Har lyckats få igenom att det ska bli bastu i villan som ska byggas efter årsskiftet. En liten bastu (ca 110*130 cm).

Behövs det någon fuktspärr i väggarna? Försvinner inte eventuell fukt från väggarna med hjälp av värmen från aggregatet?

Har försökt läsa diverse kataloger från TYLÖ och Exacta men de verkar ha olika syna på detta med fuktspärr i väggarna.

2 av bastuväggarna angränsar på badrum/duschrum och dessa har naturligtvis fuktspärr på "sin" väggsida.

/NiJa
 
  • Gilla
PierrePierre
  • Laddar…
Jag har kört med sk Bastufolie.... En aluminiumfolie som fungerar som fuktspärr och värmereflektor... Det är den "finska" metoden för att bygga bastu... Och enligt mig den mest logiska också... Men sen finns det ju en hel lista med andra saker man ska tänka på =)

http://www.k-rauta.com/modules/page...794B70A43E016EA27BA5CF&layout=krauta2006_sisa

Där har du en länk till några byggfilmer jag använde mig av.... Dock på finska men du ser principerna =)

Det mesta du behöver finns för övrigt att köpa på K-rauta... (Det enda stället jag hittade bastufolien på)


lycka till
 
  • Gilla
Sean Shankey
  • Laddar…
Tack för tipset.

Det måste väl vara fler som har byggt bastu inne...

Hur har Ni gjort?

/NiJa
 
Nu är jag ingen bastuexpert, men personligen blir jag nervös över dubbla diffusionsspärrar. Jag skulle köra utan och istället ha en ventilerad spalt mellan isoleringen och ytterväggarna / din badrumsvägg. Mot vanlig innervägg tror jag man kan köra utan luftspalt utan bekymmer. Bastun är ju ett fuktigt utrymme, men det torkas ju ur extremt väl av värmen efter avslutat bad.

/Pontus
 
Om man har två fuktspärrar så måste man ha en luftspalt emellan som kan ventileras uppåt... t ex om bastun gränsar emot ett badrum som i mitt fall...

Man kan sätta nåt som håller isoleringen en bit ifrån "väggen" på nån av sidorna, t ex ståltråd eller snöre.... På så vis kan all eventuell kondens ventileras uppåt... Samma sak gäller om det är yttervägg... Ventileras uppåt...

mvh ;)
 
Är man riktigt paranoid borde man ansluta luftspalterna till frånluftsystemet upptill och lösa tilluften vid golvet på något smart sätt.

/Pontus
 
Undvid under alla omständigheter dubbla fuktspärrar, dvs finns en i angränsande vägg så strunta i den i bastun så att fukten kan ta vägen någonstans. Byggde vår bastu utan folie/fuktspärr.
 
Jenfor: Har det funkat bra utan fuktspärr? Hur länge har din/er bastu funnits?
/NiJa
 
Byggde bastun för ett halvår sedan, så det går inte att dra några slutsatser ännu. Frågade dock runt på olika ställen innan vi byggde och konstaterade att allt fler väljer bort fuktspärr bakom bastupanelen för att undvika att samla kondens mellan två fuktspärrar (gäller t ex när bastun byggs mot yttervägg som redan har en fuktspärr). Mot innervägg torde det spela mindre roll om man har fuktspärr bakom bastupanelen, eftersom det inte finns någon motsvarande i innerväggen.
 
Rev nyligen ut den gamla bastun i kåken jag köpt(för att bygga ny förstås). Den bastun var byggd 1989 och endast tunna reglar mot byggboarden och panel direkt på det. Ingen fuktspärr i huvudtaget. Inte en tillstymmelse till vattenskador eller påverkan på boarden. Kommer själv att köra utan fuktspärr när jag bygger nytt, det har ju tveklöst fungerat bra i drygt 18 år. Som bakomvarande matrial såg ut så tvivlar jag inte på att den skulle hålla 18 år till.
 
Vad är det som säger at den är använd (och i så fall använd på det sätt som Ni tänker använda den) under de 18 år den funnits? ;)
 
raginaharjar: Har Ni typ badrum/duschrum i direkt anlutning till någon vägg i bastun?

Jag menar om det är någon angränsande fuktspärr (vägg med fuktspärr) till bastun?

/NiJa
 
Lite mer stöd för anti-folie teorin: För tio år sedan byggde jag en familjebastu i en gammal kattvind med snedtak. Ungefär den size du ska bygga dvs 135x200 cm. Utan någon folie förutom att kortsidan ansluter till kaklad dusch. Nu har jag inte haft anledning att riva i väggen/taket, men so far inga problem med fukt. Däremot tycker jag att väggen/taket är lite för dåligt isolerad. Nu har vi ett gammalt hus utan folie någonstans så jag valde att vara konsekvent även med bastun.
 
den här diskussionen hade dom säkert om tätskikt i badrum för 30 år sedan också ;)

under optimala förhållanden klarar man sig säkert utan tätskikt i badrumsväggarna också... men alla hus har inte samma förhållanden....

smaken är som baken... fuktskadad :)


vissa för... vissa emot...
 
Bygger man bastun som ett "rum i rummet" så bör man vara helgarderad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.