MultiMan MultiMan skrev:
1/3 av priset? Nu blir jag nyfiken på vad du köpt. Min handlare har Husqvarna Riders (t ex 112C5) från 35 000 och det är cirkapris, de har andra bättre på erbjudande för mindre än 10 till.

Du har mycket stora behov?
Jag har inte köpt en HQ utan en MTD. Där skilljer sig priset med flera tusen, mellan internetbutiken och den lokala återförsäljaren. Jag har en riktigt stor gräsyta på kanske 6000m2 där jag klipper strax över 4000m2.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Då har du väl betalat med klarna då men det har inte framgått tror jag?
En konkurent till Klarna har inte skrivit det utryckligen innan. Helt blöt bakom öronen är jag inte att jag betalar direkt när jag köper saker på nätet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Min erfarenhet med Walley är att de bara pausar om man anmäler en retur.

Klarna däremot har betydligt fler val även om deras kundtjänst försämrats sedan de fick hotbrev från störste ägaren Sequoia.
 
MultiMan
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Jag har inte köpt en HQ utan en MTD. Där skilljer sig priset med flera tusen, mellan internetbutiken och den lokala återförsäljaren. Jag har en riktigt stor gräsyta på kanske 6000m2 där jag klipper strax över 4000m2.
Du skrev 1/3 av motsvarande Husqvarna, därför undrar jag vilken modell du köpt.
 
Cheesen Cheesen skrev:
4 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper ett fel på varan eller gör en omleverans. Konsumenten får välja mellan åtgärderna. Näringsidkaren är skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för näringsidkaren

I mina ögon så är just du formuleringen "oskäligt kostnad för näringsidkaren" tokig då man nu i exempelvis ts fall kan hävda detta då en reparation hos närstående verkstad troligen är otroligt mycket billigare än en omleverans därav är en omleverans en oskäligt kostnad.
Är det verkligen tokigt? Utan en sådan formulering finns det inget som hindrar ett skitfel på något dyrt från att kosta företaget extremt mycket. Sånt som lätt skulle kunna driva företag till konkurs, när det egentligen hade kunnat lösas för en struntsumma genom reparation.

Tycker det är helt rimligt både att kunden inom rimliga gränser kan välja den åtgärd som passar dom bäst, och att säljaren faktiskt kan säga nej OM det valda alternativet blir orimligt dyrt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Du skrev 1/3 av motsvarande Husqvarna, därför undrar jag vilken modell du köpt.
Det var väl kanske lite väl dramatiskt avrundat. Fick ett erbjundande från den lokala stiga-återförsäljaren på 80 och köpte detta för strax över 35 så närmare halva priset. Men det är lite off topic så håller gärna diskussionen till det frågan om reklamation.

MultiMan MultiMan skrev:
Min erfarenhet med Walley är att de bara pausar om man anmäler en retur.

Klarna däremot har betydligt fler val även om deras kundtjänst försämrats sedan de fick hotbrev från störste ägaren Sequoia.
När jag pratade med dem verkar det inte vara något problem att pausa under en pågående reklamation.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan
Synd att du inte vill berätta vilken modell du köpt, tycker ändå det är intressant med tanke på att den gått sönder så fort.

Då hoppas vi det löser sig med Walley och Maskinklippet. Lycka till.
 
  • Gilla
filimon-danopoulos
  • Laddar…
Nu kanske det inte är läge att gapa efter mycket när TS bråkar om något så elementärt som vem som ska stå för frakten. Men har inte TS rätt till ersättning för merkostnader som uppstår? Tex hyra av en ersättningmaskin?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Nu kanske det inte är läge att gapa efter mycket när TS bråkar om något så elementärt som vem som ska stå för frakten. Men har inte TS rätt till ersättning för merkostnader som uppstår? Tex hyra av en ersättningmaskin?
Jo det skulle jag ha om jag kan visa på sådana utgifter, enligt den konsumentrådgivare jag pratade med. Nu viste jag inte riktigt det så har heller inte några sådana att visa på.

Samma gäller också om jag skulle behöva frakta den till dem. Jag kan får ersättning för alla faktiska avgifter jag drar på mig, hyra av släp etc. Dock ingen ersättning för tiden jag behöver lägga på det.

Edit: Sen kan man verkligen fundera på hur det skulle gå till att få ut det från dem när de är så hala redan som det är.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Problemet med många säljare på "nätet" är ju att de såklart i slutändan blir ålagda att följa lagen och betala/göra det som krävs men det kan ju innebära att man är tvungen att göra det till en rättsak innan man får det man har rätt till. Vilket de vet och många gör ju inte det bara för att det blir för krångligt och man kanske förlorar mer på det än att laga produkten själv.......
De som har första kontakten kan ju hävda hur felaktiga saker som helst men man är ju ändå i händerna på dem.......vad ska man göra? Polisanmäla dem?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C
Precis. Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt.
Parterna kan ställa vilka mer eller mindre rättfärdigade krav de vill, men till syvende och sist är det den som har pengarna i fickan som har trumf på hand.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Visa för vem?
Jag tolkade nedanstående som att du blev hänvisad till en juridisk avdelning.

Missförstod jag det skulle jag ändå passat på att på drygast möjliga sätt säga ”Jaha, ni har en juridisk avdelning! Då kan du ju kolla med dem att ni är tvungna att följa lagen, så hörs vi igen imorgon så kan du godkänna min reklamation då.”

filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Dom refererar till sin "juridiska avdeling" så oddsen att de är villiga att lösa det smidigt är väl rätt låga. Är det någon idé att försöka ha en fortsatt dialog med företaget som går en sån linje?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tolkade nedanstående som att du blev hänvisad till en juridisk avdelning.

Missförstod jag det skulle jag ändå passat på att på drygast möjliga sätt säga ”Jaha, ni har en juridisk avdelning! Då kan du ju kolla med dem att ni är tvungna att följa lagen, så hörs vi igen imorgon så kan du godkänna min reklamation då.”
Ah ja, otydligt av mig. I samband med att jag länkade paragraferna i vilka mina påståenden styrks, så sa det att de har vidarebefordrat det till sin juridiska avdelning. Att svaret kommer komma från dem med andra ord.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Japp det är det som konsumentrådgvaren bekräftade också.

Det som är lite oklart (för en ej mekansikt sinnade) är eventuella följdfel. Säg att startmotorn tagit stryk nu, men inte gått sönder, för att ett relä är trasigt. Kan jag kräva att den ska bytas oavsett? Den är ju mer sliten än vad en maskin med tre timmar rimligtvis kan tänkas vara.
reparationer, ha
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Jo det skulle jag ha om jag kan visa på sådana utgifter, enligt den konsumentrådgivare jag pratade med. Nu viste jag inte riktigt det så har heller inte några sådana att visa på.

Samma gäller också om jag skulle behöva frakta den till dem. Jag kan får ersättning för alla faktiska avgifter jag drar på mig, hyra av släp etc. Dock ingen ersättning för tiden jag behöver lägga på det.

Edit: Sen kan man verkligen fundera på hur det skulle gå till att få ut det från dem när de är så hala redan som det är.
De har 2 reparationer på sig, tredje gången vid samma fel har man rätt att neka och få den utbytt.
Läs konsumentköplagen, https://www.konsumentverket.se/
 
H HEM2121 skrev:
Läs konsumentköplagen,
Bra uppmaning! Gör det @HEM2121, eftersom du har fel.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.