Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Shelly är bra alternativ! Har varit jättelätt att installera och funkar kanon.
Vi har ju tänkt Wiser men kan vara smart att undersöka vad Shelly kan erbjuda. Hur styr ni Shelly?
 
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Bra lösning detta, nog så vi kommer göra också som förberedelse inför fiber. Vi har ingen fiber när vi flyttar in, utan 4G till en början. Men under 2024 dras fiber i området via Telia och då blir det dags att investera i nätverket. Noterar även ditt inlägg om Mikrotek och att man kan koppla 4G modem till den, men frågan är om den sedan räcker som router när vi väl övergår till fiber?
Den fixar väldigt höga hastigheter. Min 500-lina funkar fint trådat!
En skärmbild av bredbandsmätning, visar hög nedladdnings- och uppladdningshastighet, 530/551 Mbit/s, IPV4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
Unikt namn
Jag skulle rekommendera att inte sätta en inbyggd AP i nätverksuttaget om det inte finns synnerligen goda själ till det.
Wifi är en teknik som utvecklas i någolunda rask takt, både gällande effektivitet per watt och hastighet. Vidare bör alla accesspunkter vara av samma generation för att enheter enklare ska välja den som är närmast.
Den länkade från Schneider stöder endast Wifi5, en 10 år gammal teknik. Vi är nu på Wifi6 generation 2, och Wifi7 är på ingånggång.
Denna kommer alltså inte fungera optimalt med resten av ett högpresterande nätverk, även om det säkert kan vara tillräckligt så länge kraven på prestanda är väldigt begränsade.

Jag tycker att det bara blir bökigt att ersätta ett helt nätverksuttaget för att innehållet inte åldrats lika bra som resten av nätet.

Med 2.80 i takhöjd kommer ni dessutom aldrig se eller tänka på en liten vit rund AP där uppe, så länge inte taket är svart eller någon annan stark färg.

Unify U6 Pro är en populär modell som är hyggligt diskret, och det räcker sannolikt med en på varje våning så länge de monteras smart.

Ska försöka länka in en gammal bild över AP placering.
https://www.byggahus.se/k/5078352/?m=image&u=257554
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Walle85
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Vi har ju tänkt Wiser men kan vara smart att undersöka vad Shelly kan erbjuda. Hur styr ni Shelly?
Shelly har en egen app och kan även styras via Home Assistant samt Homey. Så väldigt fritt. Du kan även via en tablet göra en kontrollpanel via Home Assistant eller Homey.

Exempel
 
  • Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag skulle rekommendera att inte sätta en inbyggd AP i nätverksuttaget om det inte finns synnerligen goda själ till det.
Wifi är en teknik som utvecklas i någolunda rask takt, både gällande effektivitet per watt och hastighet. Vidare bör alla accesspunkter vara av samma generation för att enheter enklare ska välja den som är närmast.
Den länkade från Schneider stöder endast Wifi5, en 10 år gammal teknik. Vi är nu på Wifi6 generation 2, och Wifi7 är på ingånggång.
Denna kommer alltså inte fungera optimalt med resten av ett högpresterande nätverk, även om det säkert kan vara tillräckligt så länge kraven på prestanda är väldigt begränsade.

Jag tycker att det bara blir bökigt att ersätta ett helt nätverksuttaget för att innehållet inte åldrats lika bra som resten av nätet.

Med 2.80 i takhöjd kommer ni dessutom aldrig se eller tänka på en liten vit rund AP där uppe, så länge inte taket är svart eller någon annan stark färg.

Unify U6 Pro är en populär modell som är hyggligt diskret, och det räcker sannolikt med en på varje våning så länge de monteras smart.

Ska försöka länka in en gammal bild över AP placering.
[länk]
Tack för input. Skulle du säga att 2 U6 PRO, en för varje våning (ca 100 kvm/våning), skulle täcka husets wifi behov? Sätter en U6 Lite i garaget tänkte jag som komplement.
 
J
Skulle bara inflika att om du tex väljer Home Assistant som plattform så finns det väldigt mycket hjälpsamma och kunniga människor här inne. Alltifrån installation till automation. Själv blåste jag en gammal Hp Elitedesk 800 och installerade HA på. Du kan hitta begagnade för runt tusenlappen.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Unikt namn
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Tack för input. Skulle du säga att 2 U6 PRO, en för varje våning (ca 100 kvm/våning), skulle täcka husets wifi behov? Sätter en U6 Lite i garaget tänkte jag som komplement.
Initialt hade jag börjat med 2st APs inne, och sedan kompletterat med en garage AP om täckningen och hastigheten är dålig där inne och/eller på tomten.

Jag är lite osäker på den upplevda skillnaden mellan Pro och Lite, annat än att jag läste om någon som hade problem med sina Apple-enheter med Lite. Så själv hade jag nog valt en Pro även i garaget OM nu det behovet kan motiveras.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Initialt hade jag börjat med 2st APs inne, och sedan kompletterat med en garage AP om täckningen och hastigheten är dålig där inne och/eller på tomten.

Jag är lite osäker på den upplevda skillnaden mellan Pro och Lite, annat än att jag läste om någon som hade problem med sina Apple-enheter med Lite. Så själv hade jag nog valt en Pro även i garaget OM nu det behovet kan motiveras.
Tänker i samma banor. Ska testa fram vad som ger bäst täckning. Testade deras verktyg på hemsidan, den var inte så kul 🤯
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
H
Bygg enkelt. Om 10 år är all teknik skrot och appen inte kompatibel / går inte att uppdatera mot ditt smarta hem.
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Bygg enkelt. Om 10 år är all teknik skrot och appen inte kompatibel / går inte att uppdatera mot ditt smarta hem.
All el- och nätverksdragning sker enligt svensk standard. Det gör att vi egentligen är oberoende av tekniken som läggs som ett lager på infrastrukturen.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Smart! Det ska jag ha i åtanke när jag konfigurerar. Tänkte använda en Win dator med HA då jag inte är van med Linux. Funkar det lika bra?
Jag har själv inte kört HA i Windows men det funkar förmodligen utan problem. Men å andra sidan behöver man inte kunna något Linux alls för att få igång HA. Installationen sköter sig själv och sen sköter man allt från webbgränssnitt eller appen. Jag har kört HA ett par år och har hittills varit in i terminalen en enda gång. ...och det var för att ändra en inställning i en sensor där jag helt enkelt var för snål för att köpa "rätt" grejer. Så i praktiken noll gånger. 😃
 
  • Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Ska läsa om Homey. Stött på det några gånger men det är en djungel det här så tar tid att ta sig igenom. Pungdosor! Så bra att förbereda med plats för puckar där vi inte från början ha puckar. Tack!
Om det finns ekonomi inblandat så bör man tänka på att Homey väl kostar typ fem gånger mer än en HA-installation. ...och har man redan en dator att köra HA i så blir det ju helt gratis.

Men det är förmodligen så att Homey är en smidigare produkt.
 
O
David Wallin David Wallin skrev:
Om det finns ekonomi inblandat så bör man tänka på att Homey väl kostar typ fem gånger mer än en HA-installation. ...och har man redan en dator att köra HA i så blir det ju helt gratis.

Men det är förmodligen så att Homey är en smidigare produkt.
Men du behöver div bryggor/mottagare till din PC och den drar också mycket mer ström än en Homey. Så det är inte säkert ekonomin går ihop ändå.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Jag kör med Wiser och tycker det fungerar bra. Kör med deras vriddimmer som ser ut som deras vanliga = alla förstår hur den funkar och ska använda. Nackdelen är att wiser gateway inte går att integrera med Homey eller Home Assistant. Men det ska komma Matter så antar att det fungerar då. Det går att koppla enheten direkt till Homey eller Home Assistant, men då missar man uppdateringar som man får via wiser gateway. Jag kör i huvudsag med Homey, men har även en lite rp4 med home Assistant för de saker som inte går in i homey än (Nibe S-serien via modbus & Fjäråskupan)
 
  • Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Hej kära forumare,

Vi bygger för tillfället ett nytt hus och undersöker vilka alternativ som passar oss bäst. Vi är båda iPhone användare och vill gärna styra saker och ting via bla. mobilen. Det vore förträffligt att kunna ha en iPad centralt i huset (tex. köket) där vi kan styra saker med via appels smarta hem app Homekit eller liknande applikationer, tex Home Assistant. Vi vill undvika att använda olika appar för olika system.

Saker vi önskar styra:
Belysning, musik, kameror, sensorer

Vi har sneglat på Schneider Wiser som är Matter certifierad, men kan ingenstans läsa om att det går att lägga till Wiser enheter i Homekit. Men eftersom Wiser baseras på Zigbee borde det inte vara något problem att lägga till allt i Home Assistant och använda det som app i våra iPhones och iPad?

Vi har tänkt placeras Wiser-puckar i några centrala strömbrytare, och några trådlösa på andra ställen.

Vad jag inte vill ha är Plejd eller komplicerade lösningar. Ser gärna att produkten kommer från ett stort globalt företag som har kapacitet att underhålla och vidarutveckla produkterna.

Tips mottagest gärna. Om 4 veckor kommer elektrikern på plats och då vill jag ha en klar bild av vad som behöver göras.
Tacksam för återkoppling.
Eftersom jag har en förkärlek till Philips Hue så körde jag med dessa i hela vårt nybygge: https://www.proshop.se/Smarta-Hem/Nordtronic-Box-dimmer-zigbee/2805648

De dyker upp i Homekit (när man kopplat de till Hue bridge), vilket är ett krav från oss för alla smarta saker vi använder dagligen i huset. Vill kunna kontrollera allt via Homekit OCH ha en fysisk brytare på plats.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.