Eriksgatan
E Elbil-TA skrev:
Hej.

Tillfälligt skräpkonto då det finns vissa identifierande objekt på min vanliga användare. Är detta inte tillåtet så får moderator ta bort inlägget så söker jag hjälp på annat håll.


Innan året är slut kommer företaget jag jobbar för byta alla fordon till elbilar, och även justera bilpolicyn till något de upplever som mer rättvist. För tillfället är det en bensinbil jag kör.

Detta innebär att jag kommer bli påtvingad en förmånsbil även om jag inte vill "för skatteverket säger så i.o.m att ni tar bilen hem". Detta trots att jag inte kör bilen privat, utan bara till/från kontor och arbetsplatser. Jag bor ca 6mil från kontoret och har min arbetsplats för tillfället några km därifrån, men åker ofta iväg till andra ställen för att hjälpa kollegor så exakt körsträcka varierar, men minst 12mil per dag. Kontoret har jag besökt endast 8ggr detta året för att hämta utrustning.

Bilmodellen de köpt in är någon version av Audi Q4 quattro. Exakt version samt extrautrustning vet jag inte, inte heller vad det löneavdrag de tänkt göra kommer bli, så jag kan inte räkna exakt på vad bilen skulle kosta för mig per månad. I vilket fall är det en onödigt fläskig bil för mina behov. Privat har jag en 7år gammal dieselkombi som köptes baserat på min fritid och last/dragbehov. Två kriterier som en Q4 inte uppfyller oavsett om jag tar nytt körkort eller ej. Den bilen är dessutom helt avbetald och har enligt mig en acceptabel förbrukning.

Jag bor för närvarande på landsbygden med ett ostabilt elnät. Det blinkar ofta i lamporna när även små belastningar dras igång i förbrukningen. Dessutom hyr jag huset jag bor i och vill helst inte installera en laddstation i en byggnad jag inte äger. Närmsta
offentliga laddstation är ca 15km bort och inte längs min vanliga pendlingsväg. Företaget har även sagt att de inte kommer betala för laddtid/väntetid. All el får jag betala själv, så ersätter de en fast summa på 9,50kr/tjänstemil. Avtalet vi har hemma är f.n rörligt utan effekttaxa.

Att bara ladda via en förlängningskabel är det som lockar mest om det inte hade varit för brandrisken, så det är inget jag kommer göra. Att ladda via enfas skulle dessutom kräva en laddning på ca 12 timmar/dag om förbrukningen ligger på 2,2kWh/mil och man laddar med 10A. Så man blir väl tvingad till en trefasladdare med installation ifall min arbetsplats flyttas.



Just nu lutar det åt att ställa företagsbilen på kontoret och utgå därifrån på morgonen. Då får företaget stå för laddutrustning och el. Att min effektiva arbetsdag blir kortare (eller så får de betala övertid) pga lastning av utrustning (dyrbara saker man inte vill ha i bilen över natten) och extra resor är faktiskt inte mitt problem.
Att använda min privata bil i tjänsten har jag gjort tidigare, men är inte längre ett alternativ då utrustning och kläder ofta är leriga/blöta efter arbetsdagen



Nuvarande förutsättningar
- Bensinbil med bränslekort via företaget.

- Jag betalar ingenting för bilen.

Nya förutsättningar
- Elbil (Audi Q4) med förmånsbeskattning och löneavdrag (brutto/netto?) för slitage (även om jag bara gör resor i tjänst?).
- Jag betalar all el och de ersätter mig med 9,50kr/tjänstemil skattefritt.
- Jag får bekosta ev laddstation och installation i hemmet.
- Bilen ska "alltid vara laddad och redo för jobb".
- Arbetstid/väntetid för laddning längs vägen betalas inte ut om jag glömt ladda dagen innan.

Övrigt som inte ändras
- Endast jobbresor till kontor/arbetsplats från hemmet.
- Jag står för ev broavgifter/trängselskatt/parkering vid privatkörning (jag kör dock inte privat).
- Jag står för ev böter.
- Företaget står för en självrisk/år vid skador/olyckor.
- Övrigt som däck, försäkring, service står företaget med.


Hur hade ni gjort? Vad är era åsikter?

Jag är lite osäker på hur man ska räkna på förmånsbeskattningen i.o.m att jag inte har exakta siffror/modelltyper.
Om man utgår från en lön på runt 40000 i månaden innan skatt, hur förändras den då?

Tips på vettig trefasladdare om ingen annan lösning finns?

Tacksam för input.
@Elbil-TA Du ska luta dig tillbaka och be ditt fack ta reda på vilka alternativ som gäller för dig och presentera vad de alternativen innebär ekonomisk sett för dig på ett lättfattllgt vis. Alla försämringar, ekonomiskt eller arbetsinnehållsmässigt, kräver en omförhandling som bara får bli till det bättre för dig. Under tiden gäller nuläget.
Du skall inte behöva bli expert på förmånsbilar. Antagligen upptäcker de att din arbetsgivares försök till omläggning inte är OK, och då får du bättre villkor, eller så backar de på hela skiten och allt återgår till förnuftet. 🙂
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
sunnis
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
@Elbil-TA Du ska luta dig tillbaka och be ditt fack ta reda på vilka alternativ som gäller för dig och presentera vad de alternativen innebär ekonomisk sett för dig på ett lättfattllgt vis. Alla försämringar, ekonomiskt eller arbetsinnehållsmässigt, kräver en omförhandling som bara får bli till det bättre för dig. Under tiden gäller nuläget.
Du skall inte behöva bli expert på förmånsbilar. Antagligen upptäcker de att din arbetsgivares försök till omläggning inte är OK, och då får du bättre villkor, eller så backar de på hela skiten och allt återgår till förnuftet. 🙂
Förmånen är inte heller något mellan den anställde och arbetsgivaren utan det är mellan skatteverket och den huvudsakliga brukaren av bilen. Förmånstagaren måste vara klara på skattereglerna och vad som gäller, för när det väl blir skatterevision så är det inte företaget som åker dit på det.

Sen kan facket såklart hjälpa TS i hur själva upplägget hanteras. Men den tråkiga sanningen är att i princip om bilen tas hem till den egna bostaden så är det förmånbeskattning som gäller, det finns såklart vissa undantag som t.ex arbetsplats i hemmet men det är inte heller någon garanti att man slipper undan förmån PGA att bilen inte är typisk servicebil och dispositionsrätten kan då ställa till det och det handlar snabbt om flera hundra tusen i skatteskulder och tilläggsskatt om det skulle finnas några få felaktigheter i körjournalen eller att skatteverket tolkar t.ex några luncher på stan som privata resor.

Som TS beskriver nuvarande upplägget så verkar det inte vara korrekt rent skattemässigt. Jag kan förstå om företaget vill få ordning på alla tjänstebilar som är på vift och i gråzonen för det kan bli en riktigt tråkig historia om personalen slarvar med detta.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
E Elbil-TA skrev:
Hej.

Tillfälligt skräpkonto då det finns vissa identifierande objekt på min vanliga användare. Är detta inte tillåtet så får moderator ta bort inlägget så söker jag hjälp på annat håll.


Innan året är slut kommer företaget jag jobbar för byta alla fordon till elbilar, och även justera bilpolicyn till något de upplever som mer rättvist. För tillfället är det en bensinbil jag kör.

Detta innebär att jag kommer bli påtvingad en förmånsbil även om jag inte vill "för skatteverket säger så i.o.m att ni tar bilen hem". Detta trots att jag inte kör bilen privat, utan bara till/från kontor och arbetsplatser. Jag bor ca 6mil från kontoret och har min arbetsplats för tillfället några km därifrån, men åker ofta iväg till andra ställen för att hjälpa kollegor så exakt körsträcka varierar, men minst 12mil per dag. Kontoret har jag besökt endast 8ggr detta året för att hämta utrustning.

Bilmodellen de köpt in är någon version av Audi Q4 quattro. Exakt version samt extrautrustning vet jag inte, inte heller vad det löneavdrag de tänkt göra kommer bli, så jag kan inte räkna exakt på vad bilen skulle kosta för mig per månad. I vilket fall är det en onödigt fläskig bil för mina behov. Privat har jag en 7år gammal dieselkombi som köptes baserat på min fritid och last/dragbehov. Två kriterier som en Q4 inte uppfyller oavsett om jag tar nytt körkort eller ej. Den bilen är dessutom helt avbetald och har enligt mig en acceptabel förbrukning.

Jag bor för närvarande på landsbygden med ett ostabilt elnät. Det blinkar ofta i lamporna när även små belastningar dras igång i förbrukningen. Dessutom hyr jag huset jag bor i och vill helst inte installera en laddstation i en byggnad jag inte äger. Närmsta
offentliga laddstation är ca 15km bort och inte längs min vanliga pendlingsväg. Företaget har även sagt att de inte kommer betala för laddtid/väntetid. All el får jag betala själv, så ersätter de en fast summa på 9,50kr/tjänstemil. Avtalet vi har hemma är f.n rörligt utan effekttaxa.

Att bara ladda via en förlängningskabel är det som lockar mest om det inte hade varit för brandrisken, så det är inget jag kommer göra. Att ladda via enfas skulle dessutom kräva en laddning på ca 12 timmar/dag om förbrukningen ligger på 2,2kWh/mil och man laddar med 10A. Så man blir väl tvingad till en trefasladdare med installation ifall min arbetsplats flyttas.



Just nu lutar det åt att ställa företagsbilen på kontoret och utgå därifrån på morgonen. Då får företaget stå för laddutrustning och el. Att min effektiva arbetsdag blir kortare (eller så får de betala övertid) pga lastning av utrustning (dyrbara saker man inte vill ha i bilen över natten) och extra resor är faktiskt inte mitt problem.
Att använda min privata bil i tjänsten har jag gjort tidigare, men är inte längre ett alternativ då utrustning och kläder ofta är leriga/blöta efter arbetsdagen



Nuvarande förutsättningar
- Bensinbil med bränslekort via företaget.

- Jag betalar ingenting för bilen.

Nya förutsättningar
- Elbil (Audi Q4) med förmånsbeskattning och löneavdrag (brutto/netto?) för slitage (även om jag bara gör resor i tjänst?).
- Jag betalar all el och de ersätter mig med 9,50kr/tjänstemil skattefritt.
- Jag får bekosta ev laddstation och installation i hemmet.
- Bilen ska "alltid vara laddad och redo för jobb".
- Arbetstid/väntetid för laddning längs vägen betalas inte ut om jag glömt ladda dagen innan.

Övrigt som inte ändras
- Endast jobbresor till kontor/arbetsplats från hemmet.
- Jag står för ev broavgifter/trängselskatt/parkering vid privatkörning (jag kör dock inte privat).
- Jag står för ev böter.
- Företaget står för en självrisk/år vid skador/olyckor.
- Övrigt som däck, försäkring, service står företaget med.


Hur hade ni gjort? Vad är era åsikter?

Jag är lite osäker på hur man ska räkna på förmånsbeskattningen i.o.m att jag inte har exakta siffror/modelltyper.
Om man utgår från en lön på runt 40000 i månaden innan skatt, hur förändras den då?

Tips på vettig trefasladdare om ingen annan lösning finns?

Tacksam för input.
Grattis till Elbilen! Jag har en sedan drygt ett år. Det är underbart att köra elbil jämfört med fossilbil. Tyst, lyssna på musik i bilen blir en helt annan upplevelse, accelationssnabb som attan, inget stök med motor - bara sätt dig i bilen och kör, inga växlar. Dessutom slipper man dåligt samvete att man förstör klimatet med fossila co2 utsläpp. En väldigt skön upplevelse helt enkelt. Problem att ladda? Nej, förra vintern körde vi till södra Spanien tur och retur utan några problem. Så gratulerar att du har ett så framsynt företag!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Älska
Tubes och 5 till
  • Laddar…
H HasseR skrev:
Grattis till Elbilen! Jag har en sedan drygt ett år. Det är underbart att köra elbil jämfört med fossilbil. Tyst, lyssna på musik i bilen blir en helt annan upplevelse, accelationssnabb som attan, inget stök med motor - bara sätt dig i bilen och kör, inga växlar. Dessutom slipper man dåligt samvete att man förstör klimatet med fossila co2 utsläpp. En väldigt skön upplevelse helt enkelt. Problem att ladda? Nej, förra vintern körde vi till södra Spanien tur och retur utan några problem. Så gratulerar att du har ett så framsynt företag!
Fast hade du läst tråden så hade du förstått att problemet inte är elbil.. utan att ts ska få betala förmånsvärde för en bil han inte kan använda fullt ut privat... för att den inte får dra släp..
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
H HasseR skrev:
Grattis till Elbilen! Jag har en sedan drygt ett år. Det är underbart att köra elbil jämfört med fossilbil. Tyst, lyssna på musik i bilen blir en helt annan upplevelse, accelationssnabb som attan, inget stök med motor - bara sätt dig i bilen och kör, inga växlar. Dessutom slipper man dåligt samvete att man förstör klimatet med fossila co2 utsläpp. En väldigt skön upplevelse helt enkelt. Problem att ladda? Nej, förra vintern körde vi till södra Spanien tur och retur utan några problem. Så gratulerar att du har ett så framsynt företag!
Kan bara hålla med. Kört elbil sedan 2015. Dock inte från företaget utan jag har slantat själv.

Första bilen, en Leaf var det ju inte tal om några kontinentala resor, men med nuvarande Kia är det en barnlek. Speciellt nu när SC öppnat för icke sekt medlemmar.


Kan rekommenderas.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Fast hade du läst tråden så hade du förstått att problemet inte är elbil.. utan att ts ska få betala förmånsvärde för en bil han inte kan använda fullt ut privat... för att den inte får dra släp..
Får dra 1200 så delvis sant. Sen är frågan hur mycket man drar släp, det gör man ju ganska få gånger på ett år och då får man väl ta andra bilen. Till allt annat är elbil fantastiskt billig att köra :)
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Får dra 1200 så delvis sant. Sen är frågan hur mycket man drar släp, det gör man ju ganska få gånger på ett år och då får man väl ta andra bilen. Till allt annat är elbil fantastiskt billig att köra :)
Jo fast problemet är ju fortfarande att företaget tycker att ts ska betala för en bil till om jag förstått rätt....
Personligen så använder jag mest vår "civila" bil till att dra husvagn... så jag hade inte heller gillat upplägget..
Hade jag däremot kunnat välja en bil som fick dra vagnen hade det blivit ett annat läge...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Får dra 1200 så delvis sant. Sen är frågan hur mycket man drar släp, det gör man ju ganska få gånger på ett år och då får man väl ta andra bilen. Till allt annat är elbil fantastiskt billig att köra
T Television_Set skrev:
Får dra 1200 så delvis sant. Sen är frågan hur mycket man drar släp, det gör man ju ganska få gånger på ett år och då får man väl ta andra bilen. Till allt annat är elbil fantastiskt billig att köra :)
”F
T Television_Set skrev:
Får dra 1200 så delvis sant. Sen är frågan hur mycket man drar släp, det gör man ju ganska få gånger på ett år och då får man väl ta andra bilen. Till allt annat är elbil fantastiskt billig att köra
”Får man väl ta andra bilen” Du menar att alla som har batteribil och behöver dra släp ska bekosta ytterligare en bil?

Och när det gäller att dra släp är det oftast inte fordonets dragvikt som är begränsande utan bruttovikten på dragbilen. TS vill inte behöva ta BE helt enkelt.

Så i TS fall har detta egentligen inte så mycket att göra med den religiösa drivlinedebatten utan helt enkelt praktisk/ekonomiska frågor som löneavdrag, förmånsvärde och dragmöjlihet.

Om han hade kunnat välja en bil med lägre totalvikt t ex så han kunde fortsätta dra samma släp som idag hade mycket varit vunnet.

Han behöver inte en 700.000 lyx SuV helt enkelt. Vare sig privat och framförallt inte i jobbet.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
E Elbil-TA skrev:
Hej.

Tillfälligt skräpkonto då det finns vissa identifierande objekt på min vanliga användare. Är detta inte tillåtet så får moderator ta bort inlägget så söker jag hjälp på annat håll.


Innan året är slut kommer företaget jag jobbar för byta alla fordon till elbilar, och även justera bilpolicyn till något de upplever som mer rättvist. För tillfället är det en bensinbil jag kör.

Detta innebär att jag kommer bli påtvingad en förmånsbil även om jag inte vill "för skatteverket säger så i.o.m att ni tar bilen hem". Detta trots att jag inte kör bilen privat, utan bara till/från kontor och arbetsplatser. Jag bor ca 6mil från kontoret och har min arbetsplats för tillfället några km därifrån, men åker ofta iväg till andra ställen för att hjälpa kollegor så exakt körsträcka varierar, men minst 12mil per dag. Kontoret har jag besökt endast 8ggr detta året för att hämta utrustning.

Bilmodellen de köpt in är någon version av Audi Q4 quattro. Exakt version samt extrautrustning vet jag inte, inte heller vad det löneavdrag de tänkt göra kommer bli, så jag kan inte räkna exakt på vad bilen skulle kosta för mig per månad. I vilket fall är det en onödigt fläskig bil för mina behov. Privat har jag en 7år gammal dieselkombi som köptes baserat på min fritid och last/dragbehov. Två kriterier som en Q4 inte uppfyller oavsett om jag tar nytt körkort eller ej. Den bilen är dessutom helt avbetald och har enligt mig en acceptabel förbrukning.

Jag bor för närvarande på landsbygden med ett ostabilt elnät. Det blinkar ofta i lamporna när även små belastningar dras igång i förbrukningen. Dessutom hyr jag huset jag bor i och vill helst inte installera en laddstation i en byggnad jag inte äger. Närmsta
offentliga laddstation är ca 15km bort och inte längs min vanliga pendlingsväg. Företaget har även sagt att de inte kommer betala för laddtid/väntetid. All el får jag betala själv, så ersätter de en fast summa på 9,50kr/tjänstemil. Avtalet vi har hemma är f.n rörligt utan effekttaxa.

Att bara ladda via en förlängningskabel är det som lockar mest om det inte hade varit för brandrisken, så det är inget jag kommer göra. Att ladda via enfas skulle dessutom kräva en laddning på ca 12 timmar/dag om förbrukningen ligger på 2,2kWh/mil och man laddar med 10A. Så man blir väl tvingad till en trefasladdare med installation ifall min arbetsplats flyttas.



Just nu lutar det åt att ställa företagsbilen på kontoret och utgå därifrån på morgonen. Då får företaget stå för laddutrustning och el. Att min effektiva arbetsdag blir kortare (eller så får de betala övertid) pga lastning av utrustning (dyrbara saker man inte vill ha i bilen över natten) och extra resor är faktiskt inte mitt problem.
Att använda min privata bil i tjänsten har jag gjort tidigare, men är inte längre ett alternativ då utrustning och kläder ofta är leriga/blöta efter arbetsdagen



Nuvarande förutsättningar
- Bensinbil med bränslekort via företaget.

- Jag betalar ingenting för bilen.

Nya förutsättningar
- Elbil (Audi Q4) med förmånsbeskattning och löneavdrag (brutto/netto?) för slitage (även om jag bara gör resor i tjänst?).
- Jag betalar all el och de ersätter mig med 9,50kr/tjänstemil skattefritt.
- Jag får bekosta ev laddstation och installation i hemmet.
- Bilen ska "alltid vara laddad och redo för jobb".
- Arbetstid/väntetid för laddning längs vägen betalas inte ut om jag glömt ladda dagen innan.

Övrigt som inte ändras
- Endast jobbresor till kontor/arbetsplats från hemmet.
- Jag står för ev broavgifter/trängselskatt/parkering vid privatkörning (jag kör dock inte privat).
- Jag står för ev böter.
- Företaget står för en självrisk/år vid skador/olyckor.
- Övrigt som däck, försäkring, service står företaget med.


Hur hade ni gjort? Vad är era åsikter?

Jag är lite osäker på hur man ska räkna på förmånsbeskattningen i.o.m att jag inte har exakta siffror/modelltyper.
Om man utgår från en lön på runt 40000 i månaden innan skatt, hur förändras den då?

Tips på vettig trefasladdare om ingen annan lösning finns?

Tacksam för input.
Vart har du ditt tjänsteställe? Är det kontoret du åker till flest dagar i veckan så är det arbetsresor, förmån. Om du åker ut på ”fältet” flest dagar i veckan så är ditt hem tjänsteställe, du börjar arbeta när du kliver in i bilen, ingen förmån.
Hur bilen sedan är kopplad till dig och vad som gäller där har jag ingen koll på.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jo fast problemet är ju fortfarande att företaget tycker att ts ska betala för en bil till om jag förstått rätt....
Personligen så använder jag mest vår "civila" bil till att dra husvagn... så jag hade inte heller gillat upplägget..
Hade jag däremot kunnat välja en bil som fick dra vagnen hade det blivit ett annat läge...
Även om den får dra mer så blir räckvidden lidande på gränsen till ogörbart.
Jag får dra 1600 men drar mest båt och då går det 2,8kWh milen. Med en Hobby på 1600 så lär man komma 15-20 mil.
Där har elbilen en bit kvar minst sagt.

Om TS inte vill ha bilen så har han bara valet att köra egen bil och det är en ren förlustaffär på alla sätt.
 
D
Det här handlar väl inte drivmedelsval etc, här har vi ju en arbetstagare/givare som är i osynk, arbetsgivaren verkar uppenbarligen vilja driva företaget på ett visst sätt och samtidigt städa upp i gamla shady bilkonstruktioner och arbetstagaren tycker inte om detta.

Det är inte ovanligt att anställda motsätter sig förändringar men har oftast bara att välja mellan att ställa in sig i ledet eller söka annat jobb.

En del kan vara nyckelpersoner och få till speciella överenskommelser men då vet man ofta det med sig själv.

Är det inte så enkelt?
 
T Television_Set skrev:
Får dra 1200 så delvis sant. Sen är frågan hur mycket man drar släp, det gör man ju ganska få gånger på ett år och då får man väl ta andra bilen. Till allt annat är elbil fantastiskt billig att köra :)
Hur ofta man drar släp och hur man prioriterar det är helt och upptill ts. Det går inte bara att säga hur ofta man gör något. Säg att du har husvagn
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur ofta man drar släp och hur man prioriterar det är helt och upptill ts. Det går inte bara att säga hur ofta man gör något. Säg att du har husvagn
Absolut är prioriteringen upp till TS, men det finns pengar att spara på att använda elbilen till allt annat än släpkörning. Och som jag skrev ovan, om TS inte vill ha bilen så får han köra egen bil. Alternativet är att byta jobb.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Absolut är prioriteringen upp till TS, men det finns pengar att spara på att använda elbilen till allt annat än släpkörning. Och som jag skrev ovan, om TS inte vill ha bilen så får han köra egen bil. Alternativet är att byta jobb.
Men som det verkar låta på arbetsgivaren så är det inte ett alternativ att välja bort
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men som det verkar låta på arbetsgivaren så är det inte ett alternativ att välja bort
Precis som påpekats innan så kan inte arbetsgivaren tvinga en person att ta en oönskad kostnad. Så om arbetsgivaren inte vill erbjuda annan bil så är enda alternativet att den anställde får köra egen bil och uppbära milersättning. Är det så att arbetsgivaren verkligen sätter Audi Q4 som krav så borde man kunna kräva att den görs kostnadsneutral för den anställde genom lön. Men det är å andra sidan en förhandlingsfråga…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.