Hej.

Vi har beställt och fått en solcellsanläggning monterad av ett större företag som säljer och monterar solceller. Allt är monterat och klart.

När monteringen av skenorna var klara så sa monteringskillarna att det är ett "överhäng" på 10 cm på en av skenorna.
Jag frågade om de inte kunde fixa det men de sa att det inte går på grund av takets konstruktion (läkten).
Innan anläggningen beställdes så var deras säljare och kollade på taket och lyfte på tegelpannorna och allt var ok. .

De ville att jag skulle skriva på en klausul där företaget friskriver sig garantierna (monteringen).
Jag skrev inte på något.

Jag kollade lite runt på nätet och hittade instruktions manualerna på hur man monterar skenorna mm och fick genom manualerna veta att följer man inte de rekommendationer som finns i manualerna så gäller inte garantierna från tillverkaren.

Hörde av mig till företaget som vi köpte anläggningen och påtalade detta till dem och fick som svar att företaget står för garantierna ändå. För min del är det inte aktuellt med företagets garantier då jag inte vet om företaget finns kvar om fem år.

Enligt företaget som vi köpt anläggningen av så har de hört av sig till tillverkaren angående garantierna, Vad som gäller kring garantierna. De verkar inte ha fått någon återkoppling från tillverkaren trots att det har gått 3 månader.
Jag har begärt att få skriftligt på att garantierna gäller, annars för företaget ta ner hela anläggningen.,

Det har alltid varit jag som har tagit initiativ och frågat hur det har gått med ärendet. Händer inget.

Dem garantier vi har på anläggningen är 20 år på monteringssystemet och solpanelerna.

Jag har betalat enligt de överenskommelse vi kom överens om. Det är att betala halva fakturan vid leverans av material och produkter och andra halvan när anläggningen är klar.

Fakturan vid leverans är betald. Det är sista fakturan som är kvar att betala.

Jag hörde av mig till dem under veckan och fick ett mail om att vi ska betala en del av den återstående fakturan men hålla inne 10 000 kr tills vi fått svar från tillverkaren. 10 000 kr är inte mycket i det stora hela.

Hur hade ni gjort för att driva ärendet vidare?
Vill inte förlora garantierna genom att få rabatten på 10 000 kr.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Går det att ta en bild?
Men om du betalar så lär lusten att fortsätta jaga tillverkaren minska..
 
  • Gilla
jonle336 och 6 till
  • Laddar…
Det låter tyvärr som att montörerna redan fått betalt så de är nöjda. Annars hade du sett ett annat engagemang.
 
  • Gilla
Berthramb och 1 till
  • Laddar…
Betala ingenting innan du har fått bekräftelse på garantierna. Känner du att det kan finnas tveksamheter utöver skenorna så ta in en besiktningsman direkt!
 
  • Gilla
jonle336 och 7 till
  • Laddar…
Krilleman
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det låter tyvärr som att montörerna redan fått betalt så de är nöjda. Annars hade du sett ett annat engagemang.
M Martin_355 skrev:
Fakturan vid leverans är betald. Det är sista fakturan som är kvar att betala.
Om montörerna har fått betalt eller inte har ingen betydelse.
Montörerna får ju rimligtvis betalt av företaget dom är anställda av (om inte typ 1-mans).

Däremot är det värre om företaget har fått slutfakturan betald.
Då har man mindre påtryckningsmedel.

Men mitt råd är att hålla inne ALLT på den sista fakturan till TS, om du inte redan betalt den. Att bara ha 10K kvar är inte ett riktigt påtryckningsmedel på något sätt. Det vet företaget om.

Red ut allt ordentligt. (Besiktning osv innan!)
SEN betalar du när allt är utrett.
 
  • Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
B
I normala fall när ett jobb inte är klart ska man ju betala det som är skäligt i alla fall. Det är svårt att avgöra om 10000kr avdrag är skäligt. Men gissar man lite så tänker jag så här....

Spontant så är det ju x antal paneler som riskerar att drabbas av detta (en rad?) som kanske får klart kortare livslängd. Varje panel kanske kostar 2000kr (?), plus montagekostnad vid byte (skylifthyra eller ställningsbygge?), och nån form av omkonstruktion - eftersom man inte bara kan byta 1:1 om de går sönder inom kort. Ungefär den kostnaden skulle jag nog hålla på. Gissar att det är en bra bit mer än 10kkr.
 
  • Gilla
Linda Wiveka Olsson och 1 till
  • Laddar…
Om grejerna inte är korrekt monterade skulle teoretiskt hela rasket kunna lossna och åka ner från taket, och skada taket rejält i processen. Den åtgärdskostnaden är sannolikt långt högre än vad som finns kvar att montera på fakturan.
 
  • Gilla
michael-s och 1 till
  • Laddar…
Spontan tanke,

Det är bara nedersta raden som är fel? Dvs du har garanti på resterande paneler/montering/installation

Hade inte skäligt varit att du då får separat garanti på denna raden (mot företaget) mot ett prisavdrag?

Dvs skulle något hända i framtiden är dessa princip betalda och OM firman finns kvar får dom lösa det, om inte har du rabatten ”sparad” för att byta ut dessa paneler
 
  • Gilla
Tobbe80
  • Laddar…
Krilleman
Eller enligt mitt tycke så skal hela anläggningen besiktigas i sin helhet, och därefter tar man beslutet för betalning.

Betalar TS "X" antal kronor till företaget (trots felaktigheter) så är påtryckningsmedlet helt borta.

Betala inget först alla är nöjda.
Besiktningsman, köparen själv, och givetvis även företagen som installerat.

Sen finns det ju en juridisk bit här där man ska betala för utfört arbete.
Men låt det arbetet besiktigas om osäkerhet finnes INNAN betalning!

Varför göra annorlunda när redan fel uppdagats?

Jag vill påstå att majoriteten av dom som blivit lurade, har på något sätt betalat i förskott inom byggbranschen. Och vet man då inte vad som är rätt eller fel som kund så måste man ta in opartisk expertis i dessa fall.

Betala ALDRIG något i förskott! - En bra lärdom för framtida läsare.
Och har företagaren inte råd att köpa material till just ditt bygge = Byt företag!
 
Redigerat:
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Sakligheten försvann direkt.

Tråkigt.
Jag visste inte var jag skulle göra av all saklighet du kom med.
 
  • Gilla
  • Haha
jonle336 och 5 till
  • Laddar…
Krilleman
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag visste inte var jag skulle göra av all saklighet du kom med.
Du bidrog ju med ingen saklighet, så vad skulle jag göra?

Sjunka till samma nivå?
 
  • Gilla
  • Arg
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Ts har gett 1 inlägg och tråden har redan spårat ur.

Vad är det för överhäng du pratar om? Har du en bild?

Givetvis ska du inte skriva på något papper. Du skriver dock först att det är ett stort företag för att sen tveka om de ens finns kvar om 10 år?
 
  • Gilla
Flintylaren och 3 till
  • Laddar…
Hänger det utanför taket? När jag fick monterat för ett halvår sedan berättade de att reglerna kring avstånd vid takfot hade ändrats för att undvika att vinden för lätt kommer in under vid kraftig storm. Att det hänger över låter inte alls bra.
 
D Danne213 skrev:
Du skriver dock först att det är ett stort företag för att sen tveka om de ens finns kvar om 10 år?
Att ett företag är stort är ingen garanti för att det kommer överleva hur länge som helst.
 
  • Gilla
BerlinCalling och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Eller enligt mitt tycke så skal hela anläggningen besiktigas i sin helhet, och därefter tar man beslutet för betalning.

Betalar TS "X" antal kronor till företaget (trots felaktigheter) så är påtryckningsmedlet helt borta.

Betala inget först alla är nöjda.
Besiktningsman, köparen själv, och givetvis även företagen som installerat.

Sen finns det ju en juridisk bit här där man ska betala för utfört arbete.
Men låt det arbetet besiktigas om osäkerhet finnes INNAN betalning!

Varför göra annorlunda när redan fel uppdagats?

Jag vill påstå att majoriteten av dom som blivit lurade, har på något sätt betalat i förskott inom byggbranschen. Och vet man då inte vad som är rätt eller fel som kund så måste man ta in opartisk expertis i dessa fall.

Betala ALDRIG något i förskott! - En bra lärdom för framtida läsare.
Och har företagaren inte råd att köpa material till just ditt bygge = Byt företag!
Nu har ju ts redan betalat x antal kronor.
Jag tror att ts kan fortsätta dialogen med företaget eftersom jag tror att de vill ha de återstående slantarna.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.