Nissens
D Dan_karlsson skrev:
ja ny teknik kan komma absolut, men Electrolux finns nog kvar, men även om de inte finns kvar så är mina paneler redan försökrade med en fond som är förbetald av tillverkaren för dessa 25 år. så det bekymrar jag mig itne om alls, du får lång garanti om du köper märkesprodukter.
Ok, men vilken teknik på panelerna är det som inte minskar i kapacitet över tiden?
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, det låter som fantastiskt långa garantitider. Man kan ju hoppas att företaget är kvar då.

Men lek med tanken att om 15 år kanske verkningsgraden är betydligt högre än på dagens paneler. Eller så kommer ny teknik som gör solceller överflödiga. Det finns flera möjliga scenarion och ingen vet hur det blir.

Oavsett, vilken teknisk lösning på solcellerna är det som inte förlorar i kapacitet över tiden? Det är första gången jag hör talas om det.
ingen påstår att de inte förlorar verkningsgrad, dock finns det garantier att den graden inte går under 80% under dessa 25år. sen ny teknik påverkar absolut noll på min avkastning, jag får ju fortsatt lika mycket ish el även om grannen har nyare finare paneler eller hur?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
D daVinci skrev:
Visst ligger man ute med 100k om man t ex köper statsobligationer för dessa. Dock så kan man räkna med att få tillbaka insatsen med statsobligationerna.

Men solpaneler och växelriktare som använts i 20 år får du ungefär inget för om du försöker sälja. Nog borde du väl förstå att värdet på dessa rasar med tiden.

En 20 år gammal bil som körts dagligen får du inte heller många % av inköpspriset för. Kanske inte ens en hel %.

(Och detta lär bli än mer sant iom att vi har en teknisk utveckling på solpanelsanläggningar. Kommer det panler med tandemceller och 50% högre verkningsgrad för marginellt högre pris, så kommer gamla paneler rasa som stenar i andrahandspris).
Du väljer verkligen att inte förstå, jag skrev att de behöver finansieras på ekonomisk livslängd, inte på direkt-besparing. Svara istället på mitt näst senaste inlägg med jämförelsen mot fonder. Problemet är bara att det kommer inga solceller med ens 15% högre verkningsgrad på 20-30 eller ens 50år..Ingen med solceller bryr sig öht om nåt andrahandsvärde, det är fö riktigt lågt redan med tanke på rådande bidragssituation som ger ekonomiska fördelar med icke moms-smittat material Så den grejen kan du släppa direkt. Slänger man upp solceller så gör man det med vetskapen att dom sitter där dom sitter.
 
Nissens Nissens skrev:
Hur vet du det? Och hur vet du att det inte kommer ny teknik dom gör solcellerna överflödiga? Tekniken gör ständiga framsteg.
Jag vet mer än du tror gubbe lelle;)
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Solceller är på toppen eller nära toppen av sin effektnivå. Utvecklingen har skett i över 30 år redan. Vi pratar om kanske 5-10% mer effekt i bästa fall.
Det där var extremt optimistiskt tror jag. 10% är ett extrem språng, helt orimligt med rådande teknik.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Hur vet du det? Och hur vet du att det inte kommer ny teknik dom gör solcellerna överflödiga? Tekniken gör ständiga framsteg.
Man kan dra den slutsatsen när laboratoriums världsrekord är på andra decimalen på en procent och ytterst begränsade spektrum, helt orimliga att kommersialisera.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Självklart sjunker värdet på panelerna efter hand för att till slut bli helt värdelösa, sannolikt efter 15-20 år. Precis som många andra andra tekniska installationer.
Förutom det sjunker verkninsgraden med ca 20% efter ett antal år om jag minns rätt.
Värdet på den enskilda panelen sjunker såklart men det är få som säljer sina paneler löst, de säljs ofta tillsammans med fastigheten i sådana fall och precis som med andra husdelar, fönster, dörrar, tegelstenar så skulle de vara billiga löst men dyra när helheten säljs.

På det sättet är det med solpaneler också, det finns gott om data som visar att de är en god affär även ur detta hänseende och ibland kan de öka värdet på fastigheten mer än vad de kostade.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
M
D djac skrev:
Jag betalar och då är det inte enkelt att se vad som ligger bakom eller framför, håller med om att man ska undvika det.

För att svara på din andra fråga så är jag inte ett av Karl Otto Bonniers barn, så några aktier i Sydsvenskan har jag inte kommit över.

Citat Pernilla Ström, Sydsvenskan.

"En kväll när jag kom hem till gården efter ett Stockholmsjobb för nu ganska många år sedan hade jag ingen ström. Det är i och för sig ingen ovanlig situation för oss som bor på landet i Skåne. Men eftersom det lyste på gårdarna omkring förstod jag att det inte handlade om något vanligt strömavbrott. Jag testade jordfelsbrytarna men hittade inga fel. Det tog ett tag innan jag insåg att strömtillförseln medvetet brutits av mitt elbolag. Med 30 hästar på gården var det inte någon liten sak.

Elabonnemanget stod på mitt företag. Det visade sig, när jag nästa dag fick kontakt med bolaget, att jag hade missat oktoberräkningen. Däremot hade jag betalat novemberräkningen två gånger. Om beloppet på den var högre eller lägre minns jag inte idag. Men jag ifrågasatte varför bolaget hade stängt av strömmen när det var uppenbart att jag hade blandat ihop räkningarna: varför hade man inte tillgodoräknat mig dubbelbetalningen? Svaret var att ”det gjorde man inte”. Sedan kom det: ”Du kan ju alltid byta bolag”. Och efter en kort paus: ”Men det kan du ändå inte för det är vi som äger näten.”

Vän av Ordning påpekar möjligen nu att man ska ha reda på sina räkningar och betala fakturor i tid. Och det har hen naturligtvis alldeles rätt i. Men Vän av Ordning har förmodligen sina produktiva år bakom sig – om hen alls har haft några – och har möjligen glömt hur stressig och rörig en småföretagsvardag ibland kan vara.

Anna Bråkenhielm är företagare och entreprenör och äger ett hus på Österlen. I veckan berättade hon på sin Facebooksida om hur hon efter en utlandssemester kom tillbaka till sitt hus och upptäckte att fastigheten saknade el. Efter mycket ringande förstod hon att Eon hade stängt av strömmen. Anledningen var att hon hade råkat betala 790 kronor för mycket. Ekonomihandläggaren påstod sig därmed inte ha kunnat bokföra fakturan. Eftersom beloppet inte stämde hade Eon stängt av elen. När Anna Bråkenhielm undrade över hanteringen fick hon luren i örat. Så kan bara en arrogant monopolist agera.

När elpriserna skenade som värst började allt fler få upp ögonen för de hittills ganska anonyma nätbolagen, som äger ledningarna och har monopol på dem. Deras avgifter brukar utgöra ungefär en fjärdedel av elräkningen. I fjol höjde vissa bolag sina avgifter med så mycket som 20-30 procent. Bland de värsta var just Eon, som dominerar i södra Sverige och Skåne. Vinstmarginalerna hos nätbolagen har legat så högt som 40 procent. Av dem har tre av fyra kronor skickats vidare till ägarna. Som konsument kan man inte byta leverantör, man har bara att rätta och packa sig.

Detta är en tydlig baksida, ett systemfel med avregleringarna. För att någorlunda kontrollera prissättningen inrättades visserligen Energimarknadsinspektionen. Det har gått sisådär. Under 2012-2019 plockade nätbolagen ut 346 miljarder kronor av konsumenterna, vilket var 24 miljarder kronor mer än Energimarknadsinspektionen ansåg skäligt. Men myndigheten kan protestera bäst den vill; den har inte en chans mot bolagens slipade jurister, förlorar process på process.

Det är därför vinstdrivande företag inte ska ha monopol. Vinstdrivande företag är nämligen just det – och inte filantroper. Energimarknaden behöver ett omtag. Eons lika huvudlösa som maktfullkomliga agerande visar varför."
Inte nog med att hon skriver i en tidning som finansieras med skattepengar hon begår dessutom skattebrott genom att ha satt sitt elabonnemang på firman och nu är det dessutom synd om henne!
Sydsvenskan är verkligen en vidrig tidning!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Värdet på den enskilda panelen sjunker såklart men det är få som säljer sina paneler löst, de säljs ofta tillsammans med fastigheten i sådana fall och precis som med andra husdelar, fönster, dörrar, tegelstenar så skulle de vara billiga löst men dyra när helheten säljs.

På det sättet är det med solpaneler också, det finns gott om data som visar att de är en god affär även ur detta hänseende och ibland kan de öka värdet på fastigheten mer än vad de kostade.
Där ser man, med tanke på hur många äldre hus med solpaneler tror man ju att de flesta paneler däljs ”löst”. Slltså inte vid nyproduktion…
 
Nissens
F fsn skrev:
Man kan dra den slutsatsen när laboratoriums världsrekord är på andra decimalen på en procent och ytterst begränsade spektrum, helt orimliga att kommersialisera.
Visst, och ett tag var internet en ”fluga”.
Man skall nog vara försiktig med att förutspå teknikutvecklingen. ☺️
 
Nissens Nissens skrev:
Visst, och ett tag var internet en ”fluga”.
Man skall nog vara försiktig med att förutspå teknikutvecklingen. ☺️
He låt när katta skit...
 
Nissens Nissens skrev:
Där ser man, med tanke på hur många äldre hus med solpaneler tror man ju att de flesta paneler däljs ”löst”. Slltså inte vid nyproduktion…
Finns inga hinder eller nackdelar med att sätta paneler på ett tak som är 20år gammalt om det är fint. Anledningen till att minte köper gamla paneler är ju för att man får grönt avdrag på nya och att installationen är en dyr del så man tjänar inte så himla mycket på att köpa begagnat ändå. Om man nu inte kan installera dessa själv dvs vilket majoriteten inte kan eller vill
 
F fsn skrev:
Det där var extremt optimistiskt tror jag. 10% är ett extrem språng, helt orimligt med rådande teknik.
Det går att dubbla effekten/ytenhet redan idag men kostnaden gör att det är lönsammare att använda mer yta i stället. Det är få projekt, typ satelliter, där det blir effektivt.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Visst, och ett tag var internet en ”fluga”.
Man skall nog vara försiktig med att förutspå teknikutvecklingen. ☺️
Hur du gör den kopplingen till ett korkat uttalande från en politiker är det nog ingen annan än du själv som förstår. Vi har pratat om det förr och precis allt är sagt. Antingen så kan och förstår man tekniken eller så är man @Nissens, det är inte svårare än så… tyvärr.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F
lilytwig lilytwig skrev:
Det går att dubbla effekten/ytenhet redan idag men kostnaden gör att det är lönsammare att använda mer yta i stället. Det är få projekt, typ satelliter, där det blir effektivt.
Vad tillförde det, missade du ”till samma kostnad” vi pratar om W/kr. Om jag inte minns fel från föreläsningen jag fick från min bekanta på Saab i Mölndal så var det ocks andra färgspektrum eller nåt sånt som gjorde rätt stor skillnad, ingen atmosfär som ställer till det. Fattade ärligt talat långt ifrån hälften men han hade nog bra koll på vad han pratade om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.