Är det så att precis som det kommunala bostadsbolagen så används nu stadsnäten för att förstärka kommunens budget?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
U ullak40 skrev:
Går du via stadsnät då eller ? De har ju höjt varje år för mig. Varit kund hos dem i säkert 30 år, varav från början i bostadsrätt för att sen övergå till villan. Betalade fullt pris på avgiften även i bostadsrätten. Fick ingen respons av dem för lägre avgift som trogen kund.
Nej, "Bahnhof Villafiber" är en produkt som inte går via något stadsnät. Jag tror det alltid är en fiber hyrd av Skanova till en telestation. Därför kan man bara få Bahnhof Villafiber om Bahnhof har egen utrustning i den stationen. Telia Öppen Fiber använder samma lösning, och man kan gå över från den till Bahnhof Villafiber om Bahnhof har utrustning i stationen.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Någon som vet om man enkelt kan kolla vilka fiberbolag man kan byta till?
Typ om man kan byta till banhof villapriserna el liknande?
 
K Klass0n skrev:
Någon som vet om man enkelt kan kolla vilka fiberbolag man kan byta till?
Typ om man kan byta till banhof villapriserna el liknande?
Du ringer till ditt nya favoritbolag och frågar - du kan inte kontrollera detta på egen hand (annat än möjligen på ditt nya bolags hemsida).
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Misstänkte det, men hade varit smidigt 🙂
 
Ring runt och fråga och till vilket pris och hur länge det gäller samt bindningstid.
 
A ajn82 skrev:
Är det så att precis som det kommunala bostadsbolagen så används nu stadsnäten för att förstärka kommunens budget?
Nej, de används för att förstärka Telias budget. Åtminstone de som ingår i Svenska Stadsnät. Svenska Stadsnät köptes upp av Telia år 2018. Jag har olyckan att bo i en stad som har ett sånt stadsnät. Jag kan förstås inte bevisa något, men jag misstänker starkt att Telia begränsar möjligheterna för konkurrenter att erbjuda tjänster i dessa nät. För bredband finns det i och för sig några olika att välja på, men för fiber-TV är det i princip bara Telias egen tjänst som är tillgänglig. Jag försökte beställa TV från Telenor, och de accepterade beställningen. Sen visade det sig att de inte kunde leverera i vårt nät (det har tydligen gått bra tidigare).
 
D
Jag ringde Bahnhof i går för att binda om mitt avtal. Jag betalar sen okt 2021 379 kr/mån för 10000/10000 och eftersom bindningstiden var två år ringde jag för att förnya på två år igen. Jag accepterade utan gnäll att betala 399 kr/mån fr o m oktober 2023 tom oktober 2025 för 10000/10000. 20 kronors prishöjning på totalt fyra år är helt ok.
 
D
K Klass0n skrev:
Någon som vet om man enkelt kan kolla vilka fiberbolag man kan byta till?
Typ om man kan byta till banhof villapriserna el liknande?
Jag kunde kolla på Bahnhofs hemsida att jag kunde byta från Telia öppen fiber till Bahnhofs villafiber innan jag ringde.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Någon som vet om man enkelt kan kolla vilka fiberbolag man kan byta till?
Typ om man kan byta till banhof villapriserna el liknande?
https://www.bredbandsval.se/

?
 
Vi tog Telia när de hade mellandagsrea, 300 kr/månad för 500/500 + TV (baspaket). Om du kan vänta så håll utkik efter liknande rea.
 
P Pickadollen skrev:
[länk]

?
Kollat där förr men om jag inte helt missuppfattat så visar de bara vilka leverantörer jag kan välja med min nuvarande fiber, inte t.ex om jag kan byta till banhof villafiber.
 
K Klass0n skrev:
Kollat där förr men om jag inte helt missuppfattat så visar de bara vilka leverantörer jag kan välja med min nuvarande fiber, inte t.ex om jag kan byta till banhof villafiber.
Aha, jag missförstod dig i så fall. Ber om ursäkt!
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
P Pickadollen skrev:
Aha, jag missförstod dig i så fall. Ber om ursäkt!
Det är lugnt!
 
D datja skrev:
Jag kunde kolla på Bahnhofs hemsida att jag kunde byta från Telia öppen fiber till Bahnhofs villafiber innan jag ringde.
Har du en länk? Jag har precis tittat på Bahnhofs webbsidor och hittar inget alls om deras villafiber.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.