Davidbagare Davidbagare skrev:
Jag har ingen erfarenhet av dem för 199kr, men har den från Jula för 599kr. Jag lackade garderobsdörrar och lister med den och vart förvånad över det goda resultatet.
Hur blandade du ut färgen utan provtratt?
Har likadan spruta.
 
N Nikkee skrev:
Hur blandade du ut färgen utan provtratt?
Har likadan spruta.
Det bästa är att bara prova sig fram så att du vet många % vatten du behöver tillsätta. Späd tills spraymönstret blir bra. Skriv ner så slipper du testa dig fram nästa gång också.
 
  • Gilla
Nikkee
  • Laddar…
Davidbagare
N Nikkee skrev:
Hur blandade du ut färgen utan provtratt?
Har likadan spruta.
Jag minns tyvärr inte, men tror inte jag blandade ut den färgen mycket alls..

Edit: hade en vanlig lackfärg av bättre kvalisort från colorama.,
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Jag minns tyvärr inte, men tror inte jag blandade ut den färgen mycket alls..

Edit: hade en vanlig lackfärg av bättre kvalisort från colorama.,
Okej tack.
Ja bara att testa sig fram då. Men känns mest som att man knappt behöver blanda ut.
 
N Nikkee skrev:
Okej tack.
Ja bara att testa sig fram då. Men känns mest som att man knappt behöver blanda ut.
Behöver du blanda ut se är det sprutan det är fel på.
De flesta produkter nu förtiden är extremt optimerade.
 
  • Gilla
Nikkee
  • Laddar…
Står det 18 +-2 i manualen till sprutan så är det väl den viskositeten sprutan fungerar bäst med.
(Är färgen för tjockflytande kan man behöva grövre munstycke.
Har sprutat sprutspackel på bil med spruta med överliggande kopp).

S sinuslinus skrev:
Jotun Lady supreme finish är en bra lackfärg. Spädes med vatten.
Den blir väldigt bra även om du stryker med roller och/ eller pensel.
Min favoritfärg. Flyter ut fint och torkar inte för fort.
Men spruta den vattenlösliga varianten med just den sprutan som nämns ovan har jag misslyckats med.
Den oljebaserade var lättare att spruta. Förtunnande med lacknafta och så lite rödsprit för att bryta ytspänningen så dropparna blir fina.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Står det 18 +-2 i manualen till sprutan så är det väl den viskositeten sprutan fungerar bäst med.
(Är färgen för tjockflytande kan man behöva grövre munstycke.
Har sprutat sprutspackel på bil med spruta med överliggande kopp).


Min favoritfärg. Flyter ut fint och torkar inte för fort.
Men spruta den vattenlösliga varianten med just den sprutan som nämns ovan har jag misslyckats med.
Den oljebaserade var lättare att spruta. Förtunnande med lacknafta och så lite rödsprit för att bryta ytspänningen så dropparna blir fina.
Okej så du har sprutat med sprutan jag har?

Då rekommenderar du att jag använder en annan färg? Oljebaserad Jotun? Har du länk?

Känns svårt att bara chans blanda när man aldrig gjort det förut. Vad bör jag börja på 1% 5% ?
 
N Nikkee skrev:
Okej så du har sprutat med sprutan jag har?

Då rekommenderar du att jag använder en annan färg? Oljebaserad Jotun? Har du länk?

Känns svårt att bara chans blanda när man aldrig gjort det förut. Vad bör jag börja på 1% 5% ?
Jag kan bjuda på mina erfarenheter.
Fick nån sorts nostalgiimpuls och köpte färgsprutan med koppen under.
Misslyckas och köpte då den med koppen ovanpå. Lyckades inte heller.
Kanske det hade fungerat bättre med större kompressor.

Det ska gå fint att förunna den vattenbaserade. (det stod väl i den här tråden?)
Enligt Colorama så kan olika vattenbaserade färgers egenskaper skilja mycket.
Ytfinish eller hårdhet kan förstöras även när en vattenlöslig färg förtunnas med vatten.
Så jag följer tråden för att få ta del av andras erfarenheter.

Köpte iaf Jotun Supreme Finish 40, oljebaserad/löslig. Går att läsa i det finstilta på burken. Misstänker dock att den utgått.
Hittar den inte på Happyhomes. Verkar bara vara Jotun häftgrund som är oljefärg/lacknafta-löslig nu.
(Har ett penselnålat ”projekt” med den grundfärgen, men det platsar ju inte i denna tråd).

De som sprutat färgen outspädd kanske använt en Wagner spruta?
De färgsprutorna använder annan teknik.

Jag skulle nog sikta på att förtunna ca 10-15% för att göra en penslingsbar färg sprutbar med tryckluftsspruta.

Det bör gå att få ett hyfsat bra resultat med sprutan du har.
Lätt är det inte och mycket färgdimma blir det. 😷
Resultatet från en amatör som mig inklusive lite slitage några år senare…
Vit trädgiraffstaty framför mönstrad tapet, inomhusdekoration, neutrala toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack som delade med dig av dina erfarenheter, ska börja med att testa med en färg jag har hemma (nordsjö ambiance superfinish).

Börjar med 10%
 
Jag har graco airless ultra spruta med deras finaste tip, vill spruta snickerier med bra finish. Har använt nordsjö ambiance superfinish, men antingen blir det apelsinskalfinish om man går över ytan för snabbt, eller så rinner det.
Rekommenderar ni "airless" användare någon snickerifärg med hård yta som inte rinner lätt?
 
C Chrispied skrev:
Jag har graco airless ultra spruta med deras finaste tip, vill spruta snickerier med bra finish. Har använt nordsjö ambiance superfinish, men antingen blir det apelsinskalfinish om man går över ytan för snabbt, eller så rinner det.
Rekommenderar ni "airless" användare någon snickerifärg med hård yta som inte rinner lätt?
Har själv haft samma problem med min ultra och har inte riktigt löst problemet. Det jag märkt är att temperatur och vinkel är viktigare än själva färgen.
Får bäst resultat när jag sprayar på liggande objekt vs stående som lättare rinner. Tar gärna tips på bra färg till den maskinen.
 
Har ni rätt sprutteknik?
Det ÄR svårt att sprutmåla. Det räcker inte med rätt grejer även om det är en grundläggande förutsättning...

Kanske är man en naturbegåvning, lite smågalen amatör med lätt för att lära eller så låter man proffsen göra jobbet...

Tekniken...skulle jag vilja beskriva som åtminstone 5-dimensionell övning där man måste ha koll på sina sinnen, synen och koordination samtidigt.

Sprutans position X,y,z, vinkeln mot underlaget, mängden färg (tid, avstånd) och sen tiden man ska vänta på färgen då den flyter ut och blir slät.

Sprutar man på så mycket färg att ytan blir blank och fin direkt så kommer det att rinna.
Varje gång man försöker...

Att lägga tex köksluckan horisontellt är fusk. 😆 Målar man en bil kan man inte vända o h vrida på den... 😳

Öva gärna med väggfärgen utspädd med 5% vatten. Då rinner det lättare, så man lär sig att inte spruta på för mycket färg.

Övning ger färdighet 🥳🍺
 
blackarrow blackarrow skrev:
Har ni rätt sprutteknik?
Det ÄR svårt att sprutmåla. Det räcker inte med rätt grejer även om det är en grundläggande förutsättning...

Kanske är man en naturbegåvning, lite smågalen amatör med lätt för att lära eller så låter man proffsen göra jobbet...

Tekniken...skulle jag vilja beskriva som åtminstone 5-dimensionell övning där man måste ha koll på sina sinnen, synen och koordination samtidigt.

Sprutans position X,y,z, vinkeln mot underlaget, mängden färg (tid, avstånd) och sen tiden man ska vänta på färgen då den flyter ut och blir slät.

Sprutar man på så mycket färg att ytan blir blank och fin direkt så kommer det att rinna.
Varje gång man försöker...

Att lägga tex köksluckan horisontellt är fusk. 😆 Målar man en bil kan man inte vända o h vrida på den... 😳

Öva gärna med väggfärgen utspädd med 5% vatten. Då rinner det lättare, så man lär sig att inte spruta på för mycket färg.

Övning ger färdighet 🥳🍺
Flyta ut?
Om färgen flyter ut på det som målas, så använder du för mycket färg.
 
För att få riktigt fin yta med de smalaste munstyckena så tycker jag att man bör tunna ut snickerifärgen lite för att få bra resultat. Det är iaf något jag lärt mig då det vart fin yta men det sprutade lite droppar. När jag tunnare ut färgen så vart det betydligt lättare
 
Har även märkt att man ska lägga på lite färg och använda ett så bred tipp som möjligt för det objekt man sprutar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.