107 809 läst · 297 svar
108k läst
297 svar
Fakturerad 1000 kr för 5 min hembesök utan åtgärd
Det är ju inget fel, kör Du VP:n i kylläge?!?Anonymiserad 587768 skrev:Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.
Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.
Är det ett jävla skämt?
Har Du AC i bilen, kör på med kyla och parkera bilen och se, en rejäl vattenpöl under bilen .
Måhända att Du inte förstår hur kylanl. fungerar när det är riktigt varmt ut, det kallas kondensvatten !!!
Vad fan är det för sorts människor.. Om någon bor 1 km från vårt lager/lackverkstad och ber mig komma och hjälpa han att kolla vad sorts färg det var målat med förra gången... Skulle jag ta betalt för det alltså? Nej, det kommer aldrig på fråga. Det är inte så man skaffar sig kunder.
Kan någon av alla er som kallar hantverkare för skojare/efterblivna mm istället förklara hur man ska bedriva företag om man inte tar betalt. Det här verkar vara en rörfirma som TS inte har någon relation till som kommer och tittar utan något löfte om mer jobb. Varför skulle man göra det gratis och hur många gånger i månaden anser ni att man bör göra gratisjobb?
Jag känner mig ganska säker på att vi inte fått hela historien då TS slutade svara när dom första svaren inte var ryggdunkningar.
Vilka andra yrkesgrupper tycker ni ska göra saker gratis?
Jag känner mig ganska säker på att vi inte fått hela historien då TS slutade svara när dom första svaren inte var ryggdunkningar.
Vilka andra yrkesgrupper tycker ni ska göra saker gratis?
Husägare
· Stockholm
· 651 inlägg
Billig timpeng ändå. De kan ta 1200 ex moms för en servicenisse på kyl- och pumpservicenissar. En timme brukar vara mindebitering.Anonymiserad 587768 skrev:Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.
Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.
Är det ett jävla skämt?
De kan ju tyvärr inte göra detta gratis då denna typ av jobb kan ta allt mellan 5 minuter och 2 tim med felsökning. Hittar de nå allvarligt får du ett pris. Hittar de inget så ja då kan det tyckas kosta fläsk. Samtidigt. 5 minuters jobb. 5 dit med kärran å 5 hem till kontoret så du fick valuta för 25% av kostnaden iaf. Med lite skön sån uppfinningsrik service jeppe hade det blivit 850 till. 450 för kärran och sen 400 i miljöavgift.
Hahahhaha allt i sin ordning. Det är så man fakturerar. Har du inte hört talas om påbörjad dag? 😂Anonymiserad 587768 skrev:Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.
Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.
Är det ett jävla skämt?
Vem snackar om gratis? Däremot rimligtG-83 skrev:Kan någon av alla er som kallar hantverkare för skojare/efterblivna mm istället förklara hur man ska bedriva företag om man inte tar betalt. Det här verkar vara en rörfirma som TS inte har någon relation till som kommer och tittar utan något löfte om mer jobb. Varför skulle man göra det gratis och hur många gånger i månaden anser ni att man bör göra gratisjobb?
Jag känner mig ganska säker på att vi inte fått hela historien då TS slutade svara när dom första svaren inte var ryggdunkningar.
Vilka andra yrkesgrupper tycker ni ska göra saker gratis?
Alla som jobbar vill väl ha betalt, fråga innan vad ett besök kan kosta. Vad stod det på fakturan?Anonymiserad 587768 skrev:Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.
Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.
Är det ett jävla skämt?
Du bad någon åka ut till dig och titta på din trasiga produkt och hoppades att det skulle kosta 0kr. Förmodligen frågade du inte innan heller om kostnader utan antog att det kostar såklart ingenting.Anonymiserad 587768 skrev:
Magisk värld du lever i.😂
Tänk om han spenderade hela den dagen på att åka ut på bokningar likt din och alla förväntade sig 0kr i kostnad. Lukrativ business
Av dom 1000kr han fakturerade dig så försvinner 25% i moms. Kvar har han 750kr av dom rycker staten hälften så han tjänade väll en 3-400kr på besöket hos dig. Dyrt?? Lägg ned
Anonymiserad 587768 skrev:Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.
Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.
Är det ett jävla skä
Anonymiserad 587768 skrev:Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.
Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.
Är det ett jävla skämt?
Äger man en luftvärmepump så bör man veta att det kommer vatten när man kör kyla, dock lite dåligt att inte firman sa det när du prata med dom första gången, men de såg väll sin chans att tjäna lätta pengar, billigast hade ju varit att läsa instruktionsboken eller fråga på forumet…Anonymiserad 587768 skrev:Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.
Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.
Är det ett jävla skämt?
Är dessvärre inget konstigt. Man fakturerar inte under en timme. De flesta servicetekniker tar samma belopp. Har haft tekniker här som ”lagat” diskmaskin (var glasskärvor som fastnat). Tog 5 minuter och de fakturerade 1300:-
Så betala, släpp och gå vidare..
Så betala, släpp och gå vidare..
Då kommer de på att det fattas grejer till jobbet. "Måste åka och hämta" det blev visst lite kaffe också...tensiden skrev:@Farstatjej90 har en bra inställning här. Man avsätter trots allt oftast tid för sådant här och det är inte säkert att man har andra saker att fylla tiden med som ger intäkter. Då är det vettigt att faktiskt utnyttja tiden till lite ”allmän service” om man ändå tänker fakturera.
Men! Hantverkare generellt måste bli bättre på att kommunicera.
Vips så har timmen gått, oj vad den gick fort...
Detta förslag förefaller mig som ett bra sätt att prata ett klart o tydligt språk kring ett uppdrag. Konflikter uppstår nästan alltid pga av oklarheter i avtal.sunnis skrev:
Om man nu i efterhand ser att det inte gick så rationellt till kan man ju alltid lära till nästa gång, och definitivt åka till firman och lyssna till deras bedömning av pumpen. Ev bestrida fakturan om ingen bedömning eller åtgärd gjorts.