Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Fjärde bilden ser också fel ut. Går avloppet lodrätt för att sedan vika av med en 90 graders böj?

Rören ska förläggas så att du får ett mjukt fall så att vattnet hela tiden har ett jämnt flöde.
På bilden ser det ut som om vattnet tvärstannar för att sedan börja rinna vidare vägrätt.

[bild]
 
  • Rörledningar, våt mark, trasig föremål på asfalt, mörk omgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På bild #2 ser det ut som skruvkopplingar dolt i vägg, måste det inte vara svetsade skarvar dolt i vägg?
 
4integration 4integration skrev:
På bild #2 ser det ut som skruvkopplingar dolt i vägg, måste det inte vara svetsade skarvar dolt i vägg?
Alltså, man svetsar inte koppar, du menar nog lödning, men inte ens det är 'tillåtet'. Inga skarvar på tappvatten dolt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Frågan är ju vad som gällde när det gjordes.. för det kravet fanns inte från början.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Alltså, man svetsar inte koppar, du menar nog lödning, men inte ens det är 'tillåtet'. Inga skarvar på tappvatten dolt.
Men var det dolt? Jag tolkar det som att man kunde inspektera från luckan i garderoben.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
F Fluxor skrev:
Menar du att man istället skulle begagnat en sk. 'långböj'?
Typ, eller på annat sätt undvikit en böj som på bilden.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jonas Persson
Nu vet jag inte hur det ser ut nedströms, men all den rörelseenergi som skapas uppifrån toaletten tappas när avloppsvattnet slår i botten på det lodräta röret. Papper mm, förs vidare mha av det lilla fall som finns i det vågräta röret. Jämför med en mjuk böj eller något annan lösning som innebär att det istället forsar vidare med den energi som behålls om det inte tar stopp.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Nu vet jag inte hur det ser ut nedströms, men all den rörelseenergi som skapas uppifrån toaletten tappas när avloppsvattnet slår i botten på det lodräta röret. Papper mm, förs vidare mha av det lilla fall som finns i det vågräta röret. Jämför med en mjuk böj eller något annan lösning som innebär att det istället forsar vidare med den energi som behålls om det inte tar stopp.
Hade det varit en rak T-Koppling hade det varit generalfel men nu bibehålls ändå viss fart, brukligt är väl dock 2st 45 graders för att få lite mer ”fart”.
 
  • Gilla
Rooten48
  • Laddar…
Jonas Persson
L Liljeros skrev:
Hade det varit en rak T-Koppling hade det varit generalfel men nu bibehålls ändå viss fart, brukligt är väl dock 2st 45 graders för att få lite mer ”fart”.
2x45°, 2x45° och en rak bit mellan, en mjuk 90° eller 3x30° grader är alla mycket bättre då de bibehåller flödet mycket bättre.

Som det ser ut nu finns en försvagning som ökar risken för stopp i avloppet.

Det finns en rensluka, men det ska inte behövas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
det var nog så att han ljög..........det finns inte på kartan att nån "firma" med gott samvete har installerat nån vvs där........Ett försäkringsbolag skulle bara se samma som vi ser på bilderna och såga allting......
Om jag inte minns fel så 2011 var det 50% rot avdrag, o det skapades massor av nya små firmor pga det. Så mycket jobb just den perioden o så mångas innehöll div små fel😅
 
G Grundochgla skrev:
Köpte hus -21 och började i förra veckan renoveringen av vårt ena badrum. Huset har förutom badrummet vi renoverar en mindre gästtoalett vägg-i-vägg, båda har vägghängda toaletter och renoverades samtidigt 2010.

När vi nu tagit ner kaklet i badrummet exponeras gästtoalettens cistern som vi ser läcker vid spolning. Till saken hör att tätskikt fattas och vatten har således runnit genom golvet ner i krypgrunden. I badrummet som renoverad finns tätskikt i ”lådan” som toaletten hängt på. Det skulle därmed förhindra vattenskada om läckage skulle inträffa. Det får mig att misstänka att det fuskats med tätskiktet i gästtoaletten.

Det finns även ett skvallerrör som är kopplat till båda toaletterna vars utlopp varit/är i badrummet som renoveras. Hur det skulle fånga upp läckage från cistern är dock oklart…
Företaget som är här och renoverar menar att kopplingarna i väggen inte ser ut att vara standard.

Är detta ett dolt fel? Vi hade självklart en besiktningsman här som kollade huset innan vi köpte det. Han anmärkte på att det inte fanns skvallerrör i gästtoaletten men att det möjligen var ihopkopplat med andra toaletten (vilket det också är).

Har lagt en handduk där de droppar vid spolning nu eftersom det är helg och vi inte kan kontakta vårt försäkringsbolag. Tyvärr har vi ingen annan toa att använda nu heller…
Om läckan skulle varit gammal,så borde det väl funnits påväxt i vägg och under golv?
Är du helt säker på att det inte är kondens? Vi har haft väldigt hög luftfuktighet i juli och augusti och även jaghar sett hur det rinner vatten längs vattenbehållaren på min toalett.
Jag ifrågasätter inte problemet eller att det borde varit tätskikt bakom.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Mrs Flyte Mrs Flyte skrev:
Om läckan skulle varit gammal,så borde det väl funnits påväxt i vägg och under golv?
Är du helt säker på att det inte är kondens? Vi har haft väldigt hög luftfuktighet i juli och augusti och även jaghar sett hur det rinner vatten längs vattenbehållaren på min toalett.
Jag ifrågasätter inte problemet eller att det borde varit tätskikt bakom.
Vi har använt gästtoaletten väldigt sparsamt fram till nyligen då alla 4 i familjen enbart använder den nu. Gissar på att de droppar som läckt kan ha hunnit torka mellan varven innan, besiktningsmannen tyckte de lät troligt.

Helt säker på att det inte är kondens, de syns tydligt att de börjar läcka när man spolar. Det verkar inte vara stora mängder vid varje enstaka spolning men många bäckar små (speciellt med en liten som precis slutat med blöja och gärna okynneskissar på toan).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Tror att driva den som dolda fel är en tanke som bara är att släppa, toaletten är nästan 15 år gammal och i försäkringsvärlden innebär det i princip avskriven. Att driva dolda fel är normalt aktuellt främst om det är stora strukturella fel på tex bärande delar stommen, tak eller liknande som kräver åtgärder i storleksordningen 100.000kr och uppåt.

Varudeklarerat och liknande är upplägg som är tänkta att invagga säljare och köpare i en trygghet men avtalen bakom är ofta ganska tunna. Det är alltid värt att prova kanske men skulle i så fall försöka få en opartisk bedömning av fackman.

Och mer opartisk menar jag en person som inte tjänar sina pengar baserat på utfallet.
Ett femton år gammalt badrum är långt i från avskrivet, vet inte varför folk tror att försäkringsbolag skriver av allt så fort,för det stämmer inte.
 
T
G Grundochgla skrev:
Ok! Tack för svar!
Huset är varudeklarerat och säljarna har en dolda fel försäkring så förhoppningsvis blir det inte en alltför krånglig historia. Men tråkigt att behöva lägga pengar på en toa som i övrigt både ser modern och fräsch ut..
Just dolda fel försäkringen skulle jag säga kommer göra det till en krånglig historia för er, men inte för säljaren. Då den gör så att säljaren inte behöver stå för dom dolda felen utan ska betalas av den som utfört försäkringen/ försäkringsbolaget. Och dom brukar ofta komma med inställningen att det inte är ett dolt fel och hävdar du det så får du ta det till domstol...
Alltså, köpa hus med dolt fel gynnar inte dig som köpare utan bara säljaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Fjärde bilden ser också fel ut. Går avloppet lodrätt för att sedan vika av med en 90 graders böj?

Rören ska förläggas så att du får ett mjukt fall så att vattnet hela tiden har ett jämnt flöde.
På bilden ser det ut som om vattnet tvärstannar för att sedan börja rinna vidare vägrätt.

[bild]
Ja, inte är det idealt men i alla fall lätt att fixa ned några rördelar, en fogsvans, en kniv samt en tub Glidex.

Ska säga att jag har liknande lösningar i golvet i källaren från 60-talet där en gjutjärnsstam går ned till markstammen. Så helt ovanligt var det nog inte förr och vattnet störtar ju ned från en vertikal stam vilket nog håller sådana här böjar öppna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.