Hej! Vi vill dra in vatten till en liten ho som vi vill ha längst in mot väggen på bänkskivan, markerat med maskeringstejp på första bilden. Vattnet måste då tas från duschblandaren (som då samtidigt byts ut mot en badkarsblandare).
Har kontaktat rörmokare som inte verkar ha stött på detta tidigare och han har nu hittat en övergång enligt tredje bilden som ska användas.
Jag får dock inte fram i huvudet hur det kommer se ut, är det någon som har gjort liknande lösning som har bild så jag kan få se hur det blir? Det känns som att det borde bli riktigt riktigt fult 🤷

(Parentes, fick specade materialpriser enligt bild vilka jag tycker låter höga när jag jämför med vad det kostar på byggvaruhandeln om jag hade köpt själv. Är det rimliga priser? Uppskattar rördragning till ca 4m, dvs säg max 10 m rör)
 
  • Ett modernt badrum med ett fristående badkar, tvättmaskin och kaklade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad termostatblandare och duschslang mot kakelvägg i en dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallisk, grå vinkelkoppling med gängade ändar för rörinstallation på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lista med VVS-artiklar och priser på svenska, inklusive totalt pris med och utan moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
WHY? ja och det blir görfult, Stilpolisen förbjuder ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Düsseldorff
Du kommer ha två rör rakt ner från blandaren som sedan följer väggen över golvet och upp under bänkskivan.
 
Förstår att det kommer bli "fult" med utanpåliggande rör, men vill jättegärna ha en vask vid tvättmaskinerna då det hade underlättat massor.
 
J Johanna Se skrev:
Förstår att det kommer bli "fult" med utanpåliggande rör, men vill jättegärna ha en vask vid tvättmaskinerna då det hade underlättat massor.
Vad ska du tvätta i en sån pyggmevask? Småbyxorna? Finns inget handfat?
 
  • Gilla
  • Haha
Lakritsianen och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff
J Johanna Se skrev:
Förstår att det kommer bli "fult" med utanpåliggande rör, men vill jättegärna ha en vask vid tvättmaskinerna då det hade underlättat massor.
Det behöver inte alls bli fult med utanpåliggande rör. Det som däremot kan uppfattas som lite ovanligt är att din blandare kommer att hamna ganska långt ifrån väggen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det behöver inte alls bli fult med utanpåliggande rör. Det som däremot kan uppfattas som lite ovanligt är att din blandare kommer att hamna ganska långt ifrån väggen.
Precis, förstår att det kommer stå ut mycket från väggen och att själva övergången kommer bli två stora klumpar. Så hade gärna sett hur det ser ut hos någon annan som har gjort samma sak 🙂
 
Düsseldorff
J Johanna Se skrev:
Precis, förstår att det kommer stå ut mycket från väggen och att själva övergången kommer bli två stora klumpar. Så hade gärna sett hur det ser ut hos någon annan som har gjort samma sak 🙂
Då lär du få vänta en stund. Det där är inte det normala sättet att dra vatten till en vask om man säger så...

Vi har ju ett helt gäng rörisar här på forumet. De kanske kan ha några kloka inspel.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Då lär du få vänta en stund. Det där är inte det normala sättet att dra vatten till en vask om man säger så...

Vi har ju ett helt gäng rörisar här på forumet. De kanske kan ha några kloka inspel.
Dom flesta tänker väl på att dra fram allt när man ändå renoverar 🙃 här flyttade vi in med en väldigt ofunktionell tvättstuga som vi nu försöker rädda upp utan att riva och göra om från början, hyfsat nytt ändå.

Håller tummarna att någon världsvan röris tittar in 🙂
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
J Johanna Se skrev:
Dom flesta tänker väl på att dra fram allt när man ändå renoverar 🙃 här flyttade vi in med en väldigt ofunktionell tvättstuga som vi nu försöker rädda upp utan att riva och göra om från början, hyfsat nytt ändå.

Håller tummarna att någon världsvan röris tittar in 🙂
Å andra sidan... Såhär är en av mina blandare monterad, så det finns ju uppenbarligen mindre skrymmande kopplingar. I mitt fall är det vatten till blandaren i rören. Kromad blandare, vit handfat, gröna kakelväggar, flexibel duschslang, badrumsinredning, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
L
Vad ska du använda vattnet till där? :)
Tycker det hela verkar väldigt onödigt men det är ju bara jag, ni kanske har speciella behov
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det märks att ni är några som inte tillbringar speciellt mycket tid i en tvättstuga, annars hade ni inte ställt frågan. Lämnar det där 🙂
 
J Johanna Se skrev:
Det märks att ni är några som inte tillbringar speciellt mycket tid i en tvättstuga, annars hade ni inte ställt frågan. Lämnar det där 🙂
Fel gissat!
Rostfritt stål, matlagningsbehållare, rektangulär form, glänsande, köksutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Johanna Se skrev:
Hej! Vi vill dra in vatten till en liten ho som vi vill ha längst in mot väggen på bänkskivan, markerat med maskeringstejp på första bilden. Vattnet måste då tas från duschblandaren (som då samtidigt byts ut mot en badkarsblandare).
Har kontaktat rörmokare som inte verkar ha stött på detta tidigare och han har nu hittat en övergång enligt tredje bilden som ska användas.
Jag får dock inte fram i huvudet hur det kommer se ut, är det någon som har gjort liknande lösning som har bild så jag kan få se hur det blir? Det känns som att det borde bli riktigt riktigt fult 🤷

(Parentes, fick specade materialpriser enligt bild vilka jag tycker låter höga när jag jämför med vad det kostar på byggvaruhandeln om jag hade köpt själv. Är det rimliga priser? Uppskattar rördragning till ca 4m, dvs säg max 10 m rör)
Var har du tänkt ha den nya kranen? Det sitter ju ett eluttag där så över bänkskivan känns inte så lämpligt.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
J Johanna Se skrev:
Hej! Vi vill dra in vatten till en liten ho som vi vill ha längst in mot väggen på bänkskivan, markerat med maskeringstejp på första bilden. Vattnet måste då tas från duschblandaren (som då samtidigt byts ut mot en badkarsblandare).
Har kontaktat rörmokare som inte verkar ha stött på detta tidigare och han har nu hittat en övergång enligt tredje bilden som ska användas.
Jag får dock inte fram i huvudet hur det kommer se ut, är det någon som har gjort liknande lösning som har bild så jag kan få se hur det blir? Det känns som att det borde bli riktigt riktigt fult 🤷

(Parentes, fick specade materialpriser enligt bild vilka jag tycker låter höga när jag jämför med vad det kostar på byggvaruhandeln om jag hade köpt själv. Är det rimliga priser? Uppskattar rördragning till ca 4m, dvs säg max 10 m rör)
Har du hittat en så liten ho till att börja med ?
 
  • Gilla
Kvisthberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.