J joysam skrev:
Jag tycker nog att det låter som om företaget inte gör något löneavdrag alls, inte mer än att de minskar den utbetalda lönen motsvarande skatten på förmånsvärdet?

TS nämner ett avdrag på 2500 kr, vilket skulle stämma med ett förmånsvärde på 5000 kr och en marginalskatt på 50%.
I trådstarten nämner han att han inte vet avdragets storlek. Jag har försökt läsa alla inlägg men har i så fall missat den exakta siffran 2500 kr.

Det skulle jag ta skriftligt på i så fall. Att företaget som själva uppger att de går dåligt skulle bekosta hela kapitalkostnaden på i runda slängar 150-200.000 per år och bil gör knappast att firman går bättre
 
HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
I trådstarten nämner han att han inte vet avdragets storlek. Jag har försökt läsa alla inlägg men har i så fall missat den exakta siffran 2500 kr.

Det skulle jag ta skriftligt på i så fall. Att företaget som själva uppger att de går dåligt skulle bekosta hela kapitalkostnaden på i runda slängar 150-200.000 per år och bil gör knappast att firman går bättre
Det nämns i TS senaste inlägg.

”Löneavdraget för förmånsbil ligger f.n på 2500 brutto.”
 
M MiTi skrev:
Boxen på väggen är bara ett avancerat vägguttag. Laddaren sitter i bilen och den laddar med den effekt du ställer in den på. Klarar du att göra ugn och micro samtidigt så klarar du även att ladda bilen.
Men kan man ladda bilen och värma pomme i ugnen samtidigt? 😇
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
U Upp skrev:
Hej
Några reflektioner.

Förmånsvärde hamnar sannolikt på runt 5000 kr/ månad
Det går utmärkt ladda hemma utan laddbox. Finns sladd där du kan ställa in vilken säkring du har så inte kablar och säkring belastas för hårt. Tar dock lite längre tid att ladda. Finns även sladd för vanligt 3-fasuttag om du har det. Behöver du förlängningssladd köper du en med grövre ledare för några 100-lappar på Biltema.
Om elpriset går över 4,5 kr/kW (cirka) räcker inte arbetes kompensation. Är det lägre tjänar du på det istället.
Behöver du ladda under arbetstid har jag svårt se att jobbet inte skulle kunna betala dig för den tiden. Hur gör du nu om du måste tanka?
Sen kan du ju alltid hävda att du tittade på några papper eller annat administrativt.

Mitt råd (jag köpte själv elbil i höstas) är att ta den med förmånsbeskattning. Använda den privat till allt som inte kräver släpkärra.
El är billigare än bensin (just nu i varje fall, i vintras var det nog ganska lika)
El är mycket tystare så åker man med någon annan är samtalen mycket mer behagliga.
El är klart bättre för miljön.
Det blir mindre slitage på din egna bil om den inte körs lika mycket. Den kommer alltså hålla längre. Du slipper kostnad för att köpa ny.
Kör man timpris är ibland elen gratis minus nätavgift (särskilt om man håller koll på NordPool)
hur länge det pågår vet jag inte men sen februari i år har det varit standard även om det svängt rätt mycket ibland.
Just nu är det 22 öre/kWh som gäller i zon 3 (sthlm med omnejd)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J joysam skrev:
Det nämns i TS senaste inlägg.

”Löneavdraget för förmånsbil ligger f.n på 2500 brutto.”
Tack! Förklarar saken. Jag påbörjade mitt inlägg innan TS skrev sitt.

Kan bara konstatera att den firman knappast kan ha ekonomiska problem om de slantar upp 150-200k per år per bil för att se miljövänliga ut.
 
E Elbil-TA skrev:
Hej.

Tillfälligt skräpkonto då det finns vissa identifierande objekt på min vanliga användare. Är detta inte tillåtet så får moderator ta bort inlägget så söker jag hjälp på annat håll.


Innan året är slut kommer företaget jag jobbar för byta alla fordon till elbilar, och även justera bilpolicyn till något de upplever som mer rättvist. För tillfället är det en bensinbil jag kör.

Detta innebär att jag kommer bli påtvingad en förmånsbil även om jag inte vill "för skatteverket säger så i.o.m att ni tar bilen hem". Detta trots att jag inte kör bilen privat, utan bara till/från kontor och arbetsplatser. Jag bor ca 6mil från kontoret och har min arbetsplats för tillfället några km därifrån, men åker ofta iväg till andra ställen för att hjälpa kollegor så exakt körsträcka varierar, men minst 12mil per dag. Kontoret har jag besökt endast 8ggr detta året för att hämta utrustning.

Bilmodellen de köpt in är någon version av Audi Q4 quattro. Exakt version samt extrautrustning vet jag inte, inte heller vad det löneavdrag de tänkt göra kommer bli, så jag kan inte räkna exakt på vad bilen skulle kosta för mig per månad. I vilket fall är det en onödigt fläskig bil för mina behov. Privat har jag en 7år gammal dieselkombi som köptes baserat på min fritid och last/dragbehov. Två kriterier som en Q4 inte uppfyller oavsett om jag tar nytt körkort eller ej. Den bilen är dessutom helt avbetald och har enligt mig en acceptabel förbrukning.

Jag bor för närvarande på landsbygden med ett ostabilt elnät. Det blinkar ofta i lamporna när även små belastningar dras igång i förbrukningen. Dessutom hyr jag huset jag bor i och vill helst inte installera en laddstation i en byggnad jag inte äger. Närmsta
offentliga laddstation är ca 15km bort och inte längs min vanliga pendlingsväg. Företaget har även sagt att de inte kommer betala för laddtid/väntetid. All el får jag betala själv, så ersätter de en fast summa på 9,50kr/tjänstemil. Avtalet vi har hemma är f.n rörligt utan effekttaxa.

Att bara ladda via en förlängningskabel är det som lockar mest om det inte hade varit för brandrisken, så det är inget jag kommer göra. Att ladda via enfas skulle dessutom kräva en laddning på ca 12 timmar/dag om förbrukningen ligger på 2,2kWh/mil och man laddar med 10A. Så man blir väl tvingad till en trefasladdare med installation ifall min arbetsplats flyttas.



Just nu lutar det åt att ställa företagsbilen på kontoret och utgå därifrån på morgonen. Då får företaget stå för laddutrustning och el. Att min effektiva arbetsdag blir kortare (eller så får de betala övertid) pga lastning av utrustning (dyrbara saker man inte vill ha i bilen över natten) och extra resor är faktiskt inte mitt problem.
Att använda min privata bil i tjänsten har jag gjort tidigare, men är inte längre ett alternativ då utrustning och kläder ofta är leriga/blöta efter arbetsdagen



Nuvarande förutsättningar
- Bensinbil med bränslekort via företaget.

- Jag betalar ingenting för bilen.

Nya förutsättningar
- Elbil (Audi Q4) med förmånsbeskattning och löneavdrag (brutto/netto?) för slitage (även om jag bara gör resor i tjänst?).
- Jag betalar all el och de ersätter mig med 9,50kr/tjänstemil skattefritt.
- Jag får bekosta ev laddstation och installation i hemmet.
- Bilen ska "alltid vara laddad och redo för jobb".
- Arbetstid/väntetid för laddning längs vägen betalas inte ut om jag glömt ladda dagen innan.

Övrigt som inte ändras
- Endast jobbresor till kontor/arbetsplats från hemmet.
- Jag står för ev broavgifter/trängselskatt/parkering vid privatkörning (jag kör dock inte privat).
- Jag står för ev böter.
- Företaget står för en självrisk/år vid skador/olyckor.
- Övrigt som däck, försäkring, service står företaget med.


Hur hade ni gjort? Vad är era åsikter?

Jag är lite osäker på hur man ska räkna på förmånsbeskattningen i.o.m att jag inte har exakta siffror/modelltyper.
Om man utgår från en lön på runt 40000 i månaden innan skatt, hur förändras den då?

Tips på vettig trefasladdare om ingen annan lösning finns?

Tacksam för input.
Varför valde företaget fläskiga lyxbilar om lera och annan skit är en del av vardagen?
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
Tack! Förklarar saken. Jag påbörjade mitt inlägg innan TS skrev sitt.

Kan bara konstatera att den firman knappast kan ha ekonomiska problem om de slantar upp 150-200k per år per bil för att se miljövänliga ut.
Om miljöbilars miljövänlighet råder ingen tvekan.
Det faktum att våra vädersystem redan har havereat finns det heller ingen anledning att tvivla på såvida man inte lever i en Alternativ verklighet.
Att det beror på att vi bränner upp olja och kol på 100 år som det tagit planeten en halv miljard år att producera finns det nog heller ingen anledning att tvivla på.
just my $0.02
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Exempel 2.
Arbetsgivaren betalar ingenting utan anser att TS skall infinna sig till jobbet på egen bekostnad. TS gör avdrag för resor 27000:- med schablonavdrag 11000:-, Kvar Skattelättnad 16000:- elkostnad fortfarande 15000:- i praktiken jämnt upp, beroende på faktiska elpriser.

Exempel 3.
Bilen ställs av på arbetsplatsen. TS kör in med egen dieselbil. Här medges avdrag i deklarationen för resor med 18,5:-/mil, totalt ca 53000:- -11000:- i grundavdrag = 42000:- Om bilen drar runt 0,6-0,7 så bör det bli runt 1800L, totalt 43000:- Mao det dyraste av alla alternativ. Här går man back någon 1000 lapp om året. Men i gengäld ingen förmåns skatt vilket är netto ca 20000:-/år. Dessa 20000:- är just det TS bör ställa mot kostanden i ökad mil slitage försäkring och värdeminskning på den nuvarande bilen. På en 7 år gammal bil har ju mycket av värdeminskningen redan uppstått. Så det är inte alls orimligt att de 20000:- väger upp.
Du har glömt att det är 30% du får tillbaka efter schblonavdraget är draget om det inte är ändrat.
I exempel 2 är det 4800kr man får tillbaka och i exempel 3: 12600kr. Så då diffar det ännu mer.
 
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
Beror ju på vad du jobbar med..jag som hantverkare anställd på företag med byggnads kollektivavtal får betalt för alla resor till & från arbetet, 18.50kr/mil på lönen skattefritt.
Jag kör privat elbil tur & retur 10mil varje dag, där byter jag till jobbets bil.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Om miljöbilars miljövänlighet råder ingen tvekan.
Det faktum att våra vädersystem redan har havereat finns det heller ingen anledning att tvivla på såvida man inte lever i en Alternativ verkligeht.
just my $0.02
Grattis till en av de mest förvirrade inlägg jag läst. Du menar att det absolut måste vara en Audi Q4 för runt 700.000 för att rädda de redan kollapsade ”vädersystemen”.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
N New_options skrev:
Varför valde företaget fläskiga lyxbilar om lera och annan skit är en del av vardagen?
De måste ha oändligt med pengar i det företaget. Som kund hade jag bytt ut dem som leverantör om de har sådana marginaler
 
HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
Grattis till en av de mest förvirrade inlägg jag läst. Du menar att det absolut måste vara en Audi Q4 för runt 700.000 för att rädda de redan kollapsade ”vädersystemen”.
Nej förvirrade.
Jag menar att en elbil är oändligt mycket mera miljövänlig än en fossilbil.
Dessutom är den billigare i drift.
inget annat.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E Elbil-TA skrev:
Hej.

Tillfälligt skräpkonto då det finns vissa identifierande objekt på min vanliga användare. Är detta inte tillåtet så får moderator ta bort inlägget så söker jag hjälp på annat håll.


Innan året är slut kommer företaget jag jobbar för byta alla fordon till elbilar, och även justera bilpolicyn till något de upplever som mer rättvist. För tillfället är det en bensinbil jag kör.

Detta innebär att jag kommer bli påtvingad en förmånsbil även om jag inte vill "för skatteverket säger så i.o.m att ni tar bilen hem". Detta trots att jag inte kör bilen privat, utan bara till/från kontor och arbetsplatser. Jag bor ca 6mil från kontoret och har min arbetsplats för tillfället några km därifrån, men åker ofta iväg till andra ställen för att hjälpa kollegor så exakt körsträcka varierar, men minst 12mil per dag. Kontoret har jag besökt endast 8ggr detta året för att hämta utrustning.

Bilmodellen de köpt in är någon version av Audi Q4 quattro. Exakt version samt extrautrustning vet jag inte, inte heller vad det löneavdrag de tänkt göra kommer bli, så jag kan inte räkna exakt på vad bilen skulle kosta för mig per månad. I vilket fall är det en onödigt fläskig bil för mina behov. Privat har jag en 7år gammal dieselkombi som köptes baserat på min fritid och last/dragbehov. Två kriterier som en Q4 inte uppfyller oavsett om jag tar nytt körkort eller ej. Den bilen är dessutom helt avbetald och har enligt mig en acceptabel förbrukning.

Jag bor för närvarande på landsbygden med ett ostabilt elnät. Det blinkar ofta i lamporna när även små belastningar dras igång i förbrukningen. Dessutom hyr jag huset jag bor i och vill helst inte installera en laddstation i en byggnad jag inte äger. Närmsta
offentliga laddstation är ca 15km bort och inte längs min vanliga pendlingsväg. Företaget har även sagt att de inte kommer betala för laddtid/väntetid. All el får jag betala själv, så ersätter de en fast summa på 9,50kr/tjänstemil. Avtalet vi har hemma är f.n rörligt utan effekttaxa.

Att bara ladda via en förlängningskabel är det som lockar mest om det inte hade varit för brandrisken, så det är inget jag kommer göra. Att ladda via enfas skulle dessutom kräva en laddning på ca 12 timmar/dag om förbrukningen ligger på 2,2kWh/mil och man laddar med 10A. Så man blir väl tvingad till en trefasladdare med installation ifall min arbetsplats flyttas.



Just nu lutar det åt att ställa företagsbilen på kontoret och utgå därifrån på morgonen. Då får företaget stå för laddutrustning och el. Att min effektiva arbetsdag blir kortare (eller så får de betala övertid) pga lastning av utrustning (dyrbara saker man inte vill ha i bilen över natten) och extra resor är faktiskt inte mitt problem.
Att använda min privata bil i tjänsten har jag gjort tidigare, men är inte längre ett alternativ då utrustning och kläder ofta är leriga/blöta efter arbetsdagen



Nuvarande förutsättningar
- Bensinbil med bränslekort via företaget.

- Jag betalar ingenting för bilen.

Nya förutsättningar
- Elbil (Audi Q4) med förmånsbeskattning och löneavdrag (brutto/netto?) för slitage (även om jag bara gör resor i tjänst?).
- Jag betalar all el och de ersätter mig med 9,50kr/tjänstemil skattefritt.
- Jag får bekosta ev laddstation och installation i hemmet.
- Bilen ska "alltid vara laddad och redo för jobb".
- Arbetstid/väntetid för laddning längs vägen betalas inte ut om jag glömt ladda dagen innan.

Övrigt som inte ändras
- Endast jobbresor till kontor/arbetsplats från hemmet.
- Jag står för ev broavgifter/trängselskatt/parkering vid privatkörning (jag kör dock inte privat).
- Jag står för ev böter.
- Företaget står för en självrisk/år vid skador/olyckor.
- Övrigt som däck, försäkring, service står företaget med.


Hur hade ni gjort? Vad är era åsikter?

Jag är lite osäker på hur man ska räkna på förmånsbeskattningen i.o.m att jag inte har exakta siffror/modelltyper.
Om man utgår från en lön på runt 40000 i månaden innan skatt, hur förändras den då?

Tips på vettig trefasladdare om ingen annan lösning finns?

Tacksam för input.
I ditt fall hade jag varit glad - trots allt - för att företaget städar upp. Resor till och från jobbet är privatresor och om företaget står för dem - som i ditt fall - skall du förmånsbeskattas både för bilen och drivmedlet. Vid en ev. revision är hanteringen av bilförmån det första Skatteverket tittar på och om du åker dit, lär du också åka på skattetillägg ett antal år. 12 mil x 200 dagar x 12 kr/mil (uppskattat marknadsvärde för den verkliga förbrukningen) x 1,2 = 34560. Där har du förmånsvärdet för drivmedlet på ett år. Förmånsvärdet på bilen lär ligga någonstans i krokarna av 5000/mån, dvs 60000 kr/ år. Mellan tummen och pekfingret borde du alltså förmånsbeskattas för ca 100000 kr/år. Och skattetillägg på det… ett antal år… Jag vill inte vara i dina kläder vid en en skatterevison…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Dagens timpriser på el I zon3
 
  • IMG_1380.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Nej förvirrade.
Jag menar att en elbil är oändligt mycket mera miljövänlig än en fossilbil.
Dessutom är den billigare i drift.
inget annat.
Kan man diskutera. Inklusive nomenklaturen. Bilar med förbränningsmotor är inte fossiler. Därmed kan de inte kallad fossilbilar. Det är inte korrekt svenska. De kan drivas av oljebaserade produkter men precis lika gärna av icke oljebaserade bränslen. Vätgasdrivna bilar med förbränningsmotor där vätgasen är genererad av kärnkraft eller vindkraft är t ex oerhört mycket mer miljövänliga än batteribilar. Särskilt jämfört med de länder som får sin el från kol, gas och oljeeldade kraftverk
 
  • Haha
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.