F fsn skrev:
Det blir ju liksom lekstuga av det ….
Det håller jag verkligen inte med om.

Lekstuga för mig är att "hämnas" med olika metoder.

Jag antar att grannen ligger i en triangel av tre möjliga tillstånd

skitstövel skäms efter misstag värderar kökets placering högt

Om grannen skäms efter ett pinsamt misstag så krävs det met tydlighet än arghet för att råda bot på saken.

Om grannen värderar kökets placering oerhört högt så kan TS välja vad hen trycker placeringen är värd i kronor

Om grannen, mest troligt, är en skitstövel så är den enda rimliga hanteringen via myndigheter. Absolut inte en vigilantistisk grannfejd där några kanske hamnar på sjukan och några i finkan efter ett antal vändor.
 
  • Gilla
  • Haha
Kardan79 och 15 till
  • Laddar…
F
redarn redarn skrev:
Det håller jag verkligen inte med om.

Lekstuga för mig är att "hämnas" med olika metoder.

Jag antar att grannen ligger i en triangel av tre möjliga tillstånd

skitstövel skäms efter misstag värderar kökets placering högt

Om grannen skäms efter ett pinsamt misstag så krävs det met tydlighet än arghet för att råda bot på saken.

Om grannen värderar kökets placering oerhört högt så kan TS välja vad hen trycker placeringen är värd i kronor

Om grannen, mest troligt, är en skitstövel så är den enda rimliga hanteringen via myndigheter. Absolut inte en vigilantistisk grannfejd där några kanske hamnar på sjukan och några i finkan efter ett antal vändor.
Det är inga större problem då äganderätten faktiskt är tydligt definierad i lag och skapligt stark.
 
  • Gilla
leffeisala och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är inga större problem då äganderätten faktiskt är tydligt definierad i lag och skapligt stark.
Och därför är jag förvånad över att du kallar mitt förslag lekstuga.

Men jag gissar att vi nu är inne på ton och semantik och det kanske inte är så intressant så jag önskar dig en god fredagskväll och TS en problemfri lösning på dennes problem.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 3 till
  • Laddar…
4774
F fsn skrev:
Då fastigheten är 600kvm så är det snudd på teknikskt omöjligt att INTE hävda hemfridszon på hela fastigheten så just den delen känns rätt överspelad.
Precis det jag menade 😀
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 4 till
  • Laddar…
S Stenper skrev:
det kostat så mycket att bygga att han inte tänker flytta det
Jag tycker egentligen att @Jonatan79 gav ett bra nog svar redan i inlägg #2: särskild handräckning från Kronofogden.

Men låt oss ändå för ros skull titta på om grannens argument att uteköket var så dyrt att mura upp att han inte tänker flytta det håller vatten.

3 kap. 12 § jordabalken är relevant lagrum.

Jordabalken skrev:
12 § Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare, är denne ej skyldig att avträda den mark som sålunda tagits i anspråk, förrän anläggningen avlägsnas eller blir obrukbar. Vad som sagts nu gäller dock ej, om den som uppförde anläggningen inkräktade på den angränsande marken med avsikt eller av grov vårdslöshet och, när anläggningen överlåtits till annan, denne ägde kännedom därom vid sitt förvärv.

Den angränsande markens ägare är berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Om marken före intrånget har upplåtits med tomträtt, är tomträttshavaren berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom.
Det finns alltså en möjlig utväg för grannen, om det på riktigt skulle vara en betydande kostnad. I så fall är dock grannen tvungen att betala för intrånget.

På så små tomter som 600 kvm har jag dock svårt att tro att det inte skulle betraktas som grovt vårdslöst ens om en så trivial byggnation som ett utekök skulle uppfylla det första villkoret om att vara för dyrt för att kräva rättelse, vilket jag som sagt har svårt att tro.
 
  • Gilla
Marsl och 24 till
  • Laddar…
H
S Stenper skrev:
Hej alla, jag har ofta läst om "problemgrannar" här på forumet och varit glad att jag inte har några sådana! Trodde jag....När vi för några dagar sedan kom till vårt fritidshus visade det sig att grannen byggt ett stort utekök där merparten ligger på vår tomt. När jag påpekade detta för grannen medgav han efter en stund att det var vår tomt men att det kostat så mycket att bygga att han inte tänker flytta det! Skulle säga att grannen nu ockuperar åtminstone 15 kvm (av våra 600 kvm tomt). Uteköket är ca 5 meter från vårt hus och det första jag ser genom fönstret i stora rummet. Grannen anser att jag är en larvig "paragrafryttare" som säger att köket ska in på hans tomt.
Jag har två frågor: tycker ni att man får acceptera något liknande och vad har jag för rättsliga möjligheter att få bort skiten? Jag fattar att jag inte bara kan riva det, vore dessutom svårt, köket är murat och skulle jag då skära av det med vinkelslipen i tomtgränsen??
Mycket tacksam för tips!
Grannen kan inte komma med några undanflykter, det är grannes sak att försäkra sig om att han bygger på sin tomt och inte på grannens. Hur högt och långt är köket? Kan också ha betytelse nära tomtgräns. Det är heller givet att grannen får ha sitt utekök vid tomtgräns och så nära ditt hus pga brandrisk. Ring kommunen och fråga vad som gäller i din kommun.
Säg till grannen lugnt och sakligt att grannen får flytta köket in på sin tomt inom
1 månad t.ex. gör klart att du inte kommer att påminna grannen utan att du kontaktar i annat fall Kronofogden som dessutom kommer att kosta grannen en del pengar. Spela in samtalet, det får du göra utan grannen vet om det så länge du själv deltar i samtalet. Du kan även ge grannen dina krav skriftligt som ett komplement.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 10 till
  • Laddar…
Hej och tack för alla tips! Jag känner mig stärkt i att man inte accepterar något liknande! Jag kommer att meddela grannen att anläggningen ska vara borta från vår tomt inom en viss tid annars kommer vi att kontakta kronofogden. Det är en väldigt självklar tomtgräns och finns tom stålrör nedslagna ca en meter från uteköket. Nu är jag väl inte säker på att det räcker för kronofogden om det skulle gå så långt, men då får man väl fundera på att köpa en gränsutsättning.
Det känns inte aktuellt med att erbjuda ngt arrende eller liknande, blir ju ett himla strul vid tex en försäljning. Känner dessutom att jag måste markera för denna granne att man inte kan göra såhär.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 139 till
  • Laddar…
Bra. Nu gör du så här: spänn ett snöre mellan tomtgränspinnarna och fotodokumentera detta noga. Det finns fall där dessa försvinner spårlöst och det är inte så kul att behöva betala dyrt för att göra en ny utstakning/utsättning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kardan79 och 79 till
  • Laddar…
Smäll upp ett staket längs hela tomtgränsen. Eventuellt gunnebostängsel.
 
  • Gilla
  • Haha
Ichimoku64 och 12 till
  • Laddar…
4774
S Stenper skrev:
Hej och tack för alla tips! Jag känner mig stärkt i att man inte accepterar något liknande! Jag kommer att meddela grannen att anläggningen ska vara borta från vår tomt inom en viss tid annars kommer vi att kontakta kronofogden. Det är en väldigt självklar tomtgräns och finns tom stålrör nedslagna ca en meter från uteköket. Nu är jag väl inte säker på att det räcker för kronofogden om det skulle gå så långt, men då får man väl fundera på att köpa en gränsutsättning.
Det känns inte aktuellt med att erbjuda ngt arrende eller liknande, blir ju ett himla strul vid tex en försäljning. Känner dessutom att jag måste markera för denna granne att man inte kan göra såhär.
Ja våra tomtrör har magiskt försvunnit, alla förutom ett. Men inga grannar inkräktar för det.
 
  • Wow
  • Gilla
Michael2 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Då fastigheten är 600kvm så är det snudd på teknikskt omöjligt att INTE hävda hemfridszon på hela fastigheten så just den delen känns rätt överspelad.
Nja, på fritidshus kan det vara ganska liten hemfridszon.
 
  • Arg
Kane
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Nja, på fritidshus kan det vara ganska liten hemfridszon.
Nu sa ju TS i inlägg #1 att:
S Stenper skrev:
Uteköket är ca 5 meter från vårt hus och det första jag ser genom fönstret i stora rummet.
så att det är inom hemfridszonen får nog anses fastställt.
 
  • Gilla
MONTREAL och 21 till
  • Laddar…
F
M -MH- skrev:
Nja, på fritidshus kan det vara ganska liten hemfridszon.
Nej, men det kan eventuellt vara ganska liten fastighet, och då samtidigt liten hemfridszon. Men är det en ”normal” tomt utan några konstigheter på 600 kvm så är det också gränsen för hemfridszon.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Ute köket måste flyttas. Det kommer definitivt att påverka vad ni får för huset när ni säljer om grannen har byggt ett utekväll på din tomt.

Varför har han byggt det just där? Har han ingen annan plats att bygga på? Eller tycker han det är ivägen på hans egen tomt..
 
  • Gilla
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
Vill du dessutom gå ett steg längre kan du väl bygga ett utedass kloss intill uteköket, och där mer än hälften av dasset, dvs baksidan går in på uteköksgrannens tomt, en sådan skitsak är väl inget för grannen att bråka om...😆😎
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
sallad och 26 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.