Personligen skulle jag gå den enkla vägen och
  • Stänga av ventilationen helt
  • Stänga av poolpump och ev poolvärme helt
  • Stänga av vp helt
ett dygn och se skillnaden.
Sedan fortsätta därifrån.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Absolut. Tänkte använda pulsmätaren från Tibber men detta funkar oxo.
 
S sepani skrev:
vart ser jag att en fas saknas?
Jämför displayinfo med din grannes mätare.
Elmätare brukar ha indikatorer för faserna L1, L2, L3

Suddig digital display med ikoner, pilar och nummer. Bilden är för oskarp för att läsa texten exakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Personligen skulle jag gå den enkla vägen och
  • Stänga av ventilationen helt
  • Stänga av poolpump och ev poolvärme helt
  • Stänga av vp helt
ett dygn och se skillnaden.
Sedan fortsätta därifrån.
Eller skaffa en vanlig mätare från Claes Olsson som de maskiner med stickproppskontakt kan kontrolleras.
 
S
blackarrow blackarrow skrev:
Jämför displayinfo med din grannes mätare.
Elmätare brukar ha indikatorer för faserna L1, L2, L3

[bild]
Det är väl därför den högra proppen saknas…
Elektriskt nätaggregat med tre vita cirkulära uttag och en blå omkopplare, monterat på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S stugfar skrev:
Det är väl därför den högra proppen saknas…
[bild]
Den saknas inte.
Det finns säkringar på alla tre platserna, det är bara lite mörkare vid "L3", även signalpärlan är mörkare blå på "L3".
Delvis bild av vit tvättmaskin med centralt placerad kula, trolig designfunktion. Blurig, skymd sifferskiva till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
S
Demmpa Demmpa skrev:
Den saknas inte.
Det finns säkringar på alla tre platserna, det är bara lite mörkare vid "L3", även signalpärlan är mörkare blå på "L3".
[bild]
Ah, se där. Jag behöver nog putsa glasögon, och skärm.
 
ikväll när jag installerade pulsmätaren från Tibber ser jag att indikeringen ”hoppar” mellan faserna…ingen aning, men ska det vara så…? Se video. Grannens indikering lyser med fast sken på alla tre...

 
Nu är Tibber pulsmätare installerad och porten är öppen. Inte helt säker på att jag förstår infon dock…vad är de -1508…?

Mobilapp visar elförbrukningsgraf och aktuell belastning i watt i hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tippar på att + - värderna som står i grafen betyder över / under "snittförbrukningen".
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S sepani skrev:
ikväll när jag installerade pulsmätaren från Tibber ser jag att indikeringen ”hoppar” mellan faserna…ingen aning, men ska det vara så…? Se video. Grannens indikering lyser med fast sken på alla tre...

[video]
Blinkande L1/L2/L3 brukar indikera under/överspänning. Detta ska du kolla upp, försök få tag på en elektriker alternativ ring och prata med din nätägare.
 
Fast en snabb koll kan ju vara att mäta själv. Om du inte redan har en multimeter, så finns det att köpa för någon 100 lapp (Clas Olsson, Jula, Biltema, Kjell o co). Kolla att den har mätområde över 400V AC, de billigaste brukar bara klara 250V (Vilket iofs räcker för just den här mätningen).

Sedan är det ju en annan femma om över/underspänning skulle förklara förbrukningssiffrorna.
 
Vad blinkande L1/L2/L3 betyder kan vara konfigurerat. Det har jag sett på nån annan Landis+G modell där det kunde betyda fasföljdsfel eller produktion.

Ska man leta/mäta ström(tjuvar) kan väl en tångmultimeter vara bra. Kanske lite ful som multimeter, men praktisk.
Kjell säljer en som även har beröringsfri spänningsindikering, NCV.
https://www.kjell.com/se/produkter/...V2wtl6Dnkih85qYdzO-xJKvviOc3dBvRoCy8MQAvD_BwE
 
Oj!!!
Lägsta timme på 6,4kWh!!!!
Min lägsta timme hamnar runt 250-300Wh.

Gör som jag skrev i tidigare inlägg, stäng av de stora förbrukarna 1 i taget & se vad som händer.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Oj!!!
Lägsta timme på 6,4kWh!!!!
Min lägsta timme hamnar runt 250-300Wh.

Gör som jag skrev i tidigare inlägg, stäng av de stora förbrukarna 1 i taget & se vad som händer.
Men han har kanske bara mätt under den timme vi ser. Jag gissar att det pågår laddning av elbil. Annars är siffran fullkomligt orimlig.
 
  • Gilla
MrBusch
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.