E
stigen stigen skrev:
[bild]
Nyfiken amatörfråga: varför inte kapat stolparna lite till så takreglarna kom över en stolpe i stället för vid sidan (där det är stolpar precis jämte)? Enhetlighet med ytterkanterna?
 
Hej @Emil.P!

Du har rätt att det hade blivit starkare med takregeln direkt på stolpen men här pratar vi om ett cc mellan bärlinorna på ca. 120cm och konstruktionen håller garanterat för dom snömängder som kommer I framtiden.
Dag
 
E
stigen stigen skrev:
Hej @Emil.P!

Du har rätt att det hade blivit starkare med takregeln direkt på stolpen men här pratar vi om ett cc mellan bärlinorna på ca. 120cm och konstruktionen håller garanterat för dom snömängder som kommer I framtiden.
Dag
Ja att det håller tvivlar jag inte det minsta på, det var mer om det fanns någon praktisk anledning jag missat.
Slog mig nu när jag tittade igen att det skulle bli mycket skruv på samma ställe i bärlinan (två sidledes och två uppifrån) men det var ingen sådan tanke eller liknande att lägga de vid sidan?
 
Ärligt talat så vet jag inte varför han gjorde så. Svärsonen tyckte det blev bra på detta sättet.
Hade jag byggt själv hade jag nog gjort en tapp mellan takregeln och stolpen. Men den här konstruktionen håller bra ändå.
Samtidigt sparade han nog en del tid med denna konstruktionen. Tid ärt ju det han har minst av med tre barn och arbete.
Dag
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
”Sista dagen”

Slutmonteringen gick bra. Ändarna i plasttaket fylldes med lite klar våtrumssilikon för att stoppa nedsmutsning av kanalerna. Alla delar var målade, förborrade och tätningslisterna fastsatta på täcklisterna. Dom 5 flata täcklisterna monterades obehandlade för ett framtida underhåll med färg blir svårt då dom sitter väldigt illa till. I stället putsades dom med ett mycket fint sandpapper för att få en slätare yta för vattenavrinning. Dom listerna håller minst 15 år framåt.

Terrass med verktyg för hantverksarbete, korgmöbler i bakgrunden, dagtid, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Transparent plast, räfflad struktur, med trädäck i bakgrunden, dagtid, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hand håller ett trekantigt trästycke framför en stege på ett trädäck, med fokus på träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbit med skruvar hålls upp, stege och däck i oskärpa bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon monterar tak över uteplats med skruvdragare; träreglar, transparent plasttak, bostadshus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trägångväg med tak, vit trävägg, gröna buskar, dag, utomhus, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av en balkong, gröna träd, fluffiga moln mot en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Terrasstak av genomskinlig plast, molnig himmel, träd, altandäck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikt genom öppet fönster, nätskydd, gröna träd, natur, dagsljus, interiör rymd, fönsterkarm, befintlig installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgårdsstig vid vit byggnad, transparent tak ovanför, omgivet av gröna buskar under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utomhus pergola med genomskinligt tak, vita pelare, trägolv och gröna växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träaltan med tak, vit husvägg, äppelträd, grön häck, molnig himmel, avskild gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista raderna.
Min bedömning av hans helt egna projekt har blivit lysande!
En lätt luftig stabil konstruktion som naturligt sluter an till Attefallshuset och är helt befriat från fula skruv/spik plåtar.

Under mer än 10 år har vi byggt och haft projekt tillsammans. Små som stora. Han har hela tiden sugit åt sig lärdomar och ställt relevanta frågor med efterföljande diskussioner. Kunskapsförmedling är ingen lätt uppgift.
Jag vet, då jag spenderat större delen av mitt yrkesliv inom skolans värld.
Min erfarenhet är att det syns i ögonen på eleven när fönstret är öppet.
Det skapar en skön känsla när man ser den blicken!

Dag
 
  • Gilla
Maria T och 19 till
  • Laddar…
”Plötsligt händer det”, igen!

Tog en tur till vårt lokala Jula här på Värmdö.Skulle kolla på någon form av utsug till den nya flyttbara maskinbänken som är nästa projekt. Det skulle vara skönt att slippa ansluta den till spånsugsanläggningen. Då tappar man möjligheten att enkelt möblera om och den kommer att förbli statiskt fast placerad. Det är ju inte grundtanken med maskinbänken.

Kollade först på denna lilla asksug.

Askdammsugare främst i metall med röd lock och flexibel slang, visas mot vit bakgrund på e-handelssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är lite misstänksam mot dess sugförmåga och när den väl har lyckats svälja lite spån så tappar den säkert kraft. Hitta ett eluttag i butiken och startade den. Hyfsat sug men det kändes att den skulle tappa rätt mycket kraft efter ett tag.

På väg ut från butiken gick jag förbi reaavdelningen och gissa vad som stod där!

Industriell våt- och torrdammsugare med tillbehör, röd/svart, 2000 W, 60 l kapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Deras största grovis med två motorer på 2000w.
Och priset var 50kr billigare än asksugen! 749kr!
Jag kom inte hem tomhänt!

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
trycklös och 10 till
  • Laddar…
”Det bidde en fingertutt”!

Lite kuriosa när väl projektet var i hamn.
E-listen för tätning av listerna på taket beräknades skulle hamna <20m så tre paket a’ 6m inhandlades på Biltema.
Detta var det som blev över!

Guldfärgad remsa på vit flatkabel på träbord. Repor och knot synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En god planering och lite tur behöver man alltid!

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Någon som behöver en röd knopp till sin Bosch PBD 40?
Har en över. 100kr + brevporto. PM
Dag
 
  • Bosch PBD 40 bänkborrmaskin i arbetsrum, träspån på bordet, precis använd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
stigen stigen skrev:
Någon som behöver en röd knopp till sin Bosch PBD 40?
Har en över. 100kr + brevporto. PM
Dag
Borta!

@Kane var först!
 
Centipede benstativ för arbetsbord. Knappt använt. Ligger i transportväska.
Storlek se bild. 500kr fritt Värmdö.
Dag

En förpackning av ett portabelt arbetsbord, kallat Centipede Sawhorse, med bärpåse, och verkstadsmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
”Lavinvarning utfärdad i Snickerboa”!

Det som började med ett extra litet maskinbord blev till en snöbollseffekt!
Hela inredningen blir ifrågasatt. Varför? Kanske så blir bra? Men om man vänder på det hela? Vad vinner jag?
Eller förlorar jag istället någon funktion? Måååånga frågor på kontoret!
Men det blir nog bra när det är klart! Någongång!
Dag

 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Resultat ölprovning

För några helger sedan testade jag lite olika ölsorter för att se om det fanns något/några alternativ till ”Snickerboas Pelarborr”.
Valde ut fyra olika märken som enligt Systembolagets information skulle ligga inom mitt smakområde.
Jag har under två helger testat och här är resultatet. Rangordning från botten och uppåt.

Samling av ölburkar i olika märken och färger på en mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plats 5.
Karlsbrau Helles visade sig var klart sämst. Något vattnig och med en konstig eftersmak som absolut inte tilltalade mig.

Plats 4.
Här hamnade den tjeckiska Svijansky. Smaken var god men tyvärr så kände jag att spritsmaken tog över (6,9%). För mig drog det ner betyget.

Plats 3.
Mariestads Old Ox en öl i min smak men tyvärr för hög alkoholprocent (6,9%).

Plats 2.
Där satte jag Spendrups Premium Gold. God smak, lagom alkoholstyrka men lite för mycket beska enligt min smak.

Plats 1.
Arboga ”Pelarborr”. En öl som passar mina smaklökar och som fortsätter att vara ”Snickerboas” favoritöl.
Men om några veckor kör jag en ny omgång och då kan allting ”hände o vände” dom Babben säger!

Trevlig Helg! 🍺
Dag
 
  • Gilla
FredrikR och 10 till
  • Laddar…
Bilden antyder att lag pelarborr har en orättvis fördel i smaktävlingen. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Man kan så tro när man ser bilden. Men bara två kombattanter var i glasen samtidigt!
Alltså, lika många i samma lag!
Dag 🍺🍺
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.