F fsn skrev:
Men lilla obegåvad vännen, stackars liten. Det är nu 360 inlägg. Kan du leta fram ett enda av dessa där du påminner om, eller frågar efter svaret på din enda ursprungliga fråga? Du har redan erkänt att du inte var ute efter nåt svar alls utan bara ville leka lobbyist. Som ett lite troll, du är inte i närheten av att vara så begåvad som du själv tror. Men det kommer kanske när du torkat upp lite bakom öronen.
Åter igen, diskussionen oss emellan startade när du skrev någonting otrevligt till mig och den har bara handlat om det sedan dess. Såvida du inte har flera konton här så har vi inte diskuterat ämnet alls, bara tjafsat.
Varför vill du att jag ska påminna folk, eller återupprepa trådstarten? Majoriteten är ju inte tölpar utan har uppfattat uppgiften och svarat på frågan, då behöver man inte påminna. Däremot så har jag flertalet gånger bett om bilder på folks gräsmattor men det är man visst inte så intresserad av att visa, vilket jag tycker är synd.
F fsn skrev:
Jag får en jäkla lust att låna betesputsen och dra av våra öppna ytor med äng (eller ängspotential) bara för att visa dig vem som bestämmer över sin egen mark men så kommer jag på mig själv på allt jobb som är nerlagt så jag skiter nog i det.
Haha - nej göör inte det, jag skulle aldrig kunna leva med vetskapen om att du har kört betesputsen pga mig 😂. Men allvarligt. Givetvis så bestämmer du själv vad du vill göra med din mark, du har ju bara fått för dig att jag skulle tycka något annat. Dessutom så har ju du ganska mycket mark och om jag uppfattat rätt så är merparten av den inte en kortklippt gräsmatta, jag förstår inte varför du blir provocerad av mitt inlägg.
F fsn skrev:
Är du en sån där liten stads-miljöpartist som tycker så förbannat mycket och ser det som att din insats för miljön är att tala om för andra vad dom skall göra eller vet du nåt och gör nåt öht?
Nej jag är ingen miljöpartist och irriterar mig på folk som berättar för andra vad de ska göra lika mycket som dig. Åter igen, det är du som har hoppat på mig, jag har inte berättat för någon vad de ska göra. Jag tycker att det är fult och meningslöst med stora kortklippta gräsmattor, men jag är redo att dö för folks rätt att klippa sin gräsmatta så ofta de vill.
F fsn skrev:
vet du tex hur mycket jobb det är att hålla för bördig mark någorlunda öppen och låg för att kallas äng? Det är betydligt mer tid nerlagt där än klippningen av gräsmattan kan jag tala om för dig.
Gissar på att man behöver slå den ett par tre ggr per år, vad mer? resultatet blir iaf finare och meningsfullt.
F fsn skrev:
Frågan var ju hur vi orkar klippa gräsmattan och svaret på det är att det tar 20 minuter med den 10-skäriga cylinderklipparen och då jag inte är född på 90-talet så orkar jag det, det är tom på avkopplande och robotklipparen gör det helt utan arbetsinsats.
Härligt - hade du 6-700kvm gräsmatta? Det är bra jobbat att köra den på 20 min med en handjagare.
 
MaxHugo
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Eftersom det numera rekommenderas att man låter mattan växa upp för att främja insekter, samt att jag egentligen aldrig gillat gräsmattor
Om inte endast var för att predika sin egen åsikt, så vet jag inte vad.

Påminner om när veganer letar upp folk som äter kött, bara för att berätta sin åsikt och är helt förbluffande hur folk kan äta kött.
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Påminner om när veganer letar upp folk som äter kött, bara för att berätta sin åsikt och är helt förbluffande hur folk kan äta kött.
Eller när rövhattar letar upp trådar som de inte tycker om, bara för att lägga en höhö-kommentar och sedan bli förbluffad och kränkt när trådstartaren mejar ner dem.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Åter igen, diskussionen oss emellan startade när du skrev någonting otrevligt till mig och den har bara handlat om det sedan dess. Såvida du inte har flera konton här så har vi inte diskuterat ämnet alls, bara tjafsat.
Varför vill du att jag ska påminna folk, eller återupprepa trådstarten? Majoriteten är ju inte tölpar utan har uppfattat uppgiften och svarat på frågan, då behöver man inte påminna. Däremot så har jag flertalet gånger bett om bilder på folks gräsmattor men det är man visst inte så intresserad av att visa, vilket jag tycker är synd.

Haha - nej göör inte det, jag skulle aldrig kunna leva med vetskapen om att du har kört betesputsen pga mig 😂. Men allvarligt. Givetvis så bestämmer du själv vad du vill göra med din mark, du har ju bara fått för dig att jag skulle tycka något annat. Dessutom så har ju du ganska mycket mark och om jag uppfattat rätt så är merparten av den inte en kortklippt gräsmatta, jag förstår inte varför du blir provocerad av mitt inlägg.

Nej jag är ingen miljöpartist och irriterar mig på folk som berättar för andra vad de ska göra lika mycket som dig. Åter igen, det är du som har hoppat på mig, jag har inte berättat för någon vad de ska göra. Jag tycker att det är fult och meningslöst med stora kortklippta gräsmattor, men jag är redo att dö för folks rätt att klippa sin gräsmatta så ofta de vill.

Gissar på att man behöver slå den ett par tre ggr per år, vad mer? resultatet blir iaf finare och meningsfullt.

Härligt - hade du 6-700kvm gräsmatta? Det är bra jobbat att köra den på 20 min med en handjagare.
Slår man redan näringsrik jord så blir det bara mer och mer. Det blir inga trevliga ängar av det, mest en massa bös. En riktigt fin äng skall vara ganska näringsfattig.

det är kanske 70% som är så jämn att den tål den kortaste klippningen…. Och jag har inte sagt nåt om att det skulle vara handjagat. Det är en 70kg pjäs med driven rulle.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
MaxHugo
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Eller när rövhattar letar upp trådar som de inte tycker om, bara för att lägga en höhö-kommentar och sedan bli förbluffad och kränkt när trådstartaren mejar ner dem.
Om du nu menar mig, så hur kan jag veta att jag inte kommer tycka om den, innan jag läst innehållet?
Jag blev inte alla förvånad att du svara 😊 sen behöver du inte få dåligt samvete att jag skulle blir kränkt 👍
 
  • Haha
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
[..] och sedan bli förbluffad och kränkt när trådstartaren mejar ner dem.
TS mejar ned sitt meningsmotstånd. Det är faktiskt något av det roligaste jag läst på temat dålig argumentationsteknik.
 
  • Haha
Skyscraper och 1 till
  • Laddar…
För mig är det helt enkelt så enkelt att jag smått ogillar djur och växter och så har jag ett par bilar som behöver plats.

Det skulle avvika lite för mycket från normen i området att asfaltera hela tomten så riktigt kort klippt (20mm) gräs är det mest lämpliga alternativet.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Jag har raderat tjafs. Den som tramsar med personliga påhopp igen och inte svarar på TS fråga blir avstängd från tråden utan vidare förvarning.
/Moderator
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
F
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har raderat tjafs. Den som tramsar med personliga påhopp igen och inte svarar på TS fråga blir avstängd från tråden utan vidare förvarning.
/Moderator
Vad jag kan se så har ingen ännu svarat på TS fråga, en fråga som TS tidigare i tråden har erkänt att hen inte ville ha svar på utan syftet var bara att utöva lobbyism för att inte klippa gräset. Vore inte det bästa att helt radera tråden?
 
Då får du läsa alla inlägg en gång till, många har svarat bl a jag.
 
  • Gilla
C.Ö och 1 till
  • Laddar…
C
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Då får du läsa alla inlägg en gång till, många har svarat bl a jag.
Jag med. Att bara svara för att jag tycker min välklippta gräsmatta är snygg. Är svar nog
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
F
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Då får du läsa alla inlägg en gång till, många har svarat bl a jag.
TS hade som sagt en helt annan agenda än att få veta ”varför lägger ni ner så mycket tid på gräsmattan”. Det är väldigt få som har svarat på det utan bara talat om eller argumenterat för det ena eller andra, skrotupplag och misär eller prydlig villaträdgård.

Min gräsmatta är klippt på 15-20mm och det lägger jag totalt 2h på. 1h att plocka fram robotklipparen och laddstationen och 1h på att plocka in den på hösten och tvätta klipparen. Jag vet inte hur många timmar eller hur många liter diesel och Aspen jag lagt på att på ordning på ängarna. kortklippta gräsmattor är ett extremt litet, troligtvis omätbart när det kommer till insekters välbefinnande.
 
Redigerat:
S Skyscraper skrev:
För mig är det helt enkelt så enkelt att jag smått ogillar djur och växter och så har jag ett par bilar som behöver plats.

Det skulle avvika lite för mycket från normen i området att asfaltera hela tomten så riktigt kort klippt (20mm) gräs är det mest lämpliga alternativet.
Jag tycker att det låter sunt att inte asfaltera hela tomten🙂, då har du iaf lite växtlighet (och inte bara för grannarnas skull).
Att folk ogillar djur och växter är en ganska vanlig anledning, iaf djur och växter som bits, sticks eller förstör. Även om det inte är trevligt att råka ut för sånt så tycker jag personligen att det händer tillräckligt sällan för att motivera en kortklippt gräsmatta, samt att bett, stick och pajjad sallad är småsaker och inte direkt traumatiska händelser (för mig iaf).
Ogillar du alla typer av växter, hur är det med träd och buskar? Det finns en hel del forskning som visar att människor mår bättre och till och med lever längre i gröna områden, men det är givetvis baserat på någon form av statistik och behöver inte gälla alla människor. Jag frågar för att jag är nyfiken och inte för att kritisera.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vad jag kan se så har ingen ännu svarat på TS fråga, en fråga som TS tidigare i tråden har erkänt att hen inte ville ha svar på utan syftet var bara att utöva lobbyism för att inte klippa gräset. Vore inte det bästa att helt radera tråden?
Hej och välkommen till tråden. Bidra gärna genom att diskutera ämnet. Foton på er gräsmatta mottages tacksamt.
OBS, Läs trådreglerna nedan:
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har raderat tjafs. Den som tramsar med personliga påhopp igen och inte svarar på TS fråga blir avstängd från tråden utan vidare förvarning.
/Moderator
 

Bästa svaret

F
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Delvis så har du rätt. Min baktanke med denna tråd är att folk ska ställa sig själva frågan och fundera över hur meningsfullt det egentligen är. Jag ät inte ett dugg förvånad eller upplyst av resultatet. Samtidigt så är jag glad över alla svar och givetvis så hyser jag inget agg över folk som klipper sin gräsmatta för ofta enligt mitt tycke 🙂. Som i alla trådar så finns det vissa människor som är mer intresserade av att försöka provocera än att diskutera , det är de här personerna som jag kallar för troll och du får gärna peka ut exempel på hur det skulle vara tvärtom, dvs när har jag börjat med att försöka provocera någon?
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Hej och välkommen till tråden. Bidra gärna genom att diskutera ämnet. Foton på er gräsmatta mottages tacksamt.
OBS, Läs trådreglerna nedan:
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.