Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kan man ju tycka, men nu är ju förutsättningarna så att företaget vill göra om befintligt system.

Det liksom mycket annat framgår av tråden. Jag kan rekommendera den, den är läsvärd!
Jag hade läst hela tråden och står kvar vid det jag skriver. TS är inte skyldig att betala skatt för förmånsvärde om bilen inte används privat och parkeras på arbetsplatsen, vilket kan vara hemmet. Om arbetsgivaren ändå väljer att betala in skatt för förmånsvärde så bör TS kunna få tillbaka den i deklarationen med hänvisning till körjournalen.
 
D
E Elbil-TA skrev:
Hej.

Tillfälligt skräpkonto då det finns vissa identifierande objekt på min vanliga användare. Är detta inte tillåtet så får moderator ta bort inlägget så söker jag hjälp på annat håll.


Innan året är slut kommer företaget jag jobbar för byta alla fordon till elbilar, och även justera bilpolicyn till något de upplever som mer rättvist. För tillfället är det en bensinbil jag kör.

Detta innebär att jag kommer bli påtvingad en förmånsbil även om jag inte vill "för skatteverket säger så i.o.m att ni tar bilen hem". Detta trots att jag inte kör bilen privat, utan bara till/från kontor och arbetsplatser. Jag bor ca 6mil från kontoret och har min arbetsplats för tillfället några km därifrån, men åker ofta iväg till andra ställen för att hjälpa kollegor så exakt körsträcka varierar, men minst 12mil per dag. Kontoret har jag besökt endast 8ggr detta året för att hämta utrustning.

Bilmodellen de köpt in är någon version av Audi Q4 quattro. Exakt version samt extrautrustning vet jag inte, inte heller vad det löneavdrag de tänkt göra kommer bli, så jag kan inte räkna exakt på vad bilen skulle kosta för mig per månad. I vilket fall är det en onödigt fläskig bil för mina behov. Privat har jag en 7år gammal dieselkombi som köptes baserat på min fritid och last/dragbehov. Två kriterier som en Q4 inte uppfyller oavsett om jag tar nytt körkort eller ej. Den bilen är dessutom helt avbetald och har enligt mig en acceptabel förbrukning.

Jag bor för närvarande på landsbygden med ett ostabilt elnät. Det blinkar ofta i lamporna när även små belastningar dras igång i förbrukningen. Dessutom hyr jag huset jag bor i och vill helst inte installera en laddstation i en byggnad jag inte äger. Närmsta
offentliga laddstation är ca 15km bort och inte längs min vanliga pendlingsväg. Företaget har även sagt att de inte kommer betala för laddtid/väntetid. All el får jag betala själv, så ersätter de en fast summa på 9,50kr/tjänstemil. Avtalet vi har hemma är f.n rörligt utan effekttaxa.

Att bara ladda via en förlängningskabel är det som lockar mest om det inte hade varit för brandrisken, så det är inget jag kommer göra. Att ladda via enfas skulle dessutom kräva en laddning på ca 12 timmar/dag om förbrukningen ligger på 2,2kWh/mil och man laddar med 10A. Så man blir väl tvingad till en trefasladdare med installation ifall min arbetsplats flyttas.



Just nu lutar det åt att ställa företagsbilen på kontoret och utgå därifrån på morgonen. Då får företaget stå för laddutrustning och el. Att min effektiva arbetsdag blir kortare (eller så får de betala övertid) pga lastning av utrustning (dyrbara saker man inte vill ha i bilen över natten) och extra resor är faktiskt inte mitt problem.
Att använda min privata bil i tjänsten har jag gjort tidigare, men är inte längre ett alternativ då utrustning och kläder ofta är leriga/blöta efter arbetsdagen



Nuvarande förutsättningar
- Bensinbil med bränslekort via företaget.

- Jag betalar ingenting för bilen.

Nya förutsättningar
- Elbil (Audi Q4) med förmånsbeskattning och löneavdrag (brutto/netto?) för slitage (även om jag bara gör resor i tjänst?).
- Jag betalar all el och de ersätter mig med 9,50kr/tjänstemil skattefritt.
- Jag får bekosta ev laddstation och installation i hemmet.
- Bilen ska "alltid vara laddad och redo för jobb".
- Arbetstid/väntetid för laddning längs vägen betalas inte ut om jag glömt ladda dagen innan.

Övrigt som inte ändras
- Endast jobbresor till kontor/arbetsplats från hemmet.
- Jag står för ev broavgifter/trängselskatt/parkering vid privatkörning (jag kör dock inte privat).
- Jag står för ev böter.
- Företaget står för en självrisk/år vid skador/olyckor.
- Övrigt som däck, försäkring, service står företaget med.


Hur hade ni gjort? Vad är era åsikter?

Jag är lite osäker på hur man ska räkna på förmånsbeskattningen i.o.m att jag inte har exakta siffror/modelltyper.
Om man utgår från en lön på runt 40000 i månaden innan skatt, hur förändras den då?

Tips på vettig trefasladdare om ingen annan lösning finns?

Tacksam för input.
Jag hade tackat nej till bilen eller avslutat min anställning om det inte accepterades.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Innebär det ingen kostnad för företaget?
Innebär det inte en kostnad för den anställde?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Jag hade läst hela tråden
Då måste du väl ändå vara med på att det finns en anledning till förändringen. Om det är en rimlig väg tycker jag är en annan sak. Ser både för- och nackdelar.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Väg samman alla + och -.
Finns inga perfekta arbeten/arbetsplatser.

Om det finns liknande eller passande jobb någon annan stans med liknande lön (allt inräknat) så hade jag nog övervägt att byta jobb.

Att tvinga en anställd att vara med och betala för en bil man inte vill ha är fel.
 
  • Gilla
pauls
  • Laddar…
Det finns en del vägledning vad gäller Servicebil och och hemmet som tjänsteställe. Här ser man normalt att Servicebil som är specialinredd kan undgå förmånsbeskattning. Men bara om hemmet är satt till tjänsteställe, och arbetstagren alltid åker direkt till arbetsplatsen, och leverantörer. Påfyllnad av servicebil hos arbetsgivaren är tex ett övertramp, men inte påfyllnad hos leverantören, tex Ahlsell. Så mest lämpligt för företag som inte har egna lager alls. Det faller lite mer på sin natur att man även om inte lagen stipulerar uttryckligt, är mildare med en utrustad servicebil, än en Audi Q4 som man direkt kan förutsätta har en privat nytta..

Har man fått en bil som är högst lämplig, och för de flesta undantaget TS, faktiskt gärna kör med privat. Så utgår också skatteverket från att man gör det.

Men rent formellt så bör TS kunna klassa den som företagsbil och undgå förmånsskatt. Men det lär krävas en extremt exakt körjournal när granskningen kommer. Som BEVISAR att han inte kört mer än 10ggr eller 100 mil privat. på ett år. Skatteverket utgår ifrån att de 12mil om dagen som TS kör är privata. Sen drar man av allt som körjournalen visar är arbetsrelaterat. Tänk även på att en detour till ica eller dagis på vägen hem, skall föras upp som privatkörning. Mao lite strikt så innebär det att har man 10 dagishämtningar på vägen hem från jobbet på ett år, så är det automatiskt en förmånsbil. (JAg är ingen förespråkare att följa sådan här dumheter, skriver bara hur skatteverket tolkar).

Så det TS står inför är 2 uppförsbackar.
1, övertyga för arbetsgivaren att hans bostad skall vara hans arbeställe i skatterättslig mening. Det behöver rimligen skrivas in i anställningsavtal etc, för att tåla en nagelfaring.
2. Faktiskt följa regelverket 100% och lämna en perfekt körjournal. Detta ligger i arbetsgivarens intresse, då även dom åker på en ordentlig smäll om det granskas och är felaktig (De får betala sociala avgifter på förmånsvärdet). Men görbart, och om det faktiskt stämmer att TS inte vill köra bilen privat, och arbetsstället kan flyttas enligt konstens alla regler, så är det en god affär för både företag och anställd. Arbetsgivaren slipper sociala avgifter på förmånen.

Sen kommer man ju till om det är värt det. Eftersom bilen verkar vara i princip påtvingad och krävs i hans yrkesutövning, så hade i alla fall jag tyckt det varit oacceptabelt om de gör bruttolöneavdrag för "förmånen". Det brukar väl främst ske om det är den anställda som vill ha bil för just privat bruk, och begränsat behov i tjänsten.

Då pratar vi enbart om Förmånsskatt så är det som nämnts. TS har nämnt en lön på 40K, så han kommer inte upp i brytpunkten. (Vilket kommer vara runt 51K nästa år inkl förmåner). EN Q4 har runt 5500:- i förmånsvärde. Nettokostanden för TS är ju då ca 1600:-/månad. Kommer han över brytpunkten så blir det 2250:-
Han säger att han kör i snitt 12mil/dag i tjänsten, dvs runt 260 mil. För detta kommer han mao få runt 2500:- netto skattefritt av sin arbetsgivare i form av milersättning. kostnaden för att ladda hemma om inte alla månader är som de dyra dagarna i vintras, kommer kosta ca 1500:- Nettokostand är då nere på 1000:-
Blir inte mycket diesel, däck försäkringar mm för det. Som arbetstagare är det ganska svårslaget skulle jag säga.

Alternativet, som han lär ha rätt till, men som säkert retar upp arbetsgivaren är som sagts ställ den på arbetsplatsen. Dom kan aldrig tvinga dig att ta på dig en förmånsbil. men de kan absolut förhindra dig att ta hem den, om det inte redan är avtalat att hemmet är arbetsstället. Men då får man ju också acceptera att man får ta sina egna arbetskostnader i form av bilkostnaden med egen bil till jobbet. 6 mil t/r om dagen, var ju lika mycket som tjänstekörningen 260 mil/månad. Med en halv snål diesel så bör vi landa runt 3500:-.
Jag hade inte haft svårt att välja. Men jag hade sen också kört den så mycket jag kan privat, för då bättras kalkylen på ännu mer. med mindre utgifter på den privata bilen. Då ahr vi inte ens vägt in tiden. Bara den är ju värt det.

Om jag ser det ur arbetsgivarens perspektiv, då jag är det själv. Jag tror inte de kommer acceptera några avarter, om ni är många anställda. Har man 1-2 st så kan man lappa och styra med vänsterhanden. Annars vill man följa nedskrivna policys.

Valet av elbil, är ju i grunden inget superbilligt val. Så företaget har inte gjort det av ekonomiska skäl. Skall köras mycket långa sträckor för att elbil skall bära sig ekonomiskt. utan det brukar vara andra saker som miljöpolicy mm som väger in. Den kan man ju inte heller bryta för enskilda om man nu har antagit detta i sin miljöpolicy.

I vårt lilla bolag har vi ratat elbilarna och kommer göra åtminstone 1-2 bilbyten framåt, helt baserat på kostnad. Då byter vi normalt på 4-5 års cykel och kontantköp , inga leasing. i kronor tappar fortfarande en bil för 700K väldigt mycket mer än än en bensinbil för 400K i kronor. Det är vår verkliga bilkostnad.


Jag tror att det är som så ofta att TS ahr haft det ör bra idag, genom att han haft lite förtäckt förmån med bensinbilen, som ingen brytt sig om. Då Kommer denna påtvinagade förmånsbil som ju ändå blir en ksotand mot att allt varit gratis som något neagtivt. Alla som inte redan fått en gratis, och sannolikt olaglig förmån tycker dealen är lysande.

Hela mitt resonemang bygger dock på att arbetsgivaren inte tänker göra löneavdrag, Då blir nettokostnaden lätt det dubbla eller mer beroende på om de försöker köra ett helt kostnadsneutralt netto löneavdrag, eller en mix. Så jobbar tex Volvo, har en vän som betalar närmare 6000 netto för en V90 hybrid. Billigare än om han skulle köpt den själv, men svindyrt om man inte själv är intresserad av en ny dyr bil.
Om det är fallet, ställd en på jobbet och protestera högljutt. Det verkar ju dock främst vara ett arbetsfordon.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Det finns en del vägledning vad gäller Servicebil och och hemmet som tjänsteställe. Här ser man normalt att Servicebil som är specialinredd kan undgå förmånsbeskattning. Men bara om hemmet är satt till tjänsteställe, och arbetstagren alltid åker direkt till arbetsplatsen, och leverantörer. Påfyllnad av servicebil hos arbetsgivaren är tex ett övertramp, men inte påfyllnad hos leverantören, tex Ahlsell. Så mest lämpligt för företag som inte har egna lager alls. Det faller lite mer på sin natur att man även om inte lagen stipulerar uttryckligt, är mildare med en utrustad servicebil, än en Audi Q4 som man direkt kan förutsätta har en privat nytta..

Har man fått en bil som är högst lämplig, och för de flesta undantaget TS, faktiskt gärna kör med privat. Så utgår också skatteverket från att man gör det.

Men rent formellt så bör TS kunna klassa den som företagsbil och undgå förmånsskatt. Men det lär krävas en extremt exakt körjournal när granskningen kommer. Som BEVISAR att han inte kört mer än 10ggr eller 100 mil privat. på ett år. Skatteverket utgår ifrån att de 12mil om dagen som TS kör är privata. Sen drar man av allt som körjournalen visar är arbetsrelaterat. Tänk även på att en detour till ica eller dagis på vägen hem, skall föras upp som privatkörning. Mao lite strikt så innebär det att har man 10 dagishämtningar på vägen hem från jobbet på ett år, så är det automatiskt en förmånsbil. (JAg är ingen förespråkare att följa sådan här dumheter, skriver bara hur skatteverket tolkar).

Så det TS står inför är 2 uppförsbackar.
1, övertyga för arbetsgivaren att hans bostad skall vara hans arbeställe i skatterättslig mening. Det behöver rimligen skrivas in i anställningsavtal etc, för att tåla en nagelfaring.
2. Faktiskt följa regelverket 100% och lämna en perfekt körjournal. Detta ligger i arbetsgivarens intresse, då även dom åker på en ordentlig smäll om det granskas och är felaktig (De får betala sociala avgifter på förmånsvärdet). Men görbart, och om det faktiskt stämmer att TS inte vill köra bilen privat, och arbetsstället kan flyttas enligt konstens alla regler, så är det en god affär för både företag och anställd. Arbetsgivaren slipper sociala avgifter på förmånen.

Sen kommer man ju till om det är värt det. Eftersom bilen verkar vara i princip påtvingad och krävs i hans yrkesutövning, så hade i alla fall jag tyckt det varit oacceptabelt om de gör bruttolöneavdrag för "förmånen". Det brukar väl främst ske om det är den anställda som vill ha bil för just privat bruk, och begränsat behov i tjänsten.

Då pratar vi enbart om Förmånsskatt så är det som nämnts. TS har nämnt en lön på 40K, så han kommer inte upp i brytpunkten. (Vilket kommer vara runt 51K nästa år inkl förmåner). EN Q4 har runt 5500:- i förmånsvärde. Nettokostanden för TS är ju då ca 1600:-/månad. Kommer han över brytpunkten så blir det 2250:-
Han säger att han kör i snitt 12mil/dag i tjänsten, dvs runt 260 mil. För detta kommer han mao få runt 2500:- netto skattefritt av sin arbetsgivare i form av milersättning. kostnaden för att ladda hemma om inte alla månader är som de dyra dagarna i vintras, kommer kosta ca 1500:- Nettokostand är då nere på 1000:-
Blir inte mycket diesel, däck försäkringar mm för det. Som arbetstagare är det ganska svårslaget skulle jag säga.

Alternativet, som han lär ha rätt till, men som säkert retar upp arbetsgivaren är som sagts ställ den på arbetsplatsen. Dom kan aldrig tvinga dig att ta på dig en förmånsbil. men de kan absolut förhindra dig att ta hem den, om det inte redan är avtalat att hemmet är arbetsstället. Men då får man ju också acceptera att man får ta sina egna arbetskostnader i form av bilkostnaden med egen bil till jobbet. 6 mil t/r om dagen, var ju lika mycket som tjänstekörningen 260 mil/månad. Med en halv snål diesel så bör vi landa runt 3500:-.
Jag hade inte haft svårt att välja. Men jag hade sen också kört den så mycket jag kan privat, för då bättras kalkylen på ännu mer. med mindre utgifter på den privata bilen. Då ahr vi inte ens vägt in tiden. Bara den är ju värt det.

Om jag ser det ur arbetsgivarens perspektiv, då jag är det själv. Jag tror inte de kommer acceptera några avarter, om ni är många anställda. Har man 1-2 st så kan man lappa och styra med vänsterhanden. Annars vill man följa nedskrivna policys.

Valet av elbil, är ju i grunden inget superbilligt val. Så företaget har inte gjort det av ekonomiska skäl. Skall köras mycket långa sträckor för att elbil skall bära sig ekonomiskt. utan det brukar vara andra saker som miljöpolicy mm som väger in. Den kan man ju inte heller bryta för enskilda om man nu har antagit detta i sin miljöpolicy.

I vårt lilla bolag har vi ratat elbilarna och kommer göra åtminstone 1-2 bilbyten framåt, helt baserat på kostnad. Då byter vi normalt på 4-5 års cykel och kontantköp , inga leasing. i kronor tappar fortfarande en bil för 700K väldigt mycket mer än än en bensinbil för 400K i kronor. Det är vår verkliga bilkostnad.


Jag tror att det är som så ofta att TS ahr haft det ör bra idag, genom att han haft lite förtäckt förmån med bensinbilen, som ingen brytt sig om. Då Kommer denna påtvinagade förmånsbil som ju ändå blir en ksotand mot att allt varit gratis som något neagtivt. Alla som inte redan fått en gratis, och sannolikt olaglig förmån tycker dealen är lysande.

Hela mitt resonemang bygger dock på att arbetsgivaren inte tänker göra löneavdrag, Då blir nettokostnaden lätt det dubbla eller mer beroende på om de försöker köra ett helt kostnadsneutralt netto löneavdrag, eller en mix. Så jobbar tex Volvo, har en vän som betalar närmare 6000 netto för en V90 hybrid. Billigare än om han skulle köpt den själv, men svindyrt om man inte själv är intresserad av en ny dyr bil.
Om det är fallet, ställd en på jobbet och protestera högljutt. Det verkar ju dock främst vara ett arbetsfordon.
Klokt. En servicebil, som en liten skåpbil, har nog lättare att komma undan förmånsbeskattning och är billigare för alla.
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Skitsmart. Du slipper också ersättningen du hade fått för elen på 9.50 kr/tjänstemil. Med 3000 mil per år så är det 28500 kr skattefritt som du vägrar ta emot. Tji, där fick chefen! Här tar vi inte emot några förmåner inte.
Han har en bra betald bil som möter hans behov och har inte behov av en bil som han ska bli tvingad att installera en box för i ett hyreshus för egna pengar.

Där får ju arbetsgivaren faktiskt ställa upp när de tvingar på en arbetsbil.
Jämfört med hans bensinbil så skriver han ju
" Företaget har även sagt att de inte kommer betala för laddtid/väntetid."

Hur man ska utläsa det som att varje gång han blir tvungen att ladda och inte få betalt när han väntar ? När bensinbilen tar max 5 minuter att tanka.

Jag hade iallafall inte låtit företaget använda mitt eluttag och höja förbrukningen i villan på minst 6000 kWh per år.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag hade iallafall inte låtit företaget använda mitt eluttag och höja förbrukningen i villan på minst 6000 kWh per år.
...

6000 kWh ==> cirka 3500 mil ==> 33 250 kr in som milersättning ==> 5,50 kr/kWh. Känns som det blir bra ekonomi i att ladda hemma.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Då pratar vi enbart om Förmånsskatt så är det som nämnts. TS har nämnt en lön på 40K, så han kommer inte upp i brytpunkten. (Vilket kommer vara runt 51K nästa år inkl förmåner). EN Q4 har runt 5500:- i förmånsvärde. Nettokostanden för TS är ju då ca 1600:-/månad. Kommer han över brytpunkten så blir det 2250:-
Han säger att han kör i snitt 12mil/dag i tjänsten, dvs runt 260 mil. För detta kommer han mao få runt 2500:- netto skattefritt av sin arbetsgivare i form av milersättning. kostnaden för att ladda hemma om inte alla månader är som de dyra dagarna i vintras, kommer kosta ca 1500:- Nettokostand är då nere på 1000:-
Blir inte mycket diesel, däck försäkringar mm för det. Som arbetstagare är det ganska svårslaget skulle jag säga.

Alternativet, som han lär ha rätt till, men som säkert retar upp arbetsgivaren är som sagts ställ den på arbetsplatsen. Dom kan aldrig tvinga dig att ta på dig en förmånsbil. men de kan absolut förhindra dig att ta hem den, om det inte redan är avtalat att hemmet är arbetsstället. Men då får man ju också acceptera att man får ta sina egna arbetskostnader i form av bilkostnaden med egen bil till jobbet. 6 mil t/r om dagen, var ju lika mycket som tjänstekörningen 260 mil/månad. Med en halv snål diesel så bör vi landa runt 3500:-.
Nu räknar du med att TS kommer att få betalt för sina 12 mil till och från jobbet som tjänstemil. Det är ju troligtvis inte så arbetsgivaren har tänkt, om de vill påföra honom förmånsbeskattning. Annars så kan ju TS även få bostaden som tjänsteställe och då slipper TS förmånsbeskattningen om han inte kör privat. Från jobbet till arbetsstället var det bara 3,5 km.

Så antingen bostaden som tjänsteställe och betalt för milen till och från bostaden och ingen förmånsbeskattning, med en nettovinst enligt din uträkning på 1000 kr/mån (2500 kr milersättning, 1500 kr i kostnad för el). Eller förmånsbeskattning på bilen på ca 2000 kr och egen kostnad för elen till och från jobbet på 1500 kr, sammanlagt 3500 kr. Alltså detsamma som du räknar med att en egen snål dieselbil kostar i drivmedel. Skillnaden är att på den egna bilen tillkommer kostnader för försäkring (fler mil), däckslitage, fler servicetillfällen etc, kostnader som arbetsgivaren står för på förmånsbilen.

Så om TS får bostaden som tjänsteställe och inte kör med bilen privat så kan han tjäna netto 1000 kr/mån om arbetsgivaren inte gör ett löneavdrag.

Om han får stå för resor till och från jobbet själv och det blir en förmånsbil kostar den honom netto ca 3500 kr/mån.

Kör han istället med egen bil kostar den honom också netto ca 3500 kr/mån, men då tillkommer kostnader för försäkring, service, däck etc.

Det är alltså aningens bättre att ta elbilen även om det blir en förmånsbil, men endast under förutsättning att arbetsgivaren inte gör ett löneavdrag. Löneavdrag är enbart lönsamt om bostaden blir tjänsteställe och löneavdraget netto understiger nettovinsten från milersättningen efter kostnaden för elen.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Tack det var ny information!
Ska kolla upp vad som gäller för mig då jag inte utför något jobb hemma ;)
50% av resorna är ju massor så det skulle ju öppna upp lite hur jag planerar ibland.
Det finns ingen 50% regel vad jag känner till. Skatteverket har i en information att tex en servicetekniker inte ens får runda arbetsplatsen för att fylla på material till eller från arbetsplatsen. Min gissning är att finns det en dedikerad arbetsstation på kontoret, eller att man åker in mer än för ett vecko möte etc så kommer man fp problem med skv.
 
M martin.sveg skrev:
Nu räknar du med att TS kommer att få betalt för sina 12 mil till och från jobbet som tjänstemil. Det är ju troligtvis inte så arbetsgivaren har tänkt, om de vill påföra honom förmånsbeskattning. Annars så kan ju TS även få bostaden som tjänsteställe och då slipper TS förmånsbeskattningen om han inte kör privat. Från jobbet till arbetsstället var det bara 3,5 km.

Så antingen bostaden som tjänsteställe och betalt för milen till och från bostaden och ingen förmånsbeskattning, med en nettovinst enligt din uträkning på 1000 kr/mån (2500 kr milersättning, 1500 kr i kostnad för el). Eller förmånsbeskattning på bilen på ca 2000 kr och egen kostnad för elen till och från jobbet på 1500 kr, sammanlagt 3500 kr. Alltså detsamma som du räknar med att en egen snål dieselbil kostar i drivmedel. Skillnaden är att på den egna bilen tillkommer kostnader för försäkring (fler mil), däckslitage, fler servicetillfällen etc, kostnader som arbetsgivaren står för på förmånsbilen.

Så om TS får bostaden som tjänsteställe och inte kör med bilen privat så kan han tjäna netto 1000 kr/mån om arbetsgivaren inte gör ett löneavdrag.

Om han får stå för resor till och från jobbet själv och det blir en förmånsbil kostar den honom netto ca 3500 kr/mån.

Kör han istället med egen bil kostar den honom också netto ca 3500 kr/mån, men då tillkommer kostnader för försäkring, service, däck etc.

Det är alltså aningens bättre att ta elbilen även om det blir en förmånsbil, men endast under förutsättning att arbetsgivaren inte gör ett löneavdrag. Löneavdrag är enbart lönsamt om bostaden blir tjänsteställe och löneavdraget netto understiger nettovinsten från milersättningen efter kostnaden för elen.
Ts skriver i 3e stycket att han kör minst 12mil per dag i tjänsten. 12 mil till jobbet har jag aldrig nämnt att han skall få betalt för. Tvärtom det ör dör hag skriver att hans kistnad kommer om han väljer att ställa bilen och ställa elbilen där.

Om arbetsplatsen han nämner som ett par km bort är en stadigvarande så bör denna bli arbetsställe. Hadevarit intressant att veta vad det är för plats i sammanhanget. Känns lite avgörande om en diskussion om att göra hemmet till ett tjänsteställe.

I
 
R Rkarlsson skrev:
Han har en bra betald bil som möter hans behov och har inte behov av en bil som han ska bli tvingad att installera en box för i ett hyreshus för egna pengar.

Där får ju arbetsgivaren faktiskt ställa upp när de tvingar på en arbetsbil.
Jämfört med hans bensinbil så skriver han ju
" Företaget har även sagt att de inte kommer betala för laddtid/väntetid."

Hur man ska utläsa det som att varje gång han blir tvungen att ladda och inte få betalt när han väntar ? När bensinbilen tar max 5 minuter att tanka.

Jag hade iallafall inte låtit företaget använda mitt eluttag och höja förbrukningen i villan på minst 6000 kWh per år.
Nu bodde han på landet inte hyreshus. Jag håller dock med om att de inta kan påtvinga honom en laddare mot hans vilja. De bör i så fall säkerställa annan laddplats/lösning. Själv hade jag varit glad för en laddstation på företagets bekostnad, men också begärt skriftligt på stt den sen kommer utgöra fast fastighetstillbehör, och därmed inte kan återtas av arbetsgivaren.

Att nuvarande bil duger är tyvärr inget den anställda råder över. De flesta företag byter ut bilarna när de blir äldre. Tex åker försäkringar upp efter vagnskadegarantin. Leasing går ut sp den skall tillbaka etc. Sen är det olyckligt att företaget och TS inte har samsyn. Oftast styr företag helt över företagsbilar som servicebilar. Men förmånsbilar bör ju en anställd vara med att påverka då det medför en direkt kostnad flr den anställda.
 
D
S stugan_i_skogen skrev:
...

6000 kWh ==> cirka 3500 mil ==> 33 250 kr in som milersättning ==> 5,50 kr/kWh. Känns som det blir bra ekonomi i att ladda hemma.
Han kanske behöver höja huvudsäkringen också.
 
M mojjen skrev:
Jag tror att det är som så ofta att TS ahr haft det ör bra idag, genom att han haft lite förtäckt förmån med bensinbilen, som ingen brytt sig om. Då Kommer denna påtvinagade förmånsbil som ju ändå blir en ksotand mot att allt varit gratis som något neagtivt. Alla som inte redan fått en gratis, och sannolikt olaglig förmån tycker dealen är lysande.
Det är nog precis här skon klämmer, och jag har full sympati för TS.

Många liknande "förmåner" kan försvinna när företag "moderniserar" olika rutiner och arbetssätt, inte sällan görs detta fullt medvetet från företagets sida för att komma åt olika uppgörelser under bordet som äldre anställda gjort med tidigare arbetsledning enligt min erfarenhet.

Mitt generella råd är att kämpa emot detta genom fackligt arbete, skriv lokala avtal som kompenserar i den mån det går. Men börja samtidigt mentalt ställa in dig på att det nog börjar bli hög tid att söka ny arbetsgivare.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.