Mikael_L
Ja, vad behövs för att det ska byggas ny kärnkraft?

Är det något som politikerna kan fixa?

Osv.

Jag har länge tänkt att vi borde ha en tråd om detta, och nu satte det igång en diskussion om i princip detta, i en tråd som handlar om något annat.
Jag startar denna tråd, och jag försöker få en moderator att flytta den startade diskussionen från den den andra tråden hit, så får vi se var allt tar vägen.

Och kan vi inte försöka snacka om just detta här.
Dvs inte t.ex. något allmänt nedrackande på vindkraft osv. Naturligtvis måste vindkraft nämnas i ibland här, men då i skenet över hur den påverkar möjligheten att det byggs kärnkraft.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Värmelärlingen och 14 till
  • Laddar…
  • Haha
  • Gilla
Ulf Peter och 7 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Regeringen tror på minst motsvarande tio nya konventionella kärnkraftsreaktorer de närmaste 25 åren. TT-notis och presskonferens.

[länk]

[länk]
Haha, och flera av de tror på låtsaskompisar!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
frasen_36 och 12 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Haha, och flera av de tror på låtsaskompisar!
Wow! Vilken nivå.

Varför skulle man inte planera och skapa förutsättningar för mer planerbar kraft på ett kvartssekel om man tror att energibehovet kommer fördubblas på samma tid?
 
  • Gilla
Peter787 och 25 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Wow! Vilken nivå.

Varför skulle man inte planera och skapa förutsättningar för mer planerbar kraft på ett kvartssekel om man tror att energibehovet kommer fördubblas på samma tid?
Nivån anpassa efter den ursprungliga avsändare, inte efter dig då. Jag tycker jag håller mig ganska konsekvent skeptisk till möjligheten att hitta investerare till nya kärnkraftverk, som ska vara del av dagens elmarknad, och det bevisar sig konstant, tyvärr, vara rätt.

Om det är omöjligt att hitta pengar till ett, så är det ju 10 x omöjligt att hitta pengar till 10 stycken.

Jag ser detta som rena populistiska utspel för att behålla den lilla gruppen väljares uppmärksamhet som redan är inlurade i fållan där det är ständigt kaos och elbrist, något som våra ministrar har blivit tillsagda att säga.
 
  • Gilla
  • Haha
Ulf Peter och 19 till
  • Laddar…
Jag förstår varför ingen vill investera. Om branschen börjar göra vinst så kommer det ju punktskatter som ett brev på posten. (Gammalt talesätt från tiden innan Postnord)
 
  • Gilla
  • Haha
Håkan V och 11 till
  • Laddar…
Men med den konsumtionsökning man räknar med så kommer priserna att stiga.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Men med den konsumtionsökning man räknar med så kommer priserna att stiga.
Ja, kanske, eller så gör det inte det, det finns ju andra metoder att framställa el och som vi sett är Sverige en liten del av elmarknaden. Chansen att vi ska kunna ta flera gånger mer för svensk el än den som kommer via importkablarna är nog väldigt låg.
 
  • Gilla
Lellepiteå och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag förstår varför ingen vill investera. Om branschen börjar göra vinst så kommer det ju punktskatter som ett brev på posten.
Ja, det är onekligen ett problem. Det där med långsiktiga spelregler är svårt att lova i en demokrati, särskilt i en tid när de långsiktiga överenskommelser politiken ändå haft har underminerats av populistiska utspel – tänker då främst på pensionsöverenskommelsen och budgetordningen.

Nåväl, satt i bilen några timmar och lyssnade då på presskonferensen (vad gör man inte!?). Hälften var en torr redogörelse från Strålsäkerhetsmyndighetens vikarierande GD som pratade om lika villkor mellan kraftslag, onödiga dubbelgranskningar mellan SSM och mark- och miljödomstolen, successiva godkännandeprocesser, typgodkännande av reaktorer osv. Ibland är de oväldiga statstjänstemännen på topp.

Under frågestunden sa klimatministern (Romina Pourmokhtari att målet var att skapa en långsiktig marknad där kärnkraften ska stå på egna kommersiella ben, samtidigt som hon menade att det behövdes minst motsvarande tio nya reaktorer till 2045 för att klara klimatmålen.

Jag har ingen överdriven tilltro till politiker, men vare sig man tycker att det som görs här är bra eller dåligt har jag svårt att se att en neutral bedömare inte ser det som tydligt och verklighetsanknutet.

Om det blir av och hur dyrt det i så fall blir lär vi väl få se.
 
  • Gilla
Flamman och 10 till
  • Laddar…
Det låter ju bra. Men man behöver ju bara titta på de senaste energiöverenskommelserna för att få en pessimistisk bild av hur stabila de är. Jag skulle inte lita på att det är stabila förhållanden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Behövs det någon energipolitik när vi har en avreglerad energimarknad, Nordpol och vinstdrivande företag som producerar och investerar i elproduktion?!
Både SvK och Vattenfall är vinstdrivande företag även om de är statsägda.

Sköter inte marknaden ökad produktion om priset stiger?

Vad skall politikerna komma överens om?
Bidrag till investeringar?
Löpande subventioner?
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Stabila skatter och eventuella bidrag. Jag tänker främst på effektskatten som ändrats ganska mycket.
 
  • Gilla
  • Wow
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Behövs det någon energipolitik när vi har en avreglerad energimarknad
Vi har inte en oreglerad energimarknad, utan en reglerad sådan. Vi har fri prissättning, men exempelvis inte fri etableringsrätt.

Jag skulle gärna se en friare marknad, men det vill ju de flesta inte ha, utan politisk kontroll är vad folk röstar för. Så då får man det – ibland med bias för det ena kraftslaget, ibland det andra, ibland flera. Men sällan helt utan politiska preferenser.
 
  • Gilla
MartinP666 och 3 till
  • Laddar…
En regering som avslår offshore-vindkraft ställer Sverige i skamvrån bland europeiska länder (och även Kina). Om samma regering nu vill bygga 10 nya kärnkraftverk så tycker jag det är verklighetsfrämmande. Hur lång tåg det senaste finska att bygga? Hur långt kommer tillståndsprocesserna att ta? Vilken investerare vill bygga? För ny kraftgenerering behövs kontrakt för power purchase så att investeraren får klara villkor. Första spaden i marken innan 2026? Kanske för en komposthög men inte för ett kärnkraftverk.
 
  • Gilla
basseman och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.