Google TV är bra, men eftersom du vill ha möjlighet till Bluetooth headset måste jag föreslå

Xiaomi TV Box.​

 
Z ZipLock skrev:
Har en gammal TV som jag vill göra till en smart TV med hjälp av en "burk". Har nu en gammal Google Chromecast, men den är för begränsad.

Kraven är:

- Eget användargränssnitt med fjärrkontroll, dvs. man ska inte behöva använda telefonen.
- Möjlighet att ansluta Bluetooth hörlurar
- Möjlighet att kolla Youtube
- Möjlighet att kolla på filmer lagrade på en NAS
- Möjlighet att hantera appar för diverse streamingtjänster.

Just nu lutar det åt en Amazon Fire TV, då den kostar hälften av en Apple TV. Det som jag inte gillar är att det verkar som om Fire TV har egna appar och inte samma som vanliga Android TV?

Någon som har några tips eller erfarenheter?
Hej! Jag har en Z-Alpha liten box till salu. Den löser alla dina krav, och lite till!
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag köpte precis en Xiaomi stick.
Hur det funkar mot NAS vet jag inte, då är kanske en NVidia shield bättre...men för streaming funkar det bra - lätt att installera var den.

Skälet till att vi köpte den var för att slippa casta från mobilen hela tiden utan bara kunna "titta på tv". skönt också att den har en fjärr som parar sig med TV'n så slipper man ha 2 st. Dock blir ljudet lite lägre, så man får skruva upp volymen mer än man är van vid...
Höj ljudet Max med stickans fjärrkontroll eller på inställningar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Har en gammal TV som jag vill göra till en smart TV med hjälp av en "burk". Har nu en gammal Google Chromecast, men den är för begränsad.

Kraven är:

- Eget användargränssnitt med fjärrkontroll, dvs. man ska inte behöva använda telefonen.
- Möjlighet att ansluta Bluetooth hörlurar
- Möjlighet att kolla Youtube
- Möjlighet att kolla på filmer lagrade på en NAS
- Möjlighet att hantera appar för diverse streamingtjänster.

Just nu lutar det åt en Amazon Fire TV, då den kostar hälften av en Apple TV. Det som jag inte gillar är att det verkar som om Fire TV har egna appar och inte samma som vanliga Android TV?

Någon som har några tips eller erfarenheter?
Jag har en nyare chrome cast med fjärrkontroll och är helnöjd både med appar o allt annat
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Jag har provat och använder många olika "boxar".
Skulle jag köpa ytterligare en, så blir det en Chromecast med Google TV till, 4k modellen och inte den billigare HD modellen.

Här är varför jag väljer Chromecast med Google TV 4k:
En av de få som har stöd för HDR på Youtube
Billig
Kör riktiga Google TV och inte Android för mobiler som många Kina boxar gör
Stabilt wifi
Hyfsad fjärrkontroll
Får bra med uppdateringar
Riktigt bra utbud av appar genom Google play
Godkänd av de flesta instanser, så support för de flesta TV-tjänster
Man kan installera egna appar för exempelvis slippa all reklam på Youtube etcetera
Man kan Casta från i princip allt till den
Man är oberoende av något märke på mobil, TV etcetera, dvs plattformsoberoende
snabb och stabil i gränssnittet

Nvidia Shield Pro väljer jag om jag ska spela på Geforce now, tyvärr saknar den stöd för HDR på Youtube (HDR+), den har i övrigt bästa tänkbara fjärrkontroll som likt Chromecast kan styra volymen för din TV eller hembiosystem. Jag använder den själv i vardagsrummet. Hoppas starkt på en uppföljare med stöd för de senaste teknikerna. Det kommer stöd för nya tekniker varje år på Shield, men hårdvaran begränsar vissa saker.

Apple TV hade jag ett halvår innan jag sålde den (samtidigt med min Apple telefon). Jag blir för begränsad med Apple produkter, men jag förstår att många andra gillar det för bristen på möjligheter samtidigt gör det enklare, likaså om man är inlåst i Apples ekosystem så väljer man kanske en Apple tv.

Mi box S är bra, men har dåligt wifi och saknar rj45 port, vilket i och för sig går att lösa med USB till LAN adapter.

Mi stick, den billigaste HD-modellen är trög, så den gillas inte.
Vad heter appen för att slippa reklam på youtube? Kör också Google tv plus NAS med plex och det fungerar väldigt smidigt. Enda nackdelen var när jag försökte beställa en strömadapter som har ethernet uttag gick den inte att få till Sverige då men har inte kollat på sen dess om det går att lösa.
 
jag köpte en Formuler z11 pro. Androidbaserad iptvbox, funkar klockrent.
 
  • Gilla
Superbros och 2 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Har en gammal TV som jag vill göra till en smart TV med hjälp av en "burk". Har nu en gammal Google Chromecast, men den är för begränsad.

Kraven är:

- Eget användargränssnitt med fjärrkontroll, dvs. man ska inte behöva använda telefonen.
- Möjlighet att ansluta Bluetooth hörlurar
- Möjlighet att kolla Youtube
- Möjlighet att kolla på filmer lagrade på en NAS
- Möjlighet att hantera appar för diverse streamingtjänster.

Just nu lutar det åt en Amazon Fire TV, då den kostar hälften av en Apple TV. Det som jag inte gillar är att det verkar som om Fire TV har egna appar och inte samma som vanliga Android TV?

Någon som har några tips eller erfarenheter?
Jag kan rekommendera "Google Chromecast med Google Tv"

Jag hade"Amazon Firestick" tidigare, men med Google Tv kan man ha fler streaming appar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Helt värdelöst var kanske att ta i lite, men det fungerade aldrig speciellt bra och att få vem som helst i familjen att få det att fungera var ju omöjligt....

Sökning är ju löst idag, antingen röst via fjärrkontrollerna (både chromecast och Apple) och på AppelTVn får jag automatiskt ett erbjudande om att skriva sökorden på telefonen, när jag söker i youtubeappen på TVn......
Röstsökning är ju nöst intill 100% i Google TV? Även i Google TV erbjuds man knappa på sin mobil om man vill. Men röstsökning är ju så mycket snabbare.
 
Jaqoup Jaqoup skrev:
Vad heter appen för att slippa reklam på youtube? Kör också Google tv plus NAS med plex och det fungerar väldigt smidigt. Enda nackdelen var när jag försökte beställa en strömadapter som har ethernet uttag gick den inte att få till Sverige då men har inte kollat på sen dess om det går att lösa.
https://smarttubenext.com/
 
  • Gilla
Jaqoup
  • Laddar…
MrJay
Det roliga är att ingen nämner att Nvidia Shield TV Pro har inbyggt Chromecast 4K. Så i valet och kvalet mellan Chromecast och denna box så är Shield givet val.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Det roliga är att ingen nämner att Nvidia Shield TV Pro har inbyggt Chromecast 4K. Så i valet och kvalet mellan Chromecast och denna box så är Shield givet val.
Samtliga enheter med Android TV och Google TV har Cast-funktionen inbyggd, kanske bra att skriva om alla inte känner till det.
 
  • Gilla
deetee och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Har en gammal TV som jag vill göra till en smart TV med hjälp av en "burk". Har nu en gammal Google Chromecast, men den är för begränsad.

xxx

Någon som har några tips eller erfarenheter?
Har hållt på med detta sen Chromecast började för 10-15 år sen och importerade tillbehöret
Använder numera både AppleTV ,Chromecast senaste versioner i kombination med SmartV både s stan o i fritidshuset Man behöver inte sådana tillbehör med högsta upplösningen för så bra skärm har man sällan
Högsta upplösning är ofta överdrivet på all teknik som de flesta inte märker nån skillnad på i blindtest bara betalar onöiga pengar
Råd 2023
Har du inte en bra bildskärm och nyare TV
krångla inte till tekniken kring TV-tittandet med en massa onödiga tillbehör
köp en smartTV istället och du får en bra skärm då blir livet enklare
Vill du komplettera med något som alla kan använda skaffa då en AppleTV
Vill du ha möjlighet att lägga till alla möjliga typer av appar Köp en chromecast Android har mindre begränsningar är Apple
Jag sedan 5 år tillbaka kombinationen SmartTV AppleTV Chromecast och blir aldrig ställd om appar inte funkar och kan göra det mesta och besökande kan använda allting vare sig dse har egen mobil eller ej

Båda systemen Chromecast och AppleTV är tillräckligt bra , väl beprövade utan barnsjukdomar och prisvärda om man inte köper dem med högsta upplösning som man sällan har nytta av,
Finns liten anledning och blanda in nåt nytt lågprissystem då de andra i användbar upplösning är prisvärda och har hög teknisk kvalitet
MISYA ( make it simple...)
 
Redigerat:
Nvidia shield, utan tvekan. Har testat de flesta lösningar men shielden är bäst. Aldrig problem, bra interface, mjukvaruuppdateringar i åratal (min är 4 år gammal och får fortfarande uppdateringar), så ingen risk att man helt plötsligt inte kan använda senaste apparna.

Visst den är lite dyrare men det är absolut värt det. Det man betalar för är snabbare processor, som behövs för att menyer inte ska lagga osv
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Har en gammal TV som jag vill göra till en smart TV med hjälp av en "burk". Har nu en gammal Google Chromecast, men den är för begränsad.

Kraven är:

- Eget användargränssnitt med fjärrkontroll, dvs. man ska inte behöva använda telefonen.
- Möjlighet att ansluta Bluetooth hörlurar
- Möjlighet att kolla Youtube
- Möjlighet att kolla på filmer lagrade på en NAS
- Möjlighet att hantera appar för diverse streamingtjänster.

Just nu lutar det åt en Amazon Fire TV, då den kostar hälften av en Apple TV. Det som jag inte gillar är att det verkar som om Fire TV har egna appar och inte samma som vanliga Android TV?

Någon som har några tips eller erfarenheter?
Hej.
Den bästa är nvidia shield tv pro som är snabb och stabil. Du kan även använda den som spelmaskin.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Kör med Xiaomi mibox till mina dum-tv, fungerar bra. Vi köpte nyligen en Chromecast Google-TV (den vita med fjärrkontroll) till min sambos syster, ganska lik med fjärrkontroll som mi box/mi stick.

Amazon fire-stick vet jag inte om den är lika öppen med appar som mi box/mi stick/ Chromecast med Google TV.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.