Oavsett hur ni väljer att göra så hoppas jag att ni hittar en lösning som blir bäst för er som familj!
 
H Hybro skrev:
Jo, men numer så är det inte bara ett ordentligt hus som krävs.
Det ska ju även vara ett bättre åk också. Tesla eller nåt i den stilen.
Det gäller att ligga i.

Själv åker jag gamla harvar och har ett hus från 82.
Trots tidigare låg lön, och nu pension, så har det alltid gått ihop.

Undras om det gör det för alla som är med i svängen?
Där är du igen!


Nästan saknat dina inlägg där du ska klappa sig själv på ryggen och berätta för alla ute på internet vilken världsmästare du är?

Aldrig funderat på att börja föreläsa eller skriva böcker ?

Måste finnas stora pengar att tjäna för någon så förträfflig som du
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
RolfRolf och 10 till
  • Laddar…
Det knepiga är väl att "allt annat" också gått upp såpass mycket i kostnad.

Jag är inte lika övertygad som många andra att lönerna kommer följa inflationen. De som har attrativa jobb på attraktiva orter. Men det kommer vara ett antal som blir av med jobbet eller står och stampar.

Men, är man två och ena lönen går till boendet och andra lönen ska gå till mat, transport mm så tycker jag man borde klara sig bra. Om bra mycket mer än ena lönen går till boendet är det knepigare.

Lunchlåda, bättre begagnad bil, skippa semesterresorna så har man ju lite betalt iallafall.
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
A Adam Robertsson skrev:
Ok… så för att sammanfatta det nya ”normalläget”:

Ingen kommer ha råd att bygga nytt.
Ingen kommer ha råd att inte bygga nytt.
Ingen kommer ha råd att köpa begagnat.
Ingen kommer ha råd att bo kvar.
Hej Adam,
undrar om du upplever att du fått hjälp här? Jag förfäras över forumet ibland. Att pausa amorteringarna tills vidare låter vettigt, tänker jag.

Framtiden? Det är bara ens egna val man kan styra över, så jag menar att vi alla behöver ETIK! Till de som tycker det låter flummigt säger jag: ekonomi är ingen riktig vetenskap! 😀

Bygga nytt: Byggbranschen i Sverige behöver underkastas en haveriutredning!
 
J JohanLun skrev:
Det knepiga är väl att "allt annat" också gått upp såpass mycket i kostnad.

Jag är inte lika övertygad som många andra att lönerna kommer följa inflationen. De som har attrativa jobb på attraktiva orter. Men det kommer vara ett antal som blir av med jobbet eller står och stampar.

Men, är man två och ena lönen går till boendet och andra lönen ska gå till mat, transport mm så tycker jag man borde klara sig bra. Om bra mycket mer än ena lönen går till boendet är det knepigare.

Lunchlåda, bättre begagnad bil, skippa semesterresorna så har man ju lite betalt iallafall.
Fast att matkontot gått upp ett par tusenlappar i månaden och ngn tusing till på div känns som växelpengar jämnfört med att ha lån på 5-10milj som skall räntas och den delen är helt självvald, ingen tvingar folk att bygga nytt med lånade pengar. Jag bor strax utanför en storstad och här får man ett vettigt hus för 1.5milj 12min bilväg från tätorten.
Väljer man att "måla in sig i hörnet" med hög belåning, hus utan möjlighet till vedeldning osv så tycker jag inte man kan komma och klaga när verkligheten kommer ikapp sen.
 
A Adam Robertsson skrev:
Vi köpte ett hus förra året för 7 000 000 kr med 85% belåning. Idag uppskattar mäklare att huset är värt mellan 5 500 000 - 6 000 000 kr. Får mäklaren rätt så bränner vi alltså upp all vår kontantinsats, om vi skulle sälja idag. Huset är det inget fel på, tvärtom så är det superfint och nytt. Men rent praktiskt funkar det inte för oss. Vi kan eventuellt sitta kvar ett år till men inte längre än så. Räntan och amorteringen är ca 24 000kr/mån, vilket inte heller är så kul.

Många verkar tro att bostadsmarknaden gått ner pga den högre räntan och att den därmed också skulle återhämta sig i samband med att räntan går ner igen. Vi har suttit kvar i huset med detta i baktanke men funderar nu på om det inte bara önsketänkande.

Vad tycker ni?
Om ert största problem är värdeminskningen kan ni trösta er med att över en lång tidsperiod tenderar värdet att öka, även om man har otur prismässigt med timingen av sitt köp. Bor ni kvar i huset 20-30 år till lär ni få bättre betalt än vad ni köpte huset för, och på köpet har ni fått 20-30 år av boende i ett hus ni verkar gilla.

Om ni istället har problem med att klara er ekonomi med 24000 kronor i månaden i räntor och amortering kan ni tala med er bank om att få amorteringsfrihet under en period.
 
A Adam Robertsson skrev:
Absolut men när det begav sig var det rätt mycket experter som ändå talade om att det här blir en kortsiktig kris. Nu, med facit i hand, talar väldigt många, särskilt på Byggahus, att detta är normalt.
Nu blir det lite OT, men vad är det som gör att ni känner att ni måste flytta? Du skriver i första inlägget att det inte är något fel på huset, men att ni har svårt att bo där av "praktiska" skäl. Går detta att lösa, eller omvärdera?

Sedan.vet ni inte vad huset är värt innan ni har frågat marknaden, det vill säga lagt ut till försäljning och fått bud. Nu verkar nu ha fått en indikation av en enda mäklare men det är inget facit. Fråga åtminstone flera mäklare.
 
T Timmerkramare skrev:
Hej Adam,
undrar om du upplever att du fått hjälp här? Jag förfäras över forumet ibland. Att pausa amorteringarna tills vidare låter vettigt, tänker jag.

Framtiden? Det är bara ens egna val man kan styra över, så jag menar att vi alla behöver ETIK! Till de som tycker det låter flummigt säger jag: ekonomi är ingen riktig vetenskap! 😀

Bygga nytt: Byggbranschen i Sverige behöver underkastas en haveriutredning!
Adam känner säkert att du var en frisk fläkt som kom med många goda råd som att ”Vi alla behöver ETIK!”.
 
A Adam Robertsson skrev:
Vi köpte ett hus förra året för 7 000 000 kr med 85% belåning. Idag uppskattar mäklare att huset är värt mellan 5 500 000 - 6 000 000 kr. Får mäklaren rätt så bränner vi alltså upp all vår kontantinsats, om vi skulle sälja idag. Huset är det inget fel på, tvärtom så är det superfint och nytt. Men rent praktiskt funkar det inte för oss. Vi kan eventuellt sitta kvar ett år till men inte längre än så. Räntan och amorteringen är ca 24 000kr/mån, vilket inte heller är så kul.

Många verkar tro att bostadsmarknaden gått ner pga den högre räntan och att den därmed också skulle återhämta sig i samband med att räntan går ner igen. Vi har suttit kvar i huset med detta i baktanke men funderar nu på om det inte bara önsketänkande.

Vad tycker ni?
Fundera lite igenom. Byggkostnaden för nya energismarta hus har stigit så du kan knappt bygga nytt idag.


Ett äldre hus kan du absolut få för någon miljon billigare beroende på läge klart bättre med lägre lån. 24000kr i månaden är en hög siffra absolut. Men om huset är nytt så kan du få amorteringsfritt i 5 år.

Om det skulle krisa ordentligt så kan du kolla med banken om att pausa amorteringen.

Vad gäller räntan så får du tillbaka 30%. Kan du inte vänta på pengarna så kan du skattejämka redan nu.

Dra bort amorteringen och *skattavdraget för räntan så ser du vad det egentligen är för kostnad.

*Edit pga skatteavdraget
 
Redigerat:
  • Gilla
Adam Robertsson
  • Laddar…
M Marcus04 skrev:
Fundera lite igenom. Byggkostnaden för nya energismarta hus har stigit så du kan knappt bygga nytt idag.


Ett äldre hus kan du absolut få för någon miljon billigare beroende på läge klart bättre med lägre lån. 24000kr i månaden är en hög siffra absolut. Men om huset är nytt så kan du få amorteringsfritt i 5 år.

Om det skulle krisa ordentligt så kan du kolla med banken om att pausa amorteringen.

Vad gäller räntan så får du tillbaka 30%. Kan du inte vänta på pengarna så kan du skattejämka redan nu.

Dra bort amorteringen och *skattavdraget för räntan så ser du vad det egentligen är för kostnad.

*Edit pga skatteavdraget
Om jag har förstått TS rätt är stärsta problemet/ bekymret att den förväntade värdeminskningen på nuvarande hus har slukat kontantinsatsen. Det blir då svårt att bygga/köpa nytt utan nya friska pengar. Dessutom (I mitt tycke) har TS valt för hög belåningsgrad i sitt nuvarande hus, 85%.
En sund belåningsgrad är betydligt lägre och minskar då framtida riskexponering.
Det är många faktorer man inte alltid råder över som påverkar privatekonomin.
Inte klokt att göra samma misstag en gång till.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
VM i skuldsättning skulle Sverige komma bra i.

Denna generation gör allt för att maxa belåningen och undvika eller hitta sätt att slippa amortera.

Lever med talesättet att inflationen hjälper oss att urholka lånet. Och när inflationen kommer så kan vi inte förstå varför det blev dyrt.
 
  • Gilla
Sir Duke och 4 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Det går knappast att bygga mindre till lägre pris per kvadratmeter. Det är snarare tvärtom, ju mindre hus, desto högre kostnad per kvadratmeter. Många saker kostar exakt samma oavsett storlek, anslutning av el och VA t.ex.

Har svårt att se hur priserna för nybyggen kan gå ner nämnvärt. I princip alla större kostnadsposter lär öka i pris snarare än gå ner. Löner och materialpriser lär ju inte gå ner, inte heller diverse anslutningsavgifter. Kanske tomtpriser går att pressa en del, men hur mycket?

Visst kan man bygga enklare och stryka diverse tillval, men det är ju inte så att lull-lullet utgör nån större del av totalkostnaden när man bygger.
Det lär ju vara så att byggnadsstomme med ytterväggar ändå är en måttlig del av totalkostnaden och att installationer och ytskikt står för en stor del av kostnaden. En lösning som borde användas oftare är inreda en del av huset och ha rålokaler kvar för att senare kunna vidareutveckla sitt boende.
 
S
H Hybro skrev:
Jo, men numer så är det inte bara ett ordentligt hus som krävs.
Det ska ju även vara ett bättre åk också. Tesla eller nåt i den stilen.
Det gäller att ligga i.

Själv åker jag gamla harvar och har ett hus från 82.
Trots tidigare låg lön, och nu pension, så har det alltid gått ihop.

Undras om det gör det för alla som är med i svängen?
Jag beklagar att du levt ett så torftigt liv och nu gammal och bitter inser det. Du skulle ha jobbat lite hårdare! 😅
 
  • Haha
  • Älska
RoAd och 2 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Det lär ju vara så att byggnadsstomme med ytterväggar ändå är en måttlig del av totalkostnaden och att installationer och ytskikt står för en stor del av kostnaden. En lösning som borde användas oftare är inreda en del av huset och ha rålokaler kvar för att senare kunna vidareutveckla sitt boende.
En annan lösning är att ta tjänstledigt och bygga sitt egna hus, då går det att spara en hel del, om du inte är höginkomsttagare.
 
  • Gilla
RolfRolf
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Jag beklagar att du levt ett så torftigt liv och nu gammal och bitter inser det. Du skulle ha jobbat lite hårdare! 😅
Sen sitter inte lyckan i att köra en Tesla... Är det så, DÅ har man ett torftigt liv... ;) :D Så jäkla kul är de inte...

Kan ju vara så att lyckan sitter i att ha fritid mot att jobba 10-timmarsdagar. Andra är lyckliga på jobbet.

Fler som tänkt köra Tesla får nog nöja sig med "gamla harvar" om de lånat lite för mycket på bostaden. Men som sagt. Det skadar ingen. Det är jäkligt skönt med en ny bil, men det är oftast inte nödvändligt. Inte solsemestern heller. Räcker lönen till boendet och bra mat och en fungerande bil är det väl bra så.

Eller säljer man huset, bor billigare och kan ha kvar Teslan och fortsätta åka på dyra resor och gå på resturang. Det passar vissa.

Vad som passar TS kan vi ju inte svara på. Om TS kan leva lite snålare (hur mycket vet vi heller inte) i en fem-sex år så tror jag "dippen" passerat och räntorna är mer stabila, inte på kanske 1.5% men troligen under 5%. Om man inte klarar räntan med att leva snålare är det nog bara att sälja så snart som möjligt som gäller, ta förlusten, bo ett par år i hyres, forsätta snåla och spara, och sen hoppas man hinner köpa nåt innan det vänder upp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.