S stugan_i_skogen skrev:
Läs vad jag skrev. Ingen laddbox installeras på byggnaden, utan bara ett uttag om det inte redan finns.
En portabel 3-fas laddare är ju supersmidigt att ha med sig, så kan man ladda var helst man hittar ett 16A uttag!
Ah, så företaget står för elen om den skulle skjutas i höjden om han har rörligt avtal menar du? Säg i värsta scenario 8 kr kWh så kommer de garanterat stå för det?

Även om han blir tvungen att höja säkringen? En 16Amperes funkar ganska dåligt om där finns värmepump i hyresvillan.
 
E Elbil-TA skrev:
För mig var det som sagt
Hem - Arbetsplats (nuvarande) - 6mil
Hem - Kontor - 6 mil
Kontor - Arbetsplats (nuvarande) - 3,5km

Samtidigt kan jag behöva ställa upp på andra ställen både närmare och längre bort. Vill i vilket fall inte ha min privata bil till det igen. Har redan testat och det var inte bra. Har f.ö inte ens nyckel till kontoret... Har en kod till ett förråd med utrustning, men där inne finns ingen plats för administrativt jobb, så det görs på övriga ställen.
M mojjen skrev:
Ja du har lite mer detaljerade uppgifter än TS skrivit med exakt avstånd mm, så jag misstänker att du kanske är TS:)
Tack för komplimangen! Alla uppgifter jag har fått kommer dock från TS inlägg. Det är dock lätt att information från TS drunknar i sådana här trådar när alla börjar anta saker och många missförstår TS, som ju inte var helt tydlig i sina första inlägg.

Får att återgå till den springande punkten; jag är inte alls övertygad om att det är omöjligt att få bostaden klassad som tjänsteställe. TS har ingen nyckel till kontoret utan bara en kod till ett förråd. Då borde man kunna argumentera för att administrationen utförs hemma (rapportering etc) och sedan åka direkt hemifrån till arbetsplatsen (6 mil) och sedan under dagens gång svänga förbi kontoret (3,5 km + 3,5 km) för att sedan åka direkt från arbetsplatsen till bostaden (6 mil) vid dagens slut. Det beror i och för sig på vad arbetsplatsen är för något och om den kan bytas ut och om den byts ut med jämna mellanrum. Är arbetsplatsen ett arbetsställe som varierar blir det lättare att få bostaden som tjänsteställe.

Jag tror egentligen inte att det största hindret är Skatteverket (när jag läser på Skatteverkets webbplats får jag uppfattningen att även jag som tjänsteman som jobbar hemma mestadels kan ha bostaden som tjänsteställe). Jag tror att hindret är arbetsgivaren som med denna "föreslagna" (påtvingade?) förändring vill sluta betala för de anställdas resor till och från hemmen.
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
H Herrn123 skrev:
Men hälsa chefen att varje KW timme kostar 10kr vid hemma laddaren, samt att de får stå för eventuell tariffändring pga elbilen. En laddare drar väl 9KW eller mera så om ditt elnät är klent idag, vem betalar då uppgraderingen? Jag tycker inte chefen kan tvinga på dig en förmånsbil.
Boxen på väggen är bara ett avancerat vägguttag. Laddaren sitter i bilen och den laddar med den effekt du ställer in den på. Klarar du att göra ugn och micro samtidigt så klarar du även att ladda bilen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är nu kanske 15 år sedan jag gick en rond med skatteverket om förmånsbeskattning, där dom hänvisade till att jag hade möjlighet att använda firmabilen. Och då skulle förmån utlösas och beskattas. Hade då företag och allt i huset och frågade var jag skulle parkera bilen efter arbetstid. Ska jag hyra en P-plats någon kilometer hemifrån om det räcker eller ska det vara miltals var min argumentation. Det blev alldeles tyst i luren ( säkert 15 sekunder ) Efter det så kom ett svar att du ska inte behöva ha en P-plats på annat ställe, flera kilometer från ditt hus/förtag, tack för samtalet blev det från skatteverket och därefter har jag inte hört ett ljud. Har firmabilen hemma och nycklarna på spiken.
Så ditt tidigare inlägg om dalaupproret osv, var bara svammel? Eftersom det alltså inte alls låg till på det viset.
 
sunnis
M martin.sveg skrev:
Tack för komplimangen! Alla uppgifter jag har fått kommer dock från TS inlägg. Det är dock lätt att information från TS drunknar i sådana här trådar när alla börjar anta saker och många missförstår TS, som ju inte var helt tydlig i sina första inlägg.

Får att återgå till den springande punkten; jag är inte alls övertygad om att det är omöjligt att få bostaden klassad som tjänsteställe. TS har ingen nyckel till kontoret utan bara en kod till ett förråd. Då borde man kunna argumentera för att administrationen utförs hemma (rapportering etc) och sedan åka direkt hemifrån till arbetsplatsen (6 mil) och sedan under dagens gång svänga förbi kontoret (3,5 km + 3,5 km) för att sedan åka direkt från arbetsplatsen till bostaden (6 mil) vid dagens slut. Det beror i och för sig på vad arbetsplatsen är för något och om den kan bytas ut och om den byts ut med jämna mellanrum. Är arbetsplatsen ett arbetsställe som varierar blir det lättare att få bostaden som tjänsteställe.

Jag tror egentligen inte att det största hindret är Skatteverket (när jag läser på Skatteverkets webbplats får jag uppfattningen att även jag som tjänsteman som jobbar hemma mestadels kan ha bostaden som tjänsteställe). Jag tror att hindret är arbetsgivaren som med denna "föreslagna" (påtvingade?) förändring vill sluta betala för de anställdas resor till och från hemmen.
Även om TS har hemmet som tjänsteställe så finns det även andra försvårande omständigheter som dispositionsrätt, TS skulle i teorin kunna ha nytta av bilen privat - även om det i sig inte direkt gör det till en förmånsbil så är det även svårt att få en Audi Q4 att vara utrustad på ett sådant sätt att den skulle vara mycket olämplig bil att använda privat (typ servicebil). Då gäller det att ha en 100% perfekt körjournal där varenda kilometer under åren är korrekt redovisade som tjänsteresor (Förutom 10 tillfällen / 100mil per år) om den ska användas från hemmet som utgångspunkt, minsta avvikelse från reglerna kan göra att man åker på all förmån i en smäll retroaktivt. Bara en sådan simpel sak att ta tjänstebilen på lunch på stan kan räknas som en privat resa om man får en övernitisk utredare.

Audi Q4 är typiskt familjebil/privatbil, svårt att gå under förmånsradarn med en sådan hur än kreativ man är. Även om man frågar SKV så kan de inte heller ge ett juridiskt bindade svar över telefon hur det egentligen förhåller sig i enskilda specifika fall - det beror helt på omständigheterna och normalt sett beslutar de inte till bilens brukare fördel utan snarare tvärtom.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att räkna lite på kostnaden om du tar bilen så kan man tänka såhär: Det är ca 250 arbetsdagar per år och elen, inklusive en rimlig avskrivningstid på laddboxen kan vi sätta till 3 kr/kWh. Med dina antagna 2,2 kWh/mil blir det alltså 6:60 per kWh. Låt oss säga 6:50.

Så av de 9:50 per mil du får blir det tre kronor över per mil. Även med 12 tjänstemil om dagen blir det bara 250*12*3=9.000 kr över per år.

Oavsett vad förmånsvärdet blir kommer det vara en kass affär för dig om du inte vill ha bilen privat.

- - -

Så det är rimligt att vägra. Du kan komma med ett motbud om att fortsätta ha ditt tjänsteställe i bostaden och att företaget kan få sätta en laddbox där (kanske en som inte är fast installerad så den går att återlämna) och att de då får betala för den el fordonet drar.

Då kommer du behöva skriva körjournaler för att bevisa att bilen bara rullar i arbetet, men det är ju görligt.

Problemet är ju att företaget verkar vilja rulla över ansvaret för sin bilpark på er anställda. Jag ser ett antal bekymmer med det (som att det skulle vara löneavdrag (genom tidsavdrag) om någon glömt ladda sin arbetsbil. Men det största problemet är förstås att de försöker tvinga på dig kostnaden för en bil du inte vill ha.

Är du med i facket skulle jag diskutera upplägget med dem; jag gissar att de inte skulle vara imponerade.
Hur får du det till 250 arbetsdagar om året?
De flesta har 5 veckors semester och oftast ATF eller liknande så att jobba 20,8 dagar i månaden året runt är det nog mest egenföretagare som gör.
 
H Herrn123 skrev:
Men hälsa chefen att varje KW timme kostar 10kr vid hemma laddaren, samt att de får stå för eventuell tariffändring pga elbilen. En laddare drar väl 9KW eller mera så om ditt elnät är klent idag, vem betalar då uppgraderingen? Jag tycker inte chefen kan tvinga på dig en förmånsbil.
Nej nej nej.
En elbil måste ladda med minst 200kw. 😉🤓😆


Skämt o sido, har man så dåligt avtal så är det dags att byta😅
En elbil "måste" ha 6a 230v det är allt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ah, så företaget står för elen om den skulle skjutas i höjden om han har rörligt avtal menar du? Säg i värsta scenario 8 kr kWh så kommer de garanterat stå för det?

Även om han blir tvungen att höja säkringen? En 16Amperes funkar ganska dåligt om där finns värmepump i hyresvillan.
En värmepump som ger 10kw drar ca 4kw...
4kw delat på 3 säkringar är ca 1,3kw per säkring dvs 6a. Då är där kvar 10a på den fasen. Eller för den delen 3st 10a...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Väl mycket surr om elkostnader vs milersättningen för förmånsbil tycker jag. Den stora kostnadsposten som troligen finns med i bakgrunden i detta fall om än inte tydligt angivet, och som bl a mojjen antyder upprepat, är det bruttolönevdrag som arbetsgivaren förmodas finansiera det nya bilupplägget med.
Jag anar av givna uppgifter att arbetsgivaren erbjuder s k bilkontobil, dvs en självfinansierad bilkörning som är kostnadsneutral för företaget. Det innebär ett bruttolöneavdrag + förmånsvärde för arbetstagaren där bruttolöneabdraget är klart större än förmånsvärdet. Netto blir det förstås starkt påverkat av vilken skattesats arbetstagaren har men den principiella effekten är ju att bruttolönem minskar inkomsten men också skatten (beroende på skattesats) medan förmånsvärdet bara ger fiktiv löneökning men en reell skattehöjning (beroende på skattesats). Bruttolöneavdraget ska täcka alla kostnader såsom leasing, service, underhåll etc men bränslet betalar.man helt själv.
Detta blir alltså ett alternativ till privatägd bil MEN notera att det ingalunda är något entydigt förmånligt erbjudande från arbetsgivaren och absolut inte skatteflykt, däremot ett bekvämt "bilägande". En slutavräkning vid avtalsslut görs för att se hur bilens marknadsvärde står sig mot kalkylen antagna restvärde, vilket avgör slutnotan.
Jag är inne på min 3:e bilkontobil med ett flera år långt uppehåll mellan nr 2 och den elbil jag nu haft i en månad. Den skulle enligt utsprunglig kalkyl kosta mig ca 5800.netto men det är säkert högre nu när bilen efter ett år och kraftigt höjda räntor anlände.
På min arbetsplats är det ett fåtal som nyttjar denna möjlighet till bilkontobil då det alltså inte alls är något särskilt förmånligt, i synnerhet nu när räntorna gått upp så mycket. Med pengar på banken hade ett rent köp varit billigare.
Jag motiverar mitt val med att jag kör.relativt mycket ca 3000 mil/år, ca 50/50 i tjänst och privat, så nettokostnaden kan slås ut på många mil och bränslet är billigt. Med färre mil i bil hade jag inte valt detta utan köpt begagnad bil.
Mitt stora skav är att min arbetgivare milersätter dessa bilkontobilar klart lägre än om man kör med privatbil i tjänsten vilket de hävdar följer SKVs riktlinjer. Jag har ifrågasatt logiken i det eftersom min privata bilkostnad är i princip densamma för min privatbil jag ännu inte sålt (den privata har faktiskt varit oerhört mycket billigare än den nya bilkontobilen i den lätt galna bilprisutveckling som varit senaste 2-3 åren med faktiskt ökade priser). Varför ska då milersättningen vara lägre för en bilkontobil? Det har förstås ingen kunnat förklara utan bara hänvisat till SKV.
Någon som vet?
 
  • Gilla
HusPoolGarage och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Ladda via skarvsladd är inte något problem, ställ ner laddström till 8A och använd en 2,5kvmm skarvsladd bara.

Men, det finns fler olika alternativ med bil via företaget. Det enklaste är att du ställer bilen vid kontoret och bara använder den i tjänsten. Då är det ingen förmån och det kostar inte dig något extra. Laddtid kan heller inte då krävas att är "egentid" utan måste ingå i arbetstid i så fall (eftersom det är "påtvingat" från företaget och du behöver göra det för att kunna utföra ditt arbete).

En annan variant är att skriva om ditt avtal (tillägg) att du har din arbetsplats i hemmet, och därför utgår därifrån. Om du inte i övrigt använder bilen blir det inte då heller någon förmånsbeskattning.

Om du annars tar bilen hem, blir det förmånsbeskattning eftersom det är en privatresa.
Fråga. Nu var det några år sedan det var aktuellt för min del därav frågan. Förut var det så att Skatteverket ställde krav på att bilen då skulle stå på inhägnat område där man även skulle lämna nycklarna för att komma undan förmånsbeskattningen. Har det ändrats?
 
Ladda på laddstation eller jobbet, och använd bilen så mycket du kan, du åker aldrig billigare i en lika ny fossilbil
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E Elbil-TA skrev:
Hej.

Tillfälligt skräpkonto då det finns vissa identifierande objekt på min vanliga användare. Är detta inte tillåtet så får moderator ta bort inlägget så söker jag hjälp på annat håll.


Innan året är slut kommer företaget jag jobbar för byta alla fordon till elbilar, och även justera bilpolicyn till något de upplever som mer rättvist. För tillfället är det en bensinbil jag kör.

Detta innebär att jag kommer bli påtvingad en förmånsbil även om jag inte vill "för skatteverket säger så i.o.m att ni tar bilen hem". Detta trots att jag inte kör bilen privat, utan bara till/från kontor och arbetsplatser. Jag bor ca 6mil från kontoret och har min arbetsplats för tillfället några km därifrån, men åker ofta iväg till andra ställen för att hjälpa kollegor så exakt körsträcka varierar, men minst 12mil per dag. Kontoret har jag besökt endast 8ggr detta året för att hämta utrustning.

Bilmodellen de köpt in är någon version av Audi Q4 quattro. Exakt version samt extrautrustning vet jag inte, inte heller vad det löneavdrag de tänkt göra kommer bli, så jag kan inte räkna exakt på vad bilen skulle kosta för mig per månad. I vilket fall är det en onödigt fläskig bil för mina behov. Privat har jag en 7år gammal dieselkombi som köptes baserat på min fritid och last/dragbehov. Två kriterier som en Q4 inte uppfyller oavsett om jag tar nytt körkort eller ej. Den bilen är dessutom helt avbetald och har enligt mig en acceptabel förbrukning.

Jag bor för närvarande på landsbygden med ett ostabilt elnät. Det blinkar ofta i lamporna när även små belastningar dras igång i förbrukningen. Dessutom hyr jag huset jag bor i och vill helst inte installera en laddstation i en byggnad jag inte äger. Närmsta
offentliga laddstation är ca 15km bort och inte längs min vanliga pendlingsväg. Företaget har även sagt att de inte kommer betala för laddtid/väntetid. All el får jag betala själv, så ersätter de en fast summa på 9,50kr/tjänstemil. Avtalet vi har hemma är f.n rörligt utan effekttaxa.

Att bara ladda via en förlängningskabel är det som lockar mest om det inte hade varit för brandrisken, så det är inget jag kommer göra. Att ladda via enfas skulle dessutom kräva en laddning på ca 12 timmar/dag om förbrukningen ligger på 2,2kWh/mil och man laddar med 10A. Så man blir väl tvingad till en trefasladdare med installation ifall min arbetsplats flyttas.



Just nu lutar det åt att ställa företagsbilen på kontoret och utgå därifrån på morgonen. Då får företaget stå för laddutrustning och el. Att min effektiva arbetsdag blir kortare (eller så får de betala övertid) pga lastning av utrustning (dyrbara saker man inte vill ha i bilen över natten) och extra resor är faktiskt inte mitt problem.
Att använda min privata bil i tjänsten har jag gjort tidigare, men är inte längre ett alternativ då utrustning och kläder ofta är leriga/blöta efter arbetsdagen



Nuvarande förutsättningar
- Bensinbil med bränslekort via företaget.

- Jag betalar ingenting för bilen.

Nya förutsättningar
- Elbil (Audi Q4) med förmånsbeskattning och löneavdrag (brutto/netto?) för slitage (även om jag bara gör resor i tjänst?).
- Jag betalar all el och de ersätter mig med 9,50kr/tjänstemil skattefritt.
- Jag får bekosta ev laddstation och installation i hemmet.
- Bilen ska "alltid vara laddad och redo för jobb".
- Arbetstid/väntetid för laddning längs vägen betalas inte ut om jag glömt ladda dagen innan.

Övrigt som inte ändras
- Endast jobbresor till kontor/arbetsplats från hemmet.
- Jag står för ev broavgifter/trängselskatt/parkering vid privatkörning (jag kör dock inte privat).
- Jag står för ev böter.
- Företaget står för en självrisk/år vid skador/olyckor.
- Övrigt som däck, försäkring, service står företaget med.


Hur hade ni gjort? Vad är era åsikter?

Jag är lite osäker på hur man ska räkna på förmånsbeskattningen i.o.m att jag inte har exakta siffror/modelltyper.
Om man utgår från en lön på runt 40000 i månaden innan skatt, hur förändras den då?

Tips på vettig trefasladdare om ingen annan lösning finns?

Tacksam för input.
Du har egentligen bara en sak som talar emot att åka elbil som tjänstebil. Det är dragvikten som är låg.
Jag har haft tjäntebil i 25år och kör sedan ett år en Polestar2. Jag har exakt samma upplägg du erbjuds och har aldrig haft en billigare tjänstebil kostnadsmässigt.
Förmånsvärdet är 5300:- före skatt så netto ca 2400:-/månad. Jag laddar hemma till ca 1,5:-/kwh och nu på sommaren går det åt 1,8kwh/mil på vintern drar den 10% till. Det är ca 3:-/mil i bränslekostnad.
Du lär ha tjänsteställe hemma med tanke på hur du jobbar så all körning får du 9,50:-/mil för och gör en vinst förutsatt du laddar hemma. Korta tjänsteresor så all laddning hemma på natten.
Du slipper kostnad för försäkring, skatt, service, reservdelar, reparationer och värdeminskning så även om du har en riktigt bra bil så sälj den och sätt undan de pengarna på ett låst bilkonto med bra ränta så har du trygghet i att kunna köpa en bil den dagen du inte längre har tjänstebil.
Laddbox kostar dig monterad 10.000:- inkl lång laddkabel och avdraget som finns. Den tar du med dig när du flyttar. Moderna boxar lastbalanserar så huset inte blir utan ström. Kabel i Schuko-uttag funkar inte så som du använder din bil i jobbet och inte lämpligt eftersom det blir hög effekt under väldigt lång tid. Bättre lägga pengarna på elektriker och korrekt monterad box.
Är bara det lilla problemet med att dra släpvagn. Jag har också det och släpar ibland runt på en biltrailer som väger totalt 1800kg (E-kort)och för det köpte jag en 2019 Tiguan eftersom Polestar bara får dra 1500kg. Nu är det så sällan det händer så nu blir Tiguanen till salu och Polestaren får ställa upp de få gånger det är aktuellt. Elbilen är den bästa dragbil jag haft. Tvekar aldrig utan stark som sjutton. Mycket ström går det åt men det gör det även med en Tiguan diesel.
Skaffa tjänstebil. Blir aldrig billigare och Q4 är en fantastisk bil.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Om du bara behöver betala förmånsvärdet, inget löneavdrag för ditten och datten, då känns det som att du ska vara nöjd med detta. Trist inte få en bil du vill ha, men du kommer kunna köra nästan gratis på el all körning som funkar med förmånsbilen.

Att det ska ta en halvtimme-timme att snabbladda är inte rimligt. Snarare 15-20 minuter. Visst, det är trist och om du inte kan ladda hemma är det väldigt o-optimalt. Men kan du långsamladda själv hemma under natten så kommer du fylla ganska mycket i bilen då.

Jag håller med det som skrivits tidigare - att ta privata bensinbilen till jobbet för att byta till firmabilen är nog den dyraste lösningen.

Nedsidan är väl att du måste ha kvar din privata bil de få gånger som förmånsbilen inte fungerar (tex dra släpkärra).

Jag undrar litegranna om du kanske kunnat använda din "firmabil" som privatbil utan att du i verkligheten blir beskattad för det? Eller har jag missat något? Betalar du förmånsvärde för bensinbilen idag? Om du kör en firmabil hem varje kväll utan att betala förmånsvärde så är det troligen skattefusk...
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
R Ronny Frisk skrev:
Skaffa tjänstebil. Blir aldrig billigare
Det totalt avgörande om en tjänstebil lönar sig eller inte är antalet privata mil som man kör, många privata mil lönande, få privata mil förlust.

Så att säga att tjänstebil alltid är lönsamt är totalt fel, allt hänger på den inviduella situationen och behoven.

Dessutom är nettokostnaden efter skatt helt beroende på inkomsten, så även där varierar kalkylen kraftigt. Kanske TS inte har samma höga inkomst som du har ... troligen inte.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
E Elbil-TA skrev:
Pendla till jobb och den kostnaden är något jag räknat med och accepterar när jag tog anställningen, flyttade till nuvarande boende mm.

Det som gör mig irriterad är företagets plötsliga beslut där valmöjligheter tagits bort och framförallt fläskigheten i bilval samtidigt som de kommer vid varje möte och säger "det har inte varit ett bra år för oss".
Med en enklare bil hade jag inte vart lika motsträvig.

Tid för skötsel av bil och tankning läggs hittils som intern tid då det är en del av den utrustning vi "måste" nyttja, precis som att andra maskiner skickas och hämtas på service, flyttas mellan kollegor mm. Men det är skillnad på att tanka på någon minut jämfört med att ladda längs vägen i halvtimme-timme(?).
Jag är ändå förskonad som "bara" har 12 mil. Vissa kollegor kör upp till 30mil per dag mellan olika arbetsplatser/kunder och bortåt 7000mil per år.

För mig var det som sagt
Hem - Arbetsplats (nuvarande) - 6mil
Hem - Kontor - 6 mil
Kontor - Arbetsplats (nuvarande) - 3,5km

Samtidigt kan jag behöva ställa upp på andra ställen både närmare och längre bort. Vill i vilket fall inte ha min privata bil till det igen. Har redan testat och det var inte bra. Har f.ö inte ens nyckel till kontoret... Har en kod till ett förråd med utrustning, men där inne finns ingen plats för administrativt jobb, så det görs på övriga ställen.

Får kolla vad mitt kontrakt säger om allt. Andra företag har uttryckt intresse av att anställa mig, så det finns nödlösningar även om jag gillar mina nuvarande kunder.
audi q4 är ju inte fläskig när det kommer till elbilar ganska liten bil och billigare en många fosildrivna skåpbilar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.