Så här inför vinterförvaringen och dessa uppmaningar att ladda fullt så gäller det att se upp.

Litium-batterier mår inte bra att ligga på 100% alltför länge så det finns ingen som helst anledning att "ladda fullt" inför vintern.

Speciellt inte för större batterier typ pirat på 5200 mAh som ju efter ett färdigt pass kan ligga på 3600 mAh kvar eller 70%.

Det är då bättre att ställa in klipparen i förrådet UTAN att ladda alls.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Lång förvaring av litium är ca 60% laddning runt 15 grader bäst.
Jag brukar dock strunta i det och laddar alltid fullt innan vintern. Vet inte hur skadligt det är egentligen. Katastrof lär det knappast vara då detta nog är 4 vintern med fullt batteri. Har även mina verktygs batterier full laddade så dom är redo även om det kan vara månader mellan användningarna ibland.
 
Tänkte byta batteri i en HK Automower 310 (P310) från 2015. Någon som vet vika batterier som funkar förutom original? Är det någon ide att ta större batteri än det som sitter i?

Hur funkar systemet? Även om jag sätter in ett större batteri så laddar den endast under en viss tid med en viss effekt och stänger alltid av vid fen viss spänning och värme? Är det samma när den är ute och åker, den kör bara en viss tid och även om det finns laddning kvar? Åker alltid in om spänningen faller under en viss nivå?

Någon som har erfarenhet av https://www.robonect-shop.de/

Där ska men visst komma runt problemet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.