Status
Tråden går ej att kommentera.
Den bästa klimatförnekarkällan är IPCCs rapporter. En meter havshöjning på hundra år i rapporten blir i tidningarna tio meter på tio år. I kvällstidningarnas värld har arktis smält för många år sedan om man kollar vad de skrev i början av 2000-talet. I min värld - och IPCCs - finns istäcket över arktis kvar men krymper för varje år.

Jag tillhör definitivt klimatförnekarna om man tar kvällstidningarna som referenspunkt. Sverige får varken medelhavsklimat, malaria och en huvudstad under vatten.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Sverige hade malaria innan vi dikade ut våtmarkerna....
 
  • Gilla
robertsandboge och 7 till
  • Laddar…
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför blir man kallad för klimatförnekare? Bara för att man inte tycker som alla andra? Jag förnekar inte att det finns problem.
Jag ställer mig frågan, kan det inte finnas andra teorier som har rätt? Jag menar inte att det är enda teorin. Då är jag inte bättre än någon annan.

En forskarrapport måste gå att ifrågasätta.
Men gör man det så blir man klimatförnekare.

Nu kommer jag bli kallad för massa roliga ord.
Snyft snyft, du kanske ska anmäla ditt fall till DO.
 
Kul att så många väljer att nämna Elsa i debatten., från båda sidor.
Jag nämner inte henne eftersom hon inte har någon tjusig titel. Däremot kan jag nämna Lennart Bengtsson., han har en tjusig titel och säkerligen bättre kolla på väder och vind en vad många ja sägare har.
Man kallar folk för youtube professor med negativ klang. Dock är youtube ända stället man får komma till tals. När man har teorier som inte passar media.
Lennart Bengtsson är inte förnekare. han har tidigt sagt att han anser att människan är med och påverkar klimatet.
Till skillnad från Elsa så är Lennart Bengtsson professor i dymamisk.meterologi.
Därför undrar man
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Kul att så många väljer att nämna Elsa i debatten., från båda sidor.
Jag nämner inte henne eftersom hon inte har någon tjusig titel. Däremot kan jag nämna Lennart Bengtsson., han har en tjusig titel och säkerligen bättre kolla på väder och vind en vad många ja sägare har.
Man kallar folk för youtube professor med negativ klang. Dock är youtube ända stället man får komma till tals. När man har teorier som inte passar media.
Lennart Bengtsson är inte förnekare. han har tidigt sagt att han anser att människan är med och påverkar klimatet.
Till skillnad från Elsa så är Lennart Bengtsson professor i dymamisk.meterologi.
Därför undrar man
Så ditt syfte med tråden är att diskutera lika teorier av forskningen inte varför du blev kallad klimatförnekare?
Intressant sätt att börja på, detta kan vara värt att poppa popcorn till
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Det är så sekter som vänstern fungerar, de som inte tror på budskapet utan för fram kätterska läror skall straffas och frysas ut. Det finns ingen plats för sans och logiska resonemang då hade hela sekten imploderat.

Tror man inte att Sverige med bibehållet välstånd kan ta emot obegränsade mängder med trashankar från alla väldens hörn blir man kallad rasist.

Tror man inte att himmelriket är att betala hela sin inkomst i skall blir man kallad girig.

Är man skeptisk till religiösa irrläror som tvingar folk att leva efter reglerna i en 1500år gammal sagobok blir man kallad islamofob.

Anser man att det är onödigt att vaccinera sig mot en tämligen harmlös sjukdom man redan haft så blir man kallad antivaxxare och är helt plötsligt emot ALLA vaccin.

Det är bara att ignorera fårskocken och välja sitt umgänge med omsorg, umgås du med korkade människor tenderar du att bli korkad själv!
Bra skrivet!
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Snyft snyft, du kanske ska anmäla ditt fall till DO.
Jag kanske ska göra det.... Tror jag ska skriva att det är lång rad idioter som tycker jag är dum för att jag inte tycker som dem.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
H Henrik Jern skrev:
Nu är det inte bara professor på youtube utan även nobelpristagare som tycker som TS.

[länk]
Precis min poäng. Ytterligare en väldigt lång titel för att legitimera en uppfattning som 5000 forskare som inte behöver skryta med en titel redan kunnat avfärda baserat på forskningsresultat som utvärderats av 5000 andra forskare flera gånger.

Hur kom du fram till att det youtube och nobelprisdoktorn sa var rimligare än vad alla andra säger?
 
  • Gilla
Guzzi och 9 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det är väl inte konstigt? Om du förnekar att förintelsen hände kommer jag kalla dig för nazist. Hävdar du att klimatet inte ändrats eller att vi människor inte varit orsaken ja då är man väl en klimatförnekare. Det är väl en epitet på de som tror så. Om du däremot som 96% av oss andra bara rycker på axlarna och på sin höjd köper klimatkompenserad ketchup ja då kallar jag dig normal.
Är man per automatik nazist för att man förnekar att något som har hänt har hänt? Handlar inte det snarare om en ideologi?

Klimatförnekare är också ett konstigt begrepp. Det är väl ingen som förnekar att klimat finns?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag ser att TS har följt de upprörda tongångarna i den tyckande klassens tjatter efter Lena Anderssons ledartext härom dagen.

Det är väl ingen som blir kallad klimatförnekare i vardagen? Eller slänger ni detta begrepp i ansiktet på varandra på arbetsplatser och i hemmen? Inte i mina kretsar i alla fall.

"Klimatförnekare" är väl bara ett av många negativa epitet som används i den tyckande klassen för att försöka fula ut individer som är ens motståndare. Finns väl hur många liknande begrepp som helst som de olika sidorna använder för att vinna terräng för sin sida genom utmobbning.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men den frågan får man inte diskutera då det rör människans matbehov.
Enligt vem får den frågan inte diskuteras?
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Till skillnad från Elsa så är Lennart Bengtsson professor i dymamisk.meterologi.
Därför undrar man
Det man undrar är varför en grupp människor konsekvent väljer att anamma en väldigt smal linje i alla frågor. Covid, 5g strålning, klimat, chemtrails och allt vad det nu är. Det verkar ha blivit en sport att hoppa på det tåget som inte alla andra åker på, bara för att alla andra inte åker på det. Eller, ja varför?
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 13 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sverige hade malaria innan vi dikade ut våtmarkerna....
Jo, och mycket mer längre söderut i europa. Man fick även där bukt med den genom utdikning. Värme i sig räcker inte, krävs våtmarker. Ändå brukar spridning av malaria nämnas som en följd av växthuseffekten.
 
Redigerat:
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tror jag ska skriva att det är lång rad idioter som tycker jag är dum för att jag inte tycker som dem.
Alltså precis detsamma som du tycker om dem?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D
MathiasS MathiasS skrev:
Det man undrar är varför en grupp människor konsekvent väljer att anamma en väldigt smal linje i alla frågor. Covid, 5g strålning, klimat, chemtrails och allt vad det nu är. Det verkar ha blivit en sport att hoppa på det tåget som inte alla andra åker på, bara för att alla andra inte åker på det. Eller, ja varför?
Det är inte så svårt att förstå egentligen. Det handlar nästan uteslutande om personer som haft det tufft i den vanliga skolan, svårt med sociala kontaktar och genom dessa foliehattkretsar kan de tycka saker utan att förstå och även få sociala kontakter genom likasinnade.

Så istället för att ta tag i sitt eget liv och försöka lära sig så vänder de sig mot samhället och tycker även de blivit felbehandlade och kränkta.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.