T TechChad skrev:
Alltså är näringsidkaren skyldig att göra det endast om åtgärden är möjlig och kan utföras utan oskälig kostnad. I det sammanhanget borde priset på varan vara till viss del avgörande om näringsidkaren anser att det är skäligt eller ej? Då kan en åkergräsklippare anses dyr och då kan näringsidkaren hävda ett du inte kan få en ny utan vi reparerar den?
Nja, jag vet inte om priset i sig är en faktor. Däremot så framgår det av författningskommentaren som @filimon-danopoulos hänvisade till ovan att det faktum att det skulle vara en ”väsentligt lägre kostnad /…/ utan väsentlig olägenhet för konsumenten” skulle vara ett sådant skäl. Men då måste man ju visa det i det enskilda fallet. Att generellt hävda att kunden inte får välja håller inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, jag vet inte om priset i sig är en faktor. Däremot så framgår det av författningskommentaren som @filimon-danopoulos hänvisade till ovan att det faktum att det skulle vara en ”väsentligt lägre kostnad /…/ utan väsentlig olägenhet för konsumenten” skulle vara ett sådant skäl. Men då måste man ju visa det i det enskilda fallet. Att generellt hävda att kunden inte får välja håller inte.
Det jag tycker är svårt med allt detta är hur man ska tolka väsentlig olägenhet osv. Som jag förstår det lite så går det egentligen inte att lösa tvisten, utan tredje part, om företaget inte är villiga att lyssna.
 
Så är det med alla tvister, kommer man inte överens får man gå vidare till ARN, domstol, skiljenämnd eller vad det kan tänkas vara.

I det här fallet är det lite extra lurigt då det just inte finns några tidigare avgöranden från vare sig ARN eller domstol att luta sig mot och få vägledning av vad gäller utfall.

En inställning att ”jag väljer tills ni tydligt visar på ekonomiska skäl varför jag inte skulle göra det” måste dock vara oantastlig.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så är det med alla tvister, kommer man inte överens får man gå vidare till ARN, domstol, skiljenämnd eller vad det kan tänkas vara.

I det här fallet är det lite extra lurigt då det just inte finns några tidigare avgöranden från vare sig ARN eller domstol att luta sig mot och få vägledning av vad gäller utfall.

En inställning att ”jag väljer tills ni tydligt visar på ekonomiska skäl varför jag inte skulle göra det” måste dock vara oantastlig.
Klart att deras interna policy om reparation före omleverans inte följer lagen. Krasst kan jag kräva omleverans om dom inte visar på att reparation är väsentligt billigare. Det kommer ju i praktiken alltid att vara billigare. Jag är inte så paragrafryttare att jag tänker bråka om det, även om jag skulle ha rätt att bråka om det.

Jag är inte så fartblind att jag sätter ner hälarna på att få en ny och tänker bråka om den saken. Enda anledningen det skulle vara relevant är om reparation tar oskäligt lång tid och klippsässongen är över.

Det jag fastnar på är hur den ska repareras. Där dom med järnhand vill att jag ska stå för frakten till verkstad på något sätt. Hela anledningen till att jag har beställt med leverans är att jag inte kan transportera den själv. Även här vet jag att jag har rätt i sak men lite oklart på hur jag ska gå vidare.

Ska jag buda den till verkstaden och hålla tillbaka det beloppet vid betalning? Känns som ett bra sätt att hamna hos inkasso. Bäst skulle ju vara att företaget har en egen lösning men jag är skeptisk till det eftersom dom inte hade något att presentera lär jag frågade om det.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Cheesen
M Mromalley skrev:
Alltså. Hade du köpt en maskin hos en lokal handlare, så hade du behövt frakta den till verkstaden för garantirep. Så funkar det.

Nu har du beställt på nätet. Flera tusen billigare än den lokala försäljaren (av en anledning) och du tycker att dom ska stå för svindyr och krånglig t.o.r frakt vid garantirep? Och varje gång den går sönder under dessa 2 år, ska dom antingen skicka en helt ny maskin varje gång, eller stå för frakt?

Har jag förstått det rätt?
Om det är en reklamation så kan man begära ersättning för sina utlägg, exempelvis kostnader för bränsle och liknande när man släpar tillbaka den trasiga saken till butiken.
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Gjorde ett försök för att kolla hur de gör (eller om de gör alls) med hämtning. Den ena har lagt ner sin service/reparation och den andra gör bara Cub Cadet och kände inte på rak arm till att det var samma maskin även om vissa verkar vara identiska. Verkar finnas ett någon timme bort men hittade dem först efter att de stängt för dagen.
Cub cadet, mtd, rover samt en massa billiga åkgräsklippare tillverkas av samma tillverkare i samma fabrik. Dom har även samma kvalitetsproblem....
Det är typ bara kosmetiska skillnader på maskinerna.

Försök inte få en ny. Bättre att dom fixar din maskin. En ny kommer med andra problem.
 
  • Gilla
filimon-danopoulos
  • Laddar…
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Ska jag buda den till verkstaden och hålla tillbaka det beloppet vid betalning?
Ja, i alla fall säga till dem att det kommer vara alternativet om de vägrar ta sitt ansvar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, i alla fall säga till dem att det kommer vara alternativet om de vägrar ta sitt ansvar.
Den delen verkar ändå lösa sig då jag luskat fram lite ställen som hämtar/lämnar. Verkar dock inte vara bättre än att jag får vänta några veckor. Vet inte om det är skäl nog att få en ny istället.

Trots att det är fel kanske det i slutändan får bli att kavla upp ärmarna och fixa skiten själv.
 
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Krasst kan jag kräva omleverans om dom inte visar på att reparation är väsentligt billigare.
Tänk på att maskinen måste tas till verkstad och få en diagnos ställd innan det finns något mer exakt än rena gissningar om reparationskostnaden, så det kan vara svårt att kringgå behovet att ta den till en verkstad. (Ja, det är med 99% sannolikhet ett simpelt, snabbfixat elfel, men innan diagnosen är ställd VET vi inte var felet ligger och därmed inte heller vad det kan kosta att åtgärda.)
 
Tack för allas hjälp. Lösningen blir att maskinen kommer att skickas tillbaka och köpet kommer hävas. Med andra ord vill de inte ha mig som kund. Återstår fortfarande att se om allt går rätt till i en sådan "retur".

I allt väsentligt kan eller vill de inte fullfölja sin lagstadgade plikt rörande reklamation och hur en reparation ska gå till.

Löser det sig smidigt är det väl i det stora hela att komma billigt undan. Blir nog till att punga ut riktiga pengar hos den lokala stiga-återförsäljaren .
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
MultiMan
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Absolut! Avvaktar till det är helt avklarat
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bortsett från allt knussel så är det ju väldigt fördelaktigt för kinden att köpet hävs. Nu kan du fortsätta beställa nya från maskinklippet tills du får en som funkar. Köper du från butik så får du kanske själv frakta vid reklamationsrätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Bortsett från allt knussel så är det ju väldigt fördelaktigt för kinden att köpet hävs. Nu kan du fortsätta beställa nya från maskinklippet tills du får en som funkar. Köper du från butik så får du kanske själv frakta vid reklamationsrätt.
Jag är nöjd med utfallet på det stora hela. Helst hade jag haft en fungerande maskin. Men eftersom jag ångrat både valet av leverantör och märke så får jag istället köpa lokalt och ett bättre märke.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja. Rätt självklart när man funderar på det. Lite som att man skulle ha rätt till att få en ny bil bara för att t.ex. radion trasslar. Ett relativt enkelt fel på en åkgräsklippare hamnar rimligtvis i samma kategori.
Det finns egentligen inte så många funktioner på en åkgräsklippere och samtliga är basfunktioner, inte lyx.
Starta, rulla och klippa.😜😇
 
Juste det, för de intresserade rörde det sig om en MTD Optima LG 200 H som jag handlade av maskinklippet.se
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.