tensiden tensiden skrev:
Men det här är ju lite spännande ändå. Vad är det som gör att stockholmare inte har möjlighet att köpa blackstone (eller liknande)? Varför har inte någon dragit igång det där eller har det funnits men lagt ner?

Testade första gången själv i Örebro för säkert 12-13 år sedan.
Lite grisigt att sitta med heta stenar på bordet och att det stänker stekflott över allt?
 
Får mig att tänka på "plockmat / tapas" och buffer.. vissa tål verkligen inte att dela mat med andra.. jag älskar all form av "plock".. äta med fingrarna och smaka av olika saker..

Tar vi hem mat köper jag gärna flera sorter så man kan ta lite av varje..

Tack och lov är maken inte anti det konceptet.. för jag vill smaka av hans mat också (oavsett om det är plockmat eller ej) :)

Dock gillar vi inte alltid samma sorts mat.. så ibland får hans mat "vara ifred" ;)
 
M MsTake skrev:
Lite grisigt att sitta med heta stenar på bordet och att det stänker stekflott över allt?
Då har du inte testat märker jag. Varken grisigt eller att det stänker.

Du har en varm sten framför dig, skär till en köttbit och lägger på och sedan äter du den när den är "lagom". Då är skaldjursplatåer och annat påfund långt "grisigare" med mer "stänk".
 
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Då har du inte testat märker jag. Varken grisigt eller att det stänker.

Du har en varm sten framför dig, skär till en köttbit och lägger på och sedan äter du den när den är "lagom". Då är skaldjursplatåer och annat påfund långt "grisigare" med mer "stänk".
Har testat flera gånger med både lava samt täljsten (dock inte hos blackstone).
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Min yngsta älskar blackstone steakhouse när vi är i borlänge och åker skidor. Man steker köttet själv på en uppvärmd sten. Finns det något liknande i Stockholm? I Tokyo och Bangkok så har jag ätit på restaurang där man sitter runt ett bord med stekhäll i mitten.
Du får köpa dig en steksten(täljsten) och värma i ugnen, så kan ni avnjuta det hemma.
 
S sblixten skrev:
Du får köpa dig en steksten(täljsten) och värma i ugnen, så kan ni avnjuta det hemma.
Lite mäckigt :)

edit: dessutom är väl stenen varmare än vad en vanlig ugn går till
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lite mäckigt :)

edit: dessutom är väl stenen varmare än vad en vanlig ugn går till
400 grader enligt servitören vid senaste besöket.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Lite indiskt till lunch

En serverad måltid utomhus med öl, ris, bröd och kryddstarka rätter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fusion och 5 till
  • Laddar…
C
Det blir småländska isterband till middag
 
  • Två korvar steks i en panna med olja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
fusion och 11 till
  • Laddar…
Här blir det fiskrester till lunch (ja inte fiskrens.. utan stekt rimmad torskrygg, potatis och romsås)
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lite indiskt till lunch

[bild]
Då ska man dricka Cobra eller Kingsfisher, ingen tysk malt.
 
C C.Ö skrev:
Det blir småländska isterband till middag
Dillstuvad potatis och rödbetor till? 😋
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lite mäckigt :)

edit: dessutom är väl stenen varmare än vad en vanlig ugn går till
Det är en enkel rätt att förbereda, laga och servera, men det krävs såklart lite planering, då man behöver ställa stenen/stenarna på värmning i förväg.
Min ugn går till dryga 300 grader och varmare än så vill man vanligtvis inte ha.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
C
FredrikR FredrikR skrev:
Dillstuvad potatis och rödbetor till? 😋
Så riktigt 😀
 
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
Currywurst med surkål . Slängde ihop såsen själv å drömmer mig tillbaka till Tyskland .

Hade redan börjat äta på tallriken så fick bli i ett hörn av den . Men satans så gött
 
  • En tallrik med surkål och kryddig, currydoftande kyckling på en vit tallrik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
BengtH och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.