P PappasHammare skrev:
När du bygger nytt så tror jag du inte vill ha en "router" som du ser en (dvs en svart med en massa antenner).
Generellt är en router är något som gör att er nätverkstrafik kommer ut på nätet/molnet. Den har inget med antenner/wifi att göra utan den är en accesspunkt som gör detta. Visst i dessa "vanliga/svarta" routers så sitter det en accesspunkt inbyggd men inget man vill sätta på väggen.

Så se till att du har minst tomslang om inte eth-uttag, till ett par bra utvalda punkter högt på väggarna så du kan sätta accesspunkter i taket/på väggen enkelt. Ström till dessa AP får du via POE.

Här är ett förslag till AP.
[länk]

Tror sambon kommer mer uppskatta ett antal sådana istället för dessa
[länk]

Tänk brett hur mycket nätverksuttag du vill ha. Bättre med fler nu än att behäva borra i väggar senare
Nej en sådan router kommer inte godkännas av frun :D
Jag tänker på det här med nätverksuttag och om dessa egentligen används. Jag har inte använt ett nätverkssuttag senaste 15 åren, och det var då jag spelade. Nu när lillen växer och så småningom blir ungdom och vill spela ska möjligheten förstås finnas i barnens rum. Och även TVn kan vara bra att koppla direkt via kabel. Men i övrigt är det trådlöst som används, så frågan är om nätverkssuttag behövs till varje enskilt rum då det inte nyttjas? Slipper ju helre ett fult uttag som inte används.
Däremot AP vill jag ha, ett i garaget, ett eller två utomhus och tre inomhus. Totalt är det ca 230 kvm inkl garage som ska täckas. Utöver det vill jag ha kameror uppsatta på några väl valda platser. Allt vill jag ska gå via PoE så jag slipper extern strömkälla. Så frågan är om jag med elektrikern kan förhandla mig till att skippa trådade nätverksuttag till flesta rum och istället ersätta med uttag för AP?
 
  • Gilla
Pet Larsson
  • Laddar…
coconut
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Uppskattar din input, tack. Jag googlar och läser en del efter varje inlägg för att förstå detta lite djupare.
Hänger med i hur vi ska koppla det trådbundna nätverket med nkommande fiber -> fiber converter -> router (utan Wi-Fi) -> Switch med Poe -> rätt port i Patchpanel. Det jag inte riktigt hänger med i är det här med varför man behöver dra separata kablar till AP och varför man inte kan använda det dubbla nätverksuttaget i varje rum för att förlänga routerns räckvidd? I mitt huvud ser jag 3 kablar till varje rum, två som går till nätverksuttaget och ett som går till där AP ska sitta (tex. taket). Är det olika kablar det handlar om?

Gällande garaget. Det går tomrör mellan garage och huvudhuset där rackskåpet står. Går det inte bra att bara placera en AP där? Det är ca 10 meter emellan.
Det går såklart att göra. Men det är blir bättre räckvidd att kunna montera en AP i taket eller på en vägg högt upp. Eller kunna sätta den ”ur vägen” i t.ex ett förråd. Fast det är väl mest en smaksak återigen hur man vill göra. Drar du då ett rör från skåpet där Patchpanel och POE Switch sitter räcker det med att bara dra denna kabel, så är allt dolt. Man ser bara accesspunkten inte några kablar. Uttagen i rummet är dessutom då lediga att göra vad man vill med.

Personligen kör jag nästan allt trådlöst och nyttjar enbart uttagen på några få platser, de går dock enkelt att koppla in i Patchpanel och jag behöver dem.

Att dra ut så att man kan sätta en AP på en vägg utomhus är däremot ganska trevligt. Lite beroende på hur tomten ser ut och garage placeras etc.

Gällande hur man vill göra i garaget beror det på vad man vill göra där. En del vill ha nätverks uttag, datorer etc även där. Vill man bara ha en AP fungerar det att bara dra en kabel.
 
  • Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
Vit tak med en rund taklampa och en ögla för öppning av lucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Be elektrikern sätta några uttag i dosor i taket på utvalda ställen. Sen en sladd med ethernetuttag draget till patchpanelen. Sen är det bara att skruva upp sin AP och koppla in den till en switch med PoE. Jag har en router med 5 portar PoE. Den tar dessutom fibern rätt in, så jag kopplade bort fiberkonvertern från Öppen fiber dessutom, mest för att det är busigt.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
P
När "lillen" växer kommer trådlöst fortfarande vara långsammare dvs högre 'ping tid'
Kabeln kommer alltid vinna.
Dumt att hoppa över uttag då det är den lilla kostnad det är i det hela.
Skulle du sälja en dag så kommer någon svära.

Man sätter ju uttagen brevid de vanliga eluttagen så de syns ju inte, förutom dessa högt placerade uttagen för AP och kameror som då inte behöver eluttag brevid sig.

Och vet du ännu mer exakt var du vill ha AP så dra bara en slang dit och sen bara kabel utan uttag. Då kan du få som ovan.
 
  • Gilla
Cruzze och 1 till
  • Laddar…
O
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Nej en sådan router kommer inte godkännas av frun :D
Jag tänker på det här med nätverksuttag och om dessa egentligen används. Jag har inte använt ett nätverkssuttag senaste 15 åren, och det var då jag spelade. Nu när lillen växer och så småningom blir ungdom och vill spela ska möjligheten förstås finnas i barnens rum. Och även TVn kan vara bra att koppla direkt via kabel. Men i övrigt är det trådlöst som används, så frågan är om nätverkssuttag behövs till varje enskilt rum då det inte nyttjas? Slipper ju helre ett fult uttag som inte används.
Däremot AP vill jag ha, ett i garaget, ett eller två utomhus och tre inomhus. Totalt är det ca 230 kvm inkl garage som ska täckas. Utöver det vill jag ha kameror uppsatta på några väl valda platser. Allt vill jag ska gå via PoE så jag slipper extern strömkälla. Så frågan är om jag med elektrikern kan förhandla mig till att skippa trådade nätverksuttag till flesta rum och istället ersätta med uttag för AP?
Jag tror du gör gott i att ta in en ”konsult” som kan nätverk och löser detta åt dig. Eller iaf tillsammans med dig.

Fast nätverk idag skulle jag säga är lika viktigt som eluttag. Både för dig men även för den som köper fastigheten av dig. Så nu när du bygger, planera din nätverksinfrastrukur noga.
 
  • Gilla
P-A Lindqvist och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla era inputs, värdefullt information och jag har lärt mig en hel del. Har ganska bra koll på hur vi ska sätta upp nätverket hemma nu. Det blir uttag till varje rum + PoE AP till några utvalda platser för kameror och förlängning av wifi. Som med allt annat med husbygget har jag lärt mig under resans gång, och även nu med nätverket.
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Walle85
Förslag på uttag med inbyggd AP, då blir det inte så många kablar att dra, samt att du får bra täckning i alla rum. Skulle sannolikt endast välja Unifi ifall du även skaffar deras router, vilket jag kan rekommendera starkt 😊

Jag har Unifi för hela nätverket i huset och Wiser för all belysning på nyligen renoverade övervåningen.

https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-wifi/products/u6-iw

https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-accesspunkt-wifi

Edit:
Kan tillägga att Shelly är ett värdigt alternativ till Wiser, iaf om man vill styra belysning. Billigare och behöver bara wifi.
 
Utmärkt med AP i nätverksuttaget, så slipper man en don på taket och dra kablar dit. Det behövs ju inte många AP punkter för att täcka huset. 3 000 kr för Unifi varianten (U6 In-Wall) är ju en dyr slant, men kan komplettera i efterhand. Om jag förstår det rätt drivs den med PoE och har även PoE 1 av 2 kontater ut? Använder du denna?
 
Walle85
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Utmärkt med AP i nätverksuttaget, så slipper man en don på taket och dra kablar dit. Det behövs ju inte många AP punkter för att täcka huset. 3 000 kr för Unifi varianten (U6 In-Wall) är ju en dyr slant, men kan komplettera i efterhand. Om jag förstår det rätt drivs den med PoE och har även PoE 1 av 2 kontater ut? Använder du denna?
Yes, det stämmer, det är som en liten switch. Så har man behov av att koppla in flera enheter, typ i TV bänken, typ TV, spelkonsol och TV-box, så kan det vara värt.
Sett till PoE in och ut, så drar själva enheten lite ström, så du kommer alltid få ut lite mindre än du puttar in från din undercentral. Oftast inget problem men värt att tänka på.
Jag har inte just denna, men en annan unifi PoE switch som drivs av PoE och har en PoE pass-through, dock inte wifi eftersom jag redan hade satt APs i taket när denna kom ut på marknaden.
Skulle eventuellt idag omvärdera och köra på dessa istället då jag vill ha fasta uttag i alla rum oavsett.
 
  • Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
Walle85
Bygger man nytt eller gör en större renovering och har alla väggar och tak öppna är det inte så mycket merkostnader att dra en kabel upp till taket för en separat AP som kanske ger bättre täckning. Så i ett hus med öppen planlösning mellan vardagsrum och kök så kanske en AP i taket är vettigast, men i sovrum och arbetsrum där man kanske vill koppla in datorer etc. så räcker dessa gott och väl och man slipper massa extra saker som syns och tar plats.
 
  • Gilla
XAgent och 1 till
  • Laddar…
Jag bad elektrikern sätta en vanlig eldosa med en RJ45-hona draget till dosan. Så icke anslutet är det bara locket som syns. Sen är det bara att ansluta med en kort smidig kabel. Det enda problemet var på ovanvåningen där det var väldigt högt i tak, svårt att nå. Sen skruvar man helt enkelt bort locket och sätter sin AP över hålet. Man behöver alltså inget fult uttag i taket.
Vit vägg med en rundel, minimalistisk stil, modern, enkel, ren design, väggdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Shelly är bra alternativ! Har varit jättelätt att installera och funkar kanon.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Bygger man nytt eller gör en större renovering och har alla väggar och tak öppna är det inte så mycket merkostnader att dra en kabel upp till taket för en separat AP som kanske ger bättre täckning. Så i ett hus med öppen planlösning mellan vardagsrum och kök så kanske en AP i taket är vettigast, men i sovrum och arbetsrum där man kanske vill koppla in datorer etc. så räcker dessa gott och väl och man slipper massa extra saker som syns och tar plats.
Vi har just ett rum på 85 kvm, kök, matplats och vardagsrum i ett. En AP på taket hade nog funkat bra. Men på övervåningen kan det vara smartare med en sån, dock svindyrt med 3000 kr.
 
rqu rqu skrev:
Jag bad elektrikern sätta en vanlig eldosa med en RJ45-hona draget till dosan. Så icke anslutet är det bara locket som syns. Sen är det bara att ansluta med en kort smidig kabel. Det enda problemet var på ovanvåningen där det var väldigt högt i tak, svårt att nå. Sen skruvar man helt enkelt bort locket och sätter sin AP över hålet. Man behöver alltså inget fult uttag i taket.
[bild]
Bra lösning detta, nog så vi kommer göra också som förberedelse inför fiber. Vi har ingen fiber när vi flyttar in, utan 4G till en början. Men under 2024 dras fiber i området via Telia och då blir det dags att investera i nätverket. Noterar även ditt inlägg om Mikrotek och att man kan koppla 4G modem till den, men frågan är om den sedan räcker som router när vi väl övergår till fiber?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.