läsa mer om rördragning i plattan (vatten, avlopp). I boken "bygga grund" finns det ingenting om VVS.
Det bästa är väl att anlita en VVS konsult som hjälper till med dimensioner, val av rör osv.
 
bergstrollet skrev:
Mikael L: Var köpte han isolering, armering osv? Köpa han det som ett paket från t ex Thermogrund, Sundolit? Eller beställde han det direkt från byggvaruhus eller liknande?

Jag har redan bokat in en hantverkare som sköter schakt, dränering, avlopp och fyller med makadam.
Hantering av isolering, armering, golvvärme, tilluft verkar jag ha full koll på nu. Däremot undrar jag var man kan läsa mer om rördragning i plattan (vatten, avlopp). I boken "bygga grund" finns det ingenting om VVS.
Det bästa är väl att anlita en VVS konsult som hjälper till med dimensioner, val av rör osv.[/QUOTE

Inte tror jag att du behöver en konsult för att beräkna dimensioner för ditt avlopp. 110, 75 och50 är vanliga rör dimensioner man använder i en "vanlig villaplatta" avlopp från toalett är 110, avlopp från tvätställ är 50 och golvsyfon 75.. Hoppas nån kan kommentera detta!!. Avloppsrören läggs väl för det mesta i makadam bädden under plattan att dömma av en del bilder jag sett här på forumet. Jag tror säkert att du fixar att lägga ut avloppsrören med hjälp av information du kan hämta här forumet
 
Mikael_L skrev:
Vi satt och summerade kostnaderna för denna platta efteråt, det blev runt 60' , på ett ungefär. Det är alltså allt material, golvvärmeslang och betongen osv. Schakten är dock inte inräknad, då den räkningen innehöll kostnad för dränering runt hela huset + schakt av 30m uppfartsväg + grävningen av grunden.

Alltså ca 1100:-/kvm.

Tror ni att man fått en 55kvm platta gjord för under 2000:- /kvm i stockholmsområdet? Jag antar att dom sparade runt 50' på att göra allt arbete själva.
1100kr/kvm verkar vara ett bra riktpris på vad en platta kostar att göra om man är lite händig och intresserad. 50000kr är säkerligen det minsta dom har sparat skulle jag tro
 
Hur mycket råd/hjälp får man från Rinkabyrör om man beställer material där? Finns det bättre butiker att handla ifrån lokalt (bor nära Kungälv). Jag har hört att många av de lokala rörmokerifirmorna prioriterar bort "besvärliga jobb" och jobb där de inte får hela paketet (göra allt + stå för material).

Känner ni till något bra ställe att handla från i Göteborgsområdet?
 
Rinkabyrör får du ingen som helst hjälp ifrån. De vill inte ta emot samtal och tekniska frågor.
Därför kan de istället hålla låga priser till de som vet vad de ska ha.

Hornbach i Göteborg är det bästa jag kan komma att tänka på.
Helt ok priser, fullt i Rinkabyklass på det mesta.

Mvh
 
Mikael_L
bergstrollet skrev:
Mikael L: Var köpte han isolering, armering osv? Köpa han det som ett paket från t ex Thermogrund, Sundolit? Eller beställde han det direkt från byggvaruhus eller liknande?
Dom köpte det mesta från Sorunda brädgård (tror jag det var), som ett paket. Lite avloppsrör och annat småkrafs kom från annat håll.
Om dom köpt saker från olika ställen så hade dom kanske sparat lite pengar, men logistik och frakt och sånt blir å andra sidan besvärligare.
 
Per72 skrev:
Jag har räknat på materialkostnaden för en platta med golvvärme och 30cm isolering och kom fram till det här, ta siffrorna med en nypa salt men jag tror inte att det är så långt från sanningen. Rätta mig och lägg till siffror för det är säkert nått jag glömt

30 cm isolering 200 kr/kvm
betong 180kr/kvm
slang 70kr/kvm
rörhållare 50kr/kvm
grus 240kr/kvm
markrör 45kr/m
avloppsrör 70kr/kvm
grävarbete 240kr/kvm Kostnaden för grävarbetet har jag räknat utefter en platta på 160kvm. Transportkostnaden för en grävmaskin går ju på några tusen så kvm priset för en liten platta blir ju ganska mycket högre.
armering 30kr kvm
kantbalk 80kr kvm


Fortsätt och kompletera så kanske vi till slut får fram riktigt bra siffror
Är inte 240kr/kvm för grus lite mycket eller tänker jag fel? Är det makadam du syftar på? Tjocklek på lager?
 
På min gruspost kan vi normalt sett säkert dra av minst hälften.. där tänkte jag korv har jag förstått nu. Alla bygger väl inte på gammal sjöbotten. Makadam är det jag tänker på...helt rätt
 
jeppeknaster skrev:
Är inte 240kr/kvm för grus lite mycket eller tänker jag fel? Är det makadam du syftar på? Tjocklek på lager?
Tänkte i samma bana. Betalade 85 kr/ton exkl. moms för 8-16 mm makadam som väger 1,3 ton per kubik. Med andra ord ett 20cm lager ger ett kvadratmeterpris på 85 x 1,3 x 0,2 x 1,25 = 28 kr/kvm inkl. moms.
 
Vad är att föredra: att lägga avloppsrör i makadambädden eller i isoleringen? Det verkar ju enkelt att lägga det underst, men hur får man rätt fall? Finns det risk att trycket på rören gör att fallet försvinner med tiden?
Jag funderar på att dra kallvatten underst, samt dra in el, en kulvert för värme till garage.

Det verkar ju vara mer arbetsamt att lägga rören i isoleringen, men samtidigt går det ju styra fallet lättare (eller har jag fel).
Hur gör man med dusch/badbrunnar? Ska de ligga i jämnhöjd med kantbalkarna eller lite under för att få fall i golvet för vattenavrinning.

Vattnet dras väl först till ett ställe i huset och sedan ut till toaletter och kök. Varmvatten i isoleringen och kallvatten under. Jag tycker inte att det borde bli så mycket rördragning i vår platta. skickar en skiss så ni kan se.
 
  • planlösning ändring12.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
isolde skrev:
Tänkte i samma bana. Betalade 85 kr/ton exkl. moms för 8-16 mm makadam som väger 1,3 ton per kubik. Med andra ord ett 20cm lager ger ett kvadratmeterpris på 85 x 1,3 x 0,2 x 1,25 = 28 kr/kvm inkl. moms.
Låter rimligare. Sparade man direkt 44000kr på en 210kvm platta! :)
 
Mikael_L
Nu har jag framkallat lite bilder. ;)

Så jag fortsätter här med lite mer info:

Alla dessa bilder är före själva gjutdagen ( då jag var där).
Dom visar:
utplacering av L-element.

Hur golvärmeslangen dragits

Dom gjorde kantbalkarna som färdiga armeringsburar som dom sen la ner i formen

Detta rör tycker jag personligen var lite olyckligt, liggandes mitt i betongen, dels "skar det av" både armeringsnät och villabyglar där det ligger dels blev det ganska tunnt med betong både ovan och under.
Nåja, kantbalkens armering är ju iaf opåverkad, så det kanske inte är några problem. Själv hade jag dock valt att försöka förlägga alla avloppsrör i gruset under cellplasten och bara gå rakt upp igenom cellplasten där anslutningarna ska vara. Minst försvagning av betongen och minst isoleringsförluster.
Om det nu är någon som inte håller med mig så skriv gärna en rad!
 
  • 1-L-element.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • g-v-slang.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kantbalkar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • roret.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
När jag kom var armeringen nästan helt klar, men lite fick jag prova på. Här kan ni se en fuling jobba som verkar rätt lik mig... :D

Vi använde ögletråd och en vanlig takkrok på skruvdragaren för att naja, funkade fint, smidigt.

När betongen kom så vibrerade vi några få sek med ca 20-30 cm mellanrum mellan nedsticken i kantbalkarna. Själva plattan vibrerade vi genom att "kasta ut" staven i betongen och sen sakta dra den bakåt, detta också med 20-30 cm mellanrum. Sen använde vi slodan som sakta drogs bakåt medan man sas gungade betongen lite fram och bak under tiden. Här står min arbetskamrat och slodar för fulla muggar, medan jag försöker gömma mig bakom rännan.
Jag håller lasermottagaren, mycket smidigt att kolla höjden med. om det var lite för högt någonstanns så var det bara att vibrera några sekunder till, intill, så var det vips på rätt nivå.

Givetvis hade dom glömt att sätta ett tröskeljärn, så för att slippa ev urkapning och bilning i plattan så tryckte vi ner en planka i den obrunna betongen där ett järn kan tänkas passa.
Då kan dom hugga bort plankan sen, borra några hål och gjuta fast ett järn med finbetong senare. Vi vet inte riktigt hur vi tänkt, så det får bli ett senare problem.
 
  • micke_in_action.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • najverktyg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sloda.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • brada.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Och resultatet då???

Ja så här såg det ut, men det var innan rivning och glättning.

På bild nr 2 ser man golvbrunnen, och runt denna har vi rivt ner lite fall med hjälp av rivbrädan. ( den var först i princip övergjuten med ca en cm, vi tog ganska direkt bort betongen över själva brunnen, men rivningen gjordes kanske en timme efter betongen kommit dit.

Lite ruffig yta var det väl, men då det hade brunnit några timmar så gick vi på med en rivbräda och gnuggade runt på ytan. När vi gnuggat ett tag så hade ytskiktet liksom blivit löst igen och gropar och fördjupningar hade satts igen av det lösa. Då tog vi fram stålbrädan och drog det hela jämt med ett eller två tag. Om det är rätt eller fel att göra så här vågar jag inte uttala mig om, men det verkade funka fint iaf.

I efterhand har det rapporterats att plattan är inte 100% i våg överallt, det blir 1/2 cm djupa vattenpölar här och där, men jag undrar, kan man begära så väldigt mycket mer?
 
  • resultat1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • resultat2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • rivbrada.jpg
  • putsbrada.jpg
Mikael_L
Ställ gärna frågor om det är nåt ni undrar över, det är inte alltid det går att förstå vad jag skriver ;)
Kommentarer tas gärna emot, också.

Om någon kan ställa hemsideutrymme till förfogande så kan jag ladda upp många fler bilder, jag har tyvärr inget eget hemsideutrymme som kan användas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.