Har köpt en åkgräsklippare modell större av ett billigare fabrikat på en svensk webbshop. Köpte den för en vecka sedan och fick den levererad för några dagar sedan.

Efter drygt tre timmar i bruk så har något gått sönder och det går inte att koppla på batteriet utan att startmotorn går runt. Är inte mer insatt i felet än så och är ej heller mekaniskt lagd. Spelar egentligen inte så stor roll, den är trasig.

Har köpt en ny maskin och har garanti i två år. Men vad har jag egentligen för rättigheter respektive skyldigheter? Speciellt när det kommer till att köpa saker på distans är det lurigt för mig.

Är det rimligt att kräva en helt ny i utbyte? Kan företaget kräva att jag ska arbeta med traktorn för att byta ut delar osv?

Vad har jag för rätt/skyldigheter när det kommer till att frakta maskinen när det kommer till garantiärenden? Kan jag tvingas betala tusentals kronor i frakt?

Är väl inte helt ovanligt att folk råkar sånthär men det är första gången det händer mig så hade behövt lite vägledning.

Tacksam för svar.
 
  • Gilla
Peerty och 1 till
  • Laddar…
Garanti och reklamation ör olika saker. Garanti är något tillverkaren utfärdar, reklamationsrätt har man gentemot försäljaren. Reklamerar du en vara som det är fel på, så står de för frakt och omkostnader. Vid ett garantiärende finns ingen lag som säger att de ska så för frakten. Oftast är det smidigast att åberopa reklamationsrätten hos försäljaren, men har man tur i ett garantiärende gentemot tillverkaren så kan man få en ny vara utan att behöva skicka tillbaka den första, så reparerar man den själv och sen har man två :). Fungerar troligtvis inte med en åkgräsklippare.

Om du får en ny gräsklippare eller om den skall repareras när den reklameras det har du ingen rätt att bestämma över. Du kan komma med önskemål, men det är försäljarens rätt att skicka den till en verkstad för reparation.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Garanti och reklamation ör olika saker. Garanti är något tillverkaren utfärdar, reklamationsrätt har man gentemot försäljaren. Reklamerar du en vara som det är fel på, så står de för frakt och omkostnader. Vid ett garantiärende finns ingen lag som säger att de ska så för frakten. Oftast är det smidigast att åberopa reklamationsrätten hos försäljaren, men har man tur i ett garantiärende gentemot tillverkaren så kan man få en ny vara utan att behöva skicka tillbaka den första, så lagar man den och sen har man två :). Fungerar troligtvis inte med en åkgräsklippare.

Om du får en ny gräsklippare eller om den skall repareras, det har du ingen rätt att bestämma över. Du kan komma med önskemål, men det är försäljarens rätt att skicka den till en verkstad för reparation.
Tack för förtydligandet. Finns det någon vägledning kring vad som är brukligt om man tänker på reparation osv. Tänker i första hand på ledtider. Jag ju köpt sk*ten för att jag behöver den nu men blir det långdragna returer och reparationsvändor så blir jag ju kanske tvungen att köpa en till... Har stora rätt stora ytor att hantera och inget annat sätt att få gjort det på.

En till fråga rörande betalning, fakturan är inte betald än. Kan jag krävas på betalning även om jag har ett pågående reklamationsärende?
 
  • Gilla
Majsanmadsen
  • Laddar…
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Tack för förtydligandet. Finns det någon vägledning kring vad som är brukligt om man tänker på reparation osv. Tänker i första hand på ledtider. Jag ju köpt sk*ten för att jag behöver den nu men blir det långdragna returer och reparationsvändor så blir jag ju kanske tvungen att köpa en till... Har stora rätt stora ytor att hantera och inget annat sätt att få gjort det på.

En till fråga rörande betalning, fakturan är inte betald än. Kan jag krävas på betalning även om jag har ett pågående reklamationsärende?
Vad säger företaget om allt detta när du pratar med dom?
 
K Kane skrev:
Läs på här, [länk]
Vad har du köpt och från vilken firma?
Säger väl i brett ungefär det jag redan visste tror jag. Läser jag det rätt så är det upp till dem att eventuellt reparera. Undrar mer specifika saker egentligen.

Är det möjligt av dem att kräva att jag utför reparationer? Har läst en del omdömen där liknande saker hanteras genom att tidigare kunder reparerat själva med delar som företaget skickat ut.

Pallen den kom på behövde plockas isär för att maskinen skulle packas upp. Oddsen att den klarar en DHL-vända tur och retur utan emballage helskinnad är ju låga i bästa fall. Är ju tråkigt att skicka maskinen i pingpong för att det går sönder saker i frakten.

Vill inte hänga ut företaget än eftersom de inte haft möjlighet att lösa det. Vill egentligen få lite bättre koll på vad som gäller innan vi börjar diskutera maskinen i sig så kan återkomma med märke lite senare i diskussionen.
 
D dthompa skrev:
Vad säger företaget om allt detta när du pratar med dom?
Inget än så länge f*nskapet gick sönder i eftermiddags och då hade de stängt för dagen redan. Försökte köpa mig fri från en massa gräsytor genom att köpa maskinen och nu har jag både gräsytor och en trasig maskin att hantera.
 
  • Haha
Peerty
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Om du får en ny gräsklippare eller om den skall repareras när den reklameras det har du ingen rätt att bestämma över.
Undantaget det här håller jag med. Sen ett drygt år tillbaka är det dock kunden och inte näringsidkaren som bestämmer om företaget först har rätt att försöka laga varan.

Det är reglerat i 5 kap. 4 § första stycket konsumentköplagen.
Konsumentköplagen skrev:
Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper ett fel på varan eller gör en omleverans. Konsumenten får välja mellan åtgärderna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
De kan inte kräva att du ska laga den själv med delar som de skickar. Om du hade haft den möjligheten så kanske det hade gått snabbare dock, jämfört med att de ska transportera åbäket till en verkstad och sen tillbaka. Du har ingen skyldighet att spara emballaget så om det slängts eller gått sönder så får försäljaren hantera det. Reparation ska ske skyndsamt och utan dröjsmål.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Undantaget det här håller jag med. Sen ett drygt år tillbaka är det dock kunden och inte näringsidkaren som bestämmer om företaget först har rätt att försöka laga varan.

Det är reglerat i 5 kap. 4 § första stycket konsumentköplagen.
Tack för den informationen, skall ha det i åtanke med vidare kommunikation med bolaget.

Nästa paragraf säger ju att de har rätt att reparera om det kostar dem för mycket annars. Kostar ju närmare 30 000 så är ju inte direkt småpotatis för mig men kanske anses det för dem?
 
S Staffan-N skrev:
De kan inte kräva att du ska laga den själv med delar som de skickar. Om du hade haft den möjligheten så kanske det hade gått snabbare dock, jämfört med att de ska transportera åbäket till en verkstad och sen tillbaka. Du har ingen skyldighet att spara emballaget så om det slängts eller gått sönder så får försäljaren hantera det. Reparation ska ske skyndsamt och utan dröjsmål.
Försökt hitta lite andra liknande situationer och då har butiken hänvisat till tillverkaren. Det måste vara gammal information jag hittar för det verkar dock för det verkar inte riktigt finnas stöd för det?
 
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Nästa paragraf säger ju att de har rätt att reparera om det kostar dem för mycket annars.
Nästa mening menar du? Nja, att mena att en standardkonsumentprodukt inte går att byta ut eller laga lär aldrig hålla. Och i så fall finns ju alltid utvägen att häva köpet.

@Düsseldorff hade nyligen en bra tråd där du kan se hur häpen en informerad konsument kan bli om man inte omedelbart får rätt i ett sånt här fall.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nästa mening menar du? Nja, att mena att en standardkonsumentprodukt inte går att byta ut eller laga lär aldrig hålla. Och i så fall finns ju alltid utvägen att häva köpet.

@Düsseldorff hade nyligen en bra tråd där du kan se hur häpen en informerad konsument kan bli om man inte omedelbart får rätt i ett sånt här fall.
Ja, om jag inte missförstått så har jag rätt att välja att få en ny utskickad. Men butiken har rätt att reparera och inte skicka en ny om det skulle vara så att det är för dyrt att skicka en ny?

Edit: Läste om nu, missförstod nog första gången
 
Det låter som att startmotorn eller solenoiden, reläet, har hängt sej vilket ofta är ett enkelt fel att åtgärda.
Det första jag skulle prova är att knacka på startmotorn och se om den släpper. Då kan du åtminstone klippa klart.
Vad är det för maskin? Finns säkert filmer på youtube hur man går till väga för att byta/laga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
R R650 skrev:
Det låter som att startmotorn eller solenoiden, reläet, har hängt sej vilket ofta är ett enkelt fel att åtgärda.
Det första jag skulle prova är att knacka på startmotorn och se om den släpper. Då kan du åtminstone klippa klart.
Vad är det för maskin? Finns säkert filmer på youtube hur man går till väga för att byta/laga.
Tack för hjälpen. Som du säger är det kanske lätt att fixa men jag har varken tid eller lust att meka trägårdstraktor nu. Lite därför jag köpte en ny maskin.

På sikt kommer jag ju såklart få sätta mig in i hur skiten funkar men just nu är det inget jag har möjlighet att fördjupa mig i.

Vill egentligen inte "råka" fixa det nu heller då det är klart lättare att reklamera en aktivt trasig maskin än en som jag lyckats fixa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.