Du gör jättefint! Det är lätt att skriva kommentarer på ett forum, med bilder delvis taget ur sitt sammanhang! Stå på dig!
Det är fint att plocka ner det gamla, putsa, lacka och sätta upp igen! Jag gör samma!
Lite nytt, lite gamalt! Men aj, vilken tid det tar...!!
Kanske ska jag också lägga upp bilder här om min renovering!
Men jag får vänta lite med det. Måste mentalt förbereda mig på det verbala kriget i kommentarsfältet...! Ha! :)
Jag är inte där ännu! Men jag är inte orolig, det går över! :)

Heja, heja!!
 
  • Gilla
  • Älska
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Tagit tag i uppgiften att dränera runt grunden :oops:

Fick en första offert på nästan 15000kr/m…. Ingår iofs lite grävjobb för att göra uppfarten större utanför garaget… men det kanske är 10000kr på totalofferten….

När jag Googlar på dränering så verkar en rimlig kostnad mer ligga på 3-4000kr/m

Materialkostnad: 60000kr ex moms (de vill använda ngt de kallar för Optiskiva 100mm, ngt ”bättre” än isodrän)
Arbetskostnad: 227000kr ex moms
- ROT

Måste ta in fler prisuppgifter….
 
  • Wow
Byråkrat
  • Laddar…
Det här företaget dränerade hos typ grannen. De är nöjda, jag har också sett att det de gjort många arbeten i området. Jag har dock ingen erfarenhet av dem, men kan ju vara värt att ta in en offert.

https://www.hdmini.se/
 
  • Gilla
magnusos
  • Laddar…
omdränering är inte obligatorisk som många vill få oss att tro. Och ibland helt onödig.... tänk genom vad du får för dom pengarna och om det ger bättre resultat att Fex isolera extra på vinden istället ;).
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Omdränering av hus är nödvändigt när huset säger att det är det 😊

Vi har haft 2 st 70-talshus med källare, ett dränerade vi om.. ett behövdes inte!

(vi körde billigaste, dvs ingen isolering.. bara platonmatta, nya dagvattenrör osv - straxt under 90’ för ungefär 17+17+8+8 m.. men det var 15 år sedan)
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Omdränering av hus är nödvändigt när huset säger att det är det 😊

Vi har haft 2 st 70-talshus med källare, ett dränerade vi om.. ett behövdes inte!

(vi körde billigaste, dvs ingen isolering.. bara platonmatta, nya dagvattenrör osv - straxt under 90’ för ungefär 17+17+8+8 m.. men det var 15 år sedan)
Fukten i väggarna är uppmätt till upp till över 70% så det är läge att se över dräneringen :) Väntar fortfarande på fler offerter… to be continued…
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
H henche skrev:
Det här företaget dränerade hos typ grannen. De är nöjda, jag har också sett att det de gjort många arbeten i området. Jag har dock ingen erfarenhet av dem, men kan ju vara värt att ta in en offert.

[länk]
HD mini har väldigt bra rykte, välförkänt!
 
  • Gilla
magnusos
  • Laddar…
En liten uppdatering…


Renoveringsarbete, ommålat tak, oskyddad glödlampa, fönster, oslätfärgade väggar, inomhus, bostadsutrymme under ombyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt rum med trägolv, avskalade väggar och en dekorativ spis, renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket i vardagsrummet målat och ny el dragen…
Tomt rum, trägolv, spis, renovering pågår, avskalade väggar, fönster, soligt, radiator, tom belysningsarmatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hallen tar form… renoveringstapet åker upp… tröskeln t källardörren slipad…
Tomt rum med trägolv, vita väggar, taklampa och två dörröppningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med nytt, ljust listverk förberett för montering, fixerat med gul tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt, trätrappa, bar vägg, spackel, interiör, heminredning, renoveringsfas, ljus, oavslutat arbete, byggdamm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa nedåt, reparation pågår, vägg spacklad, färg borttagen, renoveringsarbete, inomhusmiljö, bostad, byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett rum med vit dörr, vit vägg, korkgolv och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrappa under renovering, slipad del synlig bredvid obehandlad, gammal fernissa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mattan i övre hallen ska rivas ut… trapp och golvsliparen kommer andra veckan i augusti och gör fint… blir till att fräsa trappen fri från lack å sen slipning och hårdvaxolja….
 
  • Gilla
PellePeps och 6 till
  • Laddar…
Obehandlade trälistor på parkettgolv inne i ett rum, nära en dörröppning eller tröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplankor, den övre målad vit, spånskivor, arbetsyta, sågspån, skruvar, ser ut som snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har tillverkat egna foder (69x15mm) och golvsocklar (120x15mm) så nära original som möjligt :) Tror det kan bli bra!

Halvmörk trappuppgång, slitet brunaktigt trappsteg, vita väggar, en gul linje längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av trapphus, trätrappa, målning pågår, vit färg, stege, öppen dörr, brunt golv, hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite av färgsättningen börjar ta form… svårt att se färgerna ”rätt” i det konstiga ljuset….

På tisdag kommer trappsliparen! Ska bli väldigt intressant att se slutresultatet i, förhoppningsvis, slutet av veckan….
 
  • Trappa med vita räcken, brunt heltäckningsmatta, renoveringsarbete pågår, vita väggar och trädetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
emmjo och 3 till
  • Laddar…
Pingisbord i renoverat rum, trägolv, spridda bollar, naturligt ljus, oavslutade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Största frågan just nu är om vardagsrummet ska få bli vardagsrum eller om pingisrummet är en permanent lösning :)
 
  • Gilla
  • Haha
emmjo och 8 till
  • Laddar…
En dags arbete med trappen…. To be continued :)
Trätrappa inomhus med vita väggar, smutsig med målarfärg, möjlig renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappsteg av trä, vitmålad vägg, skugga, blå plastpåse, renoveringsarbete pågår, ommålning antagligen, hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Scout och 12 till
  • Laddar…
Det ska bli kul att se hur trappan blir! Vi har också heltäckningsmatta på gammal trapp, men den sitter som berget med något stenhårt tjockt lim så projektet är pausat tills vi har bestämt om det är värt att försöka få bort limmet (som i värsta fall innehåller asbest) eller om vi bara kör med nya trappsteg som limmas på efter att vi har rivit loss mattan.
 
  • Gilla
magnusos
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Det ska bli kul att se hur trappan blir! Vi har också heltäckningsmatta på gammal trapp, men den sitter som berget med något stenhårt tjockt lim så projektet är pausat tills vi har bestämt om det är värt att försöka få bort limmet (som i värsta fall innehåller asbest) eller om vi bara kör med nya trappsteg som limmas på efter att vi har rivit loss mattan.
Ja, har höga förväntningar på slutresultatet :)

Jag körde värmepistol och skrapa på golven och då fick jag bort det mesta av limmet. För trappen så rekommenderar jag en: https://www.proffsmagasinet.se/mask...2OPGakt1T59Z-XcHClHaCbXUsqQXLR0kaAmYUEALw_wcB

Den fräser bort lack, fernissa och limrester väldigt lätt... bladen blir varma så det blir lite kletigt av lack och lim men ovan bilder är efter ca 6 timmars jobb med fräsen...
 
  • Gilla
Civilpolisen och 1 till
  • Laddar…
M magnusos skrev:
Ja, har höga förväntningar på slutresultatet :)

Jag körde värmepistol och skrapa på golven och då fick jag bort det mesta av limmet. För trappen så rekommenderar jag en: [länk]

Den fräser bort lack, fernissa och limrester väldigt lätt... bladen blir varma så det blir lite kletigt av lack och lim men ovan bilder är efter ca 6 timmars jobb med fräsen...
Tack för tipsen! Värmepistol skulle man ju kunna prova på limmet, det tänkte vi inte ens på.

Skickade du prov av limmet till asbest-analys? Jag läste nånstans (här på forumet tror jag) att limmet inte behöver vara svart för att eventuellt innehålla asbest, vilket är en av anledningarna till att projektet ligger på is 😬
 
M mrsnhp skrev:
Tack för tipsen! Värmepistol skulle man ju kunna prova på limmet, det tänkte vi inte ens på.

Skickade du prov av limmet till asbest-analys? Jag läste nånstans (här på forumet tror jag) att limmet inte behöver vara svart för att eventuellt innehålla asbest, vilket är en av anledningarna till att projektet ligger på is 😬
Nej, skickade inte in ngt prov men körde mask när vi drog bort allt… sen läste jag ngnstans att det är inte superfarligt med begränsad exponering… men vet inte om det stämmer :) :)
 
  • Gilla
Kajjo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.