E
E El oso skrev:
Jag har ett hus byggt 1971 (före oljekrisen=uselt isolerat) köpt 1989. Förbrukade 34 MWh/år vid köpet
1990 isolerades vinden till 45 cm
1999 byggde 15 m2 solfångare med acktank
2005 byggde ut solfångare.till 20 m2
2017 Satte upp 65 solcellspaneler på taket(själv)
2018 -2023 Mexitegelfasaden revs, teglet såldes, köpte isolerimg för pengarna, putsade fasaden
2019 Köpte nya fönster
2021 installerade braskassett i öppna spisen i källaren
2023 Installerade braskamin på övervåningen

Resultat
Värmeförbrukning 5 MWh
Elförbrukning 6000 kWh, 9000 kWh säljs
FV avstängd 8-9 månder om året, lever då enbart på solenergi

Är inte klar ännnu vinden ska få mer isolering och så ska jag byta glaspartier till uterummet till 3-glas

Mats
Häftigt projekt!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är inte vi utan bara jag som slog ihop siffrorna såhär och jag är lekman i sammanhanget. :)

Om man gör alla åtgärderna samtidigt tänkte jag?
Du tog inte med fönsterbyte i listan. Gamla kopplade fönster står för ca 35% av energiförbrukningen och att byta får effekten att energiförbrukningen minskar och komforten ökar. Dessutom är gången mycket bättre i nya fönster.
Kombinerar man det med tilläggsisolering av fasaden kan man passa på att flytta ut fönstena till det nya fasadlivet.
Finns fönster med mycket bra U-värden men under 1,0 då brukar det bli kondens på utsidan vid kall och fuktig väderlek. Den brukar försvimna framåt förmiddagen dock. Är kanske inte något stort problem. Nuförtiden finns också glas med kondensskydd.
Har man värmeproblem t.ex i rum mot söder finns glas som tar bort värmestrålningen, klara glas upp till 60% och svagt tonade upp till 90%. Går förstås att kombinera både kondensskydd, värmestrålning och lågemissonsglas.
Sen finns fönster både i plast och trä samt trä-aluminum.
Kan du köpa och montera själv finns många sköna kronor att spara, annars är avskrivningstiden rätt lång, men det finns som sagt andra fördelar, t.ex att slippa putsa 4 sidor istället för två.
Men ska man köpa ska man köpa nu för priserna har sjunkit och leveranstiden kort jämfört med för ett år sedan, så slå till nu!
 
  • Gilla
Naren79 och 1 till
  • Laddar…
P
E El oso skrev:
Jag har ett hus byggt 1971 (före oljekrisen=uselt isolerat) köpt 1989. Förbrukade 34 MWh/år vid köpet
1990 isolerades vinden till 45 cm
1999 byggde 15 m2 solfångare med acktank
2005 byggde ut solfångare.till 20 m2
2017 Satte upp 65 solcellspaneler på taket(själv)
2018 -2023 Mexitegelfasaden revs, teglet såldes, köpte isolerimg för pengarna, putsade fasaden
2019 Köpte nya fönster
2021 installerade braskassett i öppna spisen i källaren
2023 Installerade braskamin på övervåningen

Resultat
Värmeförbrukning 5 MWh
Elförbrukning 6000 kWh, 9000 kWh säljs
FV avstängd 8-9 månder om året, lever då enbart på solenergi

Är inte klar ännnu vinden ska få mer isolering och så ska jag byta glaspartier till uterummet till 3-glas

Mats
Hur ser kalkylen för avskrivning ut? Gjorde du en prognos när du började och följer upp?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Sådana här besparingsartiklar har funnits iaf sedan stora oljekrisen 1973. Det är otroligt generella siffror baserade på estimeringar. Siffervärdena är i stort sett ointressanta eftersom de kan ha mellan 0-100% relevans för ett specifikt hus. Å andra sidan talar de om att det för alla som inte bor i passivhus går att minska energiförbrukningen med vissa typer av åtgärder på huset. Generellt får man också en grov indikation på åtgärdernas rangordning i besparingspotential.

Om man t ex tar tilläggsisolering av väggar så kan man tilläggsisolera med allt från en extra skiva asfaboard till att omvandla huset till en isoleringsbunker med kanske 30 cm extra isolering. Beroende på hur mkt isolering som läggs på så kommer såklart minskningen i energiförbrukning variera stort.

Appropå att man inte kan addera besparingarna för olika åtgärder så minskar också lönsamheten i åtgärderna ju mindre energi huset konsumerar. Payoff-tiden blir längre och längre och till slut kostar åtgärderna mer än de sparar iom att livslängden (på t ex en bvp) inte räcker till.

Kontentan är:
  • Att man måste vara medveten om att siffrorna är extrema generaliseringar. (Lika trovärdiga som att om man har ena foten på spisen och den andra i frysen så har man det ganska gott...)
  • Att man bör ha som tumregel att siffrorna är totalt fel för mitt hus.
  • Att man måste räkna på varje enskild insats och varje enskilt hus för att få en vettig någorlunda användbar siffra som beslutsunderlag.
Jo så är det. Varje hus har sina forutsättningar.
Men att kalla ett hus med tjock tilläggstilläggs isolering för bunker är väl ändå att ta i.
Jag som rev mexiteglet och la på 2x70 mm mineralull + 100 mm putsidolering och väggarna har alltså blivit 40 cm lever alltså i en bunker???
Tycker ni att det här ser ut som en bunkerbyggnad?
 
  • Hus med mörkt tak, blommande träd, rhododendronbuskar, grå himmel, postlåda, småfönster, gatuskylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bådablir9 och 1 till
  • Laddar…
C
E El oso skrev:
Tycker ni att det här ser ut som en bunkerbyggnad?
Skall man svara ärligt? 😃
 
  • Haha
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
E El oso skrev:
Jag har ett hus byggt 1971 (före oljekrisen=uselt isolerat) köpt 1989. Förbrukade 34 MWh/år vid köpet
1990 isolerades vinden till 45 cm
1999 byggde 15 m2 solfångare med acktank
2005 byggde ut solfångare.till 20 m2
2017 Satte upp 65 solcellspaneler på taket(själv)
2018 -2023 Mexitegelfasaden revs, teglet såldes, köpte isolerimg för pengarna, putsade fasaden
2019 Köpte nya fönster
2021 installerade braskassett i öppna spisen i källaren
2023 Installerade braskamin på övervåningen

Resultat
Värmeförbrukning 5 MWh
Elförbrukning 6000 kWh, 9000 kWh säljs
FV avstängd 8-9 månder om året, lever då enbart på solenergi

Är inte klar ännnu vinden ska få mer isolering och så ska jag byta glaspartier till uterummet till 3-glas

Mats
Kul projekt men vad har alla åtgärder kostat?
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Är du liksom jag också orolig för höga elpriser i höst och vinter? HUR kan man göra så att det inte blir lika dyrt i år som det var förra året, om elpriserna skulle skjuta i höjden igen?

Du kan läsa blogginlägget här: Halvera husets energianvändning - åtgärderna
Om alla som kan göra något också gör något, vad det ändå månde vara, solceller, solvärme, tilläggsisoleringar, byte värmesystem etc. etc. så minskas efterfrågan på energi och därmed sjuker priset enligt klassiska ekonomiska teorier dvs mibskad efterfrågan=sänkt pris.
Därför, hå man ur huse och gör något, smått som stort...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E El oso skrev:
Jag har ett hus byggt 1971 (före oljekrisen=uselt isolerat) köpt 1989. Förbrukade 34 MWh/år vid köpet
1990 isolerades vinden till 45 cm
1999 byggde 15 m2 solfångare med acktank
2005 byggde ut solfångare.till 20 m2
2017 Satte upp 65 solcellspaneler på taket(själv)
2018 -2023 Mexitegelfasaden revs, teglet såldes, köpte isolerimg för pengarna, putsade fasaden
2019 Köpte nya fönster
2021 installerade braskassett i öppna spisen i källaren
2023 Installerade braskamin på övervåningen

Resultat
Värmeförbrukning 5 MWh
Elförbrukning 6000 kWh, 9000 kWh säljs
FV avstängd 8-9 månder om året, lever då enbart på solenergi

Är inte klar ännnu vinden ska få mer isolering och så ska jag byta glaspartier till uterummet till 3-glas

Mats
Vilket bra exempel!
Då bör du veta exakt vad tilläggsisoleringen på vinden gav för resultat. Dvs pris och årlig energibesparing. Det är siffror från verkligheten som förmodligen alla som läser denna tråd vill veta.
Samma sak med solfångarna.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
E El oso skrev:
Gamla kopplade fönster står för ca 35% av energiförbrukningen
Vad baserar du den siffran på?
 
  • Gilla
Er Ar
  • Laddar…
R
E El oso skrev:
Jag har ett hus byggt 1971 (före oljekrisen=uselt isolerat) köpt 1989. Förbrukade 34 MWh/år vid köpet
1990 isolerades vinden till 45 cm
1999 byggde 15 m2 solfångare med acktank
2005 byggde ut solfångare.till 20 m2
2017 Satte upp 65 solcellspaneler på taket(själv)
2018 -2023 Mexitegelfasaden revs, teglet såldes, köpte isolerimg för pengarna, putsade fasaden
2019 Köpte nya fönster
2021 installerade braskassett i öppna spisen i källaren
2023 Installerade braskamin på övervåningen

Resultat
Värmeförbrukning 5 MWh
Elförbrukning 6000 kWh, 9000 kWh säljs
FV avstängd 8-9 månder om året, lever då enbart på solenergi

Är inte klar ännnu vinden ska få mer isolering och så ska jag byta glaspartier till uterummet till 3-glas

Mats
Kul, men varför citerar du mig?

Eller menar du att du bidrog med "riktiga siffror". I.s.f. missförstod du nog vad jag menade med det. Så klart kan man sänka elförbrukningen (till noll även) om man installerar alternativa energikällor som solpaneler och braskaminer.

Siffrorna jag pratade om var hur man räknar ihop de besparingar som nämndes i första inlägget.
 
E El oso skrev:
Du tog inte med fönsterbyte i listan. Gamla kopplade fönster står för ca 35% av energiförbrukningen och att byta får effekten att energiförbrukningen minskar och komforten ökar. Dessutom är gången mycket bättre i nya fönster.
Kombinerar man det med tilläggsisolering av fasaden kan man passa på att flytta ut fönstena till det nya fasadlivet.
Finns fönster med mycket bra U-värden men under 1,0 då brukar det bli kondens på utsidan vid kall och fuktig väderlek. Den brukar försvimna framåt förmiddagen dock. Är kanske inte något stort problem. Nuförtiden finns också glas med kondensskydd.
Har man värmeproblem t.ex i rum mot söder finns glas som tar bort värmestrålningen, klara glas upp till 60% och svagt tonade upp till 90%. Går förstås att kombinera både kondensskydd, värmestrålning och lågemissonsglas.
Sen finns fönster både i plast och trä samt trä-aluminum.
Kan du köpa och montera själv finns många sköna kronor att spara, annars är avskrivningstiden rätt lång, men det finns som sagt andra fördelar, t.ex att slippa putsa 4 sidor istället för två.
Men ska man köpa ska man köpa nu för priserna har sjunkit och leveranstiden kort jämfört med för ett år sedan, så slå till nu!
Ett fönsterbytte till engångsfönster kommer att minska åtgången av värme, men kommer inte att löna sig ekonomiskt "kanske om man för tag i nå utförsäljning av fönster" Om dom inte är så dålig att dom inte går att renovera
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Sådana här besparingsartiklar har funnits iaf sedan stora oljekrisen 1973. Det är otroligt generella siffror baserade på estimeringar. Siffervärdena är i stort sett ointressanta eftersom de kan ha mellan 0-100% relevans för ett specifikt hus. Å andra sidan talar de om att det för alla som inte bor i passivhus går att minska energiförbrukningen med vissa typer av åtgärder på huset. Generellt får man också en grov indikation på åtgärdernas rangordning i besparingspotential.

Om man t ex tar tilläggsisolering av väggar så kan man tilläggsisolera med allt från en extra skiva asfaboard till att omvandla huset till en isoleringsbunker med kanske 30 cm extra isolering. Beroende på hur mkt isolering som läggs på så kommer såklart minskningen i energiförbrukning variera stort.

Appropå att man inte kan addera besparingarna för olika åtgärder så minskar också lönsamheten i åtgärderna ju mindre energi huset konsumerar. Payoff-tiden blir längre och längre och till slut kostar åtgärderna mer än de sparar iom att livslängden (på t ex en bvp) inte räcker till.

Kontentan är:
  • Att man måste vara medveten om att siffrorna är extrema generaliseringar. (Lika trovärdiga som att om man har ena foten på spisen och den andra i frysen så har man det ganska gott...)
  • Att man bör ha som tumregel att siffrorna är totalt fel för mitt hus.
  • Att man måste räkna på varje enskild insats och varje enskilt hus för att få en vettig någorlunda användbar siffra som beslutsunderlag.
Just detta med att insatserna blir mindre lönsamma vartefter gör att man bör tänka till innan man börjar. Installerar man exempelvis solceller först och låter dem producera årsförbrukningen av el, då blir man av med 60-öringen för den energi som nästa besparing drar in. Helt plötsligt så lönar sig kanske inte nästa åtgärd. Hade man istället minskat storleken på solcellsanläggningen så hade det lönar sig bättre med nästa åtgärd.

Eller som i mitt fall, jag installerade LLVP och optimerade värmen utifrån dygnsbehovet samtidigt och nu verkar jag inte kunna räkna hem några andra energibesparingar längre. Jag får inte heller ihop kalkylen för solpaneler (om jag inte bygger en väldigt liten anläggning och vinklar panelerna mot solen hela dygnet, men jag hittar ingen plats på tomten till detta).

Bland det billigaste man kan göra för att minska energikostnaden är annars solvärmepaneler, dvs man värmer luft i en panel och denna fläktar man in i huset. Detta är det enda jag har kvar att göra som skulle löna sig. Mitt hus är lite för nytt för att få lönsamhet med de flesta åtgärderna (-89).
 
  • Gilla
Oldboy och 3 till
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Helt plötsligt så lönar sig kanske inte nästa åtgärd.
Nä, det är ju realiteten. Nu var det ett extremt exempel med solcellerna, frågan är om man sparar ihop till t.ex. en tilläggsisolering genom att välja en storlek mindre värmepump? Tveksamt...
 
C cpalm skrev:
Nä, det är ju realiteten. Nu var det ett extremt exempel med solcellerna, frågan är om man sparar ihop till t.ex. en tilläggsisolering genom att välja en storlek mindre värmepump? Tveksamt...
Man måste räkna noga på det för att veta, man kan ju inte bara gissa...
 
Energieffektivare fönster byter man till om det är dags att byta fönster.
När man behöver byta träpanel på huset kan man passa på att tilläggsisolera.

Den enda tilläggsisolering som är lönsam är tilläggsisolera vinden, om det inte redan är gjort.
Kostnaden består mest av isoleringen och relativt lite jobb.
 
  • Gilla
Brotorpet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.