P Peter787 skrev:
Blir man 'inblandad' blir man ju åtalad i dagens Sverige...
Ytterligare en skröna helt utan bakomliggande sanning.
 
  • Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Även unga blir sjuka och handikappade pga. cancer, trafikolyckor, MS etc.

Det är inte så lätt att sköta en ombyggnad när man inte ens kommer in i huset.

Nästan alla blir gamla och får olika krämpor, t.ex. får svårt med trappor eller behöver rullator.
Det är knappast ett skäl att tvinga alla som bygger hus att "handikappanpassa" (jag har inte riktigt klart för mig skillnaden mellan tillgänglighetsanpassa och handikapanpassa). Alla har ett eget ansvar och att precis alla hus kommer att bebos av handikappade tror jag fortfarande inte är speciellt troligt.

Det går kanska att göra en kalkyl, men det är inte omöjligt att det blir billigare för kommunerna att ge bidrag till handikappanpassning vid behov än att de ska göra det för varje nybygge.

Om vi nu ska subventionera sånt för den välmående medelklassen.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 2 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det skulle vara rent tjänstefel om någon drev det resonemanget på byggplovsavdelningen. Kommunens framtida budget är ingen faktor vid prövning enligt PBL. PBL står på egna ben när det gäller tillgänglighetsanpassningen av nya byggnader.
Det vore kanske tjänstefel, ja …

En kommun, precis som en privatperson, tänker väl på och planerar för sin framtida ekonomi?
 
BirgitS
Unikt namn Unikt namn skrev:
Blir man rullstolsbunden/invalid är väl risken att man inte kommer trivas med gräsklippning, häckansning och allt annat som kommer med ett hus.
Det kan ju finnas en partner som kan sköta sånt.
Men det är ju välkänt att hus som säljs av många äldre inte har underhållits på många år.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Så det är nog en god idé att sälja huset och flytta till något som passar det nya livet bättre. Tex en lägenhet.
Det förutsätter ju då att fastigheten och lägenheten är anpassad, dvs. någon har haft ett krav på sig att bygga tillgänglighetsanpassat.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Handikappanpassning är ju även ett krav vid tillbyggnad. Så man kan åka på att bygga ett extra badrum i markplan med plats för tvättstuga, fast det finns badrym/tvättstuga både i källare och på våning 2.
Nja, om man gör en tillbyggnad med två sovrum eller ett vardagsrum så ställs det inga krav på anpassning av badrum och kök. Finns ju många trådar i forumet som visar det.
Däremot om man just tillbyggnaden ska innehålla ett badrum så ska det vara tillgänglighetsanpassat.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det blir många sköna kronor som sticker iväg där... helt i onödan.
Eller inte alls i onödan eftersom det är guld värt den dagen någon råkar ut för en allvarlig trafikolycka, skidolycka, sjukdom eller bara blir gammal och behöver rullator.
 
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Det vore kanske tjänstefel, ja …

En kommun, precis som en privatperson, tänker väl på och planerar för sin framtida ekonomi?
En kommun är inget väsen, det är en organisation med olika människor som drar i olika riktningar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Det är knappast ett skäl att tvinga alla som bygger hus att "handikappanpassa" (jag har inte riktigt klart för mig skillnaden mellan tillgänglighetsanpassa och handikapanpassa). Alla har ett eget ansvar och att precis alla hus kommer att bebos av handikappade tror jag fortfarande inte är speciellt troligt.

Det går kanska att göra en kalkyl, men det är inte omöjligt att det blir billigare för kommunerna att ge bidrag till handikappanpassning vid behov än att de ska göra det för varje nybygge.

Om vi nu ska subventionera sånt för den välmående medelklassen.
Tillgänglighetsanpassning är väl ett vidare begrepp, men det kanske @MetteKson vet mer om.

De flesta som bygger hus har väl en önskan om att få bo i huset resten av sina liv och blir livet långt är det normalt att det blir en del krämpor och annat under tiden. Eller som en släkting som bröt en ben och skadade en axel vid en skidolycka, vilket gjorde att det inte gick att gå med kryckor utan det var rullstol som gällde i 6 veckor och där var det ju tur att den personen bor i ett hus som är mindre än 15 år gammalt och därmed anpassat.

Kommunerna betalar inte något vid nybyggen. Då anses fördyrningen för att göra ett 4 kvm badrum i stället för ett på 3 etc. så liten att det är försumbart.
 
Unikt namn
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan ju finnas en partner som kan sköta sånt.
Men det är ju välkänt att hus som säljs av många äldre inte har underhållits på många år.

Det förutsätter ju då att fastigheten och lägenheten är anpassad, dvs. någon har haft ett krav på sig att bygga tillgänglighetsanpassat.

Nja, om man gör en tillbyggnad med två sovrum eller ett vardagsrum så ställs det inga krav på anpassning av badrum och kök. Finns ju många trådar i forumet som visar det.
Däremot om man just tillbyggnaden ska innehålla ett badrum så ska det vara tillgänglighetsanpassat.

Eller inte alls i onödan eftersom det är guld värt den dagen någon råkar ut för en allvarlig trafikolycka, skidolycka, sjukdom eller bara blir gammal och behöver rullator.
Hur kul är det att bo i ett hus där du blir fången på entreplan medan din partner enkelt skuttar runt mellan alla andra 3-4 våningar? Eller bo kvar i ett hus där ingen enkelt kan röra sig på övervåningen?
Vem är det bra för?

Jag tycker att det vore bättre om man flyttade från sitt stora hus när man blev gammal/handikappad, så en ny barnfamilj kan flytta in. Istället för att sitta på ett stort hus man varken nyttjar eller orkar ta hand om, vare se tomt eller insida.

Med den allt åldrande befolkningen kommer det finnas en växande marknad för mindre seniorbostäder i olika form som har alla nödvändiga anpassningar

Medan unga friska hellre kanske skulle vilja bygga sitt hus lite billigare eller ha ett extra sovrum istället alla rullstolsanpassningar. Speciellt eftersom ekonomin är som kärvast under dessa år. Kanske undviker de tillochmed att låna sig helt över öronen...
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dilato och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur kul är det att bo i ett hus där du blir fången på entreplan medan din partner enkelt skuttar runt mellan alla andra 3-4 våningar? Eller bo kvar i ett hus där ingen enkelt kan röra sig på övervåningen?
Vem är det bra för?
Har du inga gamla släktingar att prata med?
Men de flesta som är 80 år och älskar huset där de har bott i 50 år upplever det som en stor trygghet att få bo kvar i en bekant miljö medan de vet att det är väldigt ansträngande att flytta.

Händer det något mitt i livet kan det vara så att man inte vill rycka upp barnen från en välkänd och trygg miljö utan tycker att påfrestningen av att ha fått en handikappad förälder är fullt tillräcklig.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Medan unga friska hellre kanske skulle vilja bygga sitt hus lite billigare eller ha ett extra sovrum istället alla rullstolsanpassningar. Speciellt eftersom ekonomin är som kärvast under dessa år. Kanske undviker de tillochmed att låna sig helt över öronen...
Och vad händer då om någon av dem just blir rullstolsburen?
Ska de då med en kärv ekonomi plötsligt ha råd med två boenden, en i en anpassad lägenhet (var man nu hittar en sån med en veckas varsel) och resten av familjen kvar i huset?
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En kommun är inget väsen, det är en organisation med olika människor som drar i olika riktningar.
Visst, men någon slags ekonomisk framförhållning har väl de flesta kommuner?
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
De flesta som bygger hus har väl en önskan om att få bo i huset resten av sina liv och blir livet långt är det normalt att det blir en del krämpor och annat under tiden.
I så fall behövs knappast tvång för att tillgänglighetsanpassa.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Kommunerna betalar inte något vid nybyggen. Då anses fördyrningen för att göra ett 4 kvm badrum i stället för ett på 3 etc. så liten att det är försumbart.
Vid en hastig genomläsning av Lag (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag såg jag inget sådant undantag. Vad missade jag?
 
Vad har handikappanpassat hus med plank att göra?

(Även fast jag håller med om att det är sjukt att alla hus som byggs skall anpassas)
 
Unikt namn
BirgitS BirgitS skrev:
Har du inga gamla släktingar att prata med?
Men de flesta som är 80 år och älskar huset där de har bott i 50 år upplever det som en stor trygghet att få bo kvar i en bekant miljö medan de vet att det är väldigt ansträngande att flytta.

Händer det något mitt i livet kan det vara så att man inte vill rycka upp barnen från en välkänd och trygg miljö utan tycker att påfrestningen av att ha fått en handikappad förälder är fullt tillräcklig.

Och vad händer då om någon av dem just blir rullstolsburen?
Ska de då med en kärv ekonomi plötsligt ha råd med två boenden, en i en anpassad lägenhet (var man nu hittar en sån med en veckas varsel) och resten av familjen kvar i huset?
De flesta? De äldre jag pratat med som gjorde det vuxna valet och flyttade från familjehuset och röjde vid 60 när de fortfarande hade ork? De är väldigt väldigt nöjda när de hör gnället från 70-80åringarna som gjorde ett annat val och istället är fast i en dåligt anpassad bostad full av ett livslångt samlande av bra-o-ha saker.
Det är givetvis jobbigt för kvarstannarna, men inga handikappsanpassningsregler i världen råder bot på dåliga livsval.

Blir nån handikappad och man bor i en dåligt anpassat bostad är det rimligt att flytta. De ej handikappade får anpassa sig, och det går faktiskt att åka en bit för skola/vänner.

Googlade fram att det finns 150k rullstolsburna i Sverige och ca 5miljoner bostäder.
Det är inte ekonomiskt eller rimligt att varenda bostad ska anpassas för minoriteten.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P
L lat skrev:
Ytterligare en skröna helt utan bakomliggande sanning.
Påståendet kommer från en utan egen erfarenhet.
 
Redigerat:
Fairlane
P Peter787 skrev:
Påståendet kommer från en utan egen erfarenhet.
Så om grannen får inbrott, vilken lag riskerar jag att åtalas av om jag inte väljer att titta bort?
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.