Hej

Efter många års tjänst är det dags att uppgradera högtrycken, idag har jag en vertion av nilfisk-alto 160.1 som förmodligen har minst 15-20år på nacken. denna var en specialversion som var semiproffs med munstycken och pump helt i metall. Problemet idag är att jag vill minst ha samma prestanda, jag har försökt hitta samma modell men det tycks inte finnas, dom som är nyare har inte samma prestanda och alldeles för kort slang. den gamla började läcka olja och en av ventilerna fastnade, nu läckte det in olja i motorn så det började ryka och den dog. :(

Jag önskar arbetstryck på 160bar gärna mer, minst 15meter slang och bra med tillbehör och funkar på 1-fas 13A
Det är något jag funderat på, den nuvarande drar 3.3kw men har aldrig utlöst varken trög 10A eller 13A säkring hur sjutton har dom lyckats med det?

Jag har testat ava p80 samt p90, kärcher k5 och k7 serie. alla dessa tvättar sämre än nuvarande när jag kör på mycket svår smuts, funderar på hur dom mäter tryck för det tycks inte stämma.

Den som Jag hittills tycks vara mest intressant är bosch 5-75x som byggahus testade då den tydligen ska tvätta bäst även med lägre arbetstryck, men frågan är går det köra 15m slag på den och hur är det med tillbehör som borstar och terasstvätt?

Är det någon som har tips på en annan maskin med 15-20 meter slang, slangupprullning, och riktigt bra tryck men ändå kan köras på 1-fas 13A?

Budget: är villiga att lägga runt 10-12 tusen för själva maskinen, men gärna billigare.
 
Kolla om du har något ställe i närheten där du kan prova en kränzle.
 
Var ute efter samma sak för ett par år sedan och något mellan proffs som kostar pengar och plastsmäck hittade jag inte, fick bli en Kränzle.
Minns inte på raken om min heter 2150 eller 2160: https://gelins-kgk.se/produkt/hogtryckstvatt-k-2160-tst-2/
Nackdelen är att den nöjer sig inte med 10A enfas, man måste ha ett lite ilsknare uttag. Trefas är att föredra, men just där jag skulle använda den just då fanns det inte så det fick bli denna.
 
  • Gilla
Sågkungen
  • Laddar…
Du ska inte kolla på en med bensin då?
Grannen har nåt monster som funkade kanon på uteplatsen i alla fall. Inget fel på trycket kan jag intyga. Har använt elektriska innan.
 
Föreslår att du iaf skippar Kärcher som numera mest verkar göra kinagrejer som varken håller, säljer reservdelar eller ens går att laga.
Ingenjörerna på https://www.avaofnorway.com/ vill ändra på slitoslängupplägget och har rätt bra garanti, effekt o flöde, stort utbud av diverse fasad/sten/bilskum/hängränne/rörrens/adapter för kärchertillbehör du kanske har/turbomunstycke mm. De har även videoguider+support i hur du fixar ev problem själv med deras bra prissatta reservdelar.
Köpte en Evolution (senare modell än Master) P60 förra året (P60 o uppåt kräver dock 16A uttag), jäklar vad kul det är att tvätta av gamla betongmurar, marksten, trä från -78, mosstak osv :) Finns många tester på tuben
 
H HumanCondition skrev:
Föreslår att du iaf skippar Kärcher som numera mest verkar göra kinagrejer som varken håller, säljer reservdelar eller ens går att laga.
Ingenjörerna på [länk] vill ändra på slitoslängupplägget och har rätt bra garanti, effekt o flöde, stort utbud av diverse fasad/sten/bilskum/hängränne/rörrens/adapter för kärchertillbehör du kanske har/turbomunstycke mm. De har även videoguider+support i hur du fixar ev problem själv med deras bra prissatta reservdelar.
Köpte en Evolution (senare modell än Master) P60 förra året (P60 o uppåt kräver dock 16A uttag), jäklar vad kul det är att tvätta av gamla betongmurar, marksten, trä från -78, mosstak osv :) Finns många tester på tuben
du såg inte att jag testat både p80 och p90 från ava ;-) dom är tyvärr för dåligt tryck i.
 
  • Gilla
SamiHus och 1 till
  • Laddar…
Seiken Seiken skrev:
du såg inte att jag testat både p80 och p90 från ava ;-) dom är tyvärr för dåligt tryck i.
Sry. Första jobbveckan och antal vinglas justerades inte 🤪
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Var ute efter samma sak för ett par år sedan och något mellan proffs som kostar pengar och plastsmäck hittade jag inte, fick bli en Kränzle.
Minns inte på raken om min heter 2150 eller 2160: [länk]
Nackdelen är att den nöjer sig inte med 10A enfas, man måste ha ett lite ilsknare uttag. Trefas är att föredra, men just där jag skulle använda den just då fanns det inte så det fick bli denna.
2160 ser ju rätt intressant ut, någon som vet hur trycket är jämfört med bosch 5-75x? dom tycks vara snarlika. såg dom har en 2195 med 1fas med, den ser ut att vara lite kraftigare, men framför allt behöver dom vara minst så pass starka som den alto 160.1 jag använt är. P80 och p90 från ava var för taskigt tryck i samma med kärcher k5 och k7, Saken är att vi ha en båt i någon konstig plast som har porer där det blir svarta prickar, det enda som tar bort dom är när vi kört alto på kort avstånd med max tryck, dom går inte att varken polera bort eller skrubba bort, vi har testat varenda medel vi kunnat hitta utan resultat så jag vette sjutton vad det är för något. kör man rotojett munstycke händer inget alls utan man behöver "skära" bort dom. testade till och med att ta polermaskinen och kraftigare rubbing men det är som dom ligger i djupa porer får bort går dom inte på annat sätt än sjukt hårt spolade.
 
Har du tittat på Lavor? Har haft deras dammsugare i massa år i pannrummet som har har varit bra. Så när jag fyllde år för några år sen och behövde ny tvätt åkte vi till Duab i Mönsterås. Fick bra hjälp så det blev en garagetvätt. Sen har tvätten flyttat till verkstaden och klarar att tvätta traktorer rena. Ring Duab i morgon och hör är mitt tips!
 
Jag har en blå Bosch då jag testade en av dem åt Byggahus. Har kompletterat den med lite tillbehör och adapters till 1/4" snabbkoppling och gamla Kärcher så jag kan köra skumlans, vinkelkoppling och terrasstvätt.

Den är helt ok till det mesta och räcker till det mesta, men en 1-fas maskin är inte i närheten av den jag har med en 5hk Honda.
 
Om vi talar tvättkraft, vilken är starkast, kränzle 2160 tst eller 2195 tst.
Kraften behövs som sagt till båten envisa prickar, men maskinen ska även användas för rengöring av marksten (köper till golvrengörings huvudet), trallgolv och biltvätt.
finns det några andra skillnaders mellan dom rent praktiskt?
tex har båda det nya snabbfästet har dom gembehållare eller ska man köpa till någon form av flaska för bilshampot osv
 
Det var sjutton inte lätt att hitta k2195tst med nya d12 anslutningen och att få det skickat till sverige.
det är ingen här som vet var man kan hitta maskinen och få den skickad?
 
Seiken Seiken skrev:
Det var sjutton inte lätt att hitta k2195tst med nya d12 anslutningen och att få det skickat till sverige.
det är ingen här som vet var man kan hitta maskinen och få den skickad?
Är inte det en 16A maskin?

Har för mig att det är 1152 från Tyskland som brukar gälla. Den från Tyskland är starkare än de från Sverige om jag minns rätt och kräver egentligen 13A men brukar gå köra på 10.
 
R Robert-san01 skrev:
Är inte det en 16A maskin?

Har för mig att det är 1152 från Tyskland som brukar gälla. Den från Tyskland är starkare än de från Sverige om jag minns rätt och kräver egentligen 13A men brukar gå köra på 10.
14A men ska kunna köras på 13A om man håller in handtaget när man trycker start. I värsta fall får jag väll sätta ett 16A uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.