Det får bli lite fler beställningar från nätet:
- Flatkabel (för att förenkla alla omkopplingar): http://viewitem.eim.ebay.se/2Pcs-2m...at-Ribbon-Cable-Length-20CM/180865622271/item
- DC-converter: http://viewitem.eim.ebay.se/DCDC-Co...Power-Supply-330V-To-12118V/110936074087/item

Detta eftersom det verkar som om man inte skall belasta 3,3V så hårt:
http://automowerfans.free.fr/fans/smoo/index_fichiers/Page344.htm
Och jag ligger på gränsen med modulen som drar 170-300mA enligt dokumentationen, dvs lite mer än vad de använde med XeeBee...

Pinouts har jag hittat via dessa bilder/sidor:
- http://automowerfans.free.fr/fans/pdc/wlan/alim.JPG (seriekabeln ligger på gul/grön, men vilken är rx & tx?)
- http://automowerfans.free.fr/fans/herbie/index.html (pinnar för spänningarna)
 
Sm4ive skrev:
Lite mer info här om anslutningar
[länk]

//Lasse
Tack. Känns som att det är bra att sammanställa den information man hittar, vart man hittar information osv när den är spridd och splittrad på så många sidor och svårsökta språk...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Hej

Hur har det gått med seriell till WiFi modifieringen?
Jag har sedan snart ett år samma modul liggande för detta ändamål men har inte kommit igång med bygget än.
Det smarta med detta är att man flyttar hela kontrollen av AM via WiFi till det LAN:et och en PC/Server, vilket i princip betyder att man kan ha koll på AM var som helst i världen. :wow:

Nödvändigt? Nja, Nördigt? JA!! Men det bjuder jag på :cool:

//Lasse
 
Hej
Hur har du löst problemet med att inte få rengsensorn slå till o från.
Om man tittar hur det fungerar i bilen anpassar den sig till hur det rengnar Till o från
 
 
Redigerat:
Marie Bö skrev:
De senaste dagarna har jag roat mig med att bygga en regnsensor till Automowern. En funktion som jag tycker de borde varit utrustade med från början.

När sensorn detekterar regn skickar den kommandon till Automowern att sluta klippa och gå hem till laddstationen. Om klipparen redan befinner sig i laddstationen väntar den med att börja klippa tills att det slutat regna. Sensorn är självkalibrerande och är ansluten via servicekontakten i botten på klipparen.

Se ett litet videoklipp här:
[länk]
Hej
Hur har du löst problemet med att inte få rengsensorn slå till o från.
Om man tittar hur det fungerar i bilen anpassar den sig till hur det rengnar Till o från
 
heij skrev:
Hej
Hur har du löst problemet med att inte få rengsensorn slå till o från.
Om man tittar hur det fungerar i bilen anpassar den sig till hur det rengnar Till o från
När det regnat och gräsmattan fortfarande är fuktig så ligger det även kvar vatten på regnsensorn. När gräsmattan torkar upp så avdunstar vattnet samtidigt från sensorn så det fungerar ganska bra i praktiken faktiskt.
 
heij skrev:
Hej
Hur har du löst problemet med att inte få rengsensorn slå till o från.
Om man tittar hur det fungerar i bilen anpassar den sig till hur det rengnar Till o från
Man låter bli att montera vindrutetorkare på gräsklipparen ;)
 
  • Gilla
Tajkon
  • Laddar…
Om det är någon som är intresserad av att bygga en egen regnsensor till sin Automower så har jag lagt upp en instruktion här:

http://sites.google.com/site/visesnu/

Originalinstruktionen är hämtad från en fransk sida och översatt till engelska med hjälp av Google translate.
 
  • Gilla
Tajkon
  • Laddar…
Hej och tack för en mycket intressant modd tråd.

Har det hänt något mer sen sist? Inga nya moddningar? Nån som har använt sig av en Raspberry Pi?

Funderar på om man skulle kunna bygga en port åt AM 330x, som släpper ut den men som håller hunden inne. Någon som vet om 330x har samma interface? Ska köpa roboten om några veckor, så jag har ingen egen att kolla på än :)

//Lasse
 
M Marie Bö skrev:
De senaste dagarna har jag roat mig med att bygga en regnsensor till Automowern. En funktion som jag tycker de borde varit utrustade med från början.

När sensorn detekterar regn skickar den kommandon till Automowern att sluta klippa och gå hem till laddstationen. Om klipparen redan befinner sig i laddstationen väntar den med att börja klippa tills att det slutat regna. Sensorn är självkalibrerande och är ansluten via servicekontakten i botten på klipparen.

Se ett litet videoklipp här:
[media]
Hej

Jag hade varit intresserad av att köpa en sådan givare om du har lust att göra en.

Mvh: Torbjörn
 
Den lösningen fungerar inte längre då man också måste ha stop-knappen intryckt för att ge kommandon. Därför rekommenderar jag att man öppnar klipparen ock monterar allt på en kontakt på moderkortet istället och använder ett relä för att styra bryta stop-knappen för att på det sättet kunna skicka kommandon.

Notera också att lösningen bara fungerar på den gamla AC2XX-serien och dess rebranding som Gardena.

Med det sagt så är det en trevlig lösning och man kan göra rätt mycket med det, jag använder dock inkopplingen på klipparen enbart till att övervaka klipparen, jag får därmed ett larm när den stått still en stund och jag får veta felkoden. Jag ritar också grafer över hur mycket den klipper/vilar
 
pacman42 pacman42 skrev:
Den lösningen fungerar inte längre då man också måste ha stop-knappen intryckt för att ge kommandon. Därför rekommenderar jag att man öppnar klipparen ock monterar allt på en kontakt på moderkortet istället och använder ett relä för att styra bryta stop-knappen för att på det sättet kunna skicka kommandon.

Notera också att lösningen bara fungerar på den gamla AC2XX-serien och dess rebranding som Gardena.

Med det sagt så är det en trevlig lösning och man kan göra rätt mycket med det, jag använder dock inkopplingen på klipparen enbart till att övervaka klipparen, jag får därmed ett larm när den stått still en stund och jag får veta felkoden. Jag ritar också grafer över hur mycket den klipper/vilar
Ja det låter ju intressant det skulle jag vilja veta mer om?
 
Tbsamuelsson Tbsamuelsson skrev:
Ja det låter ju intressant det skulle jag vilja veta mer om?
Är de elektronikkunnig?

Det finns trådar här i forumet om hur man bygger in en ESP8266 i klipparen, sök och du skall finna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.