Hej,

Funderar på en Wagner 250 M. Funkar den både till typ möbler / köksluckor med bra resultat samt även när man vill måla större ytor? Har förstått att HVLP är bättre egentligen för hög finish men någon som provat med airless på t.ex köksluckor? Blir det acceptabelt?

Vill helst bara ha en maskin om möjligt. Tack för hjälp.
 
Vilken spruta ska man köpa för att måla en lägenhet, väggar och tak i första hand. Funkar den att måla lösa grejer som dörrar och luckor är det ett plus men inget krav.
Helst så lite damm, täckning som möjligt
 
nino nino skrev:
Vilken spruta ska man köpa för att måla en lägenhet, väggar och tak i första hand. Funkar den att måla lösa grejer som dörrar och luckor är det ett plus men inget krav.
Helst så lite damm, täckning som möjligt
Jag och min kollega köpte en Wagner 350 ihop. Jag har målat väggar och tak med hyffsat bra resultat. Skulle jag gjort om det så hade jag nog efter dragit med en fin roller på väggarna. Blir lite "knottror här och där.

Min kollega har sprutat både över lister och en dörr och är supernöjd.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ser att det finns m och r modell, vet du skillnaden?
 
nino nino skrev:
Ser att det finns m och r modell, vet du skillnaden?
Vagnen. Vi köpte 350 R, har inte palts för en skrymmande vagn:)

Jämförelse mellan två högtrycksfärgsprutor med specifikationer och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Då borde det inte spela nån större roll om man tar M eller R modellen?
 
nino nino skrev:
Då borde det inte spela nån större roll om man tar M eller R modellen?
Precis det är samma spruta i praktiken.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
1
Är det någon som vet vad det är för gänga som Wagner/titan nyttjar på Control Pro seriens anslutningar?

Kan ni tipsa om någon som säljer muff/övergång adaptetrs eller är det någon annan lösning jag missat?

Jag har en Wagner Control Pro 250 m och tycker att det är lite olyckligt att de valt att ha andra anslutningar på slangen, pumpen och pistolen än i stort sett alla andra. Som jag förstår det är det bara Wagner Control Pro och då motsvarande titan som har just den gängan. Samtidigt blir den otroligt styva slangen på 9m som följer med ett handikapp.

Jag har sett en del affärer i usa och England som har haft adapters innan men ingen av dem verkar sälja adapters längre. Finns de ännu listade så har de aldrig kommit i lager under de 6månader som jag kikat. Sannolikt då de hellre säljer sina custom hose wips och färdiga slangar istället. Dessa blir ju dock orimligt dyra med frakt, moms, tull osv.En lösning på under 2k inom usa med gratis frakt blir snabbt 3,5k innan allt är klart och man har den i handen i Sverige.

Märks det att jag är frustrerad?
 
Hej!
Så att jag tänkt mig på att försöka sprutmåla med kompressor.

Färgsprutan jag ska blanda färgen 18 +/- 2 vad innebär detta? Vad ska jag blanda med? Lacknafta? Thinner? Vatten?
Tänkt att spruta listerna i huset vi ska flytta till snart. Så i detta fallet någon snickerifärg.

Tips? Råd?
 
S
Färgtypen bestämmer vad det ska vara för förtunning/ spädning. Läs på burken.
 
S sinuslinus skrev:
Färgtypen bestämmer vad det ska vara för förtunning/ spädning. Läs på burken.
Okej, så 18 +/- 2 har ingen betydelse? Bara vad burken säger?

Någon som har tips på bra färg? Ska vara vit blank eller halvblank
 
Redigerat:
S
N Nikkee skrev:
Okej, så 18 +/- 2 har ingen betydelse? Bara vad burken säger?

Någon som har tops på bra färg? Ska vara vit klart eller halvklar.
Antar att det är något viskositetsmått. Har du någon provtratt som följde med sprutan att mäta hur många sekunder det tar för färgen att rinna genom provtratten?

Jotun Lady supreme finish är en bra lackfärg. Spädes med vatten.
Den blir väldigt bra även om du stryker med roller och/ eller pensel.
 
S
Vad menar du med ”vit klart eller halvklar.”?
 
S sinuslinus skrev:
Vad menar du med ”vit klart eller halvklar.”?
Trött, har redigerat nu :)
 
S sinuslinus skrev:
Antar att det är något viskositetsmått. Har du någon provtratt som följde med sprutan att mäta hur många sekunder det tar för färgen att rinna genom provtratten?

Jotun Lady supreme finish är en bra lackfärg. Spädes med vatten.
Den blir väldigt bra även om du stryker med roller och/ eller pensel.
Ja bör vara så.
Nej tyvärr medföljde ingen tratt så svårt.

https://www.jula.se/catalog/verktyg...ckluftsverktyg/fargsprutor/fargspruta-082210/

Så kanske måste testa mig fram, drygt men om det inte går på något annat sätt så.

Tack ska kika på den.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.