Du ska som sägs fylla på stystemet så det visar 1 bar och lufta, slutar det att rinna vatten och trycket gått till noll, inget bra. Fyll igen till 1 bar och vänta ett dygn, för att ev luft ska kunna snurra runt. Du kan stänga av en av fördelarna med dom röda rattarna, då blir det lite större kraft på dom slingorna, finns det luft i dom så åker dom lättare ut. Några timmar räcker, sen öppnar du dom på den som stängdes och gör lika på den andra. Det med kärlet, det blå på bilden, knacka på uppsidan på det, det ska liksom eka där. Dt sitter en ventil ( kia som på bilen ) på topp, lätta på knoppen och tryck till på stiftet, det ska pysa luft, då kan det vara helt, kommer det vatten så är det kört med kärlet och ett nytt blir det då. Kärlet ser ut att sitta rätt bra för att byta, bara att man ska stänga alla ventiler som finns för att inte allt vatten ska rinna ur elementen. Kolla upp kärlet och kom tillbaka.
 
J Josth skrev:
Ja precis, de lilla vita hattarna uppe och nere på båda våningarna. Man luftar tills det kommer bara vatten och ingen luft som pyser ut. Man bör lufta pannan en gång om året men har man bytt panna behöver man göra det oftare i början.

Byta expansionskärl kostar några tusen kronor. Är man händig går det att göra själv. Fast att det läcker om tanken låter inte bra. Man behöver hitta läckan och se vad den beror på. [länk]

Har du kontrollerat att alla tre säkringarna till värmepumpen i gruppcentralen är hela?
Hej och tack, jag kollade säkrigarna som var bra och hur vet man att expandionskärlen är trasig? . Ska jag fortsätta fylla och luft på vp nu?
Jag har begärt offert på Luftvp men fick bara en och jag ska ring de i veckan. Vad ska jag göra nu när larmet fortfarande lyser?.TACK
 
Har du luftat både tanken och slingorna och kontrollerat säkringarna kan du stänga av värmepumpen med huvudbrytaren och vänta ca 15 sek och starta om den igen. Intressant om kompressorn startar eller ej.

jonaserik beskrev hur du kan kontrollera om expansionskärlet fungerar eller inte. Annars märks det genom att den tappar trycket så fort det blir temperaturvariationer.

Bra att du försökt ta in offerter på luftvattenvärmepumpar. Hoppas du lyckas få in flera stycken och kan jämföra dem.
 
J Josth skrev:
Har du luftat både tanken och slingorna och kontrollerat säkringarna kan du stänga av värmepumpen med huvudbrytaren och vänta ca 15 sek och starta om den igen. Intressant om kompressorn startar eller ej.

jonaserik beskrev hur du kan kontrollera om expansionskärlet fungerar eller inte. Annars märks det genom att den tappar trycket så fort det blir temperaturvariationer.

Bra att du försökt ta in offerter på luftvattenvärmepumpar. Hoppas du lyckas få in flera stycken och kan
J Josth skrev:
Har du luftat både tanken och slingorna och kontrollerat säkringarna kan du stänga av värmepumpen med huvudbrytaren och vänta ca 15 sek och starta om den igen. Intressant om kompressorn startar eller ej.

jonaserik beskrev hur du kan kontrollera om expansionskärlet fungerar eller inte. Annars märks det genom att den tappar trycket så fort det blir temperaturvariationer.

Bra att du försökt ta in offerter på luftvattenvärmepumpar. Hoppas du lyckas få in flera stycken och kan jämföra dem.
Hej, det finns en röd ratt på varje rad rör dvs en ratt för kallvatten och en för varmvatten på varje våning.Ska jag stänga av både två röda rattar på nedre plan först och sedan på andra plan. Jag knäckte på axpedtionskärlet men skäns kalt och låter som vatten flyttar i den. Jag fyllde på vatten till 1 och jag ska stänga av röda ratten enligt din anvisning och avvakta att lutfa den tills imorgon.
kan man hitta lätt vattenläckan och laga den?. Det är bra vi har kvar varmvatten .Tack önskar er en bra kväll.
 
  • Rör med ventil, vägg med text, rörinstallation, lite rörigt och dammigt, overhead ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det röda vredet kan användas om det finns luft i golvslingorna och man vill tvinga värmevattnet att cirkulera på bara en våning i taget. Man får absolut inte stänga på båda våningarna samtidigt för då kan cirkulationspumpen skadas!

Om det läcker från tanken är det väldigt svårt att laga om det ens går. Normalt skrotar man pannan/värmepumpen om den läcker. Om värmepump bara är några år gammal kan det dock finnas reservtank att beställa och bygga om allt, mycket jobb.
 
J Josth skrev:
Det röda vredet kan användas om det finns luft i golvslingorna och man vill tvinga värmevattnet att cirkulera på bara en våning i taget. Man får absolut inte stänga på båda våningarna samtidigt för då kan cirkulationspumpen skadas!

Om det läcker från tanken är det väldigt svårt att laga om det ens går. Normalt skrotar man pannan/värmepumpen om den läcker. Om värmepump bara är några år gammal kan det dock finnas reservtank att beställa och bygga om allt, mycket jobb.
Hej, jag luftade dem vita små ventiler på slingorna och stängde en röd don och ska vara stäng 2 timmar och ska öppna den och stänga den andra senare . Jag dunkade på axpedidionsskärlet och öppnade lille ventilen och tryckte in den som bildäck men verkan luft eller vatten kom ut. Elpatronen jobba nu och trycket ligger på 1,1 nu. Men den droppar fortfarande vatten från tanken!.
 
  • Varmvattenberedare, rörsystem, ventiler, kopplingar, flätad slang, teknisk utrustning, underhåll eller installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, kom det varken vatten eller luft från bildäcksventilen på expansionskärlet så måste gummibälgen i kärlet helt enkelt vara tom. Den behöver då pumpas upp med luft med hjälp av en luftpump med sådan ventil. Normalt fyller man till 0,5 bar med tomt kärl. Om det är vatten i kärlet får man hålla på att öppna den röda säkerhetsventilen så att det inte finns något stort mottryck när man pumpar och försöka hamna på 0,5 bar på pumpens mätare. Inte bra att tanken läcker. Hittar du exakt var den läcker vore det bra. Trevlig kväll önskar jag också!
 
J Josth skrev:
Ok, kom det varken vatten eller luft från bildäcksventilen på expansionskärlet så måste gummibälgen i kärlet helt enkelt vara tom. Den behöver då pumpas upp med luft med hjälp av en luftpump med sådan ventil. Normalt fyller man till 0,5 bar med tomt kärl. Om det är vatten i kärlet får man hålla på att öppna den röda säkerhetsventilen så att det inte finns något stort mottryck när man pumpar och försöka hamna på 0,5 bar på pumpens mätare. Inte bra att tanken läcker. Hittar du exakt var den läcker vore det bra. Trevlig kväll önskar jag också!
Hej, du skoja väl om jag pump0,5 bar med en däckpump! Jag har en elektroniska däckpump och ska försöka pumpa den med. Vilken är den röda säkerhetsventilen?. Vad finns den?. Jag vet var det droppar från tanken på framsidan och underifrån. Jag tröttar säkerligen er med en massa okunniga frågor med tack snälla och ha en trevlig kväll.
 
N Nannito skrev:
Vilken är den röda säkerhetsventilen
Den röd på sista fotot och ska stå 1,5 nar eller 2 bar på toppen av vredet. Du pumpar i luft och ökar manometern så tappar du ur mer, ända tills det inte ökar på manometern och din kompressor visar 0,5 bar. Klart med förtrycket och fyll på systemet till ca 0,8 - 0,9 bar, då är det klart, Sen får du vänta något dygn och se om trycket sjunker, Då är det lite kris om vatten kommer underifrån ner på golvet. Vill inte skriva gubben på väggen, med då är tanken läck, inget bra.
 
N Nannito skrev:
Hej, du skoja väl om jag pump0,5 bar med en däckpump! Jag har en elektroniska däckpump och ska försöka pumpa den med. Vilken är den röda säkerhetsventilen?. Vad finns den?. Jag vet var det droppar från tanken på framsidan och underifrån. Jag tröttar säkerligen er med en massa okunniga frågor med tack snälla och ha en trevlig kväll.
Expansionskärl har normalt alltid 0,5 bar förtryck i gummiblåsan när de levereras. Det räcker bra till ett 2-våningshus.

Har man otur med läckage i tanken kan det se ut såhär: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=72004.msg753524#msg753524
 
Redigerat:

Josth

Nu ska inte någon skriva gubben på väggen och skrämma upp TS, innan vi vet mer och kan ge info om åtgärd​

 
N Nannito skrev:
Jag har begärt offert på Luftvp men fick bara en och jag ska ring de i veckan.
Har du provat med Huddinge Maskinservice AB? De verkar vara schyssta och måste kunna komma hem till dig och titta och sedan ge en komplett offert med någon IVT/Bosch luftvattenvärmepump. https://www.humab.se/
 
J Josth skrev:
Har du provat med Huddinge Maskinservice AB? De verkar vara schyssta och måste kunna komma hem till dig och titta och sedan ge en komplett offert med någon IVT/Bosch luftvattenvärmepump. [länk]
Tack och jag ska skontakt dem idag. Droppen minskade lite och trycket 0,5 men vp går på
J Josth skrev:
Expansionskärl har normalt alltid 0,5 bar förtryck i gummiblåsan när de levereras. Det räcker bra till ett 2-våningshus.

Har man otur med läckage i tanken kan det se ut såhär: [länk]
Hej, jag ska åka till biltema och köpa en cykrlpump för att pumpa axpansionskärlet imorgon. Jag vill fråga er varför måste jag välja luft/vatten pump istället för frånluft som vi har hemma nu?. Är alla luft/vatten vp bestå av två delar?
 
Hej! på papperen du visade i inlägg #5 så är husets värmebehov 12632 W vid DVUT. Det är alldeles för högt för att en frånluftsvärmepump ska vara ett lämpligt val. Blir väldigt mycket körning av el-patronen och många kWh per år. Då är det väldigt mycket bättre att välja bergvärme eller luftvattenvärmepump som kan ge t.ex. 12 kW med kompressorn om man bryr sig om elförbrukningen. Dessutom var siffran ovan för 200 kvm och du har någonstans skrivit att huset numera är 230 kvm och det betyder att värmebehovet borde vara drygt 14.000 W numera. En luftvattenvärmepump har alltid en innedel och en utedel. Med bergvärme slipper man ha en utedel men man får gräva en del istället.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hej! på papperen du visade i inlägg #5 så är husets värmebehov 12632 W vid DVUT. Det är alldeles för högt för att en frånluftsvärmepump ska vara ett lämpligt val. Blir väldigt mycket körning av el-patronen och många kWh per år. Då är det väldigt mycket bättre att välja bergvärme eller luftvattenvärmepump som kan ge t.ex. 12 kW med kompressorn. Dessutom var siffran ovan för 200 kvm och du har någonstans skrivit att huset numera är 230 kvm och det betyder att värmebehovet borde vara drygt 14.000 W numera. En luftvattenvärmepump har alltid en innedel och en utedel. Med bergvärme slipper man ha en utedel men man får gräva en del istället.
Josth,, bra förklaring
Många verkar tro att orddelen värmepump i frånluftvärmepump står för gratis energi. Det är sant men en frånluftvärmepump har bara 0,35 l/s och kvm att hämta värme ur. Resten täcks av tillsatsel
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.