R Robert-san01 skrev:
Inte alla.

Om deras reläer inte klarar isolationen med sitt för korta brytavstånd har de fortsatt saker att lösa.
Men behöver de det om reläerna inte längre är en säkerhetsfunktion? Märker man boxen som Mode 1 (d.v.s. kontakt med spänningen alltid på) istället för Mode 3 behöver man väl bara uppfylla kraven för ett eluttag?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Men behöver de det om reläerna inte längre är en säkerhetsfunktion? Märker man boxen som Mode 1 (d.v.s. kontakt med spänningen alltid på) istället för Mode 3 behöver man väl bara uppfylla kraven för ett eluttag?
Som jag tolkar det måste de kunna isolera boxen från nät och användare och om de inte finns i boxen så måste de styra det från boxen. En extern JFB isolerar bara när den löser ut och det kommer inte boxen att styra utan koppling.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Men behöver de det om reläerna inte längre är en säkerhetsfunktion? Märker man boxen som Mode 1 (d.v.s. kontakt med spänningen alltid på) istället för Mode 3 behöver man väl bara uppfylla kraven för ett eluttag?
En JFB är inte lämplig att använda för start/stop så då misstänker jag att man behöver föregå den med en arbetsbrytare/lastfrånskiljare.
 
R Robert-san01 skrev:
Som jag tolkar det måste de kunna isolera boxen från nät och användare och om de inte finns i boxen så måste de styra det från boxen. En extern JFB isolerar bara när den löser ut och det kommer inte boxen att styra utan koppling.
Jo, om det är en mode 3 laddbox. Men om de omdefinierar den till eluttag?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Som jag tolkar det måste de kunna isolera boxen från nät och användare och om de inte finns i boxen så måste de styra det från boxen. En extern JFB isolerar bara när den löser ut och det kommer inte boxen att styra utan koppling.
Isolera boxen från nätet? Hur tänkte du att det skulle gå till?
 
Det här med brytavstånden. Jag fattar vad uppsidan är med att de är av en viss längd, men vad vinner man på om de inte är det?

Hela frågan verkar så futtig tycker jag, men någon uppsida måste det ju finnas i att hålla dem nere. Är det materialkostnader, utrymme, nonchalans eller vad som gör att man inte följer standarden i en sådan fråga?
 
Man har nog tittat på vilken överslagsspänning relätillverkaren angivit utan att fundera på brytavstånd.
Man har ju inte alls utgått från den standarden som anger brytavståndet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man har nog tittat på vilken överslagsspänning relätillverkaren angivit utan att fundera på brytavstånd.
Man har ju inte alls utgått från den standarden som anger brytavståndet.
Det är ett ganska vanligt fel i elektronikkonstruktion. Har varit med om det några gånger under min tid som konstruktör.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu ska vi vara snälla mot Nissens. Han tycker inte alls om när jag påpekar hans felaktiga inlägg. Det här är andra tråden på kort tid där han var övertygad om att han kunde sätta dit mig med att ha helt fel.

Han har inget ont uppsåt eller trollar. Han råkar bara ha fel. När han nu har insett det behöver det inte mosas in i ansiktet på honom.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här med brytavstånden. Jag fattar vad uppsidan är med att de är av en viss längd, men vad vinner man på om de inte är det?

Hela frågan verkar så futtig tycker jag, men någon uppsida måste det ju finnas i att hålla dem nere. Är det materialkostnader, utrymme, nonchalans eller vad som gör att man inte följer standarden i en sådan fråga?
Lägg till inkompetens till listan: materialkostnader, utrymme, nonchalans, så tror jag att det klarnar.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här med brytavstånden. Jag fattar vad uppsidan är med att de är av en viss längd, men vad vinner man på om de inte är det?

Hela frågan verkar så futtig tycker jag, men någon uppsida måste det ju finnas i att hålla dem nere. Är det materialkostnader, utrymme, nonchalans eller vad som gör att man inte följer standarden i en sådan fråga?
Billigare relän. De hade säkert fungerat utmärkt internt i till exempel en värmepump.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det materialkostnader, utrymme, nonchalans eller vad som gör att man inte följer standarden i en sådan fråga?
Min erfarenhet är materialkostnader. Hade en kund som ville använda "säkringsmotstånd" istället för riktiga säkringar, för då skulle de spara in 9 öre per tillverkad enhet (som de säkert tog ett par tusen för). Det blir så när ekonomerna bestämmer över ingenjörerna :)
 
  • Gilla
gmogmo och 3 till
  • Laddar…
Nissens
K kungjohan skrev:
Låter inte så lovande för Easee.

[länk]
Surprise. VD:n borde avgått för länge sedan.
 
  • Gilla
gmogmo
  • Laddar…
Mikael_L
Borde och borde.
Han gör det väl för sin egen skull, att rädda skinnet helt enkelt.
 
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Borde och borde.
Han gör det väl för sin egen skull, att rädda skinnet helt enkelt.
Lite sent kanske. Och han är kvar som VD tills vidare….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.