Verkar ha torkat ganska bra bara senaste dygnet med öppet och en vanlig fläkt som står
 
  • Träkonstruktion, isoleringsmaterial synligt, spikhuvud, hörnvinkel, oavslutad eller skadad väggstruktur, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av träytor och hörn med oskarp blå bakgrund, möjlig konstruktionsdetalj eller snickeriarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av trälist och grå yta med tecken på fuktskada eller mögel. Otydligt fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum under renovering med öppen glasdörr som leder till trädgården och en staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster, träbjälke, grön plastbricka, isolering, inomhus, delvis synligt tegelhus utanför genom fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Även om din villaförsäkring inte täcker den direkta skadan kan den eventuellt täcka följdskadorna som uppstått. Har själv varit med om att vatten blåste in vid nocktätningen mindre än ett år efter takbyte. Visade sig att limmet på tätningen släppt. Att byta tätningen va en solklar reklamation mot snickaren som hjälpt mig med bytet (inga problem där) medans försäkringsbolaget betalade ut ersättning för att byta lite våt isolering samt måla om innertaket i det rum som drabbats.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
Även om din villaförsäkring inte täcker den direkta skadan kan den eventuellt täcka följdskadorna som uppstått. Har själv varit med om att vatten blåste in vid nocktätningen mindre än ett år efter takbyte. Visade sig att limmet på tätningen släppt. Att byta tätningen va en solklar reklamation mot snickaren som hjälpt mig med bytet (inga problem där) medans försäkringsbolaget betalade ut ersättning för att byta lite våt isolering samt måla om innertaket i det rum som drabbats.
Jag tänkte detsamma men pratade precis nu med länsförsäkringar, de säger att de fortsatt inte kommer ersätta något när det regnar in via fasad eller tak...
 
T thunderboy skrev:
Jag tänkte detsamma men pratade precis nu med länsförsäkringar, de säger att de fortsatt inte kommer ersätta något när det regnar in via fasad eller tak...
Med risk för att det mest känns som salt i såren så har jag också Länsförsäkringar. Men det är kanske skillnad på vatten och vatten eller nåt, har inte lusläst villkoren då jag va nöjd med ersättningen.
 
  • Gilla
thunderboy
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hur ska en besiktningsman kunna hitta de dolda felen? Ligger det inte i sakens natur att hen inte ska kunna hitta dem?
Håller med dig men en besiktningsman bör hitta det mesta av andra fel som en icke-fackman lätt missar, missar besiktningsmannen sådana fel bör det gå på hans försäkring och kommer det senare fram fel som besiktningsmannen inte rimligen kunde upptäcka har man starka argument för att de kvalificerar som dolda och ska ersättas av säljaren eller dennes försäkring. De öppna fel som hittas vid besiktning brukar åtgärdas eller medföra prisavdrag eller ge köparen möjlighet att dra sig ur. Av dessa skäl är det bra med besiktning, men det bör vara besiktning anlitad av köparen. Säljarbesiktning kanske också kan vara bra ... för säljaren alltså.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
HenningÖland HenningÖland skrev:
Så himla tråkigt o dumt. När ni konstaterar efteråt att man kunnat löst snabbare/bättre/billigare själv. Otroligt dåligt för ett tre år gammalt hus. Hur kom vattnet in menade du ?
Tre år gammalt hus? Har inte byggaren ett ansvar i 10 år?
 
  • Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
Med risk för att det mest känns som salt i såren så har jag också Länsförsäkringar. Men det är kanske skillnad på vatten och vatten eller nåt, har inte lusläst villkoren då jag va nöjd med ersättningen.
Pratade igen med länsförsäkringar och de sa att det är skillnad om läckage sker via tak, då kan de ersätta till viss del. Det spelar även roll om huset är yngre än 30 år
 
I vårt hus försöker jag tänka, en gång ingen gång. Kom ned i garaget än dag då rann det vatten från fönstret. Visade sig att vi just den vindriktningen/styrkan och kraftig regn läcker det in i fönstrets överkant. Har aldrig hänt igen på (fem år sedan). Bra att du öppnat upp, låt det torka och bygg igen och åtgärda bläcket så det inte händer igen. Se det positivt du fick upp ögonen för att de är otätt vid dörren, bättre det än att de småläcker i flera år med större skador som följd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T thunderboy skrev:
De upptäcker då att det rinner även uppifrån och konstaterar att det även läcker in vid fönstret på plan 2 som sedan rinner längs plasten ner till våning 1. Hantverkaren sa att det såg ut som att någon försökt åtgärda detta tidigare vid fönstret men inte gjort det så bra/ej korrekt. När de öppnar upp vidare på våning 1 hittar de svartmögel så detta har alltså pågått ett tag.
Det där är nog något som du kan ta upp en diskussion om gällande dolda fel med säljaren.
 
  • Gilla
thunderboy
  • Laddar…
Fast det ska ju sägas att det hade nog torkat om man låtit allt vara också. Sen hade man ju kunnat ta det för vad det var efteråt om det behöver åtgärdas eller inte. Även vanlig isolering torkar om det bara blir plötsligt blött och läckaget sen upphör. Det är ju inte så att allt blir förstört i samma sekund det blir blött.......
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast det ska ju sägas att det hade nog torkat om man låtit allt vara också. Sen hade man ju kunnat ta det för vad det var efteråt om det behöver åtgärdas eller inte. Även vanlig isolering torkar om det bara blir plötsligt blött och läckaget sen upphör. Det är ju inte så att allt blir förstört i samma sekund det blir blött.......
Torkar det verkligen när det finns plast i väggarna och täckfärg på yttervägg panel?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Torkar det verkligen när det finns plast i väggarna och täckfärg på yttervägg panel?
Det beror på mängden skulle jag säga och tiden såklart. Har man fått in stora mängder i något bjälklag som är väl inkapslat så måste man nog tyvärr börja riva upp annars riskerar man att få en svamp-och mögelodling i huset innan det har hunnit torka upp.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
HenningÖland HenningÖland skrev:
Så himla tråkigt o dumt. När ni konstaterar efteråt att man kunnat löst snabbare/bättre/billigare själv. Otroligt dåligt för ett tre år gammalt hus. Hur kom vattnet in menade du ?
Under panelen var duken/Spärren inte riktigt omlott mellan sektionerna. (Prefab lådhus, dvs slarvigt gjort, detta var även avhjälpt av byggfirman under 2års besiktningen, + en del andra saker som inte direkt var kosmetika. Dvs vi hade vid besiktning ingen anledning att misstro protokollen. Tyvärr har ju detta samt läckage via taklucka som också var åtgärdat visat sig vara 5min åtgärder med skum och tejp, dvs rotorsaken aldrig åtgärdat, lärt mig en del av det iaf. Lita aldrig på protokoll, är det garanti var med själv, var kritisk, lär vara nitisk med nya fritidshuset och inte (om det nu Uppstår ngt) inte nöja mig med skum och tejp vid ev inläckage iaf!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Torkar det verkligen när det finns plast i väggarna och täckfärg på yttervägg panel?
i det här fallet så tror jag inte att det hade varit nå problem. Inget jätteläckage och det är ändå öppet runt dörren.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi hade liknande fel. Läckage fjärde natten efter inflytt. Dubbla till och med i samband med oväder för 2 år sedan. Skorstensanslutningen i ena fallet och helt rötskadad fönsterkarm på andra stället. Fönstret gick inte att komma åt under besiktning pga placering.
Försäkringsbolaget täcker inget pga eget ansvar av tak. Vatten på golv och väggar på två plan. Trisst så klart. Jag försökte också dra i alla trådar gällande ansvar och ersättning. Det ska till väldigt mkt för dolt fel. Det ska också vara en betydligt påverkande summa som påverkar inköpspriset.
Jag skulle spara all energi kring att försöka hitta en syndabock och få ersättning och fokusera på att lösa problemet och leva vidare i huset. Se det som ett av många kommande problem. Välkommen till huslivet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.